Annons:
Etikettavel
Läst 4025 ggr
Polenta
2011-10-28 18:32

Vaccinera dräktigt sto

Hur gör ni med era dräktiga ston? Vaccinerar ni dom? Mot vad och när? Sitter och funderar på om jag ska vaccinera mitt mot abortvirus, men vad mer och är de vanligt att det görs på russingar eller är de bara ridhästar?

Annons:
GranoStall
2011-10-28 19:21
#1

Vi vaccinerar en månad innan beräknad fölning med stelkramp.

Vaccinerar inte mot abortvirus. Tror det är vanligare ju dyrare hästar man har att faktiskt vaccinera mot det, det är ju dock tragiskt oavsett kostnad på fölet att förlora ett föl, men om fölet är beräknat att säljas för 100.000 kan jag tänka mig att det är en struntsumma. Det är ju 3 sprutor som ska tas och är inte ett fullständigt skydd heller.

//Cecilia

Carpedium
2011-10-28 19:25
#2

Primusa vaccinerade vi mot abortvirus nu senast och även när hon var dräktig gången innan och vi vaccinerarde även mot hästinfluensa och stelkramp. Vi står i ett stall med tävlingshästar som lätt kan dra med smitta hem så det kändes säkrast.  : )

Polenta
2011-10-28 19:49
#3

Mitt sto går ju med min travare som startar, så jag överväger på att vaccinera henne.

Tusen
2011-10-28 21:30
#4

Våra vaccineras mot abortvirus (alla tre sprutorna, 5:e, 7:e och 9:e månaden), stelkramp (en månad innan fölning) och A2 vid vanlig tid.

Inget föl är för billigt att föda upp för att strunta i sprutorna. Det anser jag i alla fall.

VeronicaP
2011-10-29 10:25
#5

Vi vaccinerar bara vanligt och när de ska ha sina sprutor.

Förr vaccinerade jag alltid med stelkramp 1 månad innan fölning men efter varit på en föreläsning där de sa att det spelar ingen roll om man vaccinerar med det 1 månad innan eller ej om de har fullgod vaccinering så har jag faktiskt slutat med det.

Abort virus vaccinerar jag inte mot har bara gjort det en gång och det var på mitt gamla halvblod när hon skulle ha föl och då jag jobbade i ett stall som drabbades av abortvirus.

Miica
2011-10-29 10:28
#6

Jag vaccinerar bara vanligt. Men mina dräktiga ston skall få stelkramp också. Dock blir det mer än en månad innan, då de får sprutorna när alla andra får sina årliga.
Skyddet lär ju sitta i ändå =)

Vaccinerar inte mot abortvirus då mina ston inte är utsatta för de direkt.


Annons:
RC71
2011-10-30 06:53
#7

Influensa och stelkramp. Vaccinerade förr även mot abortvirus men efter att ha sett jobbiga biverkningar av vaccinet och då det dessutom inte ger ett fullgott skydd så har jag inte gjort det på många år.

GranoStall
2011-10-30 17:18
#8

#4 Nej, men om det inte ger fullgott skydd och det dessutom skett kastningar i samband med vaccinationen mot abortvirus så kanske man inte väljer att vaccinera mot det. Lite samma resonemang som med botulismen där inte alla väljer att vaccinera.

//Cecilia

Upp till toppen
Annons: