Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5665 ggr
[Tjiwi]
2011-10-15 21:18

En olycka händer så lätt......

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit förskonad med olyckor med mina russ dessa trettio år jag haft egna. -93 ramlade Grus i hagen och fick en fraktur i ett bakknä…..veterinär trodde inte han skulle kunna användas som brukshäst igen…möjligen som avelshingst. Han läkte fint och fort och har efter det hoppat L:A hoppning, deltagit i SM fälttävlan och gått medelsvår körning….han går här ännu 18 år senare!!

2005 var oturen framme nästa gång då jag hittade min Tjibus väldigt halt i hagen, till klinik och där blev det en ringbandsoperation, slutade också mycket väl, inge men efter det och han återgick i arebete efter det.

I söndags den 9 oktober när jag kom ut på fm till grabbarna hade olyckan varit framme. Denna gång var det min nya underbara Joel som råkat ut för något.  Han stod vid staketet och såg ledsen ut och vid närmandet så upptäcker jag att han gjort sig illa på framsidan av hasen, ett djupt hål rakt in i leden-sticksår??  In och tvätta rent och det såg inte något vidare ut….hasen väldigt tjock!!

Annons:
[Tjiwi]
2011-10-15 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag förstod att veterinärhjälp krävdes och ringde jourhavande distriktare, efter några timmar var han på plats. Gav honom penecillin och ville att jag skulle åka till Strömsholm med honom och spola leden. Han remitterade Joel dit och halv sex på kvällen kom vi iväg!

Vid åtta var vi framme efter en jobbig resa med massor av regn….

Vi tog emots av en gullig assistent och så kom vår veterinär, Laura som är en av fem veterinärer i landet som har kirurgi som specialite.

Joel undersöktes, han var hur snäll som helst. Det kändes ganska omgående att hon inte var riktigt nöjd med läget, Laura….

Vi röntgade honom för att se om det var någon fraktur eller om det satt något kvar där inne.

Bilderna var bra, ingen fraktur och inget stort kvar.

Så…….då skulle beslutet tas om operation eller inte…leva eller dö?? För mig var det ganska klart, jag ville göra det jag kunde för att rädda Joel så det bestämdes om operation direkt! Vid kvart i tio lämnade så då vi lilla Joel och styrde hemåt……

Klockan 02.00 ringde Laura och talade om att operationen gått bra MEN hon hade upptäckt att en muskel var av, så de tog längre tid att operera och tar längre tid att bli frisk.

[Tjiwi]
2011-10-15 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Joel stod kvar på Strömsholm fram till i fredags då jag fick hämta hem min älskade häst!!

Han mår bra, är glad och pigg! Det blir lång konvalecent men vad gör det….han lever! Till att börja med blir det box i fyra veckor och lite vistelse i sjukhage…vi gjorde en sådan idag men han blev lite fööör pigg där så det blev boxarrest!

Jag är så otroligt tacksam för att det finns så kunniga människor som kan ta hand om våra skadade djur, ett stort tack till Laura och övrig personal på Strömsholm!

Sedan blir man vaken på hur fort det kan gå och hur dåligt insatt man är i försäkringsfrågor…….dags att kolla upp sina försäkringar! 60 000 i vetrinärvård räcker inte så långt om de måste vara på sjukhus, man tror att det inte ska hända något och skjuter såna frågor framför sig…eller hur?

I alla fall kan jag konstatera att-

jag varit förskonad från större skador under dessa trettio år, tre ggr kan väl ändå räknas som rätt ok?

 Att russen har ett otroligt läkekött!

Att det är tur att man har försäkring……

Marie185
2011-10-15 21:51
#3

Vad gör man inte för sina älskade djur! Hoppas på snar tillfriskning!

Tusen
2011-10-15 23:44
#4

Så glad jag blir då allt gick bra!Skrattande

Mitt halvbllod råkade ut för samma sak och stod i två veckor på Strömsholm. Tyvärr blev hon aldrig bra och hon avlivades trots tre spolningar och flera olika mediciner.Gråter Trots helförsäkring gick notan på 50 000 kr inkl. slakttransport. Det kändes hårt att både förlorat häst och en massa pengar.
Ibland hjälper det inte ens med bra vård och hög försäkring.Rynkar på näsan

Då det gäller våra russ och shettisar har vi hittills varit rätt förskonade vi också. Peppar,peppar.

silarp
2011-10-16 07:53
#5

jag säger samma sak…. fick en häst allvarligt skadad, hade BRA försäkringar (100 000 i vetrinärvård!) och schysst livförsäkring..några veckor på klinik, såg ut att bli "bättre!… men det slutade ÄNDÅ med att jag fick en liten räkning (3500 kr!.. men ÄNDÅ!!!!) och att hästen avlivades…. förlorade även fölet hon bar på, och alla de kostnader jag hade i samband med det…

Värdet på hästen sitter inte i dess försäkringar, inga pengar i räcker när det väl gäller på dom hästar man har…. för man tycker så mycket om dom…

Ser över mina försäkringar varje år på både hästar och allt annat,, och tycker det börjar bli HUTLÖST dyrt!!! Det vi hästägare själva inte kan mäta i pengar, DET kan försäkringsbolagen!!!

Hoppas lille Joel blir frisk snart, han såg för ynklig ut högre upp här i tråden, men som sagt, gott läkegött och lite vård och omsorg kan göra underverk!!!

[Croneld]
2011-10-16 08:04
#6

Lycka till Ia med Joel, att han tillfrisknar snabbt så klart!

Annons:
alpros
2011-10-16 09:28
#7

Ojojoj, du blir ju inte uttråkad så här på höstkanten i alla fall. Lycka till med konvalecenten!

[Russ-park]
2011-10-16 09:44
#8

Lycka till med Joel !

Mvh bj / dk

annelie-huskvarna
2011-10-16 09:46
#9

Lycka till med hans läkning!  Jag har pm:at dig om lite tips för att hjälpa honom i läkningen… Glad Kram

[Tjiwi]
2011-10-18 08:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tänkte ge en liten rapport hur det går för Joel. Han är pigg och glad…lite för pigg kanske, provade sjukhagen igår igen…men icke, det var bara att gå in för han skulle bralla runt på 5x5 meter!

[Tjiwi]
2011-10-18 08:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bandaget skulle läggas om igår och jag var väldigt nyfiken på hur det såg ut där under det stora paketet!

Det såg fantastiskt bra ut, inte svullen alls. Otroligt! Fint och torrt var det med.

silarp
2011-10-18 08:55
#12

oj! det såg ju jättebra ut! Snabb läkning…!

Va fin han är…!!! (annat än mina tjockisar…..)

Prenses
2011-10-18 20:52
#13

Vad duktig du är att sköta din ponny, benet ser ju jättefint ut! :)

Annons:
[Tjiwi]
2011-11-05 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag ser Joels sår jättefint ut, det läker ihop bra. Han är pigg….nästan väl pigg och glad. Vi ska åka på återbesök på tisdag.

MagganS-B
2011-11-05 22:40
#15

Russ har världens bästa läkkött! Det ser så jättefint ut!

Prenses
2011-11-11 16:02
#16

Ser bra ut! :)

kakan89
2011-11-11 16:48
#17

Oj va fint det läker! Riktigt imponerande. Hoppas det fortsätter i samma takt :)

Upp till toppen
Annons: