Annons:
Etiketthingstnytt
Läst 4597 ggr
Stoodyear
2011-10-10 09:31

Strömma: Rådgivande unghinstbedömning

Dom som vill kan ju publicera bild och ifall man inte vet kritiken så iaf om hingsten blev rekommenderad eller ej? Kul att se, för iaf jag hade fullt upp med att hålla hingst och hann inte se alla! :)

Annons:
Stoodyear
2011-10-10 09:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Eftersom Stuteri KL hade 7 hingstar med orkar jag inte lägga upp alla utan bara dom som blev rekommenderade.

Först har vi

Obelisk KL: Nino-Xtana

Stoodyear
2011-10-10 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Orlando KL: Djazz - Jota KL

Stoodyear
2011-10-10 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Original KL: Hadar - Klinga KL

Stoodyear
2011-10-10 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och sist men inte minst

Olé KL: Djazz - Glamour

Detta var alltså de 4 som blev rekommenderade!

Reko
2011-10-10 09:52
#5

Cronas Adde, Cronas Arn och Vildhallon ville Morgan gärna se igen. Brages halvbror likaså men vad hette han?

Stoodyear
2011-10-10 09:55
#6

Jag har som sagt ingen aning eftersom jag hade händerna fulla, men någon annan måste väl ha koll? :)

Annons:
Jarhultdenyngre
2011-10-10 10:18
#7

Brages halvbror lika så Obelisk KLs halvbror Gutenils e Nino u Taquette blev ombedd att visas på Greva till våren..

Tittut
2011-10-10 10:49
#8

Med risk för att vara Häxan Surtant, så vill jag åter poängtera att vitsen med den rådgivande unghingstbedömningen absolut inte är att rekommendera, eller inte rekommendera hingstar till avelsvärdering.

Domarna är tydligt informerade om att deras uppgift är att ge hingstägarna råd om hingstens vidare träning och skötsel, inte huruvida de ska komma eller ej till avelsvärdering.

Alla hingstar, oavsett vilken kritik de fått vid den rådgivande bedömningen, är välkomna fram till avelsvärdering, och avelsföreningarna ser mer än gärna att hingstarna visas fram vid de tillfällena. Det är också därför man går ut och subventionerar anmälningsavgiften till avelsvärdering för de hingstar som visats vid unghingstrådgivning.

Lägg gärna in bilder och kritiken på de hingstar som visades, men jag hoppas alla känner sig välkomna att göra det, och att alla känner sig mer än välkomna til Grevagården i mars.

Det är därför dessa rådgivningar finns, att alla, oavsett tidigare erfarenheter, här ska kunna få råd om hur de ska förbereda sin hingst, så att den ska få en så bra möjlighet som bara går, inte att använda den rådgivande unghingstbedömningen som en förgallring av hingstar.

I detta fall uttrycker jag mig som en del av arbetsgruppen för de rådgivande unghingstbedömningarna för ardenner, gotlandsruss och nordsvensk brukshäst.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Reko
2011-10-10 11:29
#9

Tilläggas bör att KL- och Crona-hästarna stod till salu i katalogen. Hur det  var med de övriga minns jag inte.

silarp
2011-10-10 12:33
#10

Kul!
Tycker oxå uttrycket "rekommenderas" eller rekommenderas ej, är lite luddigt.. förstår oxå att alla är välkomna till avelsvärderingen och att det kan hända mycket på ett halvår med en hingst osv… åt båda hållen såklart!
Men det är fortfarande intressant att läsa om vilka dom olika hingstarna tycker jag! Och se bilder "före och efter", finns det ju oxå möjlighet till!

Det bästa förutom kritiken för mig som hingstägare, är helt klart att komma ut och få se andra hingstar och hur de ser ut! Superkul!! Man blir lätt hemmablind!

[Grabbarna-A]
2011-10-10 12:45
#11

Rådgivande unghingstbedömning är INTE samma som en föruttagning för avelsvärderingen. Det verkar vara en del som missförstått detta.

janehellen80
2011-10-10 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tycker det var roligt att det var så många russhingstar som kom å visades upp … ingen bra bild men visar den ändå …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
2011-10-10 15:00
#13

aha! vad är det för skillnad? Och vad är föruttagning? Finns det ej längre kvar?
Ny i gemmet fattar inte allt!

Annons:
Tittut
2011-10-10 15:42
#14

Föruttagning fanns fram tom 2009, och var ett första steg för ej godkända hingstar som skulle avelsvärderas.

Hingstarna skulle visas på föruttagning, där de rekommenderades eller ej till ordinarie avelsvärdering. Endast de hingstar som var visade på föruttagning kunde anmäla till central avelsvärdering på hösten, föruttom till avelsvärderingen i Norrland och på Gotland, dit du kunde anmäla utan föruttagning.

Föruttagningen togs bort i och med att regelverket ändrades from 2011.

Den rådgivande bedömningen har inte alls med avelsvärdering att göra egentligen, utan är en helt fristående rådgivning dit alla kan komma med sina hingstföl, 1- och 2-åriga russ-, ardenner- och nordsvenska hingstar, där tyngdpunkten ska ligga på att ge hästägaren rådgivning om hur de ska sköta och utbilda sin unga hingst, oavsett framtida användningsområde egentligen, men också med tanke på att ge dem så bra möjligheter som möjligt att förbereda hingsten inför avelsvärdering.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Stoodyear
2011-10-10 16:17
#15

Det är väl ingen som har sagt att hingstar som inte blev rekommenderade inte får visas i Grevagården? Jag sa endast att om man inte visste kritiken på hingsten så kanske man iaf vet ifall den blev rekommenderad eller ej? För jag missade stora delar då jag höll hingst. Sedan orkade jag inte publicera bilder på alla KL hingstarna eftersom de icke rekommenderade där kommer kastreras. Men det är väl ändå en annan femma.

#11 Vilka har missförstått?

silarp
2011-10-10 18:27
#16

nä, jag trodde väll inte heller att de som inte blev rekommenderade att värdera inte FICK värdera,,, men väldigt intressant läsning om föruttagningarna!
Även om man inte blir rekommenderad så KAN hästen kanske utvecklas positivt och KANSKE bli godkänd ändå, en del kanske ligger lite på gränsen, -det är GARANTERAT likadant åt andra hållet! Att dom som blir rekommenderade INTE går igenom sedan!

Nåväl, det finns ju inte föruttagningar längre,  -kanske synd, vad vet jag! Hade inte hingst då, men NU är det ju kul att skaffa sig lite koll om vad som gäller!
Tack för infon!

Bara att kämpa på med det man har, och hoppas att det ska hålla hela vägen, mer kan man knappast göra!

Linden95
2011-10-10 22:08
#17

Vart kan man hitta "resultat"?

Troj
2011-10-11 20:48
#18

Om man vill visa ett föl, hur gammalt måste det vara då? Om det går vägen får jag ett föl i början av augusti nästa år. Blir det en hingst vill jag gärna visa den, men funderar på om den fortfarande är lite liten då det är dags :P

silarp
2011-10-12 06:09
#19

va det inte ett och 2 åringar? Men jag tyckte jag såg ett föl oxå… dock var den ganska mycket äldre tror jag…

[Tjiwi]
2011-10-12 08:21
#20

Man får även visa föl på rådgivningen.

Annons:
Stoodyear
2011-10-12 08:44
#21

Resultat borde hamna på västruss hemsida, men är inte helt hundra på det!

janehellen80
2011-10-12 09:03
#22

#17 & 21 kommer inte finnas några resultat då detta bara var rådgivning .. Det kommer kanske finnas resultat på hingstägarnas hemsidor om dom väljer lägga ut dessa och om dom har hemsidor Skrattande

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Stoodyear
2011-10-12 22:03
#23

Så det var bara med innan när det var föruttagning då?

[Grabbarna-A]
2011-10-13 00:24
#24

#23 Om du läser det Tittut har skrivit så får du en klar bild av skillnaden mellan rådgivning och föruttagning Glad

Man kanske kan jämföra med en idrottare. Idrottarens träningsresultat visas inte offentligt om inte personen har tex en egen blogg, hemsida eller liknande, men tävlingsresultaten visas alltid offentligt.

Så eftersom detta var en rådgivning för hingstägarna så visas inte resultaten offentligt.

silarp
2011-10-13 06:13
#25

bra förklaring! :D

Fast det är väll ieof offeciellt -rådgivande oxå, och allt offeciellt får man kanske räkna med att det publiceras ändå… så brukar det ju vara i många andra sammanhang…

För min egen del bryr jag mig inte så mycket!

silarp
2011-10-13 06:14
#26

förutom att man hade velat se de andras kommentarer, eftersom man inte hörde allt riktigt…!

Stoodyear
2011-10-13 20:10
#27

#24 Jag vet skillnaden på rådgivande och föruttagning men för det så trodde inte jag att kritiken skulle vara dold? Det var ju därför jag frågade? Den delas ju med alla i speaker på plats så varför den inte skulle publiceras på västruss hemsida? Det var min tanke iaf!

Annons:
Reko
2011-10-14 08:39
#28

#27 Faktum är att Västruss benämner det själva som föruttagning i sitt medlemsblad så det är inte så märkligt om det blir förväxlingar.

silarp
2011-10-15 20:16
#29

nä! de ä inte lätt!!!!
(än mindre när man är helt grön på de här!)

Reko
2011-10-27 11:22
#30

En tvååring visades där modern inte var stambokförd. Jag hörde aldrig att det nämndes att hon måste vara det om hingsten ska bli godkänd. För ägarens skull hoppas jag att det nämndes i den skriftliga kommentaren. Kritiken var annars att med goda travmeriter i ryggen skulle det vara en tänkbar hingst. Skulle det bli så vore det olyckligt om inte mamman är stambokförd. Surt att få reda på det då!

Upp till toppen
Annons: