Annons:
Etikettavel
Läst 1994 ggr
[cancan]
2011-09-27 15:45

Avel

Läst lite om andra raser.. Och på en av ''raserna'' är Elit-stona tvungen att betäcka med hingstar ur de ''svagare'' hingstlinjerna de 3 nästkommande åren för att säkerställa att de linjerna inte ska dö ut..

Kanske hade varit något att fundera över att tillämpa på russen.. Det är ju en såpass liten ras och det är oftast de hingstarna som är ''inne'' som de flesta betäcker med..

Många av de hingstarna med lite ovanlig o udda stam används inte i den utsträckningen som de borde…!

Annons:
[Croneld]
2011-09-27 16:31
#1

# 0 Vilken ras är det och var kan jag hitta texten, vore intressant att läsa själv.

Reko
2011-09-27 16:46
#2

Tvång är aldrig roligt att arbeta med! Jag hade hellre sett att det gjordes för att man förstår och vill…

Det svåra är inte heller att få till föl, det svåra är att få någon som tar hand om uppfödningen. Gute hingstförening gjorde mycket gott under sin verksamhet och skulle egentligen behövas ännu.

[cancan]
2011-09-27 16:51
#3

Det är tyrolerhaflingern jag läste om..

Faradiba
2011-09-27 20:31
#4

Med risk för att bli lynchad men det kanske finns en anledning till att vissa "försvinner".

Jag skulle inte uppskatta om jag blev tvungen att betäcka mina elitston (nu har jag inte så många Tungan ute) med en "sämre" hingst och sedan stå med en kanske svårsåld avkomma.

Kanske går att locka ston på annat sätt än genom tvång…..

alpros
2011-09-27 20:45
#5

#4 Jag förstår absolut hur du tänker. Det finns nog en anledning, men frågan är om det är en korrekt och relevant anledning.

rebeccajansson
2011-09-28 07:56
#6

Hur skulle du Cancan som själv äger ett elitsto tycka om att använda en hingst ur en svagare hingstlinje på ditt sto? är lite nyfiken nämligen?

Annons:
Tusen
2011-09-28 09:41
#7

En "svagare" hingstlinje behöver egentligen inte betyda en sämre hingstlinje, bara en mer ovanlig och inte så använd.

Tror att det kanske inte skulle vara så dumt egentligen eftersom russet är hårt inavlat. Men samtidigt kan jag förstå att man inte vill bli tvingad till vilken hingst man ska välja.

Fast har man ett sto med många avkommor från mycket använda hingstar, kanske man i alla fall kan "offra" en avkomma på en lite mer ovanlig stam, eller?

[cancan]
2011-09-28 10:16
#8

Jag skulle kunna tänka mig att betäcka med en hingst ur en svagare hingstlinje..

Ville ju betäcka med Hercules, men han hade ju tyvärr blivit steril..

ryttarn
2011-09-28 10:24
#9

Borde man inte kunna använda fölbidraget på ett selektivt sätt? Dvs om man betäcker ett sto med en viss typ av högre meriter med hingst som man anser är viktig att bevara får man tex 4x fölbidraget. Betäcker man med "matadorhingstar" så får man inget förlbidrag. BAra en tanke baserad på morot istället för piska….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
2011-09-28 10:37
#10

#9 Det tycker jag låter som en bra idé.. Kanske fler vågar prova.. Och då får man ju ändå en liten slant för fölen, om man nu inte kan sälja dom för lika mycket som e en ''populär'' hingst =)

Faradiba
2011-09-28 11:57
#11

Ett annat alternativ är kanske att släppa en "ovanlig" linje på lojsta hed. Då kommer det ju massor av små russin på en gång Flört

[cancan]
2011-09-28 12:47
#12

#11 Fast risken kan ju bli då att inga blir sålda =(

Tror nog det lät bättre med någon variant av ryttarens förslag..

Kanske något att ta fram på avelskonferensen på Gotland?

Upp till toppen
Annons: