Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4643 ggr
silarp
9/25/11, 12:46 PM

Hjälp med bantning...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varning för tråd med lång text.
Många av er har väll sett mina feta hästar… kämpar och kämpar med smååå hagar och INGET bete i dom… visst.. det växer väll, men det är ju upptrampat och totalt nergnagt… har ökat på hagen emellanåt så det kommer lite nytt, men som sagt, oftast MYCKET dåligt. Har haft kolik på 2 av dom under sommaren… exakt orsak vet vi inte, men vi TROR att det KAN haft ett samband med att det regnat i ofantliga mängder, och att de fått i sig gräs med bakterier på, el dyl. Därför är jag MYCKET skraj för att ha INGET gräs el hö i hagen oxå… (mitt hö i år är bra hästhö, det är GROVT för en gång skull.. nästintill FÖR grovt, så inte för bra.)

Jag vill INTE riskera att få kolik el andra problem pga för LITE mat, därför har jag alltid sett till att dom kan ha NÅGOT att gnaga på,,,

Nu har jag stallat in-jättetidigt, pga regnandet och "kolik" besvären, och det har gått jättebra. De får en liten tuss hö på kvällen (knappt ett kilo per ponny-ge och ta beroende på ponny) och de får en liiiten tuss på morgonen -typ 1/2 kilo el knappt det… därtill finns det fortfarande lite att tugga på ute.. UPPENBARLIGEN, eftersom dom blir så trinda jämt.

Den hästen jag egentligen har PROBLEM med är lillmärren på 2,5 år. Hon small till o blev RÅFET i våras när gräset började växa, och jag var verkligen på hugget och gränsade av osv,,, men det räckte föga. NU ser hon lite bättre ut, men fortfarande för tung och bred och grov…

Jag försöker motionera 3-5 ggr per vecka, körning, 3-5 km per tillfälle, mycket trav.

hon går dessvärre just nu med sto med föl, som jag inte heller velat strypa maten för, pga di bla… men i vinter, och till VÅREN… HUUUUR
ska jag göra????

Hur sjutton gör ni andra som har så fina slimmade ponnys???
Min Hallon går ganska bra att få ner, han rör sig kanske mer, får samma el kanske lite mer motion oxå, och är svarar lättare på när man minskar lite på maten…

KAN man ge en häst BARA halm utan att den får kolik? Måste man inte skaffa något annat foder oxå då, hon växer juh!  Jag har gett dom lite betfor varje kväll nu för att hålla magen i trim, men det hade jag tänkt sluta med,, det är ju INTE bra för feta hästar med sånt… men om jag ska byta ut en del hö mot halm…. hur ska magen hållas igång då? Räcker det verkligen med vatten? Hur mycket halm resp hö ger ni??
Hur mycket kör och rider ni egentligen?? Jag tycker jag håller igång så mycket jag klarar med henne, -hon får utnyttja även den andra märrens motion, så hon kommer ut en del tycker jag.. men det RÄCKER ju inte…

Tips och råd och förslag av alla de slag mottages taxamt….

Annons:
silarp
9/25/11, 12:47 PM
#1

…. hästen det främst gäller är den ljusa mellan skaklarna.. men det behövde jag väll inte säga antar jag….

silarp
9/25/11, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

några veckor sedan… äter äpplen, och är på det "stora" betet…

silarp
9/25/11, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

just HÄR ser hon rätt… mycket mindre ut,, men bilden är tagen i samband med någon av ovanst tillfällen… så ögat kan luras.. jag vet inte…

Suck….
Hon är så bedårande och bara BÄST på alla sätt i övrigt…

Rynkar på näsan

StuteriSolo
9/25/11, 2:48 PM
#4

Det är bättre att ha hästarna på ett uppväxt, ogödslat bete än i e hage med nergnagt bete, där det hela tiden växer till nytt näringsrikt gräs.

Visset, utblommat gräs innehåller inte mycket näring, så de kan äta mycket utan att bli fetare. Däremot bir de bukiga av mängden, men det är en annan sak. De som är tjocka kan man fodra med halm inne, bra sysselsättning och litet näring.

Personligen skulle jag inte ge enbart halm till växande unghästar, men är de smällfeta kan det ju behövas.

Tycker f.ö inte att ponnyn ser speciellt tjock ut.

Nitro
9/25/11, 3:32 PM
#5

menar du att ponnyerna får ca 1,5 kg hö /dygn?

silarp
9/25/11, 4:53 PM
#6

#4 skönt att du inte tycker den ser smällfet ut…

tycker inte heller halm är speciellt käckt till växande unghästar, bara som pyssel ute i snön isåfall.. och i ett hörn i boxen… men hon är ganska tjock… rejäl mage och stora fettvalkar bakom bogen och nacken…

# en sanning med viss modifikation.. dom har halm i ett hörn i boxen när dom är inne på natten, till detta typ 1,5 kg hö per dygn,, men då är dom ju UTE från 06-21-22 och betar… även om JAG inte tycker det finns något att äta, så blir dom ju som sagt inte så bukiga och feta om det inte hade funnits NÅTT där…

Dom blir INTE feta på det dom får inne, utan på det dom äter på dagarna…

Annons:
janehellen80
9/25/11, 5:10 PM
#7

#6 har du gjort träckprov? kanske har mask?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

carsbo
9/25/11, 6:04 PM
#8

hur mycket träning får hon? mitt travruss får träning nästan varje dag, styrka, kondition och fart.. kontidionen som också får upp magen ligger på 8 km men då han har varit igång sen vår och det ligger på högt tempo. så du ska i så fall börja med lägre tempon. sluta inte förrens hon är svettig, och då menar jag inte bara lite vått på bog utan då ska hon vara svettig långt upp på flankerna. Alla har väl inte tid o träna varje dag förståss.

Spelar lixom ingen roll hur lite mat en häst får om den inte får tillräckligt hårt träning :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

crazycattiz
9/25/11, 7:10 PM
#9

Mina har alltid fri tillgång till grovfoder. Jag har fått den uppfattningen av att de nästan börjar gå på sparlåga och blir ännu fetare om man försöker banta dem. De är alltid hungriga och kastar sig över maten om man ger dem lite medans de som alltid har tillgång till mat äter lugnt och harmoniskt.
De två första veckorna på fri tillgång brukar de vräka i sig men när de sen upptäcker att de faktiskt finns mat hela tiden så lugnar de ner sig och äter inte alls några kopiösa mängder.

Motion ökar ämnesomsättningen men hur kul är det att motionera på tom mage? Dessutom behöver de mat för att orka motionera!

[Grabbarna-A]
9/25/11, 7:28 PM
#10

Tycker inte heller att hästen ser tjock ut.

Läste på shettissidan om ngn som skrev att när hennes shettisar gick i en liten nerbetad hage för att banta så blev dom bara tjocka, sen när hon släppte dom i en större hage så gick dom ner i vikt.

Ser på mina egna att när dom nu går i vinterhagen med kort gräs så är dom tjockare än i somras när dom gick på uppvuxet gräs, då var dom runda om magen men magen försvann när dom stod inne några timmar.

Har f.ö alltid fri tillgång på halm till mina.

Sen kan man (jag själv bla) även just vi den här årstiden tycka att dom helt plötsligt blivit väldigt tjocka bara för att pälsen börjar växa. Flört

silarp
9/25/11, 7:33 PM
#11

# 9 precis min åsikt oxå.. har jag oxå alltid gjort-fri tillgång halm o hö -det som jag tyckt passat…. tills någon nämnde att mina hästar är för tjocka….iaf VISSA hästar…

#8 jag tycker att jag tränar mina 2 2 åringar så mycket som jag kan träna dom… russ är härdiga tåliga och uthålliga starka hästar, men jag tror inte dom skiljer sig så mycket från andra raser med växandet… jag tror inte på att träna en växande häst stenhårt… dom måste ha vila både fysiskt och psykiskt, och träning på rätt nivå för att dom ska hålla, orka och framförallt behålla motivationen i träningen i framtiden…
utöver det sorterar jag min knappa tid (har kor… 400 st.) mellan alla 4 hästar som är i träning, och hinner nog faktiskt inte med mycket mer än jag gör idag tyvärr… har funderat på att ta in någon som kan rida den äldre hästen , så det lättar lite…

#7 mask? …kan dom bli feta av det? Har avmaskat enligt vets rekommendationer, och har precis hämtat ut höstens omgång…Det är snart dags igen…

Har dom i hagar som är växelbetat hela sommaren och våren av sinekor= rensar TOTALT rent och äter ALLT, det blir kanonbete för hästarna efter dom, och dom riskerar inte att få för mycket, utan snarare för lite några dagar, innan det växer till igen,,, brukar ha dom en 2-3 dagar i hagen… 8 stycken,,, men hagen är ju på några hektar…

Även om jag delar av så vill jag beta av alla delar ordentligt emellanåt…

silarp
9/25/11, 7:34 PM
#12

#10 JAPP! känner igen allt du skriver!!!
hon har en päls från helvetet! Den ska jag raka av någon gång i slutet av vintern, så jag kan börja banta och träna lite hårdare inför 3 årsvisningarna…

carsbo
9/25/11, 8:02 PM
#13

#11 skam på mig, jag fick för mig att hon var äldre än 2! då kan nog inte jag ge mycket tips ang träningFlört

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Annons:
[Tjiwi]
9/25/11, 8:41 PM
#14

Fast nerbetade hagar är inte bättre än större oftast, där kommer det ju nytt gräs och det är in det nya det är mest "malla". Det är kanske därför de får ont i magen oxå, för att de går på för lite och kanske får i sig mer sand/jord el dyl, ha de ett tag på större hagar där det finns mer uppväxt gräs och större ytor så kanske det blir bättre, jag tror det. Tycker inte heller de ser tjocka ut på dessa bilder.

Snurrii
9/25/11, 9:24 PM
#15

Jag tycker inte heller att de ser tjocka ut. Kanske lite bukiga, men de blir de ju efter sommaren. Gäller att känna på dom också och inte bara gå efter ögat. Du ska ju känna men inte se revbenen. Skulle inte oroa mig eller försöka banta dom om jag va du. Det är trots allt bara 2 och behöver ordentligt med näring och hellre lite för tjocka en för smala tycker jag! :)

Tusen
9/25/11, 10:29 PM
#16

Tycker de ser höstrunda ut. Det är bra, för de lagrar inför den hårda vintern som kommer.Glad Så gör även vildhästar.

carsbo
9/25/11, 10:32 PM
#17

#16 man måste dock känna vid revbenen så att de inte är för tydliga. våra 3 hästar känner man alla revbenen på även fast de har tjocka hömagar.. började idag med att ge dem kraftfoder som ska ge dem riktigt hull Flört

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Tusen
9/25/11, 10:40 PM
#18

#17 Ja, det är lätt att man blir lurad av "magarna".

silarp
9/26/11, 6:07 AM
#19

hm…. alltså man kan INTE känna revbenen på hästen… hon har stora valkar, och en REJÄL buk… visst… kanske inte RIKTIGT ASFET, men absolut har hon ett alldeles för gott hull…

det stämmer, att de ska ha lite mer och större hagar med bättre bete,,, idag ska dom få det, för nu har hagen blivit för avbetad, och de behöver nytt…  dock känns det nästan som -när man tittar på henne, som att man nästan oroar sig för hennes hälsa,, alltså benen… att de får för mycket belastning….hon HAR verkligen VALKAR, nacken är stenhård….insulinnacke (burr!!!)

Men, om inte ni tycker hon ser JÄTTEFET ut, så tänker jag nog inte oroa mig supermycket för det, utan med gott samvete låta henne fortsätta må bra, -vilket hon faktiskt gör! Hon kanske växer i det sedan, som jag har hoppats på…

Hon har redan i sommar vuxit jättemycket på flera håll, och det tog en del av hullet faktiskt, så hon kanske tar lite till av det till våren…!

kakan89
9/26/11, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Har haft likande problem med min två-åring i sommar då hon är utbrytardrottning och har gått och mumsat på sojafältet väldigt ofta.

När en häst får hård nacke och valkar så är det ett STORT varningstecken. Fången är inte långt borta då…

Jag skulle släppa hästen i en hage med högt överblommat gräs (väldigt låg sockerhalt) och sen öka motionen. Eventuellt ge något proteintillskott om det är nödvändigt.

Russlan har gått från det här:

Annons:
kakan89
9/26/11, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Till det här (bilden nedan) på 5 veckor:

silarp
9/26/11, 1:21 PM
#22

OJ! DET inger hopp! Ovan liknar min….
Ja, att nacken är hård är inte bra,,, nu visar det sig att mammahästen har börjat  knapra ekollon oxå, så var tvungen att minska hagen BETYDLIGT,,, måste utfodra med mer hö…
Dom ska få gammalt övervuxet tråkigt gräs om några veckor, men just nu är det lite för grönt o fint… och lite surt där oxå, det är vinterhagen det… men som sagt…

VAD hästkraken får fång el dyl av isåfall är ett mirakel… jag FATTAR inte va hon lever på!!!!

Suck.

hästar är kul .
Ibland.

Vetrinären har kollat henne dock, och han tyckte inte att det var någon akut fara så sett.. men bantning som sagt.. skadar ju inte…

Hon är kanonfin i benen, inga svullnader eller annat trist, torr och fin på alla sätt! Hon har inget emot att komma ut och gillar att röra sig… alltid NÅTT positivt… Såntdär bete som ovan ponny smiter ut på, har hon bara haft 5 minuter i somras, då hon oxå smet ut en gång!

Brukar försöka ha dom på LAGOM… men det är SKITSVÅRT…

Tog lite mer bilder idag… ska se om jag får in dom sedan, så förstår ni vad jag menar…

alpros
9/26/11, 2:20 PM
#23

#22 Äpplen kan vara orsak till fång. Kan det vara äpplena som är orsaken till fångkänningar?

silarp
9/26/11, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

njaaa…… inte speciellt mycket äpplen där .. inget äppleår i år alls… hon kanske äter… typ 10 om dagen isåfall, men det är bara IDAG, senaste veckorna har hon INTE stått nära äppleträd… men jag funderar mer på ekollonen jag…… dock kikade jag i deras gamla hage -som ska bli deras hage imorgon igen tror jag.. och där finns alla ekollon kvar.. iaf har dom inte käkat så jäkla många, för det är massor där… många bruna oxå, och gröna,, borde varit slut isåfall tycker jag…

Har inte sett henne äta några, och hon har inte stått där… Den gamla har gjort det-idag, inte förut…

suck.

här kommer pinfärska bilder på godingen…

Nacken är hård, men inte kanske STENhård… men ni ser ju själva… Det är inte helt grundat på inget att jag tycker hon är lite fet…. hon behöver lite längre ben, smalare hals och nacke samt mindre mage… även om man drar in på grovfodret några dagar, så är där en del kvar…

Hallonballon och faktiskt ALLA dom andra, om man ska vara noga-är i fint skick… möjligen att Ida ska ha lite MER hull över rygg o kors… dom är fina i hull och i pälsen och har hyffsat med muskler…

Bara tjockafridha som ser ut som ett … kräk…

silarp
9/26/11, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

alltså det är baskemej svårt att få henne snygg i photoshop till och med…

silarp
9/26/11, 3:57 PM
#26

SKA ha ner henne till i sommar, och tänker baskemej inte ha nån fånghäst heller….

Skrikandes

alpros
9/26/11, 4:38 PM
#27

# 26 Jag har sett det hända "på nära håll". Ett äpple räcker för att en häst ska få akut fång. Men ekollon ska också vara giftiga på det sättet. Det har jag dock inte stött på eller hört folk berätta om, men det kan bero på att det inte växer så mycket ekar i mina hemtrakter. Jag önskar dig lycka till med henne. Det finns ju goda chanser när hon har en ägare som bryr sig och är beredd att vidta åtgärder.

Annons:
kakan89
9/26/11, 6:15 PM
#28

Vissa hästar är känsligare än andra. 10 äpplen om dagen är mycket socker. Det i kombination med nytt gräs och kanske högt energivärde i höet ger ganska mycket socker i slutändan.

Det är inte mängden mat som avgör utan till stor del energivärdet. Med tanke på att hästen bara är 2 år och uppvisar så allvarliga symptom så skulle jag flytta henne på en gång.

Vart bor du? Oavsett värden på gräset så har det långa gräset minst värden. Då kan du även ta bort höet.

Ett annat alternativ är att blötlägga höt i en timme innan fodring för då kan sockervärdet minska upp till en 1/3. Men som sagt jag skulle flyttat henne till vallen med högt gräs och sedan motionerat mer.

Hon kan bli bukig på vallen men så länge depåerna blir mjukare så är det bättre.

silarp
9/26/11, 6:38 PM
#29

ok,, depåerna är det hårda på halsen tex?
Ja, jag bryr mig såklart,, och jag försöker på alla möjliga vis och testar fram o tillbaka vad som kan funka… det som funkat bäst är det dom ska tillbaka till nu imorgon, dvs en kulle med AVBETAT gräs, där jag kan förstora hagen utåt (i princip hur mycket som helst) där det finns nytt fräscht gräs utan "kludd" som riskerar ha bakterier på sej… jag har oxå där möjlighet att undvika ekollonen… om dom nu kan ha ett finger med i spelet, -som sagt… dom kan väll knappast ha haft det INNAN på sommaren, då varken äpplen eller ekollon fanns tillängliga-det har bara funnits någon vecka….

Där har jag på någon vecka kunnat börja se att hon faktiskt… går ner liiite iaf… magen blir liiite mindre…

Hon får uppenbarligen i sig för mycket mat och för "bra" mat… när sommaren kommer får jag försöka matcha ihop henne med en häst som inte heller behöver så mycket mat, och öka motionen betydligt.. Nu i vinter ska jag köra med halm, -vilket hon även tillskillnad från alla de andra hästarna faktiskt ÄTER … iaf ute, och som tillskott på natten när höt tar slut… 

MINSKA rejält på höt kan jag nog göra, med halm som hon äter inne på natten kanske… ska testa det, och så har jag pellets (proteinfoder typ)  och mineralpellets som hon ska få därtill… vill inte att hon ska få någon bristsjukdom eller nått…(inte för att det ser ut som att hon har det ieof….)

några vallar med högt gräs har vi inte, men däremot äldre rasthagar av lite större modell som inte är betade sedan tidigt i somras, den ena där ska hon stå i i vinter, och den har rätt långt gammalt trist gräs…. tyvärr är den så sur ännu…

vart finns det mer risk för "depåer?" hon har bara nacken som jag sett… när jag verkligen kände efter idag, var den som sagt lite mjukare… el.. rätt mjuk iaf.

Höt som dom får har "katastrofalt" låga värden-vi har inte testat det, men man kan säga att det är … bra hästhö, jag skulle nog tom tro att det är rätt bra "fånghö" som en del kallar det… det är grova långa strån och knappt några blad eller stjälkar alls… dock äter dom det bra, sedan jag tog bort det BRA höt jag gav i början av hösten…
Sådant hö som jag har till kalvar…. RIKTIGT spruttibangbang hö, illgrönt, supertorrt luktagotthö!

Det går så fort åt ena hållet… varför inte lika fort åt andra….?

[Tjiwi]
9/26/11, 8:23 PM
#30

Vi har bara hagar med ekollon i………..det har alltid gått hästar i dom och det har aldrig varit några problem med det. En del hästmänniskor är smått hysteriska för ekollon men jag är inte det. Skulle vi inte ha hästar bland ekolllon skulle vi inte kunna ha några alls, även fåren går där.

Vad det gäller hö så kan man omöjligt säga att det är ett bra eller dåligt hö enbart på att titta på det. Ska du vara säker så ta en analys, det finns lab som inte alls är dyra, tror jag gav 300 eller något. Jag själv har typexempel på att det kan skilja från år till år, ett år hade vi höga proteinvärden, höt var grönt och fräscht, året efter såg det minst lika fint ut men hade inte alls samma värden. Jag hade lätt trott att det var lika bra som föregående år om jag bara skulle gått på utseendet.

Behöver hon ha pellets nu? Det räcker säkert med mineraler så länge hon inte arbetar hårt.

kakan89
9/26/11, 8:41 PM
#31

Depåerna beror på att hon börjar bli Insulin Resistent. Det är fettknölarna hon har över hela kroppen. IR ger en hel del följdsjukdommar bland annat fång och hos en IR-häst kan skillnaden mellan fång och icke fång vara en näve havre…

Kroppen producerar massor med inslulin som den inte kan använda sig av kort förklarat.

Du måste ta analys på höet för att veta säkert mitt hö är skitråkigt och träigt men har superhöga energivärden så det är katastrofhö för mitt russ. Däremot årets hö som är fint och mjälligt har riktigt bra värden. Så man kan inte alls gå efter hur höet ser ut.

janehellen80
9/26/11, 8:47 PM
#32

#11  läste lite för fort.. läste att hon var bukig, men såg nu att hon INTE var bukig .. det var därför jag tänkte på mask .. Sorry …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
9/26/11, 9:21 PM
#33

#30, nä, har aldrig brytt mig om ekollon tidigare heller,,, har aldrig någonsinn haft någon häst som brytt sig om dom förut. Dock har man vissa år sk "ollonår" och i år är ett sådant här… det är MÄNGDER, och det är väldigt lätt att hästarna går på dom då, när allt är blött och tråkigt och det inte är SUPERGOTT om bete… Dom hästar som är födda här, har jag inte märkt någonting på.. men Hallon och Ida som är dom hästar som inte är födda här, har jag sett stå och käka.
Hallon gjorde det för att han ville stå där och -han är ju hingst, så det var nog nästan som en "jag har inget att göra, jag är ju själv här.., så jag tar ett ollon för jag orkar inte gå, och dessutom måste jag göra nått med munnen.." han har inte varit i närheten av ekarna förutom då jag såg detta häromdagen,, och han älskar "ön" därute, där han betar 90% av dagen.

Ida käkade nog för att hon har fått smak,,, hon har nu ingen möjlighet att käka dom mer. Har haft drängen till att stängsla bort.
Det här med analyser,, ja, vi analyserar mycket av vårt gräs,-85% av det,  men jag skickar inte in en separat analys på just hästhöt, eftersom grannen och hyresgästen skickar på det andra höt, och min man som är gräsnörd, har hyffsat god koll på vad det innehåller ändå, på ett humm… han brukar inte "gissa" fel med särskilt många decimaler. Ska utifrån det här be hyresgästen göra en liten foderstat till var och en till vintern.

Kan tyckas omöjligt att "gissa" innehållet, men min gubbe är som sagt mjölkbonne o gräsnörd…. han älskar såntdär… och brukar vara rätt duktig på den biten oxå. Foderrådgivarna brukar inte gilla att han "gissar" rätt år efter år…. Han ansvarar därför för den biten härhemma…

Som sagt så är det mest just FRIDHA som är problembarnet… dom andra ser rätt schyssta ut måste jag säga….Det känns som att jag hamnat i nån slags obalans, eller orytm med henne..

Hon var rätt tjock i vintras oxå, men till våren när pälsen föll var hon kanonfin! Sedan gräset började växa i slutet av april, har hon dock blivit för fet.

Pellets är ingen nödvändighet, snarare en motivation att vilja komma in, hon får väll en munsbit var kväll. Idag har jag köpt mineraler i pelletsform eftersom granulatet inte är så uppskattat och måste ges i betfor, -eftersom jag nu tagit bort betforet… blir det svårt….
Från och med ikväll får hon alltså bara mineraler som munsbit.

hannibal-roll
9/26/11, 11:41 PM
#34

Jag har haft problem med övervikt på ett av mina russ, övervikt som ledde till fång. Det enda som tillslut fungerade var att analysera grovfodret, beräkna en foderstat och sedan väga allt foder. När vi väl fick ordning på det minskade hästen i vikt väldigt snabbt, redan efter 2 månader syntes en enorm skillnad. Idag lyckas jag hålla båda mina russingar slanka och fina, trots att dom inte arbetar särskilt hårt längre.

Frågan om bete och nedbetade hagar är svår. För mina innebär 2 russ på ca 1/2 ha helt nedbetat vallbete (ogödslat sedan 5 år) att de just nu lyckas beta i sig ca 10 MJ per dag. Utöver det betet får dom ytterliggare 26 MJ från hö. I sommras levde dom helt på gräset. Förra året fanns det vid denna tiden knappt ett grässtrå och dom fick full vinterfodergiva. På vintern får dom normalt 40-45 MJ beroende på väder och häst.

Det var först när jag började tänka i energi=MJ som jag riktigt begrep och kunde jämföra och pussla och faktiskt få det att funka så kusarna tappade i vikt.

Annons:
[Tjiwi]
9/27/11, 8:06 AM
#35

#33 Fast du kan aldrig göra en foderstat om du inte analyserat höt. Du måste veta värdena, varför inte skicka in även på hästhöt?? Det är inte särskilt stor peng det rör sig om istället för att gissa?

Gå in på www.agrilab.se och kolla, de är riktigt billiga och fort fick vi svar med. Betydligt billigare än dit vi skickade innan.

silarp
9/27/11, 8:46 AM
#36

vi har använt oss av agrilab, och som sagt,,, det handlar inte om att gissa för vår del. vi har som sagt fulla analyser på det andra.
Kommer göra foderstat på det inom kort, men förra vintern var hon inte direkt superfet,,, det är mycket lättare på vintern, -man vet ju exakt vad varje häst äter.

Det är inte DET jag har problem med.. .det är NU, april-oktober när dom går UTE och äter som jag har problem med fetman. Tidigare har hon alltså INTE varit fet. Aldrig. -Bukig eller full på grovfoder-ja, men inte FET.

INGEN av mina andra är feta - lite "höstmagar" (som någon kallade det)  MÖJLIGEN, men inte någon fetma. Det är alltså INTE grovfodret inför vintern som är mitt problem. Det är BETET.. eller "inte betet".. eller vad man nu ska säga…

Inför uppstallningen TROR jag att jag kommer få ner henne i hull, hon kommer bli lättare att hålla,, men till VÅREN…. och sommaren…

crazycattiz
9/27/11, 9:49 AM
#37

Till våren och sommaren måste väl det allra enklaste vara att sätta på henne en betesreducerare? Det kan du ju göra nu med om hon fortfarande går på gräs

silarp
9/27/11, 11:31 AM
#38

aha….. har aldrig testat sådant… ska titta på det! TACK!
(har alltid tyckt det verkar som djurplågeri,, men å andra sidan känns fetma som det oxå så…)

kakan89
9/27/11, 12:17 PM
#39

Som sagt det är inte MÄNGDEN mat det är energi-innehållet. Det enda som kommer hända när du sätter på betesreducerare är att hästen blir frustrerad och kommer försöka äta ännu mer. Betesreducerare funkar SKITBRA på sommaren men nu när man har möjlighet att välja gräs så ska man välja det längre gräset.

silarp
9/27/11, 1:10 PM
#40

japp, nu har dom lite längre gräs, det är väll grönt, men ser rätt trist ut… dom är rätt mätta skulle jag tro, -men vattenmängden i gräset är nog oxå ganska hög.. vi har fått SÅ mycket regn sista månaderna…

Idag ska här motioneras oxå… phu… får se om jag orkar löpträna med henne…. man tappar motivationen när bara JAG blir trött o går ner i vikt, och inte hon…

[Tjiwi]
9/27/11, 5:08 PM
#41

Varför skulle en betesreducerare vara djurplågeri??

Jag använder det på mina när de äter för mycket och blir för feta och det funkar jättebra. De kan gå kvar ihop med de andra på samma bete och äta. Det är precis vad den heter, reducerare-det innebär att de kan äta och dricka som förut men att det tar längre tid för de att äta vilket gör att de då förstås får i sig mindre mängd gräs på samma tid. Jag ser stor skillnad på mina när de har det.

Innan jag provade detta hade jag problem med min Tjibus som blev väldigt fet på sommaren och han fick då gå i en liten, liten hage med lite mat i samt stå inne på nätterna. Det var knappast snällare att ha honom så, ensam än att sätta på en reduserare, då kunde han gå med de andra och leva ett gott liv! Kan verkligen rekommendera det. Nackdelen är att de lätt får skav här och där men det brukar gå att avhjälpa med lite teddy/fårludd där. Jag tar ju även in mina så gott som dagligen även sommartid då de tränas/tävlas så då får de stå utan i många timmar i alla fall.

Annons:
silarp
9/27/11, 6:47 PM
#42

nja, ,,, just skavet, och att dom VILL ha, men inte får… gillar inte nosgrejjerna vi har på puppande kvigor heller,,, men så är det ju, ibland MÅSTE man… jag tror jag ska investera i en sådan till henne iaf…

Såhär ser Hallon ut, han går på samma bete som Fridha gått på-eller rättare sagt.. Fridha har bara gått på en liten del av det som Hallon fått, han har verkligen FRI tillgång på mat…Får hö på natten oxå,,,

silarp
9/27/11, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

ash… den struntade i bilden…

HÄR är hallon… bild tagen idag, efter 6 km körrunda…

silarp
9/27/11, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

… sadelbrädan,, han går med Hallon…

bild tagen igår….

[Tjiwi]
9/27/11, 7:50 PM
#45

#42 Fast det är just det, de FÅR ju i sig mat…….till skillnad om man bara ger de lite tex hö då och då. Med denna kan de gå och pilla hela tiden fast de inte får i sig lika mycket som utan, perfekt lösning!

silarp
9/27/11, 9:06 PM
#46

funkar den även om betet är kort, alltså inte långt gräs, utan avbetat fast under uppväxt, typ KORT? Får för mig att den hänger ner en bit och att stråna kanske viker sig… men som sagt… kanske det som är hela poängen…
Har kikat lite efter en sådan, -det är inte riktigt säsong, men vi får se vad jag får tag på… tänker mig en såndär mjuk, greenguard eller va det kallas.. de hårda verkar hemska…

[Grabbarna-A]
9/27/11, 9:32 PM
#47

#46 Inte helt fel att prova med munkorg. Det är faktiskt bättre för en häst att äta lite hela tiden än att vräka i sig då och då.

Tänk på att inte ha munkorgen på så länge i början. Det tar olika lång tid för olika individer att lära sig äta med den på. I början känner man sig så taskig men när dom väl lärt sig äta med den så får man lite bättre samvete.

Jag har munkorg på mina i perioder, men då bara på nätterna. Mina äter mer gräs de dagarna de stått inne på nätter än när det gått ute på natten med munkorgen på.

Jag har både greenguard och den modellen med bara ett hål i botten och tycker den med bara ett hål i botten sitter bäst på.

silarp
9/27/11, 10:44 PM
#48

vad heter den med ett hål i botten?

Annons:
[Grabbarna-A]
9/28/11, 8:33 AM
#49

Vet inte om dom har nått speciellt namn faktiskt. Heter nog bara betes- el gräsreducerare. Det finns ju flera olika som tillverkar den.

Finns att köpa på de flesta hästrelaterade butiker i allafall. Kan skifta i pris, Börjes har billigast.

Upp till toppen
Annons: