Annons:
Etikettfärger
Läst 3601 ggr
bea28
7/24/11, 12:29 PM

Färgfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har undrat och undrat över min fölunges (e. Skotte) färg ett tag nu.

När hon föddes den 16/6 var hon blekt brun med antydan till ål på ryggen. Nu har hon gulnat något, och jag trodde hela tiden att hon skulle bli brun. Men jag är inte lika säker längre… Under den ljusa fölpälsen är hon svart långt upp på benen, den underliggande pälsen på huvudet/öronen verkar vara mörkt brun och på rumpan är hon ljust gråbrun, nästan vit.

Mamma Ragata (e Parat) är brun och fick en brun fölunge efter Korsnäs Brådis förra året. så jag vet inte vilka anlag hon bär på.

Pappa är som sagt Skotte och han lär väl ha gett alla möjliga färger om jag inte minns helt fel.

Nu är då frågan.. Vilken färg kommer fölisen få i slutändan? Eftersom att jag är riktigt dålig när det kommer till färger odyl skulle jag verkligen vilja ha er hjälp! Glad

Bifogar en bild som nyfödd och några tagna idag.

Annons:
bea28
7/24/11, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Rumpan. I verkligheten är hon blekare.

bea28
7/24/11, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.. och här är en bild på benen.

Nå, vad tror ni? Blir hon brun? Glad

PernillaJ
7/24/11, 1:46 PM
#3

Japp, brun.

Jag antar att du funderar över om hon fått gulanlaget från pappa Skotte (gulsvart), eller ej? Du kan DNA-testa för gulanlaget, billigast är att skicka tagel till USA. Det finns flera olika lab, här är länk till ett som jag använt (länk). Pris $25, just nu när kronan är stark blir det ca 150 kr. Du får snabbt svar, det tar en vecka-10 dgr.

Fast att döma av bilderna tycker jag knappast det råder någon tvekan om att fölet är brun. Gulbruna hästar är vanligen betydligt blekare.

bea28
7/24/11, 3:39 PM
#4

#3 Tack för snabbt svar! :) jo hon blir nog brun, som du sa. Jag har tittat på bilder nu av gulsvarta föl, och de är mycket riktigt blekare än vad hon är.

MagganS-B
7/24/11, 10:58 PM
#5

Visst är hon brun! Ingen tvekan!

Tusen
7/24/11, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Precis så såg Montró ut som föl. Hon är ljusbrun.

Annons:
bea28
7/25/11, 3:24 PM
#7

#6 får hon samma färg som montró skulle jag bli jätteglad, hur fin färg som helst ju :D

LindaBlomberg
7/26/11, 8:57 AM
#9

Det där med färgen på fölisarna tycker jag är supersvårt! Båda skotte bebisarna hemma var gråa när de föddes nu har en gått åt det brun/gula hållet och den andra åt det svarta. Glad

bea28
3/28/12, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tänkte uppdatera lite. Den ljusa färgen verkar vara påväg bort, under vinterpälsen är Korona mörkbrun..! Ska bli spännande att se vad slutresultatet blir om ett par veckor.. Tungan ute Bifogar en bild där man kan se färgförändringen på huvudet, dock märks den inte lika tydligt här som i verkligeheten!

skott
3/28/12, 11:29 PM
#11

Kyss

Tusen
3/28/12, 11:33 PM
#12

#10 Jag kan nästan lova att din ponny blir som Montró i färgen. På ett ungefär i alla fall. Din ponny ser exakt likadan ut som hon gjorde vid samma ålder.Glad

När den nya pälsen kommer fram är den alltid lite mörkare än den sedan blir då all päls är bytt.

bea28
3/29/12, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 Visst är hon en riktig sötnos? Glad

#12 Som jag sa förut, det gör inte mig något Skrattande Bara hon får behålla sin mjölmule är jag nöjd!

Annons:
Tusen
3/29/12, 9:18 AM
#14

#13 Ja, mjölmulen kan jag grantera att hon kommer att behålla.Skrattande Och jag är själv mycket förtjust i just de ljusbruna med mjölmule. Det är den mest "russiga" färgen, tycker jag. Glad

Din "lilla" är jättefin.

bea28
3/29/12, 9:25 AM
#15

#14 Jag tycker detsamma, mjölmule och ljusbrun är "russ" för mig.

Tack! Glad

skott
3/29/12, 10:29 AM
#16

#15 Hon är superfin :) De blev en bra kombination Skrattande

bea28
3/29/12, 10:44 AM
#17

#16 Tack! Visst blev det?Glad Snyggast här hemma är hon bevisligen, med 39 p på fölchampionatet har hon fått högre poäng än något av våra russ. Hennes temperament är också härligt, hon och Aquila är nog de goaste hästarna vi har!

skott
3/29/12, 2:03 PM
#18

Ni får komma till Skotte igen innan han går i pension. Hon ser verkligen jättefin ut.

Fidelia
3/29/12, 2:14 PM
#19

#3 Hur betalar man smidigast för testet? Törs man skriva kortnumret? Eller fixar man dollar och skickar med i kuvertet?

Tusen
3/29/12, 2:38 PM
#20

#3 Ja, hur gör man? Vill också ta DNA test på våra russ.Glad

Annons:
PernillaJ
3/29/12, 3:41 PM
#21

#19, 20 Jag har använt Animal Genetics i Florida ett par gånger och lämnat ut mitt kortnummer. De har bara dragit det de ska så jag har inte blivit blåst, jag tror det är ett seriöst företag (så vitt jag kan bedöma).

Ni kan även skicka tagel till analys hos svenska laboratorier, Husdjursgenetiska i Uppsala eller AniGene i Örebro (AniGene är rättså nya på marknaden). Men min erfarenhet är att det är billigare och går snabbare att använda lab i USA.

Tusen
3/29/12, 4:10 PM
#22

#21 Är det bara att googla på Animal Genetics? Är det den här sidan?

PernillaJ
3/29/12, 4:30 PM
#23

#22 Ja (jag lade länk till dem i #3).

Fidelia
3/29/12, 5:11 PM
#24

#21 Vad bra! Då ska jag skicka iväg ett test eller två. Spännande Glad

bea28
3/29/12, 8:44 PM
#25

#18 Det berömmet värmer mycket Glad Hade vi inte haft fullt i stallet hade jag inte tvekat en sekund över att betäcka med Skotte i år igen!

Upp till toppen
Annons: