Annons:
Etikettallmänt
Läst 3452 ggr
janehellen80
2011-07-06 08:50

Föl födda -10

berätta gärna om era 1 åringar.. vad ni gör lr har gjort med dom.. om ni inte gjort något Cool

skicka gärna m bilder på dom..

Min 1 åring har vi bara gjort det vanliga.. ledtränat, lyfter hovar, borstar mm.. Skrattande

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
[Croneld]
2011-07-06 08:54
#1

Samma sak här, innan han flyttade till sitt nya hem som 1-åring.

janehellen80
2011-07-06 09:08
#2

Min har kvar vinterpälsen på magen så kommer lägga in nytagna kort när den är bortputsad Cool

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

MagganS-B
2011-07-06 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vår 1-åring Lippu Ess e. Korsnäs Brådis u. Lova Ess har haft besök av hovslagaren i dag. Det gick galant! Uppbunden på gången lyfte hon snällt på alla fyra benen! I övrigt går hon med dom andra i hagen och äter gräs och vilar. Tids nog är det dags för skola!

Här är en nytagen bild av Lippu 20110711

janehellen80
2011-07-06 15:33
#4

det enda problem jag har med min är att om hon står uppbunden för länge (enligt henne själv) .. kanske ca 10 min ibland längre ibland kortare stund och hon försöker röra på sig och går för långt så det stramar så får hon panik och kastar sig åt alla håll .. Någon som har tips på vad jag kan göra åt detta?? några som har samma erfarenhet? Likadant om vi är ute och går.. riktiga panik kast kan hon göra..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

ryttarn
2011-07-06 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Isilon Mithandir (eTejas Monljus uJaritza) är på hingstbete och leker med ett gäng andra 1 o 2 åringar. Givetvis noga övervakad av gammel nestorn John Russ. Tanken är att vi skall börja hantera honnom när han kommer hem från hingstbetet för att sedan påbörja lite träns och selvänjning under hösten. Skall bli intresant att se hur mycket av hanteringen vi gjorde innan han åkte som han kommer att komma ihåg när han kommer hem.

Isilon Almathea (eTejas Monlljus uTroll Twix) är extra morsa/storasyste åt årets föl (Isilon Meilisë eDuktig uJaritza, Isilon Coivië eDuktig uJubla samt kallblodsfölet Isilon Durin eJärvsöviking uFenja).

Alma, som Isilon Almathea kallas, är en oerhört social ettåring. Alltid den som kommer springande och möter mig i hagen, ett riktigt scharmtroll. Sedan tror jag att hon anser att hon är ett kallblod. För när de övriga russen står i ena enden av hagen och Fenja i den andra så föredrar Alma att vara tillsammans med Fenja och Durin.

På bilden är det Alma i förkrunden och där bakom Fenja och Durin

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2011-07-06 23:15
#6

ang att dom kastar i gången som beskrivs ovan… det KAN underlätta om man sätter på dom en kobindsle (alltså ett brett rejält band om nacken) istället för att det sitter om huvudet. Man drar sedan uppbindningsrepet GENOM grimman (under den, på undersidan halsen) upp till bindningsringen på kobindslet. Fördelen med detta skulle vara att dom inte riktigt känner samma obehag, samt att det inte riskerar att bryta av nacken på det vis som det faktiskt gör i en grimma…

Jag brukar ha färdigt såna "stöllaryck" som oftast hör fölåldern till innan typ 7-8 mån, och då brukar jag inte ta loss dom… dom brukar rycka och dra lite… sen tittar dom lite runt sig när dom stretar… och slutar helt enkelt att streta… detta har sedan lett till att dom vid någon "otrevlig situation" (typ om dom blir rädda för någon katt som rör sig som dom  missat osv…) så kan dom rycka till.. men slappnar sedan snabbt av igen, även om det sträcker i grimma/grimskaft hårt…

Russen har varit otäckt lätta med just detta som jag upplevt det.. har däremot haft STORA problem med mina andra större raser…. Kanske för att russen har sällsynt bra temprament och sunt förnuft.

När du sedan är ute och går.. och hon gjort sådana ryck innne-som hon inte kommit loss från… brukar mina oftast inte klara att rycka mig någonstans,,, de känner att det tar emot, och slutar helt enkelt dra och följer med istället. Jag är helt förbluffad över detta trevliga enkla och lättlärda sätt….

Sånadär nylonkobindslen/remmar, finns att köpa på tex lantmännen, de brukar kosta som en normal grimma. Bra att ha på tex hingstar oxå.. om dom håller på att tugga och träav grimmor…

Men smaken är som baken! ;)

Annons:
ryttarn
2011-07-06 23:23
#7

#6 Hänger inte riktigt med hur du trär uppbindningsrepet, har du någon bild som illustrerar det?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2011-07-07 08:48
#8

njae,,, men trä grimskaftet genom öglan på grimman (där du brukar fästa den) och fäst den sedan däruppe i öglan på kogrimman. Eller,,, bara UNDER GRIMMAN hela vägen upp, så det lixom går utmed huvudet/halsen på hästen.
Jag har bara trätt det såhär själv en gång, sedan fäste jag direkt i kobindslet istället, och hade en TILL i grimman…. kanske lättare, -och kanske bättre oxå…
Jag hade detta på min gamla saddlebred som är borta nu,,, hon var expert på det där med att kasta sig i panik, och henne kunde man inte binda nånstans….. Men hon var 2 när jag fick henne och ohanterad…

HOppas detta funkar för dig, jag fick tipset av en gammal westernsnubbe som använde metoden ofta när han band upp hästar,  och även när han körde hästar i transport.

janehellen80
2011-07-07 09:18
#9

#6 Jo sådan har jag halsrem använder jag.. trär grimskaftet så som du beskrivit .. men kommer sådana ryck ändå.. När vi går blir hon rädd för saker och kastar sig åt sidan, och studsar runt.. nu väntar jag bara ut det och när hon är lugn så går vi vidare…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Rajmon
2011-07-07 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Våra 1-års hingstar går på bete ute på Hallands väderö nu och kommer inte hem förräns senare i höst! Men dom verkar trivas bra där ute på ön :)

På bilden är det Vikas Robinho som är e: Ernst Ronaldo  u: Lilla Blå

Rajmon
2011-07-07 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Skott´s Champagne   e: Skotte   u: Alva Race

Rajmon
2011-07-07 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Palmbackens Under

e: Darius Roll   u: Ripadals Fjonkan

Sa-An
2011-07-07 19:29
#13

#10: Vilken lite goding!

Mina två pojkar Mård och Järv går just nu på bete tillsammans med en två-årig shettishingst och har det bra. Innan dess är båda ledtränade, lite visningstränade, hovar har lyfts och de har åkt en hel del transport, både tillsammans och var för sig.

Vardagshantering helt enkelt!

(De har också båda hunnit varit till hästsjukhuset varsin gång också, men det var ju inte riktigt planerat Flört )

Annons:
sobeljsa
2011-07-08 00:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min Guldhagens Frej
e. Bloka Joker  u. Pros Timera

Går på bete och har det bra =)
Har pysslat på med honom hela vintern o våren att gå på promenader,lyfta hovar,borsta osv.

och så ska han ställas ut den 27 Augusti =)

Lina-P
2011-07-08 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Min Tor's Molle e. Namnlöse u. Diké ue. Skärmnäs Pigall
Går just nu på hingstbete med andra 1åringar (ardennerar! ;D) och leker av sig.
Han är mycket hanterad, så som att stå på gången, borstas, ledas osv. Men han är en herre med mycket humör så vi kämpar på.
Hoppas på att han lugnar ner sig lite efter betet och efter en kastraktion. :)

LindaBlomberg
2011-07-08 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Centurion e. Trofé u Gervides Ösa ue. Chosan

Går denna sommar på hingstbete men har ledtränats, stått uppbunden på gång, lyft hovar mm. I höst blir det inskolning Glad

LindaBlomberg
2011-07-08 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Dain Ess e. Korsnäs Brådis u. Dulilla Roll ue. Titan

Går även han på sommarbete, men är ledtränad, lyft hovar mm. "skolas" även in i höst.

Maddus
2011-07-09 00:04
#18

http://www.youtube.com/user/SobelJSA#p/u/15/JyeGjzG62oE

Film på Frej #14

då han bara var 6 mån och sköter sig så himla bra :)

Evelina håller på med han nästan varje dag och tränar med honom :)

hermitage
2011-07-09 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Kianna eller kia som vi kallar henne:)

är e Juniper u Bahia.

hon är jätte snäll är alltid den första vid grinden när man kommer till hagen:) hon går på sommarbete. hon kan stå bunden. älskar att bli borstad. hanterad sen hon kom till oss i oktober:)

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

MagganS-B
2011-07-11 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Dynar Ess e. Tyson II u. Deli Ess - Munter går på hingstbete tillsammans med Centurion och Dain Ess. Nyttigt för småkillarna att få leka och busa. Dom är mycket lättare att handskas med på hösten när "skolan" börjar.

Foto:Linda Blomberg

Annons:
C-Ainerud
2011-09-01 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vi har precis hämtat hem våra 1-åringar från hingstbetet, oj vad mycket det händer på en sommar Glad

Bild: Kattedals Isse e. Parat u. Hults Diva ue. Darius Roll

C-Ainerud
2011-09-01 17:57
#22

Här är Kattedals Loke e. Parat u. Bravo Dar ue. Darius Roll

C-Ainerud
2011-09-01 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Prövar att få med bild denna gång Flört

MagganS-B
2011-09-01 18:58
#24

#21 #23 Riktigt fina!

LindaMO
2011-09-02 02:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#14 Vilken snygging

Mina två ston går på sommarbete. Lite borstade o har träffat hovslagaren några gånger. Det är allt. Nästa höst börjar inkörningen =)

På bilden Hults Parita

LindaMO
2011-09-02 02:28
#26
janehellen80
2011-09-02 07:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är våran Gimla e: lego-lasse u:victoria ..

Hon hade nog 1 års trots för sig för nu är hon den gosigaste man kan tänka sig.. Sköter sig bra.. är anmäld till utställning så vi får se hur hon sköter sig Skrattande

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
Lina-P
2011-09-02 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Min Molle (#15) kastrerades i tisdags hos gubben som har betet.
Hälsade på honom på kvällen och han såg inte ut att lida. Han sprang och skrek åt stona längre bort! :)
Han ska under nästa vecka hem och vila lite på hemma plan innan vi sätter igång igen med arbetet med hanteringen. I vinter blir det inkörning.
(Han står på ojämn mark)

Maddus
2011-09-07 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Bild på Guldhagens Frej när Evelina var med honom på utställning,vart 35 p kanske han inte var den typen som dom ska va…men han är världens bästa ändå för min dotter som är så duktig med honom:)

Rajmon
2011-10-17 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Mina killar kom i fredags äntligen hem från en helt fantastisk sommar på Hallands väderö!!!

Här kommer en bild på Palmbackens Under e: Darius Roll u: Ripadals Fjonkan

Rajmon
2011-10-17 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Skott´s Champagne e: Skotte  u: Alva Race ue: Parat

Rajmon
2011-10-17 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Vikas Robihno e: Ernst Ronadlo u: Lilla Blå

Winner04
2011-10-17 14:54
#33

#32 Han är så himla läcker! Skrattande

janehellen80
2011-10-18 14:37
#34

#32 åh så snygg :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
josefiins
2011-10-18 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Smoqing född 12 maj 2010 :)

Lina-P
2011-10-27 10:10
#36

Hur höga är era födda-10? :)

hermitage
2011-10-27 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Kia är 120:)

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

sobeljsa
2011-11-07 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Frej (#14) är ca. 118cm :)

bea28
2011-11-10 08:58
#39

Jag har Aquila, e. Korsnäs Brådis u. Bengtsbodas Ragata, född 31/5

1 årigt russto med travstam. Hästar säljes

Den här sommaren och hösten har vi arbetat med allmän hantering (ställa upp, rykta, osv), provat ha träns och att ha på sig en sele kortare stunder. I vinter kommer vi förhoppningsvis kunna börja tömköra.

Jag har inte vågat mäta henne, har en känsla av att resultatet inte kommer vara mycket att skryta med Tungan ute

Rajmon
2011-11-10 09:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Allt är bra med mina killar!

Vikas Robihno och Skott´s Champagne har blivit tömkörda i 3 veckor nu och sköter sig exemplariskt! Planerar att sätta vagnen för dom om 2 veckor!

Palmbackens Under som varit lite sjuk i sommar har fått vänta med inkörningen tills han "hunnit ikapp" de andra i utvecklingen. Han får just nu bara en massa pyssel och mys, han fick i tisdags ett besök av kiropraktorn då han verkade lite vingabryten när han kom hem från Hallands Väderö. Det visade sig att han var förvriden på två ställen i ryggen.. vilket nu är fixat :)

Alla tre är jättesnälla att hantera, lugna och fina! De kan lämna hagen en och en utan att stirra upp sig, står fint på stallgången, snälla att verka, älskar att arbeta och älskar att bli ompysslade :)

Skott´s Champagne är mätt till 114cm

Vikas Robihno är c:a 123cm

Palmbackens Under är c:a 120cm

(bilden är tagen på båten påväg hema från Hallands väderö).

sobeljsa
2012-01-08 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Här var det tyst : )
Hur går det för era -10:or?
Ska börja tömköra, sätta för vagn, eller kanske redan är inkörda ?

Min Frej är körd några gånger, men ska börja köra honom mer regelbundet (i alla fall nån gång i veckan) till våren.
Han brukar få följa med på släp när våran Farmens Sprinter (f. 06) ska ut på en lugnare tur och Frej tycker det är jätte roligt att få vara med.

Annons:
Rajmon
2012-01-09 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Mina är duktiga och busar mycket tillsammans i hagen!

Skotts Champagne är inkörd och körd ett par gånger väldigt försiktigt, han är lite reserverad men tycker det är skoj att bli körd.

Vikas Robihno är tömkörd mycket men har fått ett litet uppehåll innan vi sätter på vagnen då han är lite bakrädd och jag klarar inte av att vara ensam när jag sätter på vagnen första gången.. speciellt inte när vi har trafikerade 70vägar på varsin sida av gården…….

Palmbackens Prins har fått vänta lite längre än de andra då han var väldigt tunn och ynklig när han kom hem från betet och behövde mogna lite innan det var tid för träning. Nu ser han jättefin ut och har börjat vänja sig lite med utrustningen i samband med promenad.

För övrigt så promenerar jag men killarna en gång i veckan 6km så dom får röra sig i rask skritt samtidigt som dom vänjer sig vid alla galna bilister innan vi ger oss ut med vagnen.

Winner04
2012-02-25 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Här är en alldeles nytagen bild på vår älskade TipTop Glad

Han gör inte så mycket just nu utan går mest i hagen och busar.. Får promenader med jämna mellanrum och motion i rondeln.. Idag fick han busa med syrran! Ska snart sättas igång lätt!

Han är e. Gumino u. Katrinebergs Betty ue. Ruffsen <3

amandahandersson
2012-02-26 11:48
#44

Längtar tills jag får hem min! Jag har inte träffat henne ännu, men det ska bli så himla kul att ha unghäst igen. Hon kommer under april, så det är ännu ett tag kvar. Men efterlängtad är hon (och likaså den ett år yngre kompisen!).

Målet är att hon ska bli färdiginkörd i juni sen får vi köra igång under sommaren om allt går enligt planerna. Med vinterträningen sen ska vi nog kunna glänsa på travbanorna 2013!

Winner04
2012-02-26 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Lägger in en till bild på TipTop från igår! Glad

Upp till toppen
Annons: