Annons:
Etikettrussporträtt
Läst 7348 ggr
[Tjiwi]
3/15/11, 11:32 AM

Gamla foton på övriga russ.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag scannade även in lite foton på ston och andra russ.

Denna bild är väl lite gullig??

Vem det är??

Gissa, tips….det börjar som i de förra trådarna.

Annons:
[Tjiwi]
3/15/11, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En gammal Derby vinnare SIGNALENA e. Signal.

Fölet vid sidan är SIGNATUR e. Sverker 249

[Tjiwi]
3/15/11, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta är stoet VANJA 1238, e. Rabalder 174 u. Sessan 522.

[Tjiwi]
3/15/11, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Denna bild är tagen för 25(!!) år sedan, jag minns det som igår. GRUS 363 vinner hingstklassen på Riksen det året,-86 i Svenljunga. Då hade jag haft honom i ett knappt år!

[Tjiwi]
3/15/11, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett besök på Lojsta Hed 1985.

BLÄSAN 989 -63 e. Raketen 102 u. Älvan 559

Föl??

[Tjiwi]
3/15/11, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

SAUDI 910 -63 e.Raketen 102 u. Stava 424

Föl??

[Tjiwi]
3/15/11, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

LIANA 988 -63 e. Raketen 102 u. Lina 352

Föl??

Annons:
[Tjiwi]
3/15/11, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ett fyrspann från RUSS 85 på Gannarve.

Hästarna är GILDA 1268 e.Bom 144, ROBIN e.Center 330, MARCUS ENGSTRÖM e.Dart och MAGGAN 2490 e.Dart,

Jag vet tyvärr inte vem som var kusk!

palomia
3/15/11, 11:50 AM
#8

#7 Kan det inte vara ägaren, Anette Engberg?

[Tjiwi]
3/15/11, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Men här känner jag kusken väl, det är Birgitta Cramér som kör detta sex spann!

Hästarna är,

RULLAN 2260 e. Atle 180, DIRINA BESS 2326 e.Marino 213, RUSANNA ???? e. Sverker 249, MILLA 2713 e. Center 330, RUSSTAN ????e. Sverker 249 och RUSSINETT 2433 e. Chaplin 261

Vet ni, det slog mig nu att denna Milla är mormor till min Wilda, har inte tänkt på att jag har kort på henne, där ser man!!Skrattande

MagganS-B
3/15/11, 12:53 PM
#10

Flört

Vilka kul bilder du har! Tack Ia!

[Tjiwi]
3/15/11, 2:34 PM
#11

#8 Jo, det kanske det är.Glad

MagganS-B
3/15/11, 10:34 PM
#12

# 11 Signalena skall jag skriva ut och ge till hennes derbykusk Madde Alvesborg som jobbar på mitt gamla jobb…..

[Tjiwi]
3/15/11, 11:28 PM
#13

#12 Skrattande

Annons:
PernillaJ
3/16/11, 8:06 AM
#14

#4 Fölet är Pe-Bläs (länk) som jag tror fanns på Ågesta RK i Farsta hela sitt liv.

#5 Fölet är Sophie 3146 (länk).

#6 Fölet är Emma (länk).

Kul att se bilder på de här gamla hedersdamerna, Bläsan, Saudi och Liana!

[Tjiwi]
3/16/11, 8:13 AM
#15

#14 Tack Pernilla, kul!Glad

silarp
3/16/11, 5:49 PM
#16

RIKTIGT kul med sådana gamla bilder!!! Men är det bara jag som tycker märrarna från lojsta ser bedrövliga ut? … nog för att jag är berömd för att kanske övergöda mina lite… men…. ändå…Fölen såg ju dock ut att vara i kanonhull, så kanske en del av förklaringen..!

Första ridbilden är helt FANTASTISK!

PernillaJ
3/16/11, 7:03 PM
#17

#16 Kolla åldern på stona i bild #4, 5, 6: de är alla tre födda 1963 och var alltså 22 år när Ia fotograferade dem. På Lojsta fölar stona ofta varje år, jag vet inte på rak arm hur många föl Bläsan, Saudi och Liana fick men alla tre har Tiofölsdiplom. Ett digivande äldre sto på Lojsta kunde se litet slitet ut.

Tusen
3/16/11, 7:35 PM
#18

#16 Tycker också att det ser illa ut. Även om det finns en förklaring är det inte så roligt att se hästar där revbenen sticker ut och ryggraden syns. Inte den bästa reklamen för Lojsta Hed.

Hur ser de äldre stona ut idag? Tar man bort de äldre stona från Lojsta idag? Tycker persnligen att om äldre ston har svårt att hålla hull då de går med föl kanske de inte ska få fler föl. Tänker jag fel då?

janehellen80
3/16/11, 9:03 PM
#19

Idag ser inte stona ut så här.. inte vad jag så när jag var där förra året.. hörde även av folk vid sidan om att sedan den nye tillsyningsmannen tagit över får dom stödfodring oftare … vet inte om det är sant, men hörde folk prata om det vid fållorna…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

[Tjiwi]
3/16/11, 9:36 PM
#20

#16 Första ridbilden är på mig…..1979(!!!) och russhingsten Grane 253.

Annons:
MagganS-B
3/16/11, 10:04 PM
#21

Ingen skugga må falla över någon tillsyningsman tycker jag! Finns ingen anledning! Faktum är det att ibland har höet som getts till stona på heden varit av sämre kvalité. Man har i första hand sett till att ta in hö till egna djur, kor, kalvar m.m. Andraskörden har i många fall gått till hästarna på heden och som sagt inte alls varit av nån vidare kvalité. Vi har ju också haft år där mycket av höet blivit förstört av regn bl.a. Stona på bilderna var ju som sagt gamla och en del av dom kanske haft föl sen dom var 3 år…..Hästarna har fodrats flera gånger i veckan på vintern och jag tror inte att det blivit nån ändring där. Bättre ta reda på fakta själv än lyssna på andra!

Nu tycker jag att vi fortsätter tråden i den mening den var från början, alltså gamla foton på övriga russ!

silarp
3/17/11, 6:14 AM
#22

hm… startade jag en utfordringsdiskussion här.. hm… var inte meningen,-det var bara en reflektion, och jag har sett bilder från lojsta idag,  de ser inte ut så vad jag sett iaf. men alla hästar är olika, och olika förklaringar finns ju ieof…

jag tänkte faktiskt tippat på dig ia, på översta fotot.. men jag vågade inte!  det roligaste med att se så gamla bilder tycker jag är att se utrustningen och kläderna! Är lite av ett sadelfreak, och de såg onekerligen lite annorlunda ut än idag! Jag hade inte russ när jag var liten, och kan inte bidra med något, men kikar gärna på fler från er!!!

janehellen80
3/17/11, 7:13 AM
#23

#21 var ju bra jag fick fakta om deras hö då jag skrev att jag inte visste.. folk pratar hela tiden och jag tycker verkligen tillsyningsmännen gör ett kanonjobb!! dom är mycket trevliga å har många historier.. jag har inget emot den nya lr den äldre, är ett fan av bägge.. 

#22 jättekul m gamla bilder, kolla oxå på sadlarna då det sägs det e bättre å rida russ barbacka :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

rebeccajansson
3/17/11, 5:19 PM
#24

Stona på hedenbilderna är 22år gamla. Tänk själv att föda barn nästan varje?/varannat år tills du är typ 66år?

(man räknar väl typ 3 människoår på ett hästår elr någe)Oskyldig

Kul med gamla bilder Tjiwi, vill du dela med dig till www.haststam.com

carnalit
3/18/11, 7:59 AM
#25

Ingen som möjligtvis skulle kunna ha något kort på stoet Certina från Lojsta hed?

Eller någon bild på hennes föl som hon fick 2002 (Carnalit)?

Vore jättekul om någon hade Glad

Fidelia
3/18/11, 4:45 PM
#26

#25 Liselott har bilder på stona från heden på sin hemsida. Är ganska säker på att Certina finns med där.

mariajalrup
3/19/11, 9:21 AM
#27

22 år är väl ingen ålder på ett russ?? Det verkar vara totalförbjudet att kritisera Lojsta och verksamheten där i detta forum - tråkigt tycker jag. Låt det vara högt i tak!

Nu var det många år sedan, jag hoppas att stona ser bättre ut idag. Ska dit i sommar och kika så då får man väl se hur det står till i modern tid.

Kul med gamla foton hur som helst. På granngården här hemma fanns det ett sto som liknade Stoet efter Signal väldigt mycket, Cintra hette hon - undrar om hon också var efter samma hingst. Sen fanns det en jättesnygg valack på samma gård, Kardinal hette han. Vi pratar 70-tal. Kanske någon kommer ihåg dem?

Annons:
MagganS-B
3/19/11, 12:21 PM
#28

# 27 Kan svara på dina frågor…..

För det första, man kan visst kritisera Heden om det finns nåt att kritisera. Nuförtiden finns det inte det, eftersom kollen är stenhård! Det har t.o.m. talats om borrade brunnar i stället för dom naturliga källor med Gotlands renaste vatten som finns där! Åka dit och kolla på sommaren kan man ju göra, då är ju alla djur vid gott hull och har betat nån månad. Det är hur dom ser ut på vintern när inga turister är där och kollar….Jag kan svara, ag såg dom för ca. 3-4 veckor sen och dom var jättefina! I mycket bra hull! Tror nog det finns russ i "privat" ägo som ser mycket värre ut…..

Sintra 2351 såg ut så!

janehellen80
3/19/11, 1:43 PM
#29

#28 ser ut att vara tagna på sommaren dom korten på inlägg #4 å #5

Är väl vid fållorna antar jag?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

mariajalrup
3/19/11, 2:39 PM
#30

Tänk om man hade fotat lite mer på den tiden ( eller ja, mina föräldrar då kanske ) så kul det vore att ha foton på alla hästar o folk man har träffat genom åren:)

silarp
3/19/11, 4:00 PM
#31

jag tror faktiskt oxå.. om jag får tillägga något i debatten om Lojsta… att det kanske var lite annorlunda förr än nu, pga MASSA olika faktorer… jag tycker inte man ska skylla på folk som skötte det då osv.. .det tycker jag spelar OHYGGLIGT liten roll NU, men att HÖT är av dålig kvalitet, kan man INTE skylla på. Då får man fixa tillräckligt bra hö helt enkelt, eller stödutfodra. Nu har vi djurskyddsinspektörer som gör mycket täta kontroller, -kanske som #28 skrev-tyvärr lite väl FÅ hos en del små privata hästägare… större hästföretag/lantbruk/uppfödare/djurhållare, har oftast mycket god kontroll på sina djur… Hur det funkar på Lojsta med kontroller av den här typen har jag INTE en susning om, men jag har MYCKET svårt att tro, att en sådan "rikskänd lösdrift" inte skulle ha dragit till sig en o annan kontrollant genom åren! Om så rent privat! Åtgärder hade förmodligen vidtagits OMEDELBART om man upptäcker magra djur el andra tråkigheter, och därför utgår jag faktiskt nästan ifrån att det i princip inte förekommer alls längre.

Att enskilda djur blir tunna och/eller tussiga en period i sina liv, och kan vara svåra att få upp igen, händer ALLA som har djur under längre period.

Fodret kanske var av lägre kvalitet, tillsammans med att hästen är gammal.. diar ett föl-som såg frisk o sund ut, =lite väl tunn märr… Jag har tyvärr aldrig fått möjlighet att åka till gotland o titta på hur hästarna ser ut LAJVE, men har sett ganska mycket bilder där från olika år, och har ALDRIG tyckt att hullet varit dåligt på någon, -så att jag ens unnat det  en tanke. Kan ha varit en tillfällighet helt enkelt.

JAG vill gärna se fler bilder av "gamla russ"!

alpros
3/19/11, 5:15 PM
#32

Jag vill inte störa trådens riktning egentligen, MEN ön och förutsättningarna där (utan vinterfodring) har danat russet i tusentals år och det är russets naturliga habitat. Man skulle tom kunna driva ett resonemang om att sluta vinterfodra heden-russen för att det inkräktar på deras naturliga livsbetingelser. Att vi sedan är vana vid att se våra tjocka russ i hagen hemma är en annan sak. På Lojsta har dem inte ett kilo för mycket på kroppen - inte heller på sommaren. Vi tycker då direkt att dem är för magra, men kom då ihåg att det är så dem har sett ut långt innan vi människor kom och styrde med hästar. Vi människor har bara funnits ett kort ögonblick i russens historia. Detta tror jag att vi måste vara ödmjuka inför.

MagganS-B
3/19/11, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

# 32 Skönt med vettiga inlägg…..tack!

# 31 LÄS vad jag skrev! FÖRR kanske man hade hö av sämre kvalitet! Och russen kontrolleras av djurskyddsmyndigheterna ofta! Oftare än privata som kanske skulle behöva en påhälsning då och då!

Nog om Heden, den här tråden var "Tjiwis", och den handlade om russ från förr! Här är min gamla Divina 654 med 12:e fölet Dussina 2712 e. Axel 318, Divina var född -59 och Dussina född -83, sen kan ni räkna själva hur gammal hon var! Och jodå, hon hade 6:a på benen…….

[Tjiwi]
3/19/11, 6:00 PM
#34

#33 Härlig bild, lägg gärna in fler gamla foton om du har!Glad

Annons:
alpros
3/19/11, 6:18 PM
#35

Jag har en massa bilder hemma men ingen möjlighet att scanna dem. Synd, för jag hade gärna lagt in dem här.

MagganS-B
3/19/11, 11:20 PM
#36

# 35 Jag köpte faktiskt en skrivare med scanner och den kostade inte så mycket, Tror 12-1300,- på NetonNet, fraktfritt med posten…..Sen kan man lägga alla bilderna på ex.-vis ett USB-minne. Helt perfekt!

silarp
3/20/11, 1:26 AM
#37

med all respekt för trådskaparen och trådinnehållet….
 #36..  jag tror faktiskt att om man LÄSER MITT inlägg så har man förstått att jag faktiskt läst vad DU skrev… men lätt att missuppfatta kanske…

håller med #32, MEN allt har en gräns.

PernillaJ
1/10/13, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#6 Här är en bild av Lianas mamma Lina 352 (länk), urklippt ur okänd publikation, troligen från början av 1970-talet. Lina var född 1945 och dog 1972, samma år fick hon som 27-åring (!) sitt sista föl. Observera att Lina är öronmärkt, syns som jack i höger öra.

Lina 352s mödernelinje, ur stofamilj Krona, finns representerad på Lojsta än idag i fem individer genom två grenar:

Smilla 3874 u Lojsta 2428 u Lia 1155 u Lina 352

Leonora 2823 u Lojsta 2428 u Lia 1155 u Lina 352, och Leonoras dotter Leona 4127, och Leonas båda döttrar Fröken Hed och Leena.

rebeccajansson
1/10/13, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Äldsta stoet på Lojsta Hed 1962, 25år gammal på bilden med sitt 15:onde föl

Lisen 283 F.1937 118cm e. Bore 79 u. Lisa 202 ue. Reform 65

AB 1951 A 1954 Uppf: Smith Henrik, Petarve, Gardag: Ellen Smith, Petarve Garda

Mor åt hingstarna: Putte 139 & Dennis 164

tajet-lene
1/16/13, 4:54 PM
#40

så koselig med gamle bilder! Jeg skal prøve scanne inn noen endag fra min første tur til Gotland i 1987 - det var vel da jeg ble russfrelst.

med det samme det er snakk om gamle russ. En av de første russene jeg ble kjent med (også en av de første her i norge) het PYSEN og var født rundt 1973/74. det hadde vært så moro finne stamtavla hans, men finner han ikke på BLÅA BASEN el noe. vet han hadde stamme for husker jeg så den - trur både Klipp, Klippmann og Carmencita (?) var navn derfra.  Noen som kan hjelpe meg?

Teja-Bea
1/16/13, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag har gamla bilder på en hel hög med hingstar! =)

Amadeus 429, Anix 367, Axel 318. Barocko 296, Bravad 349, Dicke 402, Douglas 304, Lojsta Björn (?), Granit 638, Göte 411, Hercues 375, Herman 266, Hero324, Inde 244, Jesper 340, Jolly 427, Julle 298, Jupard 388, Kasper 370, Komet 338. Lurifax 269, Milton 284, Primus 306, Redde 327, Ripadals Bylon 346, Ripadals Elon 376, Ripadals Jesell 382, Ripadals Jinnic 409, RipadalsBasti 345, RipadalsBenny 398, Saga Less(?), SifonII 437, WindyBoy 313. Månen på travet.

Och så denna som jag inte vet vem det är. Vet ni?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
Gnistra
1/16/13, 7:00 PM
#42

Hej! ang inlägg om lojsta russen och fodring genom åren, så är det ett faktum att  mer el kanske kraftigare foder på vintern / bra år med regn osv på sommaren= mer grönt  - leder det till att för unga ston blir könsmogna och dräktiga för tidigt. Hålls russen där för att bevara rasen och ursprunget el för att vi ska ha vackra runda russ att kika på.

Alla runt flocken kämpar för att bevara dem i sitt ursprung så gott det går och kombinera det med nya krav i djurhållningen, tiderna förändras och mycket till det goda men ibland för det även med någon avigsida….

Jätte fina bilder i övrigt!

silarp
1/17/13, 3:43 PM
#43

jag kan tycka … bevarande eller ej,,, nötter tex, (eller vilka djur som helst) får inte vara för magra, för då blir ägaren av med dom….
Nya tider har fört med sig nya regler… jag kan tycka att dom ska gälla ALLA eller INGEN. Vi som jobbar som "djur" (;)) för att hålla våra djur (sällskapsdjur, produktionsdjur eller va det må vara…) i hull, -ska vi titta på när andra inte behöver följa samma regler?

Nu ska man minnas att de här bilderna som vi fått lov att titta på ovan, är tagna för länge sedan, och jag tycker det är SKITROLIGT att få se dom! Bara för att man har lagar och regler som säger en sak, innebär det inte alltid att det är rakt igenom RÄTT (varken ur djursynpunkt eller ur andra synpunkter). Det har med att samhället i stort har förändrats så radikalt. Förr levde vi med och för våra djur på ett annat sätt än idag…..Många av djuren hölls oxå i annat syfte än idag…

Just därför det är så kul att få se hur det såg ut förr! För oss som var små, eller knappt födda när flera av de här bilder togs, är det helt ovärderligt att få se!

MagganS-B
1/17/13, 6:17 PM
#44

Det är inte rasen som förändras, det är vi som förändrar den….om det är till det sämre eller bättre återstår att se! Misstänker det första alternativet med dålig hållbarhet, fång, allergier och en massa andra lidande som följd! Regler är bra och hästarna på heden har aldrig varit vanskötta på något vis! Finns det inte mat så skaffar dom själva, ett av bevisen är fölet som överlevde många veckor när mamman dött…….tror det var "Borta"!

silarp
1/18/13, 9:00 AM
#45

skrev jag det? att rasen förändrats?
Nä, det tror jag inte…

MagganS-B
1/18/13, 3:17 PM
#46

# 45 Nej, det skrev du inte, men den gör det om man stoppar i dom en massa mat som gör att dom växer fortare än dom skall….."Hästhö" och mineralfoder är fullt tillräckligt upp tills träningen börjar! Tar bort hänvisningen till ditt inlägg! :)

orangeh
1/19/13, 3:47 AM
#47

#41 Har du någon bild du kan lägga upp på Ripadals Bylond? Han är pappa till mitt sto, skulle vara kul att se hur han ser ut!

Teja-Bea
1/21/13, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Ripadals Bylon 346

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: