Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 4831 ggr
Erja
3/14/11, 9:57 PM

CEM test för ston

Jag har nyss lärt att "Importerat sto eller sto som varit i avel och/eller betäckts utomlands skall CEM-testas i samband med ankomst till Sverige." Plan och riktlinjer punkt 35.6.

Undrar varför? T.ex. jag betäcker alla mina ston i Sverige, det är helt irrelevant bor dom i Sverige eller Finland. Och andra Finska ston, här måste man testa varje hingst varje år.

Har det varit stora problem med CEM (Contagious equine metritis) och speciellt med importerade ston?

Annons:
Tittut
3/15/11, 7:01 AM
#1

Den skrivningen kom till efter en direkt önskan från Jordbruksverket, att föreningen skulle se över och likställa reglerna för CEM, för ston och hingstar. Det var en av de saker SvRAF var tvungna att justera i sina Plan och riktlinjer i första ansökan.

Anledningen var att de ansåg att hålla tillbaka risken att CEM ska spridas inom landet, är en väldigt viktig fråga, och detta är ett sätt att hålla det under kontroll.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
3/15/11, 10:20 AM
#2

Hittade tre inlägg till om CEM, tog bort dom!

Erja
3/15/11, 10:19 PM
#3

#2 tack, såg det efteråt men kunde inte göra nånting…

#1, kan man fråga dispens för ston som bara betäckas i Sverige, år efter år - dom kan ju inte få nån infektion i Finland mellan betäckningar. Det är väldigt dyr att komma till Sverige och betäcka där även utan CEM-test…

Jag tycker själv att det är ju viktigt att hålla riskena - riktiga riskena - men den här ser jag inte sån risk. Sto, som är aldrig betäck kan väl inte har CEM. Här är alla hingstar testat VARJE år och jag har aldrig hört att nån russhingst har haft CEM.

Om mitt sto har CEM har hon fått den från Svensk hingst som har smittat den runt hela landet - i den värsta fall.

Egedal
3/16/11, 9:55 AM
#4

Hvor stort er problemet med CEM generelt i Sverige, og hvor stort er problemet i russavlen?

Hvis man ikke er bosat på den rigtig side er græsen er det endnu mindre lønsomt at avle russ. Nu kan vi ikke engang køre stoet over grænsen til bedækning uden at lave CEM test. Vi kan heller ikke lease/låne hingsten, det kræver også CEM test. Der udover er vi ikke berettigt til fölbidrag eller "tilskud" til hingstpremieringen, da det også følger reglerne for fölbidrag.

Jeg synes det er rigtig godt at det muligt at få penge fra Jordbruksverket til bevarende af russavlen, men jeg kan ikke forstå, hvorfor at russ der bliver registret i den svenske grundstambok på lige fod med svenske russ, men bor i et andet land ikke kan modtage bidrag. Deres gener er måske ikke værd at bevare?

Tittut
3/16/11, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

# 4 Att bidragen inte kan betalas ut till ägaren utanför Sverige är ett direktiv från Jordbruksverket som SvRAF måste rätta sig efter.

Se bilagd skivelse.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Egedal
3/16/11, 2:24 PM
#6

#5 Jeg ved godt det er et direktiv fra Jordbruksverket, men derfor undrer jeg mig stadigvæk over deres beslutning.

Jeg må bare få mig en adresse i Sverige Flört

Annons:
VeronicaP
3/17/11, 10:12 AM
#7

Jag är inte så insatt i det här med Cem men är de inte så att även valacker kan ha det ? och går ston ihop med valacker och de betäcker (vilket faktiskt händer) så kan de få smittan på det viset ??

Erja
3/17/11, 3:37 PM
#9

Jag kan fortfarande inte förstå varför just utländska ston måste testas?

Erja
3/17/11, 3:53 PM
#10

Läste just från Finska "Livsmedelssäkerhetsverket Evira"s netsida:

Alla avelshingstar undersöks med tanke på bakterien Taylorella equigenitalis, som orsakar smittsam livmoderinflammation. Bland finska kalblodiga hästar undersöks endast hingstar som används för seminering. CEM-undersökningar gjordes på ca 500 hingstar 2009 och hos en hingst konstaterades smitta med T. equigenitalis. Föregående gång som smitta konstaterades var 2006.

ryttarn
3/14/14, 9:04 PM
#11

Med tanke på hur många fina ston och hingstar som flyttat till grannländerna (Danmark, Finland och Norge) samtidigt som CEM är extremt ovanligt i samtliga dessa länder kan man nog betrakta kravet på CEM test som ett mycket stort problem för den fortsatta russaveln.

Jag anser nog att något måste göras åt detta, är jag ensam om den funderingen?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
3/16/14, 11:34 AM
#12

#11 Jag var med på den tiden CEM härjade i den nordsvenska aveln. I början var det tre tester som efter flera år gick ner till "bara" två på alla nordsvenska hingstar i avel. Så mycket kostnader och arbete det lades ner på det vill åtminstone inte jag ha CEM tillbaka. Flyttas det några hingstar/ston per år så är det en liten kostnad jämfört med att undersöka alla hingstar. #9 Kan det vara så att Sverige är CEM-fritt medan det inte är det utomlands?

JuliaC
3/16/14, 5:19 PM
#13

Bliver russhingste CEM-testet i Sverige ved godkendelse til avl?

Annons:
Upp till toppen
Annons: