Annons:
Etikettavel
Läst 3654 ggr
_Citation_
8/3/07, 1:47 AM

ostartade russhingstar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tycker ni att man ska betäka med ostarrtade hingstar?GladHar en hingst som är för gammal för att starta på travet men har en son gick bra på travet när den gick var med på topptio i travet som treåring. Hann har travvstam på mammas sida.

Annons:
Tittut
8/3/07, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Varför inte? Russ är så oerhöärt mycket mer än bara trav!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
8/3/07, 2:03 AM
#2

SJÄLVKLART! Många ostartade hingstar har toppavkommor inom travet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Chirak-96
8/3/07, 2:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som sagt dom går att använda till mycket mer än trav….

Anna-Uppsala
8/3/07, 3:24 AM
#4

Det kan ju vara rent praktiska orsaker som gör att man har en hingst som man inte startar just på travet. Ägaren kanske är äldre och har slutat köra själv, har inte träningsmöjligheter, ingen lämplig kusk, bor långt från en travbana, hästen kanske inte går att köra efter tex en olycka/skentur och så vidare.

Russen är så pass få ändå, att det är synd att begränsa antalet avelshingstar ännu mer genom att inte använda de hingstar som finns och som är godkända.
Om vi bara ska avla på startade hingstar blir det lätt matadoravel - och dessutom riskerar vi att efter ett antal generationer förlora en del av allroundegenskaperna.

ryttarn
8/3/07, 8:46 AM
#5

Självklart skall man det. Har han dessutom en bra "trav" avkomma är han betydligt intressantare än en startad hingst utan startade avkommor….

Det jag tittar på vid val av hingst för blivande travavkommor är framförallt rörelse, hel/halv syskon och eventuella avkommor. Egna prestationer är för mig inte lika viktiga, för precis som #4 skriver finns det miljoner anledningar till att en hingst inte är startad eller inte presterat så bra.

Sedan finns det ju dessutom betydligt fler användningsområden för russ än travet….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
8/3/07, 8:53 AM
#6

ojojoj, ska man inte använda ostartade russhingstar så bli rasen snart bestående av en enda linje eller något sådant. Och att en hingst intte startat betyder ju inte att den inte har kapacitet…

Däremot en hingst som gjort 50 starter och inte kommit under 2.30 skulle jag nog tveka att använda….

Annons:
ryttarn
8/3/07, 9:15 AM
#7

#6 Iof förstår jag hur du tänker men det kan finnas anledningar att ett russ inte springer så fort….

För att ta Monljus som exempel. När han kom till oss förra året hade han ett rekord på 2.35 efter en ordentlig vinterträning sänkte han till 2.18 i sitt tredje lopp och det finns kapacitet för mycket mer.

Vad jag vill säga med det är att en hingst måste tränas för travet, hitta rätt utrustning balans osv. Absolut ingen skugga över förre tränaren men tiden och prioriteringen var inte trav för Monljus då. Jag tror det finns flera hingstar som har liknande storry. Så innan man ratar en hingst skall man ta reda på hela historien.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Croneld]
8/3/07, 11:11 AM
#8

Jag har valt att betäcka med ostartade hingstar de senaste två gångerna till mitt "travarsto". Men det säger inte att jag kanske använder en "travarhingst" någon gång. Det ska passa i flera avseenden.

Jag hade tänkt att mina ungston som har en ostartad far ändå ska ut och prova på travet nästa år.

Välj en hingst som passar ditt sto. Lycka till!

Teja-Bea
8/3/07, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Några av mina favorithingstar är Oidipus och hans som Silverboy. Men ingen av dem har vl startat om jag inte minns fel..?!

Precis som #7 berättade så finns det nog olika anledningar till varför inte hingstarna startat. Men det innebär inte att de inte har kapacitet!!

Min egen Tejas Musseron har inte startat pga tidsbrist. Han har i år, som 3-årig, gått på hingstbete och fribetäckning. Han är underbar i temperament och en ängel att köra! Men tid har helt enkelt inte funnits till att komma till start. Men han har bra bredd i stammen så kapacitet finns nog!

SJÄLVKLART ska hingstarna användas även om de inte startat i trav!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Wruss
8/3/07, 12:29 PM
#10

#9. Helt korrekt betr Silverboy - han är inte startad. Men när jag ägde honom kördes han väldigt regelbundet och var då en alldeles underbar körhäst med mycket framåtanda och go. Han kördes vid något tillfälle på travbanan också, men kvalade aldrig (vilket inte alls hade att göra med att han inte skulle ha klarat av det!). Sen han såldes tillbaka till Alf har han ju i huvudsak gått hos Rungegårds och då startas ju inte heller hingstarna.

VeronicaP
8/3/07, 1:55 PM
#11

Klart man ska använde dem , de kan lämna precis lika bra avkommor som de som har gått på travet.

Asagard
8/3/07, 2:31 PM
#12

Självklart!!

Avel handlar inte om hur fort de sprungit på travet. Det är betydligt mer invecklat än så!

amandahandersson
8/3/07, 2:57 PM
#13

Självklart kan man göra det!

Fast jag personligen skulle inte gjort det, för det är trav jag är intresserad av. Men om man ska använda russen till annat, så JA, varför inte? :)

Annons:
thilda-
8/3/07, 3:17 PM
#14

ja varför inte :)

Anna-Uppsala
8/3/07, 3:31 PM
#15

Det skulle vara jätteintressant att också få höra åsikterna från er som svarat nej på frågan ovan! :)

Odena
8/3/07, 3:48 PM
#16

Självklart kan man det. Hingsten måste ju inte startat på travet för att få en bra avkomma. Min Blåsippa är e. John Russ som inte startat på travet men hon kan ju springa ändå :) Men kanske att jag skulle rikta in mig på en hingst som både har exteriör och ett bra travrekord när jag skall betäckka Sipp men då vill jag att hingsten har minst har 40p och ett travrekord

Teja-Bea
8/3/07, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Bara en perentes. Vårt sto Tejas Monela har endast gjort ett fåtal starter och satte ett rekord på 2.42. Hon har bla lämnat Månskära - 2.05, Tejas Monita - 1.50 (fd svenskt rekord monté) och Tejas Monsork - 2.22 som 3-åring

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

SigneK
8/3/07, 4:24 PM
#18

Det tycker jag då absolut att man kan göra, om det är en bra hingst som passar stoet. Bara för att hingsten inte är startad kan den säkert trava ändå, och dessutom är trav ju inte det enda man kan ha ett russ till.

Tittut
8/3/07, 4:30 PM
#19

# 16 John Russ har två halvbröder, Egir och Gräsman, som båda har gått under två minuter. Hans farmor Gisela var också mor till SM vinnaren Ero, så det finns en del trav i hans stam, även om gammelgubben själv inte tagit ett steg på en travbana. Komet var också riktigt duktig förresten, även om han inte gick så många säsonger.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Odena
8/4/07, 12:42 AM
#20

#19 Tack för att du uppdaterar mig lite, de kan ju va bra att veta att han faktiskt har lite trav i sig och för den delen inte så lite :)

Annons:
Mixie
9/11/07, 6:17 AM
#21

Jag får hem en tvååring efter Tejas Monzun som inte har startat särskilt mycket (så vitt jag vet) men hon är fin exteriört och lyfter på benen när hon springer. det räcker för mig, alla hästar kan springa under 2 minuter med rätt förutsättningar!! =)

//Mickan

MagganS-B
9/11/07, 9:32 AM
#22

Naturligtvis skall man betäcka med en hingst utan rekord, han kan ha alla förutsättnngar för att bli pappa till en bra travare i alla fall! Det har ju inte med rekordet att göra, utan om stammen är intressant och passar till mitt sto!

amandahandersson
9/11/07, 9:57 AM
#23

Jag sitter med listan här över russen som lämnat flest 2.00-avkommor.

Mest har Vagabond (1.53,1) lämnat, ganska överlägset före Munter (1.44,8) och Rollo (1.58,4).
Högst procent har Cedrik (längre ner på listan, ostartad) med 50% Garribaldi (4:a på listan, 1.52,8)  med 43% och Dröm JR (13:e på listan, 1.51,4, 21 avkom, följt av Niklas II (5:a på listan, 1.44,4) med 42%.Polar (10a på listan, rek. 1.42,2) har 38%.

Vagabnd har 35%, och Munter 33%.  

Så om man kollar sådär statistikmässigt har de snabbaste lämnat fort, men dom har ju haft helt andra förutsättningar.. Vagabond har 101 avkommor som gått under 2.19,9, och ostartade Herman har 17 avkommor som gått under 2.19,9 (3 av dom är 2.00-travare).

Ganska kul det där med statistik :) 

Nu måste jag skynda iväg till skolan!

Jossa
9/12/07, 11:42 AM
#24

Det är ju klart. Det är nästan bara det vi gjort på Qveiar ^^ Vi har betäckt med Vidar 521, inte ett travrekord. Karismas Dr Dolittle … , vad jag vet inte heller något rekord. Komet 388, har i och för sig ett rekord på 2.16 tror jag. Och så är det Primat G  444 som är ostartad.
Men jag tror inte att de bara är dem med travstam som går bra, utan det har med tekniken och rörelsernas mekanism som fullgör en sådan snabbhet som russen kan komma upp i.

entill
9/12/07, 12:18 PM
#25

Ja, statistik kan man läsa som "en viss potentat" läser bibeln. Man kan läsa ut precis det man vill. Jag kan t.ex. konstatera att min hingst har bättre % 2-minhästar än sin far (Jesper) sin farfar (Ponte)och sin farfarsfar (Rollo) m.fl., men inte sjutton räknas han bland travförärvarna för det, trots fyra 2-min. avkommor. Han har ju bara 2.14.2 i rek. själv. Startade, men var aldrig i "travträning". Tror inte någon betäckt med honom för att få en travavkomma, det har de fått "på köpet". Kanske beror det på att avkommorna gick för bra på utställning, så man trodde att de inte kunde bli travare. Det var nog vanligare förr med den inställningen.

Ja, kanske lite "surt sa räven", men jag har ändå all anledning att vara nöjd med hans barn, barnbarn och barnbarnsbarn, som nu toppar utställningsringarna och även börjar rosa travmarknaden. Det är roligt att följa dem och se att aveln går framåt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Susanne.Nygren
9/12/07, 12:19 PM
#26

Sen kan det väl vara så att de som avlar på "travhingstar" redan har bestämt vad de vill med fölet, som då kanske får rätt förutsättningar från början..? Eller?

entill
9/12/07, 12:35 PM
#27

#26. Jo så är det nog. Se bara på den duktiga ponnytravare Allgunnens Älex. Han är halvbror (samma mamma) med årets Gudrussvinnare Allgunnens Valdör. Den ena avlad för trav och den andra för utställning. Vore kul att se dem byta plats.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
MagganS-B
9/12/07, 1:22 PM
#28

#27 Fy vad jag hatar uttrycket "avlad för utställning"…..Jag anser inte utställning vara ett avelsmål, jag avlar för att få fram trevliga, rörliga russ som passar för tävling (vilken som helst), exteriören får man på köpet om man avlar med bra individer!

entill
9/12/07, 1:33 PM
#29

Nä, jag gillar inte heller det uttrycket, men samtidigt så vet jag att det tyvärr finns den inställningen hos många uppfödare, att det ena nästan utesluter det andra.

Hur tusan ska vi få folk att förstå?Fundersam

Kanske få ut "de vackra" på banorna och "de snabba" i utställningsringarna? Försöka duger!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
9/12/07, 1:41 PM
#30

En sak som jag skulle vilja prova, även om det inte hör hemma här är dropin-utställning på ponnytravet. Jag skall nog göra en egen tråd om det…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Jossa
9/12/07, 1:52 PM
#31

Jag har t ex Imma är igen då som alltid är med i alla mina exempel. Hon visar sig inte särskilt bra själv på utställningar, men hennes fölisar Leildis och Qveiars Blixt har fått 39 poäng samt 40 poäng som föl på guldruss. Men Imma har som högst fått 38 poäng. Jag trodde hon hade växt i sig under tiden som hon gick dräktig. Då jag körde henne hade hon fått bredare rumpa, men icke sa nicke. Hon är lika tunn igen som hon var innan. Hon ser nästan ut som en hårdtränad fyraåring igen utom att magen hänger lite för långt ner över knäna.
Hon har aldrig varit stor, och det kan nog de som var med på guldruss iår hålla med om, att hon inte är stor. Hon var nog den minsta mamman där med föl, om inte jag missade någon.

Men Imma har ju ett rekord på 2.20,0, vilket jag tycker är bra då hon endast är 119 cm egentligen (står 124 cm i stamboken). Men hon har tränat på 2.14 några gånger, sprungit 2.18 på klubbtävling och sprungit in 1.400 kr. Jag är nöjd med min lilla häst som bara blev avlad för min del, hon var tänkt till mig från början.
Primat G 444 är hennes far, och körs just nu i maraton har jag för mig.
Solglimt 3018 som är Immas mor var en bra travare på sin tid. Men Imma själv är som sagt inte framavlad för något annat än till mig, och jag vet inte vad man ska kalla en sådan avel.
"Allroundavel" kanske…

Men sedan kan jag inte låta bli att skriva att jag siktar också på hingstar som har sprungit bra på banan, för det ökar att avkomman kan gå lika fort, iallafall så är det såkallat "bevisat" att den kan det. Men i största allmännhet så avlar jag och mor för den vitaste stamtavlan, friskaste och trevligaste individen i sig själv. Prestation är ett plus.

Nu har jag säkert glömt en massa.

StuteriQveiar
9/12/07, 2:04 PM
#32

Jag antar att Josefina med den "vitaste stamtavlan" syftar på det avelsprogram vi har, och där vi "testparar" olika individer med varandra innan vi betäcker. Vi försöker "bredda den genetiska variationen" i den kommande individen, samt även försöka att få lite uddablod i våra hästar för att på så sätt avla vidare. Jag önskar att vi inte förlorar så mycket hingst- och stolinjer, för med dessa linjer följer även vissa genetiska koder som går förlorade med dessa.

I detta (vår avel) är det även mycket viktigt med temperamentet och rörelserna, men exteriör kan få vika litegrann, men absolut inte temperamentet! Det ska vara sunda individer i första hand!

StuteriQveiar
9/12/07, 2:11 PM
#33

Jag håller med Maggan att jag tror att utifrån avel med bra individer även får hästar som har en bra exteriör, men man kan också som inom stortravet "råka få" många individer som är något mer utåttåade. Det har de forskat inom travet och kommit fram till genom att sammanställa statistik, vilket har gjort gällande att de bästa travhästarna är något utåttåade. Det har antagligen med deras aktion att göra, att vara något utåttåad framhov ger en hov som i rörelse mer går fri i bakkant från bakhoven.

Tyfon
9/12/07, 2:36 PM
#34

#9 Bea Oidipus har startat! jag tycket att om man ska avla till trav borde dom vara startade men ananrs behöver dom ju inte vara det

Annons:
StuteriQveiar
9/12/07, 2:40 PM
#35

Problemet är att det inte är alla hingstar som kan koppla av så mycket att de kan verka i avel samtidigt som de springer på banan. Någonstans måste man göra avkall, både vad gäller hingstar och ston. Trots allt är avelsarbete något som tar både tid och kraft från både häst och ägare…Tråkigt nogOskyldig Fast båda delarna är fruktansvärt roliga…Är inbiten ponnytraventusiast (fast jag är nog entusiast till allt som har med våra kära hästar att göra…)

Reko
9/12/07, 4:28 PM
#36

#34 Raketen startade väl aldrig? Han hade fullt upp med sitt avelsarbete men inte desto mindre lämnade han 2-mintravare, t ex Prick. Kanske något att tänka på, även om man avlar för att få en travponny. Det finns fler hingstar som lämnat 2-mintravare utan att ha startat.

MagganS-B
9/12/07, 4:49 PM
#37

#33 Russ som gjort många starter i sitt liv BLIR ofta utåttåade, jag har som exempel Månen, han hade tycligen bra ben som yngre, men på slutet stod han som en kossa, fast vi var noga med skoning osv. Brådis är likadan, han var säkert inte utåttåad när han fick bra på utställning som unghäst…..men många starter frestar på knäna…..

StuteriQveiar
9/12/07, 4:57 PM
#38

#37 Jag har inte tänkt på det sättet förut, men det kan säkert stämma…Ja, man får lära så länge man lever =))

amandahandersson
9/12/07, 7:22 PM
#39

#29, vad jag sett på utställningsresultat så får en del ponnytravare med travstam väldigt dåliga poäng.. Och det är inte allt för många travhingstar som får sådär jättehöga poäng? Visst finns det - men det är långt ifårn alla!

Tex. Micklas fick "bara" 37 poäng på utställningen dan innan han satte svenskt rekord i voltstart på Eskilstuna! Och jag tycker Micklas är skitfin.

entill
9/12/07, 7:42 PM
#40

#39. Det är nog inte riktigt sant. Om du läser resultaten noggrannt så skall du se att det finns många travare som får höga poäng, men också många hästar som inte tävlar i trav, som får låga poäng. På utställning bedöms hästen exteriört och hur den överensstämmer med rasstandard. Rekord eller tävlingsresultat tar man ingen hänsyn till på utställning.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
9/12/07, 7:45 PM
#41

#39 Dom hästar som går på travet är ofta musklade och har inget överflödigt fett på kroppen, dom kan vara lite uppdragna också, och det anses inte bra alla gånger……Om man skall ha högre poäng så får man nog låta bli att tävla ett tag så hästarna lägger på sig lite……beror också på vilket man anser är viktigast, en jätteduktig häst som får silver eller en som sjunker i kondition och får guld…..vilket är mest värt.

Nu blir jag väl halshuggen, men jag står för vartenda ord!

Annons:
Nitro
9/12/07, 7:47 PM
#42

#41 Och vet du vad Maggan, jag håller med dej till 100%!

MagganS-B
9/12/07, 7:52 PM
#43

#36 Du skall vara medveten om att Raketen tillhörde en helt annan kategori av russ. Det var ett russ av "den gamla" sorten där dom flesta individerna verkligen kunde trava! Det är ju ingen tillfällighet att alla Roll-hästar kan löpa, dom är ju av den gamla stammen, Raketen var efter Isabella som det säjs "hade eld i ögonen". Hon gick 4-5 mil om dagen med mjölkkärra och hennes föl fick hänga med. Det du, det var annat än dagens russ!

Tittut
9/12/07, 7:58 PM
#44

Det kan följa andra saker med om hästarna presterar mycket, vilket faktiskt påverkar poängen och som inte har det minsta med hullet på hästen att göra.

Är den ex uppdriven i kotorna, spänd och orytmisk i sina rörelser, för att ta några exempel, så kan det ofta följa om hästarna är en aning slitna efter en tävlingssäsong exempelvis. Tyvärr blundar många för detta och känner sig felaktigt bedömda, istället för att försöka titta på hur hästen egentligen ser ut och rör sig. Jag ser allför ofta när jag är ute och dömer, ponnytravare som är påtagligt stela och verkar ansträngda i rygg och kors. Det måste ju bero på något? Andra ponnytravare rör sig rytmiskt och rent, trots att de går av bara den på banan.

Det finns  många exempel på hästar som vinner lopp ena dagen och utställning andra dagen. Jag brukar hänvisa till den i mina ögon, fantastiska Rosetta Ernst, som rörde sig som en gudinna, såg ut som en sådan och också presterade enastående tider på banan, samma år! Men det finns fler.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
9/12/07, 8:05 PM
#45

Att ponnytravare blir stela och rör sig illa beror helt och hållet på att deras ägare/skötare inte förstår att det är "idrottsmän/kvinnor" de har om hand. Man måste hela tiden se till att förebygga stelhet och småskavanker med massage, liniment, stretching m.m. Gäller säkert inom all hästsport. Travet ligger ju ganska långt framme när det gäller förebyggande av skador på vsrmbloden, men tyvärr hänger inte ponnytravet riktigt med…..

ryttarn
9/12/07, 8:06 PM
#46

#41 Det finns faktiskt en annan faktor. Det krävs träning både av häst och visare för att kunna plocka fram det bästa av hästen i visningsringen.

Ingen skulle komma på tanken att ta ut en häst i ett travlopp utan träning och sedan förvänta sig en toppprestation. Däremot tycks en del tro att det bara är att ställa in en häst i utställningsringen och sedan när det inte går bra är det "bara för att dommarna missgynnar travruss".

Nej, skall man visa en häst gäller det oxå att träna hästen för även den uppgiften.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
9/12/07, 8:08 PM
#47

# 46 En del av dom travarna jag sett som fått lite låga poäng har varit väl visade!

Tittut
9/12/07, 8:11 PM
#48

# 45 Jag tror du har en stor poäng där Maggan.

Det är lite så jag tror att det är många gånger. Det är lätt att skylla på att "domaren gillar inte travare" istället för att ta till sig av det som domaren har sagt och skärskåda den med opartiska ögon.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
ryttarn
9/12/07, 8:15 PM
#49

#47 Det håller jag absolut med om, jag menar inte med mitt inlägg att alla travponyer visas dåligt. Men det är tyvärr inte ovanligt…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
9/12/07, 9:24 PM
#50

Mitt russ skulle inte varit populär på utställning då… Välmusklad och vältränad. Och travstam. Han får dock massage med liniment innan och efter varje träningspass, och stretchas typ 3 gånger veckan.

ryttarn
9/12/07, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

#50 Det finns inget som säger att ett vältränat russ inte skulle vara populär på utställningar.

Ett ex, Tejas Monljus är väldigt vältränad, mycket muskler och inget fett. Han har vid två tillfälle i år, på GM och på Guldruss fått 43 poång. Bägge gångerna har Bea Jakobsson visat honnom, dom har tränat för utställning tillsammans sedan han föddes. Han har i år gjort 9 officiella starter och 5 bygdetravsstarter, sängt sitt rekord med 17 sekunder, hittils.

Vad jag vill säga med detta är att ett Russ kan både tävla och få bra poäng på utställning.  

Våra hästar har alltid fått bäst poäng när dom är vältränade, inte när dom av en eller annan anledning nte varit tränade.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
9/12/07, 10:57 PM
#52

#51 Våga inte säg att Monljus inte har något fett :D

entill
9/12/07, 11:00 PM
#53

#51. Men lite fläskig är han väl. SkrattandeSkrattandeSkrattande

Nä`rå skojade bara, han e´ fin.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
9/12/07, 11:28 PM
#54

#50 Har du testat????? Om du sköter om honom som man skall, är det ju ingen risk att han rör sig stelt och kantigt…..

Odena
9/12/07, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#41 Jag håller med dig :)

Min egen Blåsippa visades med 7-7-7-8-8 på utställning och var i bra tävlingskondition och fick nedslag på att hon var grund i bålen och outvecklad. Två veckor senare visades hon igen och fick raden 8-8-6-9-8 och fick ju en bra rad. 6:an fick hon för att hon var uttåad och fransysk men jag kan säga att förut var hon rak och fin i benen men när vi skor till trav så blir dom uttåade och jag vill hellre ha en häst som presterar bra på banan istället för i utställningsringen :)

Annons:
amandahandersson
9/13/07, 12:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

#54, äh, för mig sprollar det om en domare anser att han är bra eller inte. Jag tycker i alla fall att han är fin, och det säjer många som sett han på banan med.

Sen är anledningen till att han får den dära speciella massagen osv. för att han har sina problem med traven. Vad det är vet ingen veterinär (3 stycken har kollat, tror jag) men han blir bättre och bättre!

Här är han på bild iaf… Mörkt ute, dålig vinkel å allt… Men men.

Mixie
9/13/07, 2:20 AM
#57

#55 Men hur länge har din 3åring varit skodd? Tar det inte lite längre tid för benen att ändra vinkling?

#30 Tycker det är ett alldeles umärkt förslag att ha "dropin utställning" på travtävlingar,Jag skulle definitivt delta =D

//Mickan

Russtoka
9/13/07, 3:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Om jag säger så här… Russen fann vägen till mitt hjärta, men tävla i trav kommer jag aldrig. aldrig att göra. Jag är snart dubbelt så gammal som åldersgränsen. Varför måste man tävla? Duger det inte att jobba för att matte/husse ska få hem veden? En alldeles lagom stor brukshäst för lilla jag, inte längre eller tyngre än att jag kan rida russ. Och jag vill bara rida runt i skogen, inte hoppa hinder eller sjava runt i ridhus. En russhingst som är duktig och fungerar i allroundkörning/ridning och till och med med barn, är inte det värt lika mycket än en ponnytravare som jagar rekord?

Avlar man bara efter travtyp och allt snabbare tider så är jag rädd för att Russet kommer att tappa sin ursprungstyp.

Mixie
9/13/07, 3:39 AM
#59

#58 sen vore det kul om folk förstår att det som tidigare sagt fins en hel del russ som har både typen exteriört och ett fint rekord på travet ;) återkommer med en lista så fort jag hittat någon :)

//Mickan

amandahandersson
9/13/07, 9:50 AM
#60

#58, jag som inbiten ponnytravtoka säjer då "Hur kan man låta bli att tävla?" haha ^^

För övrigt är min 1-åring avlad på snabba föräldrar, och jag tycker han är kanonfin i kroppen för att bara vara bebis. Han är en racermodell.

MagganS-B
9/13/07, 11:41 AM
#61

Vaddå racermodell????? Russ skall INTE se ut som nordisar i miniatyr!

teamvilse
9/13/07, 12:51 PM
#62

#61 Amandas 1-åring ser inte ut som en nordis i miniatyr.. Han är bara ett russ i den lättare typen, därav kallas han racermodell. Kommer nog gå ganska fort enligt mej :)

Annons:
teamvilse
9/13/07, 12:52 PM
#63
MagganS-B
9/13/07, 3:22 PM
#64

#62 Jag har inte sagt att Amandas ser ut som en nordis heller…..men jag gillar den "lättare typen".

ryttarn
9/13/07, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#51Okej, inget onödigt fett då…. ;-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
9/13/07, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#61,  här är en bild på honom.

Han är den "lättare" typen, har långa ben (Raider-avkomma, haha). Han har väldigt smidig trav, travar med lätta och snabba steg.  Men han är ju ganska oprövad om man säjer så, just nu travar vi i hagen och går cavalettibommar så han ska lära sig hålla ordning på benen och utnyttja dom på rätt sätt :)

amandahandersson
9/13/07, 5:40 PM
#67

Sen är väll inte nordisar "racermodeller"!? Tycker dom är ganska stora och kraftiga jag….

MagganS-B
9/13/07, 6:31 PM
#68

Det var ju det jag menade att russen INTE skulle se ut som…..nordisar alltså!

amandahandersson
9/13/07, 6:42 PM
#69

Nog för att jag tycker nordisar är väldigt fina hästar, och påminner en del om både våra shettisar och russ..
Jag missuppfattade ditt inlägg, nu när jag läser det igen förstår jag.

Annons:
rebeccajansson
5/15/12, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

#61 vi har en 2åring som är ganska lik din. Pappan är Lego-Lasse 603 mamman är efter Junisorken 484.

LindaMO
5/16/12, 10:00 AM
#71

#27 Allgunnens Valdör har tävlat på travet under några år som jag vet så att han är provad, det är han.

silarp
5/16/12, 11:30 AM
#72

varför skulle start på trav vara avgörande för aveln? Är russet inte från början en landskapsvårdare, liten "brukshäst" och barnponny? osv…
Som jag ser det en exrtrem allroundponny, med många kapaciteter mer än just travet…
Jag tror vi är många som hellre ser andra kvaliteter än just travstarter, även om jag inte ser det som en nackdel…
Temprament och extriör är viktigast för mej. 
Utöver detta, gärna tävlingsmeriter-oavsett gren.

MagganS-B
5/16/12, 6:07 PM
#73

# 72 Du har lite fel där……russet ansågs som ett skadedjur i samma utsträckning som ex.-vis vildkaniner och sköts för matens skull under första världskriget…..Man tog bara tillfånga dom hästar man ville ha att köra med, resten gick vilda "på skogen". Många exporterades till Belgiens och Englands kolgruvor under 1800-talet. Nån barn och sällskapshäst har det inte varit förrän 1930-40-talet…..

Håller med om att det verkligen är en allroundponny! Bra till allt, men travet har varit en räddning för aveln när åldersgränserna för att tävla inom ridningen ändrades.

garrilina
5/16/12, 6:19 PM
#74

Intressant med en tråd som startat -07 och börjat om Glad Så nu har jag läst den igen.                                                                               Har en känsla av att nog bestämmer travmeriter en stor del över vilka hingstar som används för att betäcka med. Har fått höra det ett antal gånger när det gäller vår hingst "han har ju aldrig startat". Sen spelar det ingen roll hur han är exteriört eller vilka gångarter han har.

silarp
5/16/12, 7:21 PM
#75

#73… det stämmer säkert… det läste jag oxå nånstans, (säkert lojstasidan…) och visst har säkert travet hjälpt upp detta enormt! Skulle oxå gärna starta mina på trav, men har inte direkt nära till nån bana (axvall ieof… men travar russ där?) och inte heller åldern inne, -och inte heller mina barn ännu…Därav det låga intresset,-och som sagt, har upptäckt att russen har SÅ MÅNGA ANDRA användningsområden än just trav, ,, det är inte förrän för något årsen, när jag blev mer aktiv och läste mer här på ifocus, som jag förstod att trav är enormt stort!

Men även inom körning -alltså klassisk körning har faktiskt russen mycket att hämta! Där är ingen åldersgräns alls, och till och med tanter som jag kan köra dom….! Längar lite till nästa år då mina får in åldern, och jag kan testa och se vad dom (läs JAG) kan klara av…!

Därav inte sagt att en hingst som startat och visat framfötterna i trav, inte skulle passa att avla på för klassisk körning tex..!

(eller tvärtom heller kanske??!)

MagganS-B
5/16/12, 8:15 PM
#76

# 75 Ponnytrav finns på alla travbanor i Sverige! Du har hingsten Trofé 498 bara som att ta ett exempel, han har BIS-titlar från utställning, han har gått under 1.50 i trav, han har gått körtävlingar och han har hoppat!

Annons:
silarp
5/16/12, 9:46 PM
#77

#76 det ena utesluter inte det andra med russ mao!

Gnistra
5/18/12, 3:27 PM
#78

Hur vi än väljer hingst till våra ston, tänk på att behålla alla olika blodslinjer, då flera är väldigt tunt användna och andra väl använda. Om vi tappar avels bredden så går det lätt utför och riskerar russets framtid som ras! Själv har jag i år valt Okidoki och Urqul till våra 2 ston.

silarp
5/18/12, 3:41 PM
#79

#78 Håller med!

janehellen80
5/18/12, 7:16 PM
#80

#78 Håller med .. Bra skrivet Skrattande

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Upp till toppen
Annons: