Annons:
Etikettrussporträtt
Läst 12853 ggr
entill
2007-09-17 23:31

Bara ett litet ridskoleruss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill hylla alla de russ som har det verkliga lågstatusjobbet. Våra ridskole och travskoleruss. Tänk vilken nytta de gör i samhället. Mångas första kontakt med häst över huvud taget har varit med ett litet ridskoleruss eller travskoleruss. När man blivit duktigare går man vidare till "bättre" hästar, och de små kämparna får ta sig an nya nybörjare i en aldrig sinande ström. Många får dåligt rykte, för att de har lite för mycket självbevarelsedrift, men de flesta blir kvar under många år.

Jag är stolt över mina uppfödningar som hamnat på ridskola eller travskola. De kanske inte gått etta i utställningsringen (även om en del faktiskt har det), eller hoppat högst eller sprungit fortast, men de har visat att de har ett psyke som klarar det mesta, och en exteriör som håller för hårt arbete.

På bilden Liselottes Tittut som jobbade en tid på ridskola.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
karisma
2007-09-18 00:12
#1

ÅÅÅÅ vad bra skivet det är så många som har fördommar att sälja till dessa verksamheter, men de ska finnas endå. Har sålt två till Norrtälje Ryttare och en av mina uppfödningar har efter ett par ägare hammnat på travskola De gör ett utmärkt jobb och är hållbara fick mail från norrland igår om tävlingsresultat för en Jag blir så glad och stolt över att fått föda upp dessa underbara russ

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
2007-09-18 00:15
#2

Tack Agge!

Ridskolehästarna har alldeles för låg status tycker jag. Tutans brorsa e Allgunnens Opal-Olivin, var travskoleponny under många år. Jag tror han är det nu också, förresten.

Jag ser det som en merit att han har grejat det under alla år, och startat med än den ena, än den andra ungen. Tror inte han har ställt till det ännu.

Min russvalack Hector är sedan tre månader på en ridskola på prov, och han funkar så bra att han blir kvar där. Jättekul och bra för honom. Likaså min supertigrerade upfödning Domino är ridskoleponny på ett ställe där de har många jätteduktiga russ.

Visst är de väl duktiga, våra ridskoleponnyer?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Asagard
2007-09-18 00:43
#3

Säljer mycket hellre till en rid- / körverksamhet än till någon som ställer ponnyn i hagen och har den som gräsklippare. Finns nog inte bättre för en ponny än att gå på ridskola. De får daglig motion, de får rätt sammansatt foderstat, så de slipper bli för tunga och de får massor av kärlek, mm!

Tycker helt klart att ridskolorna skulle satsa mer på välstammade russ än på dessa b-ponnykorsningar helst importerade som man aldrig vet om de håller. Dessutom kostar de ju multum och det är absolut inte säkert att de är bättre än russen!

Dags för en drive kanske?! :-)

entill
2007-09-18 00:59
#4

Ja, varför inte en liten drive?

Ridklubben Udden i Kalmar har och har haft många russ i sin verksamhet. Vad tror ni eleverna visste om russ innan "Russfundamentalisten" Jajja hamnade där? Nu vet de massor, kan läsa stamtavlor, och ungdomssektionen har hunnit med att ordna russresa till Gotland förra hösten. En stor del av ungdomarna åker varje sommar till Eskilstuna på travläger i stället för ridläger. Även om de flesta ungdomarna har egna dyra tävlingsponnyer, missar de sällan en "russaktivitet". Hos dessa ungdomar kommer russet alltid att ha en speciell plats i deras hjärta.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Anna-Uppsala
2007-09-18 01:09
#5

Det stora problemet är att russen är relativt små och barn nuförtiden är stora …
Jag pratade med en kompis som jobbar på en ridskola - när hon tog över den för 15 år sedan fanns det sju b-ponnyer i stallet, nu är det två kvar. Ungarna växer så fort och blir långa och framförallt tunga (!) så snabbt, att de behöver c- eller d-ponnyer mycket tidigare än förr.
Och visst orkar russen mycket, men det är inte schysst att sätta en 160 cm lång och 70 kilo tung nybörjare på ett russ på 120 cm …

entill
2007-09-18 01:39
#6

Ja, du har väl en poäng där Anna, men alternativet för dessa "för stora barn" är nog inte en ädel C eller D ponny. Jag tycker nog att de flesta ungar jag sett på ridskolorna är ganska taniga och väger inte över russgränserna.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
Asagard
2007-09-18 02:07
#7

Usch så trist det låter, att barnen ska missa B-ponnyerna pga vikt. Kanske dags för föräldrar att fundera över vad barnen egentligen får i sig. Själv är jag totalt anti allt som innehåller socker. Världens undergång är inte miljöförstöring, det är socker. Räcka ut tungan

MagganS-B
2007-09-18 09:53
#8

Att sälja till ridskola har förr haft en väldigt dålig klang…..många ridskolor var ganska oseriösa innan Jordbruksverket och kommunernas M&H införde sina kontroller. Hästarna hade det i många fall inte bra! Jag säljer gärna till en ridskola där jag vet att hästarna får lite grönbete och semester varje år och att dom används med måtta, inte gå lektion 6-7 timmar per dag. Det gäller likadant på travskolor. Russen gillar att jobba, men inte så att dom står som håglösa statyer, vilket jag har sett…….

VeronicaP
2007-09-18 10:12
#9

Jag har jobbat på en ridskola i 8 år , och de första 6 åren lånade jag ofta ut någon av mina hästar till ridskolan , de gick på bete i stort sett hela sommaren 3 veckor var det läger på , de hade lov precis som barnen, gick max 3 lektioner per dag osv.

Sen flyttade vi till ett finare ställe , med bara boxar, stort fint ridhus , men i gengäld blev hagarna sämre, mindre personal och helt plötsligt skulle hästarna gå mera , inte få ha lika långt sommarlov, det sparades in på nödvändiga saker och styrelsen lyssnade inte på oss som jobbade med hästarna längre, det slutade med att vi började tappa elever och att jag erbjöd mig själv att gå först (även om jag var den som skulle gått sist), då jag inte kunde stå för mitt jobb längre och det var jobbigt att alltid behöva kriga för att man ville ha minsta sak. Kan tala om att ridskolan blev nedlagd i år och då skyller de på att det blivit så lite ridelever tec, men det är faktiskt så att de har ju själva drivit den dit , men sådant får man ju eg inte säga högt.

Som tur är så har hästarna fått det bra i allafall . Jag tycker det är synd när det går så här med en bra ridskola, men där ser man vikten av en bra styrelse eller personal. Jag skulle gärna sälja till en ridskola men inte till vilken som helst , finns både bra och dåliga.

amandahandersson
2007-09-18 10:21
#10

Ponnytravskoleruss är helt underbara!
Jag är förälskad i ett av dom som finns i Boden, Toker! Han är 15 år gammal nu, har travat 1.57 och har vunnit Jämtlands Lilla Pris. I år har han nog snabbast gått 2.00, men han kämpar på och har en sån enorm springvilja!

Jätteenkel häst, behöver bara check för att gå. Jag älskar verkligen den hästen!

Jag har kört honom tre lopp. Mitt första russlopp någonsin - i mars 2005, kom vi 3:a från 180 meter tillägg på 2.05 (inte så bra tid, men det var ju bra för att vara första gången). Sen 2006 under Östersunds dubbelhelg körde jag honom två lopp. Första dagen kom vi 2:a på 1.57,9!!!!!Så fort hade han inte gått på drygt ett år!! Andra dagen kom vi 5:a på 1.57,5!!! Årsbästa igen! :):):)
Än idag har han inte gått fortare än det. Jag är så stolt över honom <3 Han är verkligen en häst som man bara vill ha! Hade han varit två år yngre hade jag gett allt för att köpa honom.. Han är helt otrolig!!!

Och ja, detta är en travskolehäst i Boden :)

entill
2007-09-18 11:49
#11

Visst finns det bättre och sämre rid och travskolor, men det gäller väl andra hästägare också. Jag tycker det vore bra om fler ridskolor som har russ, skulle ha lite större kunskaper om vilken unik ras de har. Lära sig lite mer om rasen och förstå att vara stolta över att använda ett kulturarv i sin verkamhet.

Vad beträffar storlek och vikt på ridskoleeleverna tycker jag det verkar som om de flesta ridskolor tror att russen bara klarar att bära de allra minsta, så är det ju inte. Inom montèn har vi en viktgräns på 65 kg (inkl utrustning) och för de flesta russ är inte det något problem. Detta förfasar sig de flesta ridskolor över. Det gäller ju att lära sig att se om ponnyn har problem med ryttare eller inte. Det är ridlärarens uppgift.

En ridskolechef sade en gång till mig att den bästa ridskolehästen man kan ha är ett bra russ och den sämsta är ett dåligt russ. - Då är det ju inga problem, för det finns ju inga dåliga russ.

Skrattande

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

divansson
2007-09-18 17:59
#12

Bra skrivet :D

mm, faktist.. det är ju inte många hästar som har psyke å är starka nog att klara av livet som rid/travskoleponny. Tänk va mycket de lär ut och va de kan :)

Backman
2007-09-18 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Totte Viking som står på Ekeby Ridskola harman ridit många gånger allt :) bilden tagen i från http://www.eskilstunaortens-rf.se/EKEBY/hastside.html#totteviking ( ERFs Hemsida)

http://vickelbyponny.blogg.se

Annons:
Tittut
2007-09-18 18:07
#14

Han blev ju stor som ett russ, trots att han har shetlandspappa.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

amandahandersson
2007-09-18 18:48
#15

Jag skulle nog inte vilja sälja min häst till vissa ridskolor, jag har sett för många skräckexempel… Men jag vet också ridskolor där hästar faktiskt har det bra! Och med garanti att hästen max fick gå där 3 år så skulle ja nog kunna sälja till en bra ridskola…
Men ponnytravskolan här uppe är fin! Hästarna mår gott!
Och jag märker även runt om i landet att flera ponnytravskolor satsar seriöst,och det tycker jag är kanon! Sverige måste vara världens bästa ponnytravland ;) haha ;)

Pernille-G
2007-09-18 23:21
#16

Min Gottfrid II stod de sista åren innan föll för åldersstrecket på Boden ponnytravskola. Jag köpte honom tillbaka därifrån och han kom hem till Skåne i kanonskick. Han hade absolut haft det jättebra- Han satte sitt rekord där och många nybörjare fick köra sina första lopp med honom. Vad mera kan man önska som upfödare?

amandahandersson
2007-09-18 23:35
#17

#16, Gottfrid II minns jag! Han stod har i Boden… Alla som körde han tyckte väl om han! :) Senast idag pratade jag med en tjej som går i min klass, som körde Gotte en del, och hon sa att hon älskade att köra den hästen!!

Pernille-G
2007-09-18 23:53
#18

Du får hälsa henne att Gottis mår bra. Han är gårdshäst, sköts om av grannflickorna och håller ordning på unghästarna. Också här är han mycket omtyckt.

amandahandersson
2007-09-19 00:01
#19

#18, vad kul att höra! :) Han var omtyckt här med. Om jag inte minns fel var han ganska liten? Typ under 1.20 i mankhöjd va? :)

entill
2007-09-19 00:04
#20

#14. ja jag tror han är omkring 125 cm. Större än många rena russ.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
Mixie
2007-09-19 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

När jag var liten åkte jag alltid till ekerö på karlshems ponnyridläger.. Dom har måånga russ, första året red jag Gervides Rauni :)

//Mickan

Pernille-G
2007-09-19 00:14
#22

#19 Han är bara 120 cm men han känner sig mycket större. Han säger ifrån till dom större hästarna.

[bsmx]
2008-06-16 00:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag har sålt vårat första russ till Aud på Karlshem.Av den anledningen att hon kan russ, hon är mån om sina hästar o Macke trivs på hennes lägar. Jag hoppas att ridlägerbarnen får en toppen ponny som haft honom o kommer minnas honom hela sitt liv. Mina två döttrar har lärt sig väldigt mycket av honom (o jag ochså)

Någon som träffat Macke??

Mixie
2008-06-16 00:54
#24

#23 Har inte Linda Egnell eller hennes mamma ridit honom förrut? Dom stod i mitt stall förrut och jag har för mig att Linda sa att hon hade vart på ridläger på Karlshem med Macke någon gång! :)

//Mickan

russigabettan
2008-06-16 10:13
#25

I Tierp har de 3 st russ på ridskolan, Pepzi Cola, Lavin G och så den nyaste Kapten Roll. Min dotter får rida dem mycket, de är pigga och alerta fast blir så klart uttråkade ibland och slänger då gärna av ungarna med glimten i ögat (Pepzi och Lavin alltså) "Rolle" är ingen "avkastarkung" ännu men är väldigt pigg och går gärna på tvären. Ungarna älskar att rida på dem alla 3 och de är lagom stora att lära sig sadla på.

Det är trevligt med russ på ridskolorna, man vill ju gärna att den inhemska vackra ponnyn används istället för dyra, eleganta, lite klena (sorry) importer.

Chirak-96
2008-06-16 12:01
#26

#13 Jag kan meddela att Totte Viking nu mera är privathäst. Han trivdes inte så bra med alla olika ryttare och då var ridskolan så pass med på noterna att de sålde honom innan han blev ledsen. Han bor nu mera granngårsd med mig hos en familj och rids fortfarande för en av ridskolans instruktörer regelbundet och han är jätte glad!

Blokaruss
2008-06-16 12:27
#27

Jag sålde två russ till en kvinna som ridit russ i sin ungdom och blev så glad då hon fick se mina och kom ihåg hur kul de var! Hon hade inte haft russ själv men skulle just starta egen verksamhet och letade ponnyer. Underskatta alltså inte att de som rider russ på ridskolor och får goda erfarenheter av dem sedan vill ha egna i framtiden!

Annons:
[bsmx]
2008-06-16 16:46
#28

Jo Anne Egnell o Linda har varit medryttare på Macke innan de köpte Fimpen o Czolek, då ägde vi honom. Han såldes till Aud för ett år sedan. Jag känner mig lite trygg med att sälja till ridverksamhet, men tankarna finns dagligen på hur han har det.

MagganS-B
2008-06-16 16:58
#29

# 25 Jag äger Kapten Rolls mamma Dulilla Roll, kul att veta var han finns i dag (håller noga koll på avkommorna för hennes skull, värdebokstav osv.)! Dessutom tror jag också att jag ägt Pepzi Colas mamma Peecola en gång i tiden……

russingar
2008-06-17 23:05
#30

Vi har under många år lånat ut våra russ både dom dräktiga och tävlingshästarna till ridskolorna här omkring. I och för sig så har ju inte stona gått hårt och ingen hoppning mm. efter nyår. Men dom har fått röra på sig hela vintern och kommit hem hit fölat och haft det mysigt i hagen. Varken ston eller föl verkar ha tagit skada av det. Många som kommit i kontakt med dom tror inte dom e russ - dom är för snälla - baaahhh!  Jag anser att alla russ e snälla med rätt hantering.

[Grabbarna-A]
2008-06-17 23:14
#31

Nu har äntligen min granne, ridskolan, hittat ett nytt russ till sin verksamhet, (ett litet Vidde barn). Håller på att bearbeta dom att dom ska vara med på Mälarruss allrounchampionat och utställningen, vi får se hur det går Glad.

[bsmx]
2008-06-18 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Macke var ochså i väldigt bra skick när han kom tillbaka från ridlägren. Han blir pigg o glad av all uppmärksamhet samt att få ridas två turer/dag! Jag var själv på ett riktigt russridläger Stall Dalhem för 100år sedan som liten, kanske det var då russen tog sig in i mitt hjärtaKyssHoppas han kan bidra med samma sak där på Karlshem.

Chirak-96
2008-11-03 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Ville bara visa en bild på min dotter när hon ska rida en lektion på sin älsklingshäst!! "Nilla" på Ekeby ridskola, Eskilstuna. Hon är så trevlig att rida, försiktig och med på allt trots små ryttare. Hon är stor och rejäl den här damen.

[Tjiwi]
2008-11-03 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Min första kontakt med russ var på Valla i Linköping som barn. De har alltid haft russ i sin verksamhet. Förr födde de upp ganska många själva och hade flera fina hingstar där som bla Bronco 179, Greven 202, Grane 253, Caravelle 259 och Jupard 388. På 60 och 70 talet hade de massor fina ston också, numera tar de nästan inga föl själva längre, det är Ponnyklubben som driver hela verksamheten där.

Hästarna där har alltid haft det jättebra, de går 1-3 lektioner/dag, får vara ute i hagen mycket, varje ponny har en skötare som får rida den och ibland tävla den. De blir mycket ompysslade och de ser till varje individ, behöver någon tandläkare, vet eller något annat så fixar dom det. Bättre kan inte en häst ha det, sedan är det förstås inte alla hästar som passar att vara på ridskola men det är en annan sak, min Tjibus är nu på Valla och han stormtrivs och har blivit en av de populäraste ponnyerna där. En av de anställda sa häromsistens när jag hörde hur han hade det att- Han har charmat ridläraren och att de skulle behöva en hel knippe såna som Tjibus, det ni!

Annons:
Kajsa-B
2008-11-03 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Ni som är medlemmar i Russaveslföreningen och får tidningen Gotlandsrusset kunde läsa om Robin Hood II som varit ridskole ponny i 18 år!!!!!! Han går fortfarande på lektioner och trivs mycket bra i sin roll även om han fortfarande kan busa en del.

Jag blir imponerad av att en häst håller så länge, både fysiskt och psykiskt för detta! Visst är russen otroliga?!

GranoStall
2008-11-03 14:44
#36

Vi har också sålt ett av våra russ till en ridskola. Lojstas Oliver bor numera på Örebro Fältrittklubb och trivs utmärkt. Var och hälsade på honom i somras och han såg ut att ha det jätte bra. De på ridskolna var även jätte nöjda med honom då han är lugn men ändå har motor.

Har inga problem att sälja till ridskola bara individen passar för det. Mer kontrollerad hästmiljö får man leta efter.

Zondell
2009-01-10 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jag jobbar på Valla och bidrar här med mitt favoritruss:

Dinja-Bess 3959 f 1998 e Lucifer u Dixie Bess

LouiseN
2009-01-10 11:25
#38

Före detta travskoleponnyn Hägvald Roll bor nu på Skövde ridskola.

[Tjiwi]
2009-01-10 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Min Tjibus extraknäcker på Valla denna vinter om ridskoleruss och trivs bra med det.

Fiffilura
2009-01-10 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Mina barn rider på en ridskolan där de funnits flera russ. Tyvärr tycker jag inte tillvaron som ridskoleponny är speciellt kul! Här är en bild från 2006 på min Embla och RamboKalle som nu är såld. Han funkade ypperligt på tävlingar och hoppletioner, men på vanliga lektioner var han helt odräglig och ryttare flög som käglor ibland…. Nu finns där ett russ som heter StenOlle, han är helt underbar. Honom skulle jag kunna ta med mig hem *kär*

Jojjan97
2009-01-10 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Hej

På Sättra Ridskola i Upplands Väsby där jag rider har vi två russ, Hector som är duktig och poppis bland eleverna kommer från Liselotte''Tittut''Erixon och Magi som är efter Grus och helbror med bla Mystik.Magi är också alla favvohäst.Båda två är duktiga på båda dressyr och hoppning.För ett tag sen hyrde ridskolan ett russ som hette Vanessa men hon är tyvärr inte kvar längre.

M.V.H Johanna

http://johannasfotografier.weebly.com/


Annons:
Zondell
2009-01-10 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Nytt litet ridskoleruss från Valla i Linköping:

Ludvig f 2001 på Gotland e Junisorken u Leonora. Han är ganska stor och mycket snäll. Bra gångarter och populär bland alla.

ElinLilja
2009-01-11 11:55
#43

Jag lånade ut mitt förra russ Solblinks Zephyr till Vingåkers ridskola i 6 månader (för ev. senare köp) dock blev allt inte som dom hade tänkt sej för de små barnen kunde inte rida på honom då han var för pigg och glad, så han var med på ungdomslektionerna 1-3 ggr/dag och gick där med 13-17 åringar på ryggen tillsammans med endast dom stora hästarna, och det gjorde han med glans då han hade stora gångarter och var framåt hela tiden.

Men tyvärr ville dom inte ha han kvar just för att han skulle vara för dom mindre, annars hade dom lätt köpt honom då han (trots att inga små barn red honom) stallets stora favorit och det var många ledsna ansikten när han flyttade där ifrån.

Så nog kan russen allt och som sagts innan så är ridskolerna mkt bättre nu är för år sedan, i vingåker gick dom max 3 lektioner/dag, var lediga minst 2 dagar i veckan (kunde möjligtvis gå ponnyridning eller helt nybörjar lektioner då) var ute hela förmiddagarna och gick på grönbete under sommaren.

Skulle helt klart kunna sälja/låna ut till ridskola igen om jag hade en häst som passade för det

Tittut
2009-01-11 13:20
#44

# 41 Kul att höra om Hector! Hoppas att han sköter sig!

# 42 Det var en verkligt fin bild, tycker jag.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Russtoka
2009-01-11 19:34
#45

#42 Blev också imponerad av den fina bilden. Vilken duktig ridskoleponny!

För mig skulle det vara en ära att någon gång få sälja ett russ till Valla i Linköping. Mycket fin anläggning.

Zondell
2009-01-11 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

# 44

# 45

Tack för allt beröm!

Kan inte låta bli att skicka ytterligare en goding:

Magnifik f 2000 e Juventus u Aja

Fidelia
2009-01-11 22:17
#47

Själv har jag ett bra samarbete med en liten ponnyridskola som lånat mina russ till verksamheten. Gallstona blir motionerade och fyller en funktion och valackerna får se lite annat än bara skogen runt omkring oss. De tävlas en del och har det jättebra.

tajet-lene
2012-03-13 09:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

ser det er et gammelt innlegg men kommenterer likevel.

Jeg driver rideskole i Norge og har nå 7 russ.  Det er ingen annen rideskole her (såvidt jeg vet) som har så mange. Men heldigvis er populariteten til denne flotte rasen økt mye siste årene.

Jeg har importert 6 russ fra Gotland, kjøpt 2 i Norge og selv fått 6 føll her.

Rasen kan virkelig konkurrere ut sportsponny og blandinger fra Storbritania etter min mening.  De har flott humør /psyke, er allsidige og tåler godt å gå ute i norsk vintervær :)

Her brukes hestene på timer 2-3 dager i uka, ellers turer + rideleir om sommeren. Alle har minst 4 uker ferie i sommerhalvåret hvor de får gå "på skogen".  Ellers går de på utegang hele året (med lehus ) i flokk på 20 hester.

Annons:
PernillaJ
2012-03-13 09:53
#49

#48 Kul att se vackra Oddny 4234 igen, för visst är det hon längst till höger? Hon är väldigt karakteristiskt tecknad. Trist att du inte betäckt henne med en godkänd russhingst. Vad har du för fadershingst till de andra fölen?

Pandy
2012-03-13 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Vi har ett helt underbart russ-sto vid namn Syren på vår ridskola i Hedemora. Jag har faktiskt haft lite dåliga upplevelser förut med russ men nu är jag lite såld på dem även om kanske inte riktigt min slags ponny egentligen:)

tajet-lene
2012-03-15 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Javisst er det Oddny :) Hvordan kjenner du henne? Hun er desverre ikke godkjent for avl i Norge..  I det hele tatt har ikke norsk ponniavlsforening vært så begeistret for at jeg importerte russ - de kunne iallefall ikke skjønne jeg kunne bruke de i rideskole (!)…

De andre hoppene på bildet med Oddny er Gervides Curry og Gervides Gull-Viva.  På dette bildet ser dere 4-års hoppa Hajdi e. Norman u. Gervides Curry

alpros
2012-03-15 10:11
#52

#51 Hur kan det komma sig att ett i Sverige stambokfört russto inte är godkänd för avel i Norge?

Tusen
2012-03-15 10:47
#53

#51 Undrar också varför hon inte får avlas på i Norge. Detta är ett diplomsto på 42 p! Vilka krav har de egentligen i Norge på att ston skall få avlas på? Verkar mycket underligt.Obestämd

tajet-lene
2012-03-16 08:26
#54

Det var ikke jeg som importerte henne , jeg kjøpte henne her i Norge. Hun var da godkjent travponni her. Men så viste det seg at hun er tatt inn som reisegods og Norsk ponniavlsforening godkjenner ikke de i sitt avlsregister  (til tross for at det er helt lovlig å ta inn hester som reisegods…) !

VeronicaP
2012-03-16 09:04
#55

#54 Det är väl för att de som köpt ponnyn ska slippa momsa för hästen som de tar in dem som resegods har jag förstått det som ?

Det är synd när det är ett fint sto att folk för på det viset för att spara pengar .

Vi har sålt 2 st shettisar till Norge där de har gjort allt rätt så den ena blev godkänd hingst och den andra får avlas på ;)

Annons:
Tusen
2012-03-16 13:25
#56

#55 Samtidigt kan jag då tycka att det är en väldigt underlig bestämelse.

Kan hon betäckas i Norge med en godkänd russhingst och fölet registreras i Sverige? Någon som vet?

Prenses
2012-03-16 13:42
#57

Jag övervann min största rädsla på hästryggen med ett gotlandsruss som kallades för Cissi som stod på stall pegasus i kimito, finland. Jag minns hur jag blundade och hoppades jag inte skulle dö när jag tog det första språnget, och Näää-ää. Cissi hoppade glatt med mig på ryggen och vid slutet av lägret hoppade jag en 80cm bana på stor häst. och detta tack vare Cissi och hennes kloka huvud och hjärta. Tyvärr tror jag att Cissi har vandrat vidare till andra sidan idag, men jag är djupt tacksam att jag träffade henne och hon har nog grunden till att jag ville ha ett russ.

tajet-lene
2012-03-17 11:13
#58

Ja det er en undelig bestemmelse! De har på en måte satt seg over norges lover. og det er vel fordi de mener importene ødelegger det norske markedet kanskje..  Og mange synes jo det er i overkant å betale 5- 10 000,- for å få en hest over grensen som kanskje ikke er verd så mye mer enn det beløpet..

VeronicaP
2012-03-17 16:39
#59

#58 men visst kan man kringå det ändå med momsen så att de inte blir så dyrt …

Mixie
2012-03-18 20:27
#60

Åh min fina Oddny!! Hon är saknad här i sverige!!

//Mickan

Mixie
2012-03-18 20:28
#61

#56 Hon är betäckt i norge med en icke godkänd russhingst :( Slöseri på världens finaste häst!

//Mickan

MagganS-B
2012-03-19 16:22
#62

Verkligen "mixie"! Du får ha lite russundervisning med dom!

Annons:
Mixie
2012-03-24 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

#62 Jag står etta på "köpatillbaka-listan" ;) När hon såldes till norge var det några andra som köpte henne till ponnytrav, när dom insåg att hon va rätt så svår att få fart på ville dom sälja vidare, jag upptäckte annonsen av en slump å ringde å bokade henne, det var bara en spekulant innan som skulle bestämma sig, hade hon "Tajet-Lene" sagt nej så hade hon vart min idag…

//Mickan

Mixie
2013-11-29 20:54
#64

Hittade denna gamla tråd.. Tänk att lite mer än ett år senare är hon min :))

//Mickan

Felicia244
2013-11-29 23:09
#65

Va kul att läsa! Hur fick du tillbaka ditt fina russto? :) #64

Mixie
2013-12-01 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#65 Lene som ägde henne ville sälja och frågade mig först om jag var intresserad! Så jag åkte till Norge och hämtade hem henne :) pga tids och platsbrist så bor hon nu på Cronelds stuteri och är dräktig med Castello! Men hon är i alla fall min :))

//Mickan

Felicia244
2013-12-01 08:59
#67

Vad kul! Hade planerat att ta ett föl efter Castello i år men han lever ju inte längre :/

lil-sis
2013-12-03 20:22
#68

När jag var liten och red på ridskolan så fanns det russ där. Linus och Lina, Dunte, Emil, Cirocco och en bunt arab/russ-korsningar.

Vällingby Ridsällskap om man vill googla, de har nog alltid haft russ!

Emmma
2013-12-27 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Min bråkstake Oslnäset Nitro står på Bollnäs ridskola sedan april iår.
Men han har visat sig trivas superbra som ridskoleponny och rids av både små nybörjare och mer erfarna.
Det är en privattjej som lånat honom som körponny/ att ridskolan får ha med honom på ridlektioner (vilket han går flera dgr i veckan nu då de gick så bra).

Blir alldeles varm i hjärtat när ja ser bilder och hälsat på honom när man ser hur de småbarnen hanterar och rider honom och han lyssnar på allt de säger (nästan;) Han ser så glad ut som att han älskar livet!
Efter allt kämpande att han skulle hamna så rätt. :)

Känns skönt på ett vis att han bara är utlånad så ja kan vara med och sätta lite krav, som att han ska stå på box! (de har spiltor också).

Annons:
Mixie
2014-02-04 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Numera jobbar ju Juni också på ridskola! Hon är utlånad till körlinge ridcenter i Uppsala och sköter sig enligt uppgift brilliant! Hon har det toppenbra och aktiveras dagligen med massa ponnykompisar. Men om hon är saknad hemma!!!

//Mickan

giffan
2014-02-05 23:51
#71

På första ridskolan där jag red när jag var liten (typ 100 år sen) så fanns bara stora hästar. Men sen skulle man ta in lite ponnysar och då kom några russ. Mitt minne va att dom va så små, men jag va ju van att bara rida halvbloden. Mins ett sto som hette Ida, en mycket vänlig och omtyckt ponny som gick på alla lektioner.. Hon va e. Ponte (tror jag, eller om det va morfar..) Sen va det ett sto som var lite grinig… men kom man bara in i ridhuset och upp så gick deet bättre, Hon hette elonora, men minns inte stam. Och sen den piggaste av pigga, Zanzibar… hade gått galopp tidigare och ja han va full av enrgi.

Det här va på Lurbo ridklubb i Uppsala och någon gång i slutet av 80 talet kanske.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Miss mouse
2015-08-19 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

R.I.P Dinja Bess och Magnifik! Slänger in en bild på finaste Gummibollen!

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta

Guld_Kanalj
2016-10-09 21:20
#73

#33 ååå bästa Nils (Nilla)

silarp
2016-10-10 07:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Min uppfödning Silarps Xi jobbar sedan ett år tillbaka på Ulricehamnsbygdens ridskola/ridklubb. Tydligen mkt populär bland barnen och hittar inte på dumheter! 

På bilden som är tagen i september förra året på västruss utställning i björketorp, syns helsystrarna Silarps Fridha XL som fick 40 p vid detta tillfälle och den högra är silarps Xi som fick 37. De gick båda i en rekordstor ring för ston utan föl. 
Båda är u Ängens Ida e XL 507. 
Fridha född 2009 och Xi född 2010.

Upp till toppen
Annons: