Annons:
Etikettfärger
Läst 14362 ggr
Reko
9/14/07, 12:51 PM

Ventralskäckar

Vilka hingstar lämnar ventralskäckar? Toppå, Allgunnens Yes och Stig-Helmer naturligtvis och förstås Lon, pappa till Toppå. Liksom Helios, som hade en skäckig mor. Är det fler av Vagabonds söner som lämnar ventralskäckar? Finns det fler anlagsbärare?

Annons:
crazycattiz
9/14/07, 1:50 PM
#1

Tyson har väl en dotter som är skäck…

Angel
9/14/07, 3:29 PM
#2

#1 Stämmer!

Tittut
9/14/07, 3:40 PM
#3

Grafit lämnade skäck, men han är inte i avel längre. Likaså Jupard, men det är ju samma sak där. Juppes mor är ju samma som Helios.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

CarolaG
9/14/07, 4:07 PM
#4

Briljant och Herman har också lämnat skäckar.

Tittut
9/14/07, 4:10 PM
#5

Visst, men de har varit borta ur aveln ett tag. Jag tror dcok inte att Läns eller Nino har fått något skäckigt efter sig. Toker är kanske skäckanlagsbärare? Jag har inte kollat efter.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

CarolaG
9/14/07, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har ett sto e.Toker med lykta och fyra vitta fötter iaf.

Foto: Christina Lundberg

Annons:
Tittut
9/14/07, 4:29 PM
#7

Oj vilken fin regnbåge!!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Reko
9/14/07, 4:47 PM
#8

#5 Ja, Toker är nog en anlagsbärare. Harpun ser ut att kunna vara det också.

Nirwana
9/14/07, 11:49 PM
#9

Hur ärvs skäckanlaget? Måste både mamman och pappan ha anlaget?

Tittut
9/14/07, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hos den typen som finns i russrasen, måste anlagen finnas hos båda föräldrarna, men det kan ligga osynligt i många generationer innan det blir en skäck.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
9/15/07, 1:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har funderat över om Micky 544 eventuellt skulle kunna vara skäck-anlagsbärare, från morfar Rollo 143 i så fall? Litet svårt att säga eftersom Micky har så få avkommor ännu.

StuteriSolo
9/15/07, 8:36 AM
#12

Någon med ett skäcksto får väl betäcka med Micky, då vet vi alla sedan :)

Lorita
9/15/07, 12:43 PM
#13

#12 det är väll 25% som inte blir skäck med den korsningen eller…..för det är ju inget dominant anlag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
StuteriSolo
9/15/07, 1:59 PM
#14

Men det är ju ganska hög chans att få en skäck om han har anlaget, har han däremot inget anlag blir ju fölbarnet enfärgat.

PernillaJ
9/15/07, 2:21 PM
#15

Om man parar två enfärgade anlagsbärare för det recessiva skäckanlaget blir väl avkomman, rent statistiskt, enligt följande:

  • 25% enfärgad (utan skäckanlag)
  • 50% enfärgad (med enkelt skäckanlag)
  • 25% skäck (med dubbla skäckanlag)?

Alltså 75% enfärgad avkomma… hm. 

Mitt sto Deniz som jag tror möjligen är skäckanlagsbärare är dräktig med Micky; det ska bli spännande att se fölet i maj 2008 (ta i trä).

StuteriSolo
9/15/07, 2:54 PM
#16

Om då en är skäck, och har dubbla anlag, och den andra har ett anlag borde det väl bli 75% chans att få ett skäckfärgat föl, och 100% blir ju anlagsbärare från skäckföräldern.

Mitt skäcksto är en 25%, två enfärgade föräldrar….

Lorita
9/15/07, 3:12 PM
#17

#14 ja men en enfärgad utesluter inte anlaget Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




entill
9/15/07, 3:24 PM
#18

% hit eller dit. Antingen blir det eller så blir det inte. Alltså alltid 50% i realiteten Skrattande

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Scillajsa
10/21/07, 6:03 PM
#19

Orusst är väl också en hingst som lämnat skäckar och Parat har väl iaf ett skäckföl?

Lorita
10/21/07, 7:27 PM
#20

#19 Orust vet jag lämnar skäck med rätt sto också är han tigrerad.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Jenni-Bess
10/21/07, 9:17 PM
#21

Vem är Parats avkomma som är skäck?

Skulle va kul att se en bild..Någon som har?Glad

Min Jenni är dräktig med Parat..men det blir nog ingen skäck där inte.Men en Isabell vorre ju inte helt fel….

FridaMariedahl
10/21/07, 9:24 PM
#22

Toker? :O

Tittut
10/21/07, 10:15 PM
#23

Du kan inte få en isabell med ett brunt sto och fuxhingst. Det krävs att minst den ena föräldern har gulanlag, dvs vara isabell, gulbrun el gulsvart.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Jenni-Bess
10/22/07, 1:02 PM
#24

Ok,men bakåt då?

Om tex. Jenni hade gulanlag bakåt i släkten?!

Jag är dålig på vilka färger som kan ploppa upp o inte…vad kan det bli då, om som nu Parat är Isabell och Jenni brun?

StuteriQveiar
10/22/07, 1:09 PM
#25

#24 Parat är fux m ljus man och svans. (Eller möjligen ljusfux). Gulanlaget är ett synligt anlag, vilket gör att det skall finnas synligt hos föräldern/-na. Kan dock ibland vara svår att se, men är ändå ett synligt anlag.

Jenni-Bess
10/22/07, 1:24 PM
#26

Så då blir det ett brunt föl då,med den kombinationen!?

StuteriQveiar
10/22/07, 2:04 PM
#27

#26 Det kan bli som sagt var brun i alla dess kulörer, fux likaså. Inte så troligt att det blir en svart däremot. Parat har ju också visat sig vara ganska dominant i att nedärva vita tecken i huvudet också. Spännande! Det finns som sagt var en hel uppsjö av nyanser det kan bli på din lilla bebis!

Annons:
PernillaJ
10/22/07, 2:30 PM
#28

#26, 27 Så vitt jag vet har Parat 451 aldrig lämnat en svart avkomma, jag skulle tro att han inte kan göra det? Det är ju samma sak med hans pappa Granit 368 = kan inte lämna svart. En annan icke-svart-förärvare är t ex Darius Roll 491. Med flera.

Lite synd tycker jag, som gillar svarta hästar!

Det skulle betyda att kombinationen Parat 451 (fux) och Jenni Bess 3306 (brun) resulterar i brun eller fux: nyanser och tecken återstår att se. Jenni har ju lämnat ett fuxigt föl med Parats pappa Granit tidigare, så det lutar kanske åt fux igen?

Merete-h
10/22/07, 3:00 PM
#29

Det er så mange av dere som har god peiling på farger…!!!!

Kan jeg få spørre hvilke farger avkommet til ei gulbrun hoppe kan få….?

Eller blir det enklere å spørre hvilke farger det IKKE kan få?

Mor er samme farge ( gulbrun) og far er skäck (rød/hvit).

Skjønner at avkommets far har like mye å si!

Asagard
10/22/07, 3:14 PM
#30

#29 Gulbrun, isabell, brun eller fux skulle jag tippa på att du får. Skäck eller enfärgad.

CarolaG
10/22/07, 3:56 PM
#31

#29 Finns en liten chans på svart också.. Hennes mamma är gulbrun men med isabellpappa och svart mamma så mamman har anlag för både svart, brun, fux och kan ju därför även få gulsvart, gulbrun och isabell. Det finns en liten chans att även Blondie har ärvt anlaget för svart.

Merete-h
10/22/07, 4:04 PM
#32

Takk #30 og Carola :0) men da kan hun arve de fleste fargene?

kristina-axtorp
10/22/07, 4:16 PM
#33

#10 Vet du även hur många generationer det har tagit som mest, att en skäck "ploppat" upp?

CarolaG
10/22/07, 4:39 PM
#34

#32 Hon kan helt säkert få brun, fux, gulbrun och isabell samt de färgerna som skäck. En liiten chans på svart, gulsvart och de färgerna som skäck.

Naturligtvis beror det på med vilken hingst du betäcker också. Stig-Helmer är tex skäck och har anlag för svart.. Flört

Annons:
Jenni-Bess
10/22/07, 6:07 PM
#35

Skrattande…Det är såå spännande att se vilken färg det blir på den lille.Men först ska det vara en kall vinter!

Reko
10/23/07, 11:27 AM
#36

#21 Stuteri Guldhagen har en bild på en Parat-avkkomma som är skäck. Titta på Piaffs föllista under "hästar vi haft".

Jenni-Bess
10/23/07, 11:40 AM
#37

Tack.nu nu har jag kollat det.

Men att Piaff fick 12 föl,Förvånad helt otroligt ju.

annn
10/23/07, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här kommer en skäck till. SKRÄCKEN e. Polett 439 u. Rina 2642 ue. Lorion 268.

Ann

Tittut
10/23/07, 12:36 PM
#39

Skräcken är halvbror med mitt nyförvärv, Umbra 4094, som är e Effekt och Rina, och förhoppningsvis dräktig med Marlon S. Marlon är son till Lon som lämnat skäck, så vem vet?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Reko
10/23/07, 1:58 PM
#40

Ja, borde det inte vara fler hingstar från Rungegårds som har skäckanlag. Bland bilderna som visades på Elmia med russ i lantbrukskörning var det ett för efter Ruton med en rejäl, oregelbunden bläs. Skäckanlag där också kanske?

Reko
10/23/07, 2:04 PM
#41

#39 Grattis till nyförvärvet! Är det så nytt att hon inte kommit med på din egen hemsida ännu? Dräktig med med Marlon S också, hur bra kan det bli? Jag håller tummarna för en skäck!

Annons:
Tittut
10/23/07, 2:27 PM
#42

Hon är betald men inte levererad. Skall ha henne med mig hem i helgen.

Min hemsida måste jag ta tag i… Programmet ligger på min externa hårddisk som vägrar starta, så jag måste göra om allt, igen, som det verkar.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

kristina-axtorp
10/23/07, 6:34 PM
#43

#39 Grattis till Umbra- jag glädjer mig extra för att du valt ett sto med Effekt i stammen Skrattande

MagganS-B
10/23/07, 8:18 PM
#44

#38 Oj, vilken snygg häst…..hoppas han inte lever upp till namnet Skrattande

MagganS-B
10/23/07, 8:22 PM
#45

#42 Grattis till köpet av Rinas avkomma…..Minns när Katrin tävlade Rina på Gotland och hon stod med benen i hinkar med kallt vatten…..det var en syn!

PernillaJ
10/23/07, 8:28 PM
#46

Haha, jag minns Rina från vinnarcirkeln på Romme 1983, efter seger i Guldstoet, när hon tyckte att lagerkransen var kuslig och ställde sig rätt upp på bakbenen… Det var fart under hovarna på Rina.

Tittut
10/23/07, 11:16 PM
#47

# 43 Jag är också glad eftersom jag hade pratat med Barbro om att låna Effekt, men sedan blev han sjuk i samma veva, så det blev inget.

Däremot såg jag Umbra redan som 2-åring och blev såld, som hon rörde sig! Och nu när hon blev till salu igen, nappade jag direkt. Vicken stam…. Kyss

Hon har en fölunge vid sidan e Darius Roll, som också hänger med, en mkt intressant kombination det också, men tyvärr ingen skäck, även om det kunde ha blivit om man skall se på stammen.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
10/24/07, 1:22 PM
#48

Vad tror ni om helbröderna Ursus 512 och Xter 508 som anlagsbärare för ventralskäck? I så fall kanske från farfar Furir 354 och/eller mormorsfarfar Briljant 322 (även pappa till Furir). Däremot är väl troligen inte den tredje helbrodern, Taktik G 480, anlagsbärare (?).

Har Major G 418 (pappa till Ursus och Xter) lämnat någon skäck, eller finns det någon skäck i mödernet? Mormorsfar Fanfar 362 är ju 3/4-bror med Krim II (e Caruso u Dorina), gulbrunskäck populär ridskoleponny på Sveden i Falun.

Annons:
CarolaG
10/24/07, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Jag har Ise e.Toker u.Cola ue.Major G. Hon har inte någon fläck på magen så hon är inte skäck men gott om tecken har hon iaf..

 Foto: Kurt Larsson

PernillaJ
10/24/07, 1:59 PM
#50

… och Ises mamma Cola 3862 är helsyster till Ursus och Xter…

entill
10/24/07, 2:25 PM
#51

Tycker det låter som om allt fler vill avla skäckar. Det kanske blir färgen på modet. Fundersam

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
10/24/07, 3:57 PM
#52

Nja, tror inte vi skall ha FÖÖÖÖÖÖR mångaLedsen

CarolaG
10/24/07, 5:37 PM
#53

#51 Fast 99% av alla jag träffar inom travet säger att de tycker att skäckarna är fula med rosa mule etc..

Nitro
10/24/07, 5:46 PM
#54

Jag tycker det är på helt okej nivå nu, med antal skäckar. Jag vill fortfarande att man ska tänka "Wow!!" när man får syn på en skäck!

entill
10/24/07, 7:37 PM
#55

Jag tycker inte skäckarna är fula, kanske inte så rastypiska, men skulle man råka få en får man väl acceptera. Däremot skulle jag nog inte medvetet försöka avla fram en skäck. Vi hade ett skäckigt sto på betäckning en gång, hon blev fruktansvärt mobbad i flocken och hingsten vägrade betäcka henne. Mina hästar är nog värre rasister än jag.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
Kristina-
10/25/07, 2:01 AM
#56

Jag tycker skäckar kan vara fina om dom har brunt huvud. Men på russen har jag bara sett med vita huvuden med rosa runt ögonen och rosa mular. Jag tycker inte det är så snyggt. Blir det alltid så på russen ?

StuteriSolo
10/25/07, 8:36 AM
#57

De blir skäckiga på det viset, mycket vitt på huvud och ben, och så vitt på kroppen någonstans, de blir ju olika mycket skäckiga. Mitt skäcksto har fyra vita ben, en halv lykta och en stor vit fläck under magen, samt vit svanstipp! Hennes mamma visade sig vara anlagsbärare, närmsta skäck i stamtavlan låg sex generationer bak på pappans sida, och sju generationer bak på mammans sida. Hingsten Frej 86 är den gemensamma nämnaren, han har Sterna 7 som anmoder.

annn
10/25/07, 10:36 AM
#58

Jag är inte så förtjust i skäckar. Skräcken är trevlig i sig, men har haft svårt att bli accepterad av mina russ. Denise, som äger Skräcken har honom inhyrd hos mig f.n. Annika (min dotter). Sitt "underbara" namn fick han av Katrin Hjalmarsson (uppfödaren) som blev skräckslagen när hon fick klart för sig att Rina fått ett skäckföl.

Ann

StuteriSolo
10/25/07, 10:58 AM
#59

Det är det intressanta med recessiva anlag, men vet aldrig när de poppar upp:)

SLennartsson
10/27/07, 4:06 PM
#60

Min kompis har en skäckvalack e. Polett.  (Skräcken)

Teja-Bea
10/29/07, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Här är en bild på en svartskäck. "Så Söt" e.Tyson II u.Ballerina ue.Barocko

Så Tyson lämnar alltså även svartskäck

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

juliapettersson
10/29/07, 8:33 PM
#62

#28, Signe sa till mig att det ena tvillingfölet som Lucky Ess kastade förra sommaren var svart med stjärn. (Minnet kan svika, men har för mig det…).

Annons:
PernillaJ
10/29/07, 8:52 PM
#63

#62 Hm, jag är skeptisk… Jag har aldrig sett eller hört talas om en Darius-avkomma med annan grundfärg än fux eller brun. Hans morfar Lymmel 263 var också en icke-svart-förärvare. Men, inte mig emot om det visar sig att jag har fel - jag gillar som sagt svarta russinGlad

MagganS-B
10/30/07, 10:54 PM
#64

#62 Njaaaaa, mörkbrun kanske, kan se svart ut när den är blöt!

ErikaAndersson
1/23/08, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#60 här kommer en bild på skräcken :) han är så fin! (bilden är från 2005)

ostsiv
1/23/08, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Har Darius Roll lämnat någon skäck ? Han har ju Sterna (brunskäck) bakom sig, som många av de andra med skäckanlag.Darius Roll-Sindy-Lymmel-Sven-Balder-Freja-Frej-Frida-Sterna(= skäck)

En av hans avkommor som jag sett: Hallowen Dar, ser ju ut att ha skäckanlag.

juliapettersson
1/23/08, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Tecknena från Darius kommer kanske från Signal? 
Bild på helsyster till Halloween, Olympia Dar:

MagganS-B
1/24/08, 12:09 AM
#68

Tecknen kommer från Vagabond, helt säkert! Däremot finns det skäckanlag i andra Roll-hästar än Darius. Dom som har Singoalla i stammen, Singoalla hade en helbror, också efter Signal, Luckey Boy som var skäck. Lisbeth Borg-Nilsson minns honom säkert, eller hur?

ostsiv
1/24/08, 12:29 AM
#69

# 68 Om Shakira skulle betäckas med en skäckhingst.(vilket inte är aktuellt nu) så finns chansen (även om den är liten) att det skulle kunna bli ett skäckföl ? Bellis Ess-Brallan-Singoalla-Signal på morsidan.Och Darius Roll-Vagabond-Signal på farsidan.

Shakira har inte några tecken alls.

Annons:
Tittut
1/24/08, 7:05 AM
#70

# 69 Ja, om det är så att Darius har anlaget, så är chansen 50 %.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

englan
1/24/08, 11:01 AM
#71

Köpte för många år sen - genom Lissie 2615- in mig i den skäckiga Södermanstammen från Torekov.
Tycker det är spännande med färger o tecken o kan bara säga att det är svårt att "avla fram" skäckiga russ. De verkar "poppa upp" när det passar dem.
Dock har det blivit några skäckregistrerade under årens lopp, men då har det varit för att deras magtecken kommit upp så långt på sidorna + höga bentecken som gjort dem till skäckar.
Överlag blir det massor av vita ben o huvudtecken.

Än har vi inte fått en enda med de stora vita tecknen i huvudet som går ut över ögonen.

Den finaste skäckfärgade russmärr jag sett var Russi 2298 mor till Helios o Jupard bla. Såna skulle jag gärna göra på "beställning".
Jag har foton på henne men tyvärr inte i datorn. Hennes dotter Balett var fint tecknad också.

StuteriSolo
1/24/08, 11:02 AM
#72

Olympia Dar är ju skäck, hon har bläs, fyra vita strumpor och en vit fläck på magen.

MagganS-B
1/24/08, 11:21 AM
#73

#69 dessutom har du ju Julle (e. Rollo) i stammen, Julle lämnade många med mycket tecken…..

ostsiv
1/24/08, 2:04 PM
#74

#73 skulle verkligen vilja bet. med en skäck när hon" lagt tävlingsskorna på hyllan".Allgunnens Yes tex. är hon ju inte släkt med.(inte på nära håll)

Peder
1/24/08, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

 #73 Yes hälsar att du är så välkommen

 Här är en bild med Yes och hans son Guldhagens Ajax

Mille
1/25/08, 5:33 PM
#76

#71

Skaffa du dig en skäckfärgad hingst och ett likadant sto så ska du nog se att det ploppar ut skäckar på löpande band… fats du har ju vissa tvivel om mina färgkunskaper..

Gör du det så ska jag köpa en av dig!

Annons:
[Croneld]
1/25/08, 5:57 PM
#77

Nu ska det visas en skäckhingst på hingstpremieringen på Gotland. Han heter Bloka Joker e. Jupard u. Skorveluva Blomina e. Briljant. Han visades tidigare i Tranemo 2006, med rek. att sparas och visas igen.

[Croneld]
1/25/08, 6:03 PM
#78

[Här](../ShowFile.aspx?BinaryId=19371459-c426-44be-a82f-3010fa9851ae&Filename=Bloka Joker.JPG "http://www.gotlandsruss.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=19371459-c426-44be-a82f-3010fa9851ae&Filename=Bloka Joker.JPG") är en bild som visas i en annan tråd, hur bevara färgerna? På just Bloka Joker

englan
1/26/08, 12:10 AM
#79

76
Riktigt så enkelt är det inte att fixa skäckar, jag har provat.
Att sen dina färgkunskaper sträcker sig över mina är solklart…….det var väl chocken över att hitta en isabellunge i Zizzi.s box som "nollställde" huve´t på mig……
Skönt att veta att det finns spekulanter nästa gång det "ploppar" ut en skäck.

Mille
1/26/08, 6:17 PM
#80

#79 ja jag vill ha en iallafall. Men vi får hålla det hemligt för mamma…

2 skäckar borde alltid lämna en skäck, men hur utbrett det blir kan man ju såklart inte veta…

#77 Har sett Joker på bild och han ser så fin ut. Vore kul att se mer av honom i framtiden…

MagganS-B
1/26/08, 7:57 PM
#81

# 78 Tycker han är snygg, även om han inte var skäck!

Tittut
1/30/08, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Jag var på Rungegårds Stuteri i går, och fastnade för Opp 3578:s  roliga teckning. Är hon inte kul?

Hon är e Sifon 437 som lämnat skäckar, och mor är Inny 3274, men var det kommer ifrån på morssidan vet jag inte.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
1/30/08, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Opp igen…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Tittut
1/30/08, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Här har hon vänt andra sidan till. tyvärr var det så himla mörkt,. så det blev mörka bilder och självlysande ögon.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
1/30/08, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Här är samma häst ur andra vinklar. Det var ljusare när vi var där, men ganska gråmulet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

StuteriSolo
1/30/08, 4:46 PM
#86

klart rolig teckning, sån kontrast mellan det bruna och det vita, min brunskäck är ju med ljus mage ändå, så det blir inte lika kul som den här ponnyn.

MagganS-B
1/30/08, 5:26 PM
#87

Donna e. Rollo, mamma till travaren Baccus II (e. Charlie) var också brunskäck, jättesöt, slutade sina dagar på Stall Dalhem…..

[Tjiwi]
1/31/08, 4:20 PM
#88

Åh, vad frän hon va???? Hmmm, undrar vad du gjorde mera där…..du har väl inte hämtat hem flera hästar…….inget nyfiken, bara jag får veta så……FörvånadHemlis

[Tjiwi]
1/31/08, 4:21 PM
#89

Nej, usch, nu lät jag alldeles fööör nyfiken, strunt i föregående fråga, har ju inte jag med att göra…

Angel
1/31/08, 4:52 PM
#90

Russ-skäck + Russ-skäck kan inte ge något annat än skäckföl.. eftersom ett russ som är skäck har 2 anlag för detta :)

Annons:
Tittut
1/31/08, 5:10 PM
#91

# 88 Jag var där för att träffa folk, inte att köpa häst!

# 90 Visst är det så! Men det är mer spännande med dem som dyker upp utan att det finns en enda skäck i stamtavlan, bara anlagsbärare. Opp härovan fick en avkomma med Toppå för ett par år sedan. Skäck förstås! Tror inte hon fått fler skäckar, men alla hennes avkommor bär förstås ett skäckanlag.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
1/31/08, 10:11 PM
#92

Ber om ursäkt Liselotte, menade inte att vara så "påflugen"Generad

Tittut
1/31/08, 10:20 PM
#93

# 92 Ingen fara alls!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
1/31/08, 10:27 PM
#94

#93# Tack, då kan jag sova lugnt…..Generad

ostsiv
2/2/08, 12:29 AM
#95

Vill veta mer om skäckar. Skriv på !

Tittut
2/2/08, 11:41 PM
#96

Det skall bli intressant att se om Tyfon fått skäckanlag av morfar Sifon. Chansen/risken finns ju.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ninam
2/3/08, 9:19 AM
#97

Tyfon har vita bakfötter, det kan ju tyda på skäckanlag….

Annons:
Tittut
2/3/08, 10:03 AM
#98

# 97 Det var det jag tänkte på.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

JuliaC
3/27/08, 8:21 PM
#99

Min hingst Russack er e. Acke e. Helios. Russack skal bedække min hoppe efter Jupard.

De er begge skäck bærere. Hvad er chancerne for et skäck føl.

Og er Russack, A.Ulex og Dolk de eneste godkendte hingste efter Acke 479

Mille
3/27/08, 9:20 PM
#100

Om jag förstog dig rätt är båda hästarna enfärgade, men bär skäckanlag? Då borde det vara 25% chans för skäck, 50% att de är enfärgade med skäckanlag och 25% enfärgade utan skäckanlag.

Är den ena skäck och den andra har skäckanlag borde det bli 50% skäck och 50% enfärgad med skäckanlag.

Är båda skäck blir det alltid skäck

PernillaJ
3/27/08, 9:25 PM
#101

#99 Hur vet du att Russack och ditt sto är anlagsbärare för det recessiva skäckanlaget? Har Russack lämnat någon skäckavkomma?

Allgunnens Ulex 519 och Dolk 596 är de enda stambokförda sönerna efter Acke 476 i Sverige (Acke är f ö e Fridhems Jonatan 401, inte e Helios 373…)

Tittut
3/27/08, 9:30 PM
#102

# 99 Eftersom Jupard var efter skäckmor, hade han bara ett anlag för skäck. Det kan vara så att Nomi inte fått anlag för skäckfärg, det vet man inte med säkerhet innan hon lämnat skäck själv. Nu har väl hon två vita bakfötter, vilket gör att man kan misstänka att hon har ett skäckanlag.

Acke är efter Fridhems Jonatan med Helios som morfar. Helios har samma anlag som Jupard, dvs ett skäckanlag, men det behöver inte betyda att det anlaget följt med hela vägen till Russack….

Det lär nog visa sig!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

JuliaC
3/27/08, 10:13 PM
#103

#101 skrivfel missede  F. Jonathan

#102 inte Nomi (det er Julie's russ sto)men Rucia u. Rubina

Russack har ikke skäckavkom, men Kurt Larsson berettede at jeg ikke skulle blive overrasket over et skäck føl e de to. Men det er jo bare at få dem testet.

 Mange tak for svarene. Vi får se i 2009 hvad resultatet bliver

Tittut
3/27/08, 10:27 PM
#104

# 103 Förlåt att jag blandade ihop er… Generad

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Blokaruss
3/27/08, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Det här med skäckanlag är lite märkligt. Vita tecken på hästen kan vara en ledtråd att den är bärare av ett skäckanlag men det behöver inte synas alls. Blomlinas första föl efter Guval är bärare av ett skäckanlag från sin mor som är skäck, men hon är brun, helt utan vita tecken. Föl nr två med Jupard är också bärare av anlaget och han fick både bläs och vita fötter - Bolton. Nr 3 Joker och 4 Kasper fick skäckanlaget från både mamma och pappa och de blev därmed skäckar.

En märklig sak är att Kasper och Joker hade helt olika fölfärg! Joker var grå-vit och blev ganska snart svartvit. Kasper var brunvit med en svart ål på ryggen som föl men blev svartvit senare.

Angel
3/27/08, 10:45 PM
#106

#105 Har du fler bilder på Joker Fundersam Så läckert med svartskäck!

Blokaruss
3/27/08, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Bilden var på hans lillebror Kasper. Här kommer en på Joker som 1-åring tillsammans med sin mor Blomlina. Ska försöka hitta en på Joker som föl också. Tror det kan finnas på en cd annars bara på papper. Måsta skaffa en scanner!

Jag vill se fler bilder på russkäckar! Jag är förståss nyfiken på Russi 2298 och Balett #71! De är ju släkt med mina skäckar.

Opp är jätteläcker! Hur kan det vita se så märkligt ut?

[Grabbarna-A]
3/28/08, 12:11 AM
#108

En sak som jag har undrat över är varför alla russkäckar nästan har helt vita huvuden? Alltså dom som har riktigt mkt vitt på kroppen. Andra raser kan ju ha tex brunt huvud med en bläs eller helbruna huvuden fast dom har mkt vitt på resten av kroppen, men russens huvuden är jätte vita??!! Stoet Opp hade inte så vitt huvud men heller inte så mkt vitt på kroppen. Fundersam

PernillaJ
3/28/08, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Här är en bild på mamman till Så Söt i #61, Ballerina 2765, och hennes hingstföl Puss, 10 dagar gammal (e Kajton 390). Fotograferade hos Stuteri Teja den 30 juli 1988.

savrarpstuteri
3/28/08, 12:29 AM
#110

#107 Titta gärna in på min hemsida www.savrarpstuteri.com o öppna bildarkivet.  På andra sidan hittar du ett album som heter övriga hästar. Där hittar du ett kort på Russi 2298 med sitt föl som är den senare godkände Söderman 500. I samma album hittar du ett kort som "heter" Svante Söderman o han står i hästhagen med två shettisar o en gammal russmärr som heter Sickan 991 nästan helt brun o som efter bet. med Balder 140 blev mor till Lill-Saga 1652 (läderfuxskäckfärgad, hon hade det vita huvudet) som är mor till Russi 2298. Du hittar också ett kort på Gumman (u.Russi 2298) med hingstföl e.Intrig 378 som senare döptes till Nickodemus iV tror jag det var o han har gått MSV hoppning. Kul är att se hur skäckfärgen bryter fram eller uteblir………
Balett var som jag tidigare i den här tråden också fint tecknad, har dock inget kort på henne.

CarolaG
3/28/08, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

#106 Inte Joker men ett russ som är svartskäck iaf.. :-)

Annons:
PernillaJ
3/28/08, 10:32 AM
#112

#111 Är inte det där Skorveluva Nanna, undan Ballerina 2765 som jag lade in bild på i #109?

CarolaG
3/28/08, 11:38 AM
#113

#112 Det stämmer, det är lilla Nanna e. Briljant 322. Hon är ridponny åt en tjej i 10-års åldern.

gotlandsruss
3/28/08, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

har min valack skäck anlag?

här är han som föl

gotlandsruss
3/28/08, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

och här är han som sex åring

gotlandsruss
3/28/08, 12:22 PM
#116

han har rätt så stor bläs

gotlandsruss
3/28/08, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

oj glömde bilden

PernillaJ
3/28/08, 12:39 PM
#118

#114-117 Det är nog inte omöjligt att Kronos har skäckanlag, som Tittut nämner i #3 har hans pappa Grafit 477 (ur avel) skäckanlaget. Skäckanlaget kommer via Grafits mamma Plupp 3197 via hennes mamma Nina 2092 som i sin tur fått det från sin pappa Rollo 143. och så vidare. Nina fick ett skäckigt stoföl 1994 (e Vagabond 360) som dock tyvärr var dödfött.

#116 Om du glömt lägga in en bild eller skrivit fel eller liknande, och upptäcker det direkt: gör inte ett nytt inlägg, utan gå in i dit felaktiga inlägg och redigera! Klicka på Hantera inlägg, så kan du ändra inom en timme efter publicering.

Annons:
StuteriSolo
3/28/08, 12:50 PM
#119

Det är så kul att det plötsligt pluppar fram skäckar ur hästar man inte trodde hade anlag! Enklare med de dominanta anlagen, då syns det direkt om de har anlaget eller inte :)

extremly
3/28/08, 3:45 PM
#120

För den som är intresserad av en skäckhingst så såg jag att Stig- Helmer är tillsalu!

PernillaJ
3/28/08, 6:57 PM
#121

#120 Stig-Helmer 461 är redan såld, jag pratade med nya ägaren (i X län) före påsk och han är på plats i sitt nya hem.

[Croneld]
3/28/08, 7:24 PM
#122

# 121 Vad spännande, nu blir jag nyfiken. Kanske kommer han närmare…

PernillaJ
3/28/08, 7:45 PM
#123

#122 Ja, det var inte meningen att vara fullt så hemlig: X län är alltså länsbokstaven för Gävleborgs län. Så visst kommer han närmare dig. Jag har inte fått ägarbytet bekräftat från registrator ännu, men det blir nog snart officiellt.

alpros
3/28/08, 7:51 PM
#124

Jag skulle vilja sälla mig till frågan som 108 ställer. Någon som vill och kan svara, för det är något som jag också tänkt på?

[Croneld]
3/28/08, 8:05 PM
#125

# 124 Det är för de är ventralskäckar, det vita sprider sig från buken uppåt och denna form av skäckighet har ofta vita huvuden.

(Om du jämför med andra raser så har de en annan form av skäckighet, dorsalskäckar) Tips, skaffa boken Hästens färger, där står allt. Trevlig är den att läsa också!

Russen ser ut som man doppat dem i vit färg och de höll ned huvudet.

Annons:
entill
3/28/08, 8:10 PM
#126

Det beror på att de är ventralskäckar, Det är just det som kännetecknar det anlaget till skillnad från dorsalskäckar, som är vanligt på t.ex. shetland. De är ofta fullfärgade på huvudet och det vita breder ut sig uppifrån. Dorsalskäckanlaget är dominant till skillnad från ventralskäckanlaget.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

extremly
3/28/08, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

#121 Va roligt, hoppas att han blir använd i aveln! Har haft två föl efter honom.

StuteriSolo
3/28/08, 10:26 PM
#128

Vi har också en avkomma efter STig Helmer, ett fuxigt sto. Mamma är brun dotter till Jucent som bara lämnar brunt och mormor är gulbrun.

Madelene_Udd
3/29/08, 10:17 AM
#129

Bloka-Joker som nämns här ovan är nu godkänd för avel om det är någon som har missat det!

[Grabbarna-A]
3/29/08, 8:04 PM
#130

Tack #125 126, så det är det som är skillnaden på dorsal och ventral?! Jag har den där bokan, kanske ska öppna den nån dag och läsa lite!!!

Reko
11/6/08, 6:34 PM
#131

Kan Castello tänkas ha skäckanlag? Hans pappa har ju ganska mycket vita tecken och själv har han utöver stjärn även vita strån i svansen.

Lina-P
11/6/08, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Namnlöse 584 är e. Helios eu. Russi. Så han kan ha skäckanlag.

Annons:
PernillaJ
11/6/08, 10:13 PM
#133

#131 Kajton hade definitivt skäckanlaget, jag har ritat konturdiagram för en skäckig dotter till honom. Om Castello har ärvt det - eller ej - får väl framtiden utvisa, men visst är det möjligt.

Tittut
3/14/09, 9:29 AM
#134

Jag hittade en intressant tråd på Bukefalos, som visar att morganhästen har samma typ av skäckfärg som russen.

Det visste faktiskt inte jag, och skall man tro tråden så har det bara fötts ett sådant föl i rasen.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=940698

http://www.memcmorgans.com/2007Foals/MEMCOnTarget-061507_01.jpg

[

](http://www.memcmorgans.com/2007Foals/MEMCOnTarget-061507_01.jpg) href="http://www.memcmorgans.com/2007Foals/MEMCOnTarget-061507_01.jpg" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

murkla
3/14/09, 5:01 PM
#135

Intressant läsning om skäckar  och många fina bilder….

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

[Croneld]
3/21/10, 9:28 PM
#136

Det är nog den här gamla tråden du (Sävarps) letar efter!

savrarpstuteri
3/22/10, 10:24 AM
#137

#136 vilken tråd tänker du på?

Jag trodde jag kallat den Svante Södermans stostam men hittar inte.
Där är iaf bilder på Russi, Balett o Lill-Saga.

[Croneld]
3/22/10, 12:33 PM
#138

# 137 Trodde det var den här du letade efter, jag får leta lite mer i kväll!

Scillajsa
3/22/10, 6:15 PM
#139

#112

Det är i allra högsta grad Ballerina på bilden. Har tyvärr ingen bild på henne på denna dator men det är hon =)

Annons:
Elshira
3/22/10, 8:22 PM
#140

En liten fråga från en som inte är insatt i skäckanlag för fem öreOskyldig

Är skäckanlaget och det so de får vita strumpor och bläs av samma anlag? Om inte hur vet man skillnaden?

Hakuna matata!

NatthaBlom
3/23/10, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

#68 Maggan är du säker på att det kommer från Vagabond? Kan det inte lika gärna komma från mamma Beata? Tänkte eftersom både Halloween o Olympia har väldigt lika tecken som Mawerik som är Beatas helbror…

Mawerik har 3 vita ben, stjärn/delad lykta o en fläck på magen

(foto Pernilla Jobs)

Lina-P
3/23/10, 11:21 AM
#142

#74 Namnlöses farmor är skäck, Russi. Så han kan vara en bärare. Han har inga tecken heller, mer än några vita hår i pannan :)

Linnea
3/23/10, 1:24 PM
#143

#140 nej det beror inte på samma sak.

Man vet inte riktigt hur vita tecken nedärvs men de beror inte på skäckanlag.

Däremot kan man ha en marginellt tecknad skäck som ser ut som en icke-skäck med strumpor. Man behöver alltså inte se någon skillnad på en marginellt tecknad brunskäck och en brun med vita tecken.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Reko
5/20/10, 1:08 PM
#144

Här är ett jättetråd, Bea, där jag tror vi har rett ut vilka hingstar som har anlag för att lämna skäck.

[Justie]
7/16/12, 2:05 PM
#145

Jag puttar denna gammla tråd, eftersom det ploppat ut en del skäckar sedan 2010 Skrattande

annelie-huskvarna
7/17/12, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Jag har en 3-årig valack e.Ursus u.Manina som är svartskäck. På bilden är han bara 1 år…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Linnea
9/20/12, 10:02 AM
#148

#146 Svart?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PernillaJ
7/25/13, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

#11 Nu, sex år senare, är Micky 544 färgtestad och det är bekräftat att han har ett skäckanlag "Splashed White" 🙂

[Croneld]
7/25/13, 3:27 PM
#150

#131 och # 133
 Castello 628 är testad och har inte ngn anlag för "Splashed White".

(Christina Croneld/ betäckningsstation för Castello)

Tusen
7/25/13, 4:56 PM
#151

#148 Låt dig inte luras av färgen på bilden. En svart häst kan se brun ut fastän den är genetiskt svart. Många svarta bleks på sommrarna och ser då bruna ut.

Emmelie93
7/25/13, 6:41 PM
#152

Vad är det för skillnad på doralskäck och ventralskäck? :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Tinula
7/25/13, 9:26 PM
#153

På en ventralskäck sprids det vita från magen och uppåt, det ser ut som om man har doppat hästen i vit färg. Anlaget är recessivt, och slår bara igenom i dubbel upplaga. Det innebär att hästen måste ha fått ett anlag från mamman och ett från pappan. Finns anlaget bara en gång slår inte skäckigheten igenom, men anlaget kan föras vidare och hästen kan bli förälder till ett skäckföl förutsatt att den betäcks med en annan häst med ett skäckanlag.

På dorsalskäck sprids det vita från manken och neråt. Anlaget är dominant, hästen kan inte ha det utan att det syns. Därför krävs det bara att en av föräldrarna har anlaget för att fölet ska bli skäck.

Annons:
Linnea
8/26/13, 2:30 PM
#154

#151 Jag tycker mer den ser ut att vara mörk fux men är den konstaterat svart så är den.

#152 Ventral betyder underifrån, dorsal betyder ovanifrån, #153 ger en bra förklaring.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PernillaJ
8/26/13, 5:54 PM
#155

#154 Nja, "ventral" av latinets venter som betyder mage, "dorsal" av latin dorsum för rygg. Se Wikipedia, länk.

Linnea
8/27/13, 11:43 AM
#156

#155 Kan så vara men om man lägesbestämmer något på latin (latin-svenska typ?) så säger man tex dorsalt på pelvis, alltså på ovansidan av bäckenbenet. Ventralt på femur - på undersidan av lårbenet. Lateralt på femur - på sidan av lårbenet. Kan preciseras med tex medialt-lateralt på femur - på insidan (inåt kroppens mitt) av lårbenet. Axialt (har jag för mig) - framåt, caudalt - bakåt (på en häst är detta mot svansen..).

På wiki på sidan om Bäcken står så här: Höger och vänster höftben (os coxae) som utgör bäckenets ventrala (främre) och laterala ("åt sidorna") delar och korsbenet (os sacrum) och svansbenet (os coccygis) som utgör bäckenets dorsala (bakre) del.

Ventralt är inte den främre delen och dorsalt är inte den bakre..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
8/28/13, 2:38 PM
#157

# 156 Petitesser…..Det är hästar vi pratar om! 😃

Linnea
8/29/13, 5:57 PM
#158

#157 Absolut, men wikipedia är vad det är..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PernillaJ
9/7/13, 9:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159

#39 Även Marlon S 531 är DNA-testad i sommar och konstaterad anlagsbärare för skäckanlaget "Splashed White".

Det väntade fölet som Liselotte skrev om i #39, Marimba 5222 född 2008, blev ljusbrun utan tecken. Marimba är inte testad, men båda föräldrarna är anlagsbärare.

Upp till toppen
Annons: