Annons:
Etiketthingstlinjer
Läst 1446 ggr
vasiria
11/3/07, 12:39 PM

bevarandet av hingstlinjerna

hade en liten fundering nu sedan avelskonferensen.

varför inte släppa hingstar ur de linjerna det står sämst till med på heden?

jag tar för givet att det finns någon bra förklaring, annars hade man väl redan gjort det.

tycker ändå att det är lite konstigt, där sitter vi, minst 30 uppfödare och disskuterar hur vi ska kunna bevara linjerna. om alla vi tog ett eller två ston var och "offrade" på de hingstarna så skulle väl snart problemet vara ur världen? lättare sagt än gjort, jag vet..

jag ska inte säga att jag är bättre själv, jag betäckte alla mina då 7 stycken ston med min egna Allgunnens Opal G som redan är gott och väl representerad med Tomtebos Enoc G och alla hans avkommor.

Annons:
Reko
11/3/07, 3:09 PM
#1

Men du har väl också gjort en insats med Nicolas G? Vilka hingstar som används på heden överlåter jag till någon som har större erfarenhet av vad som passar med stomaterialet. Men nog har de tänkt lite i de banorna? Piccolo-linjen pakades ut i förra stamboken, John Russ var inte mycket använd innan han kom dit, Juventus har en inte alltför vanlig härstamning heller, Juni-Sorken blir till en annan gren från Grane och med travmeriter…

Christina-Lundberg
11/3/07, 11:35 PM
#2

En mail-vän skev detta till mig - ang hingstlinjer på min Karsk´s linjer…

"Anledningen till att Rasputin-sönerna Karsk och Lurk inte framförs är kanske att Rollos hingstlinje inte anses hotad? Fast det är lustigt att det idag inte finns fler hingstar från Rollos hingstlinje i avel (Karsk, Lurk, Monaco, Ernst Rasken, Cenit; kanske nån mer?); vem kunde förutspått det på 1970-talet då Rollo var den totala dominanten på travet och hade åtskilliga godkända söner i avel?"

Jag tyckte det var bra skrivet…. Glad just med tanke på hingstlinjer och dess konsekvenser.

SigneK
11/4/07, 12:14 AM
#3

Tja Cenit är ju kastrerad nu läste jag.

MagganS-B
11/4/07, 9:53 AM
#4

#3 Hörde också ryktet att Cenit var kastrerad, av alla dumma tilltag var väl det i alla fall det allra dummaste! Med den mamman! Även om han inte tyckte det var kul att trava, så hade han ju toppenstam!

Odena
11/4/07, 10:23 AM
#5

#4 håller med dig han har ju toppenstam. Han var väl också den ända godkända sonen till Ernst Rasken??

Reko
11/4/07, 10:36 AM
#6

#2 Till Rollos hingslinje får du lägga till Fridhems Jonatan med söner och sonsöner, Kanyl G med son och sonson. Kanske några fler?

Annons:
entill
11/4/07, 11:08 AM
#7

Konstigt att ingen var intresserad av att köpa Cenit då. Han var ju till salu i flera år. Ingen betäckte med honom heller. Jag har full förståelse för att man inte står och håller in hingst som ingen är intresserad av.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

vasiria
11/4/07, 11:31 AM
#8

hopp, jag visste inte att Cenit var kastrerad. eller att han ens var tillsalu. kan vara så att man inte kollat så noga kanske.

#1 det var inte jag som hade Nicolas g och betäckte med honom utan min mor. "tyvärr" blev det mest ston ur den årskullen, men de flesta är hos duktiga ponnytravkuskar och kommer förhoppningsvis ut på banorna nästa år. det ska bli väldigt intressant att se. det blev en hingst som har ett diplomsto som mamma han står på gotland numera.

GAJarhult
11/4/07, 2:37 PM
#9

I stamboken nr 15 (tror jag) Har Morgan skrivit  om vilka hingst linjer som är på utdöende och vilka hingstar som finns kvar av de linjerna. En del av de som han visar på är redan borta….

staaf
11/4/07, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Som jag tidigare skrivit är Stuves Monopol 546 den enda hingsten kvar i Peter Pan 137´s hingstlinje. Han har tre avkommor och det är förståligt då det inte verkar finnas särskilt många ston i norr. Monopol är tio år, okej det är knappast gammalt, men han är inte purung längre. Om linjen inte ska dö ut måste han få fler avkommor. Spännande stam och bra prestationer på travbanan borde locka stoägarna kan man tycka.

Tittut
11/5/07, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

# 4 Tyvärr är det väl så idag, att antalet hingsthållare minskar i och med att uppfödarkåren förändras. Hur många av dem som tar ett eller ett par föl var eller kanske bara varannat år, vill och kan ha hingst?

Förr var det oftast bönder med egna marker och gott om utrymmen som födde upp hästar, och då var det lättare att ha en hingst, än som många har det idag. Inhyrda med sina russ i privata stall som många är.

Jag tror också att det är lättare att sälja och man får bättre betalt för en bra valack. Att sälja godkända avelshingstar till en begränsad marknad, är det inte lika lätt att göra. Detta är ett jätteproblem som jag ser det, men jag har inga färdiga patentlösningar där heller. Är det någon annan som har bra idéer, fram med dem!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Reko
11/5/07, 9:03 AM
#12

#11 Jag förvånas ständigt av gamla russhingstar som plockas fram ur garderoben och godkänns. Nepturn, Niklas II och nu senast Tyfon är några exempel. Jag vet ingen annan ras som gömmer på så många gamla godingar…

Reko
11/5/07, 12:26 PM
#13

#8 Det måste vara han som är till salu på ponnytrav.ifokus.se Intressant möderne också!

Annons:
JuliaS
11/5/07, 12:34 PM
#14

#13 Det stämmer.

Upp till toppen
Annons: