Annons:
Etikettgeneralmönstring
Läst 1679 ggr
Jarhultdenyngre
11/5/07, 1:23 PM

Generalmönstring.

Jag har kommit och tänka på en sak angående generalmönstringarna. Visst jag är ganska ny inom saker angående aveln. Jag har ingen koll på om änmet har varit uppe här på iFokus innan.

Då är en tanke att generalmönstringen är väl egentligen en avelsvärdering av hingsten. Men då ska väl inte det upplevas som en utställning speciellt för hingstar. Borde de inte pratas lite mer om hingstens avels värde för aveln, låt säga en hingst ur en väldigt populär linje kanske inte skulle uppmuntras. Med tanke på allt prat om att bevara.

Ämnet tror jag nuddades vid lite lätt på avelskonferansen. Men det diskuterades inte vidare. Men om man kanske skulle göra som de gör inom halvblods avlen? Med lite mer råd till sto ägarna…

Annons:
JuliaS
11/5/07, 1:37 PM
#1

Pernilla Jobs grupp tog upp det i sin redovisning. Även "vår" grupp tog ju upp det som ett förslag till avelsvärderingsnämnden. Jag tycker att det vore väldigt bra med en mer tydlig rådgivning till stoägarna då hingstarna visas fram på generalmönstring.

Reko
11/5/07, 1:44 PM
#2

Det har varit uppe i en annan tråd att få hingstar kom att avelsvärderas för att de har fått för få avkommor. Om det är prestation man vill åt kommer man fortare framåt om man använder unga hingstar flitigt för att kunna plocka ut russinen ur kakan. Snabba generationsbyten har sina fördelar också! Om jag gör en jämförelse med nötkreatursavel så används ungtjurar till ett visst antal avkommor för att sedan stå i väntan på utvärdering, t ex Tyson II har använts ganska flitigt och fick B till 2012. Låt honom stå tillbaka till förmån för de andra Vagabond-sönerna och Tokajer ML (om man nu tvunget ska använda något liknande) för att kunna avelsvärdera de också. Hingstlinjen från Raketen är ju inte så bred i dagsläget.

Jag tycker det var flera hingstar som poängterades att de borde användas mer. Någon uppmuntran till redan populära hingstar hörde då inte jag men man hör ju det man vill höra…

Upp till toppen
Annons: