Annons:
Etikettrussets-historia
Läst 2509 ggr
marika-J
12/18/07, 5:51 PM

Alla ponnyer släkt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu har jag suttit och kollat på stamtavlor på www.allbeedpedigree.com och på www.ponnysajten.se

alla pratar om "travstammar" hit och dit, men egentligen spelar det ingen roll, alla är släkt med alla på nåt sätt. vissa på nära håll, andra länre bak.

Tex. Raketen, Klippman och Dollman hittar nog många i sina ponnyers stammar. Dessa namn har Grann långt bak i släkten och vissa utav dem har jag funnit hos många av dagens "bästa" travare..

visst, har hästen bra stam är det lättare att den går fortare, men jag tror att det mesta sitter i huvudet.

Annons:
Mixie
12/18/07, 10:57 PM
#1

jo de flesta russ är nog "släkt" genom generationer långt tillbaka :)

//Mickan

MagganS-B
12/18/07, 10:59 PM
#2

Eftersom rasen var nära att dö ut så fanns det inte så många individer kvar. Därför har nästan alla russ liknande stam i botten.

Christina-Lundberg
12/18/07, 11:29 PM
#3

Jag vill inte klanka ner på någon.. men visst har du rätt det här med släkt och travstam.
Börjar man studera släktträden så finns det få utvalda hingstar i mångt och mycket idag.
Sedan det här med travstam… har diskuterats mycket i detta forum. Men visst är det bra med en travstam, då finns det ju i generna. Men det kan ju även vara så att det ploppar upp nykommlingar…

ryttarn
12/19/07, 6:22 AM
#4

#3 Det var väll ungefär motsatsen som konstaterades i inlägg #0. Efterssom i stort sätt alla har samma genetiska bas och att generationsväxlingen är rellativt långsam på russ kan man inte prata om "travstam". Det är ju samma stam på alla ändå, däremot kan det finnas individer som är mer eller mindre starka tävlingsindivider och som mer eller mindre förvärvar detta till sina avkommor.

Mao, det är snarare individerna och deras förvärvningsegenskaper än stammen som är intresant ur ett prestationsperspektiv….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Croneld]
12/19/07, 7:53 AM
#5

# 4 Håller med, sen är det detsamma med oss människor - alla kan ju inte bli elitidrottsmänn, balettdansöser eller noblepristagare., även fast man har rätt föräldrar. Däremot kan det ploppa upp ett ämne ur en otippad släkt!Flört

När jag vill satsa på en häst gäller det att hitta den individ som passar det jag har tänkt att den ska användas till.GladInte alltid så lätt.

steilinger
12/19/07, 6:34 PM
#6

Men kollar man snabblistorna så är det bara efter travhingstar

Annons:
Nitro
12/19/07, 6:36 PM
#7

#6 Inte riktig alla, men många. Men man ska också tänka på vilka hingstar som får de bästa stona ur travsynpunkt och även vilka som köper unghästarna.

NatthaBlom
12/19/07, 7:08 PM
#8

Man må även se det så att de med bäst "travstam" hamnar oftast hos de mest sattsande inom travet å

Nitro
12/19/07, 7:11 PM
#9

#8 Precis det jag menade. Även de mest eftertraktade stona åker till sk. travhingstar också!

MagganS-B
12/19/07, 8:11 PM
#10

De s.k. travhingstarna är dom som visat att dom har tävlingsinstinkt! Sen må det vara av vilken stam som helst!

marika-J
12/20/07, 11:47 AM
#11

Som Grann, skulle inte han ha sitt psyke skulle han inte ha gått så långt som han idag befinner sig.. visst han kan springa, men han har ingen höjdar stam. Det mesta av hans framgångar beror på honom själv. Han är väldigt egen och ingen få bestämma över honom.

Jag personligen tycker även att det är roligare att ha en häst utan riktig "travstam" en en häst med mkt bra travstam som man vet kommer trava på runt 1.50. Då blir man extra glad om man når framgångar..

för idag tycker jag inte alla, men många är så bortskämda. De får det "bästa" unghästarna och vinner de ett lopp blir det inte ens glada.. kommer de 3:a är de bara sura o skriker på sina föräldrar.

Mixie
12/20/07, 1:18 PM
#12

#11 "Som Grann, skulle inte han ha sitt psyke skulle han inte ha gått så långt som han idag befinner sig.. visst han kan springa, men han har ingen höjdar stam."
Men det bevisar ju att stammen inte spelar någon roll! Varför skulle han inte kunna springa för att han inte har någon travstam? Tycker du säger emot dig själv lite :S

//Mickan

Turnado
12/20/07, 5:13 PM
#13

Mitt russ har inte så dålig stamm. pappa Rusch som spruning under 2 min på travet. Mamma Mirabell har lämnat bl.a Mogwli som har ett rek runt 1.45(tror jag) Och dom andra 2 jag känner igen är 2 st vid 2-min gränsen. Men min dåre är inte alls så jätteframåt. han fyller snart 3 men han har blivit körd lite ibland sen juni. Så JAG tror lite är vad dom har för instälning i huvet.

Annons:
agnes_S
12/20/07, 5:56 PM
#14

Men är inte psyket/inställningen ärftlig då?(iaf delvis) Annars skulle det vara värdelöst att använda hingstar med bevisat god inställning till t.ex. trav =)

amandahandersson
12/20/07, 6:21 PM
#15

Visst har dom flesta russen travare längre bak i leden.
Men när jag säjer TRAVSTAM menar jag mamman och pappan (första ledet), möjligtvis andra ledet också.

Vi säjer att jag vill köpa en häst med travstam, som då enligt min åsikt är en häst med en mamma och pappa som gått på travet med bra resultat. Tror ni då att jag skulle köpa en häst för att dens mormors morfars far travade jättebra, och sen resten av släkten inte satt sin fot på en travbana? Det skulle inte jag kalla travstam.

Jag personligen tror att stammen kanske inte spelar någon större roll på ett russ, bara den har inställningen och hos vilken människa hästen är hos. Men samtidigt tror jag att om hästen har föräldrar som har tävlat och dessutom varit duktiga, har större chans att ärva sina föräldrars springvilja.

Jag hoppas då i alla fall att min kära 1-åring ska ärva sin far Raiders springvilja (jag har hörttalats om den, och jag antar att den var ganska stark!), och att Musse tycker det är kul att springa råder det ingen tvekan om.
Samtidigt har jag ett till russ, 8 år gammal e. Niklas II som har kapacitet, men som inte visat det ett skit pga. viljan!!

MagganS-B
12/20/07, 6:57 PM
#16

#13 +14 sen gäller det att dom FATTAR vad det hela går ut på, att dom LÄR SIG att springa i kapp. Det lär dom sig inte genom att lufsa ensamma på en skogsslinga, utan man måste sparra dom med en snabbare häst så dom får lite motstånd. Vissa behöver inte nån träningskompis, springer ändå, men det kanske bara är 5-10% av alla…..

amandahandersson
12/20/07, 10:31 PM
#17

Vi kan ju se unghäststjärnorna. Jag skulle chansa på att dom är talanger, sånna som helt enkelt gillar att springa och vet vad det går ut på. Tex. Tuffing, sparsamt startad men oj oj oj vilken travare!!!
Sen att vissa mognar senare än andra är ju en annan sak.

agnes_S
12/20/07, 11:37 PM
#18

#16 Självklart, det var det jag menade med delvis =)

Tusen
12/21/07, 12:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag tror att om man är ute efter ett speciellt psyke bör man nog titta mest på stoet. Det är hon som fostrar fölet så mycket går nog i arv från mamman. Hon är viktigare än många tror.

#15 Hur var det med din 8-årings mamma. Hade hon löphuvud? Kul att veta. Kan det förklara varför 8-åringen inte utnyttjar sin kapacitet? Vem är mamma till din 1-åring?

Vår bästa ponny har Tejas Monela till mamma som inte gillade att tävla men var ranghög och bestämd. Detta har Monita ärvt. Pappa är Drömprinsen som mer är supersnäll men mer flegmatisk då han tävlade. Trots detta (eller tack vare-vad vet jag) springer Monita på 1.50 och har vunnit över 25% av alla lopp hon ställt upp i. Dvs 27 ggr. Men hon har jättemånga fina travare längre bak i släkten. Även Tejas Monsork är undan Tejas Monela och även han är ju duktig. Och det finns fler.

juliapettersson
12/21/07, 12:11 AM
#20

När jag köpte Dar's Golf tittade jag lite på hur han betedde sig i flocken, han var högre i rang än sina jämnäriga och tog för sig. Men framförallt köpte jag honom för hans tvärsäkra modersstam, uu.Loella. När jag började träna honom fick han först gå med en shetland, han skulle fatta att man skulle springa om den andra. Tränade mycket ihop med andra ponnyer och byggde upp löpviljan.

Annons:
amandahandersson
12/21/07, 8:50 AM
#21

#19, jag har ingen aning om Zolles mamma… Ska kontakta ägaren och fråga lite. Har hört någonstans att hon var envis, men envis är då det sista Zolle är! Zolles mamma är u. Regina, som lämnat Zabine.
Jag har mina aningar på vad det är med Zolle, och det tror jag inte ligger i stammen på honom.

Min 1-åring, Musse, är u. Nisans Nadia som har travat 2.00 och är e. Niklas II. Jag har ingen aning om hon hade löphuvud eller inte, men 2.00 är ju ingen dålig tid direkt. Musse har en väldigt fin travstam, både från mor och far sidan.
Musse är i alla fall en ganska stor grabb som har ett superfint steg och tycker det är skitkul att springa. När man springer med honom i handen fäster han bliken rakt fram, fokuserar, sen ökar och ökar han. Jag hoppas han har den inställningen när han kommer ut på banorna 2009.

entill
12/21/07, 9:07 AM
#22

Visst är allt mycket enklare om hästen tycker om att springa ikapp, men även hästar som saknar det intresset kan tränas till stordåd. Jag vet med säkerhet att många snabbloppare är rena träningsprodukter. Om hästen då har guldkantad stam, tillskrivs föräldrarna äran. En häst utan sådan stam räknas som "undantagshäst" och tränaren får äran. Ändå förväntas undantagshästens avkommor att prestera stordåd!?! Nä, jag tror att man får acceptera att olika hästar springer olika fort oavsett stam. Utbilda hästarna på ett skonsamt och allsigigt sätt, så ökar deras möjligheter till ett bra liv även om de inte trivs med att springa fort. Att omskola en travare som bara kan springa rakt fram, är betydligt besvärligare än att utbilda den allsidigt från början.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[cancan]
12/21/07, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag brukar inte kolla på stammen när jag köper häst. Det jag tycker är viktigast är att de är en trevlig individ med bra psyke och är arbetsvillig!

Några av våra har ändå ''råkat'' ha travstam… om nu Jinnic, Granit, Hero räknas som det.. =)

MagganS-B
12/21/07, 5:26 PM
#24

#23 Jinnic, Granit och Hero hör ju verkligen till dom som lämnat bra travavkommor, även om Jinnic och Hero inte lämnat så många. Granit har ju verkligen reproducerat sig mycket bra, det ser vi på antalet godkända hingstar efter honom. Jinnic har ju bara en, i Norge, och Hero tror jag inte har nån alls, synd och skam!

amandahandersson
12/21/07, 5:31 PM
#25

Hero har väl lämnat Snäckan och Ernst Rasken bland annat?

MagganS-B
12/21/07, 5:46 PM
#26

Visst ja, Rasken, honom glömde jag. Lite alzheimersGenerad, jag har ju Lissi som är e. Rasken u. Leilu. Rasken e. Hero och Leilu u. Loella som är helsyskon……Oskyldig.Men fler vet jag inte, och ok, Snäckan, henne räknade jag med men hon är ju ingen HINGST!

amandahandersson
12/21/07, 5:52 PM
#27

Nej jag vet att Snäckan inte är någon hingst, hon är ju världens snabbaste russto :) Men jag tänkte mer som Heros travavkommor :)

Annons:
MagganS-B
12/21/07, 10:19 PM
#28

#27 Jag vet att du vet…..Skrattande!

Jenniferohlson
12/21/07, 11:20 PM
#29

#25 Hero har lämnat Orkan z, han är valack nu, men när han ännu var hingst hade han inte nått direkt hingstbeteende heller:) Han kanske inte hör till dom snabbaste men han är en trevlig ponny:) Jah lånade han som ridponny när jag var liten och har kontakt med dom som äger honom nu!

ryttarn
12/22/07, 12:40 PM
#30

#22 Kan bara hålla med, desutom ger en allrounträning en gladare och därmed ner arbetsvillig ponny. Att träna en tävlingsponny handlar minst lika mycket om att träna sinnet som att träna musklerna, ibland mer…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
12/22/07, 1:04 PM
#31

En som jag känner till är väldigt travintresserad, och när jag pratat med honom har vi pratat mycket om travhästar.
Han säjer alltid att jag ska kolla noga på stammen hos hästen, och han säjer att dom hästar som är riktigt bra är talanger. Där spelar det ingen roll om man "kör upp eller ner för backarna", en bra häst i grunden blir bra. Dom hästarna som är bäst har också den bästa stammen, säjer han.

Jag vet inte om jag håller med honom till 100%, men jag tycker det är väldigt roligt och ganska lärorikt att lyssna på många olika åsikter.

entill
12/22/07, 1:33 PM
#32

Det är nog så, att även inom "stortravet" finns det "floppar" och "flippar". Det har nog många fått erfara som köpt en travare bara på stam. Några har betalat fantasisummor för en unghäst, som inte håller måttet, medan andra köpt en billig häst, som blivit en stjärna. Som tidigare så ofta påpekats, kan vi inte i den här rasen avla enbart på en egenskap, utan hänsyn till övriga egenskaper. Jag är fullt medveten om att avkommor till vissa hingstar toppar "springafort-statistiken". Men man skall nog också kolla på hur många betäckta ston de har, och vad blev det av dem som inte sprang fort.

OK, om jag köper tanken på att de som är bra är talanger, måste jag undra om inte fler skulle vara talanger om de fick de träningsförutsättningar, som träningsprodukterna fått? Vad jag menar är att det finns individer som av naturen är lata, bekväma, flegmatiska, ointresserade, kalla det vad du vill. Dessa kan med rätt träningsmetoder bringas att springa riktigt fort, men om de har "fel" stam får de oftast inte så många chanser.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

amandahandersson
12/22/07, 1:44 PM
#33

Självklart finns det lata och bekväma hästar som kan, jag har en sån hemma! Zolero heter han.
Jag har tränat honom 3 år snart nu, han har gjort 11 starter, travat 2.25 och tjänat 1.975:-.
Jag har jämt och ständigt nya ideer för att få till hästen. Jag lägger upp scheman för att förbättra muskler och kondition, samt gör diverse saker för att få träningen roligare för honom. Jag grubblar dagligen på nya balanser som jag ska prova för att få till steget på honom.
Nu har jag kommit fram till att han behöver en träningskompis, ett russ. Så vi är så illa tvugna att skaffa ett till russ åt honom.

Vissa hästar är helt enkelt inte talanger, då spelar stammen ingen större roll. Envis träning kan fungera, men inte i alla fall.
Zolero har fått chansen, och jag kan säja att om han hade haft rätt inställning hade han nog varit en helt annan häst.
Anledningen till att jag håller igång hästen är att jag ser att kapacitet finns. Han har i botten ett fint steg och han tycker det är kul att vara på banan, men det är i huvudet allt brister.
Nej, det är bara kämpa vidare. Men vissa hästar kräver en jäkla massa träning för att få det att fungera…

ryttarn
12/22/07, 8:31 PM
#34

#33 Jag är ganska övertygad om att ytterst få russ klarar av att bli bra genom att träna själv, hur väl träningschemat än är upplagt.

En av de viktigaste faktorerna att få till en "tävlingsskalle" är att hela tiden träna mot något snabbare hästar. Monljus hade aldrig tänt till som han gjorde i somras om han inte hade haft Troll Twix och Mercan att hela tiden fajtas med på träning.

Den mentala träningen av en ponny är väldigt viktig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
12/22/07, 9:13 PM
#35

#34 Precis det skrev jag lite högre upp…..läs #16!

Tusen
12/23/07, 2:30 AM
#36

Jag måste ändå säga att en ponny som är en "träningsprodukt" ändå måste ha en viss talang, även om den aldrig skulle kommit lika långt hos någon som inte kan träna den. Sen tycker inte jag att det är någon nackdel att få ett rykte om sig att vara en bra tränare. Det är väl roligt att folk tycker det. Det finns många ponnyer som aldrig skulle blivit något om de inte hamnat hos duktiga tränare. Och duktig tränare blir man bara om man lär sig av sina och andras misstag och framgångar. Är ödmjuk och lyhörd.

amandahandersson
12/23/07, 1:01 PM
#37

Det är väldigt lärorikt att träna en ponny som inte är den lättaste. Man lär sig verkligen mycket om olika slags träningsformer samt att se utslag av träningen, och sen lär man sig en hel del om balans som kan vara nyttigt att ha i framtiden.

entill
12/23/07, 2:48 PM
#38

Skönt att höra att även de som inte har förutsättningar att bli bäst, ändå har en uppgift att fylla, genom att ge erfarenheter. Hoppas därför att fler vågar chansa med russ som inte har "värsta stammen".

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
12/24/07, 1:20 AM
#39

 Håller med. Tror att Fanny har lärt sig massor av Glöder som ju inte har världens bästa rykte om sig på travbanorna. Trots att han är som han är så älskar hon honom mest av alla våra russ. Han lär aldrig bli någon snabbtravare (kommer kanske inte ens ut mer), men hon har lärt sig hantera knepiga hästar och lyssna på hästen och dess behov. Sån´t skall aldrig underskattas.

amandahandersson
12/24/07, 1:26 AM
#40

Den lärdom man får av allt slit man lagt ner på en pålle som aldrig får till det kanske man har nytta av när man tränar fram en ny stjärna. Vem vet? Jag hoppas då på det i alla fall!
Har i alla fall lärt mig massor av Zolle. Stretching, massage, balansering, träningsupplägg, utslag av träning… Listan kan göras lång! Detta är någonting som jag kommer ha med mig hela livet och som påverkat mig starkt som tränare!

Upp till toppen
Annons: