Annons:
Etikettallmänt
Läst 2198 ggr
Pernille-G
2/13/08, 9:10 PM

Hallands Väderö

 

Jag har nu anmält Loke Luring (f 2007 e. Linus u. Okina 4518) till hingstbete på Hallands Väderö. Jag undrar om det är flera russ som skall dit?  - brukar mest vara shettiser. De har hela ön med omväxlande natur att röra sig på men på senare år har det inte varit så många hingstar. Skulle vara trevligt om det kom flera russ.

Ett år åkte alla Gute hingstförenings hingstar dit men jag vet inte vilken årgång det var. Det är första gång jag kommer att ha hingst på Hallands Väderö. Det skall bli spännande att kunna åka ditt ibland och se hur hingstarna utvecklas i en så fantastisk fin miljö.

Annons:
GAJarhult
2/13/08, 10:16 PM
#1

 På Stuteri KL hemsida står det om när de hade Gute hingstar på Hallands Väderö. Det står inte vilket år men betesavgiften med båt och allt var 67,50…

englan
2/13/08, 11:40 PM
#2

Hej Pernille!

Har en ettårshingst som skall ut på hingstbete nånstans. Iochförsig har jag goda vänner som erbjudit honom plats på unghingstbete men det lockar o drar ju med Hallands Väderö.
Många nostalgiska tankar vänder både till Torekov, båtresan med hästarna o släppet/vistelsen på Väderön.
Det skulle ju bli av att man åkte över till denna underbara ö flera gånger till sommaren om lilleman gick därute?

Hur anmäler man sitt intresse? Hur sköts tillsynen? Räcker betet? osv……..

Pernille-G
2/13/08, 11:58 PM
#3

Hej Anna,  jag har skickat ett meddelande till dig med information

englan
2/14/08, 10:00 AM
#4

Hej Pernille!

Tack för upplysningen.
Vill bara ge mig till "känna" det är inte Anna som frågar utan hennes "gamla" mor som lånat hennes inlogg. Du kommer nog ihåg mig om jag skriver att jag heter Annette Ericson, annars brukar man bli ihågkommen om man säger Engelbrekt eller Intrig……..

Jag har en storväxt 1års isabellhingst efter Skotte o Zizzi Z som jag skall ha iväg på hingstbete så han får en "stärkande" sommar.
Har redan fått erbjudande om ett sånt bete men det här väcker ju massor av minnen sen jag o min familj varit mycket i Torekov o även genom vår framlidna vän  Svante Söderman. Han hade ju flera gånger hästar på ön o på den tiden var det ju massor (ett 20tal) hingstar har jag för mig.

Det är möjligt att vi ses där i vår!
Tack så väldigt mycket för hjälpen o ha en fortsatt bra vår.
Annette

Pernille-G
2/14/08, 10:13 AM
#5

Hej Anette!

Trevligt det var du, blev lite förvirrat av den personliga sidan. Jag kommer mycket väl ihåg dig och våra samtal för många år sedan då du skulle köpa russto och jag var sekreterare i Skånska russavelsföreningen och hade hand om tillsalu-listan.

Hoppas vi ses på Hallands Väderö - kan kanske bli en gemensam picnic?

Reko
2/14/08, 10:50 AM
#6

Jag har också haft hingstar på hingstbete på öar i flera omgångar. Det är bara att rekommendera. Inga ston som kan få hingstarna att rymma eller som kan komma in i hingstflocken. Resan över är nyttig träning och att åka över för tillsyn ett ljuvligt sommarnöje.

Annons:
englan
2/14/08, 1:55 PM
#7

#5 Tack för din picnicinbjudan!!!
Jag tackar ja bums!!!

Midlingur
2/16/08, 7:55 PM
#8

Kul att fler är sugna på att släppa! Jag ska själv släppa 2 shetlandskillar där. Det fanns tidigare en jättetråd med måååånga bilder från släppet 2006 på Shetlandsponny.Ifokus. Tyvärr verkar den ha försvunnit.

Hoppas att vi ses på båten!

Cavello
2/17/08, 12:14 AM
#9

Skoj med ett betessläpp i mina hemtrakter med! :) När går släppet av stapeln?

Midlingur
2/17/08, 1:01 AM
#10

#9 Inte bestämt än. Betesanordnaren ringer hem till en och meddelar släppningsdag.

Pernille-G
2/17/08, 10:21 AM
#11

#8   Tack Midlingur - från både Loke och mig - för att ditt  inlägg på ponnytrav.ifokus inspirerade mig och tack för att du förmedlade kontakten till betesanordnaren. Hoppas vi alla träffas i hamnen  i Torekov med våra pojkar.

Det finns kanske flera intresserade?

Midlingur
2/17/08, 10:31 AM
#12

#11 Jag hoppas att det finns fler intresserade! Intresset har sinat de senaste åren, men hoppas att många hakar på i år.

Här kan ni hitta bilder från Hallands Väderö:

www.almnasgard.se/Bildgalleri.htm

Midlingur
2/23/08, 8:27 AM
#13

NU kom tråden fram. Kanonfina, mysiga bilder från betet. Många läggs ut i resten av tråden.

http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=855cdc82-3333-4ab5-8fdc-3f0e2378b3bd

Annons:
savrarpstuteri
4/4/08, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#5 Nu kan jag på "allvar" tacka ja till din picnicinbjudan!!!
Idag har jag pratat med Ingvar Johansson o bokat plats åt Sävrarp´s Zatziki till en förhoppningsvis skön hingstsommar med massor av god mat o bus med kompisar på denna underbara ö.

För mej kommer det också att bli en upplevelse utöver det vanliga då det finns massor av nostalgi i mej från Torekov o Hallands Väderö o den mysiga båtturen dit. Vi har ofta varit där o badat med barnen o haft mycket god kontakt med Svante Söderman o hans familj o russ.

Det lär bli flera extra besök där nere för mej i år nu när Zatziki också kommer att finnas där. Hoppas att ett o annat litet barnbarn vill följa med nån gång.

Pernille-G
4/4/08, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Va fin han är! Det skall bli mycket trevligt med picnic  i ö-miljö med våra russkillar. Jag hoppas också de får en underbar sommar. Jag vet inte om det blir flera russ än våra två?

Jag har ingen tidigare erfarenhet af Hallands Väderö,  så det skall bli riktigt spännande att ha Loke där på hingstbete. Det kommer väl att bli flera besök dit under sommaren med familj och sommargästar. En kompis till min dotter berättade att hon vid ett badbesök på Hallands Väderö för några år sedan hade "simmat med ett russ".  Det låter väl mysigt.

savrarpstuteri
4/4/08, 9:24 PM
#16

Visst låter det härligt!

Jag vet inte om det var fler russ anmälda.
Tycker din Loke ser trevlig ut också! De två skall nog kunna ha kul ihop i sommar.

Midlingur
4/12/08, 8:52 PM
#17

En vän till en vän ska ringa och boka en plats till sin hingst. Dock shettis, men det innebär ju ännu en lekkamrat :)

 Nu är det inte länge kvar!

Midlingur
4/15/08, 7:42 PM
#18

Har Ingvar ringt någon om släppningsdatum?

Teja-Bea
4/19/08, 4:06 PM
#19

Vem tar man kontakt med om man vill boka bete där?!?!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Midlingur
4/20/08, 2:02 AM
#20

2 maj är släppningsdag. Ingvar ringer runt till var och en och berättar vilken tid det blir.

Annons:
Midlingur
4/20/08, 9:59 PM
#21

Skulle inte vi som ska släppa byta mobilnummer med varandra? Så att om man är sen så kan man ringa och berätta att man är på väg, alternativt få en vägbeskrivning? Jag tror inte betesanordnaren har mobiltelefon.

Midlingur
4/28/08, 8:10 PM
#22

**Puttar upp tråden lite
**

Pernille-G
4/29/08, 3:20 PM
#23

#21 Här är mitt mobilnummer:  076-171 21 75

Vet du vilken tid vi skall träffas vid hamnen? Jag har varit bortrest och har inte fått tag på betessamordnaren för närmare instruktioner.

Midlingur
4/29/08, 7:35 PM
#24

#23 Nej, vet inte. Jag ska ringa imorgon och då MÅSTE jag få veta. Jag PM:ar dig mitt nummer.

Midlingur
4/29/08, 11:02 PM
#25

**17:00 ska vi samlas i hamnen. 500:- per häst, betalas i förskott.
**

alpros
4/30/08, 9:50 AM
#26

Är det någon som ska vara på plats och skulle kunna tänka sig att ta lite bilder? Skulle vara jättekul att se!

Pernille-G
4/30/08, 1:57 PM
#27

#26 Jag kommer i alla fall att ha med kamera och ta bilder som jag kan lägga ut på denna tråden.

Enligt betessamordnaren, som ringde i går kväll, är det 15 hästar anmälde.

Annons:
Hagelberg
4/30/08, 6:05 PM
#28

Så synd att det är så sent på eftermiddagen, annars hade jag åkt med. Låter som ni kommer få en rolig eftermiddag.

Cavello
5/1/08, 12:44 PM
#29

Skulle vara kul att åka dit och fota lite kanske. Är det bara plats för hästägare eller kan andra intresserade också komma?

Ove-D
5/3/13, 12:30 PM
#30

Hur många pållar är där i år?

Upp till toppen
Annons: