Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3365 ggr
Tittut
2/15/08, 9:55 AM

Russköp ni ångrar inte blev av?

Finns det några tillfällen till russköp ni ångrar eller gräms över att de inte blev gjorda?

Jag har tre sådana tillfällen som jag kommer på nu:

Ada 3172 fick jag erbjudande att köpa för en 7-8 år sedan, kanske mer, och var så sugen, eftersom jag alltid tyckt om henne som individ och hennes stam.

Oddny 4234 var jag också jätteintresserad av. Olgas sista dotter….

och så Mark-dottern Malva, som nu är till salu, jag skulle gärna vilja ha en plats åt henne här, men det är fullt.

Likaså Umbra förresten, när hon gick på auktionen 2006, men det har ju fixat till sig efteråt… Alla gånger jag varit tvungen att säga nej är det pga platsbrist helt enkelt.

Har ni några liknande fall, där ni gärna velat men inte kunnat köpa, och som ni verkligen ångrar eller är ledsna för?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Anna-Uppsala
2/15/08, 10:08 AM
#1

Hjördis lilla storasyster Juvelin (också e: Jupard u: Welinda), som sedan gick till USA, ville jag väldigt gärna köpa - men min syster som jag delade stall med på den tiden, tvärvägrade med hänvisning till att vi hade fullt.
Å andra sidan har jag ju en likadan och lika ba häst hemma i stallet nu, så det är ju fantastiskt att Juvelin är i USA och gör reklam för våra fina russ!

sedan var jag också förtjust i Hedenfilur (e: Inter) som Bisse hade, men jag tror inte ens han var till salu när jag frågade, eller hur det nu var. Det är ju så himla många år sedan, så jag minns inte!

Annars ångar jag mest en del hästköp jag gjort, faktiskt. Men det får bli en annan tråd … *sucka*

Tittut
2/15/08, 10:12 AM
#2

# 1 Jag var rädd att det lätt skulle bli en del ångrade köp, så jag lät bli den diskussionen här.. Oskyldig

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
2/15/08, 10:59 AM
#3

Jag ångra hästar jag INTE behållt…..Aida Roll exempelvis…..möjligen också Didi Ross. Sålde dom samtidigt p.g.a. att jag då hade ca. 15 russ! Sen kan jag bli riktigt sjuk när jag ser att Busan Ess är till salu och jag skall trappa ner och inte ha så mycket hästar……hon har ju riktigt fin gammal Hägvaldsstam……

[Tjiwi]
2/15/08, 11:10 AM
#4

Jag kunde köpt Jakaranda en gång i tiden men då var mitt läge helt annorlunda än nu så det gick inte. Henne skulle jag gärna haft nu.

Hults Grumir är en annan som jag kunde köpt, då kunde jag inte heller ha en till, och absolut inte en hingst. Tänk om jag hade bott här då- då skulle jag köpt honom bums och räddat en son till Grus,

även Winberg var jag sugen på då Pernilla sålde honom men då var Grus fortfarande "hingst" så det gick inte att ha en hingst till här då.

extremly
2/15/08, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Blev erbjuden att köpa Skotte, tror det var 1994 och hans mamma Speedy Olga. Även Toffife var på gång ett tag. Det hade inte varit helt fel!!

Evis
2/15/08, 2:42 PM
#6

Sorry inget russköp men jag har ett kallblodstravarsto som jag spanade in på nätet långt innan hon blev till salu första gången och kom upp på annons, men den gången hade jag inte plats och därför lyckades jag få henne såld till en bekant. När denna bekanta behövde sälja stoet så hade jag återigen inte möjlighet eftersom jag stod med två unghingstar här hemma och helt enkelt inte kunde rent praktiskt lösa det. Det är en musblack märr med trevlig stam och riktigt tjusig.

Å andra sidan, när hon skulle säljas andra gången så var tanken att OM jag fått sålt kallblodsunghingsten så hade jag tagit hem henne - och kastrerat Lejonhjärta. Och då hade jag ju inte kunnat planera mot godkännande nu liksom? :)

Annons:
CarolaG
2/15/08, 2:43 PM
#7

Min man hade hittat en Niklas-sto till mig.. Han hade kommit överrens med säljarna och gjort klart kontrakt och allt (som jag bara skulle skriva under). Men eftersom det visade sig att hon var tillverkad innan han blev godkänd och jag trodde att det var svårt att få igenom dispensen så backade jag ur köpet..

Det visade sig sedan att hon bla var med i kriteriet som 3-åring och det gick som smort att få igenom dispensen. 41p fick hon när hon visades också… Gråter

MagganS-B
2/15/08, 6:34 PM
#8

#7 Finns ett sto e. Niklas på en ridskola här på Gotland vars mamma gått under 2.00 och hon själv lämnat en avkomma under 2.00…..

entill
2/15/08, 7:20 PM
#9

Kan nog ångra bara ett missat russköp. Var erbjuden att köpa Cenita 2601 när hon var två år. Vi hade redan tre hästar, och riskerade att bli bostadslösa (vilket vi också blev). Hon hade nog kunnat passa bra till våra hingstar. När tillfället kom att köpa hennes dotter Charlen missade vi det inte. Resultatet syns i min Avatar som föreställer hennes barn.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Croneld]
2/15/08, 7:24 PM
#10

Ja, det var väl i slutet av 80-talet när min syster sålde Dorina Spin. Hade inte en tanke att köpa henne och det gick så fort och jag hade tillräckligt med häst ändå, men vaknade upp efter ett tag och undrade varför hon inte gick hos oss längre….Fast idag 17 år senare är hon tillbaka ändå..

Sen var jag och tittade på nygodkände Gaist 412, och var nära att köpa honom, men köpte då ett halvblodsto i stället. Det kändes bittert ett tag för han var så vältränad och fin. Fel val helt enkelt.

ILBIN
2/15/08, 8:23 PM
#11

Vi hade ju Rungegårds hästar som våran egna, men jag kunde gett många miljoner för min tokiga RINA -76 e. lorion 268 u dina 938. travrek. 1.52,5

När Hadar var föl var Beata på bet. hos Oidipus (det blev Silver) och jag hjälpte Alf och lasta och då frågade han mej om jag ville handla!!!! Hadar var redan då helt underbar följde bara med mamma upp itrailern utan problem!! men jag var inte i handla tagen tyvärr…..då skulle han fått prövar travar skorna!!!

Sen var det en märr på lojsta som hette tror jag garrelina ägare var smith, hon var så himla lik min RINA, men han var inte alls intresserad!!

Men för det mesta har jag lyckats få de hästar jag vill ha. jag tröttar ut ägarnaSkrattandeGlad

Jennie_A
2/15/08, 8:54 PM
#12

Var på gång att köpa Krumbukt som liten, men ägaren ångrade sig. Så man kan väl bara säga att det var synd…

Annars så ångrar jag att vi inte valde att ta Lasius tidigare än vad vi gjorde då vi hade möjligheten, jag var sugen, men vi lånade en annan häst då istället. Det ångrar jag…

Mixie
2/15/08, 9:05 PM
#13

#0 Ångrar också att jag inte köpte Oddny… Men ja har lovat henne att hon ska bli pensionär hos mig.. Hon hade ju inte temperamentet som passar en travare direkt..

//Mickan

Annons:
maiijjha
2/16/08, 10:53 AM
#14

Blev erbjuden att köpa Skärmnäs Pigall men då vi nyligen köpt Karamellen fanns varken tid, plats eller pengar…

Teja-Bea
2/16/08, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag minns inget sånt sådär på rak arm Men jag minns ett köp som jag, och familjen, är otrooligt glada blev av!

Som 3-åring såldes Tejas Monela, dräktig med Månskära i magen. Det är nog något av det bästa vi gjort att köpa tillbaka denna helt otroliga märr!

Utmärkt exteriör (42p som 19-åring) Utmärkt i avel och helt underbart temperament!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Nitro
2/17/08, 3:40 PM
#16

#14 Tur för er det ;)

Tittut
2/17/08, 4:00 PM
#17

# 15 En höjdare förstår jag, men de lyckade köpen får hålla sig i egen tråd, snälla…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

millakalla
4/23/08, 9:00 PM
#18

Är Malva till salu??? Vi har hennes helbror, nu blev jag MYCKET intresserad! Vet nån vart hon finns nu?

Tittut
4/23/08, 9:06 PM
#19

Jag tror hon är såld alldeles nyligen.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Mixie
6/17/13, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hittade en kul tråd, speciellt roligt nu då jag köpt tillbaka oddny! Någon annan som haft samma tur?

//Mickan

Annons:
Tittut
6/17/13, 11:03 PM
#21

Och jag har Malva i stallet nu. Jag har helt glömt av den här tråden!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
6/18/13, 8:58 AM
#22

Kul tråd, inga fler som har ångrat sig att inte ha köpt en favorit? 🤔

sandra75
6/18/13, 10:20 AM
#23

Kollade på ett russ som heter Lobelia för ganska länge sen, hon var ung och grön men så kul att rida, mycket motor och känslig. Tyvärr bestämde sig säljaren att sälja/lämna ut henne på foder till en annan lite mindre & yngre ryttare. (osäker på hur det var)

Nu var det inget "val" jag kunde göra något åt att det inte blev av men jag kan tänka tillbaka och gräma mig över att jag inte fick köpa henne. Men tur i oturen hittade jag ju tillslut "Mitt" russ ❤️

Swirl Z
6/18/13, 1:11 PM
#24

Spanat in en och annan hingst jag verkligen har haft tro på men tyvärr är det krångligt att skaffa sig hingst i ett stall med många andra hästar så vi satsade på ett russto istället.

Är supernöjd med våran  underbara lilla tjej men hade så gärna velat ha en russhingst också…men vem vet en dag kanske tiden är rätt för det också :)

Sa-An
6/18/13, 8:16 PM
#25

Jag ångrar att jag inte köpte Bartsia (Othello G-Inter) och Salvia (Othello G - Ponte) när de såldes från Lövsta -99 (eller om det var -98). Blev erbjuden men far min sa ifrån… Hade inte slutat gymnasiet än och hade stallet hemma på gården så då blev det inget.

Mixie
6/18/13, 8:45 PM
#26

Kom ju på att jag var lite sugen på zenita dar, uppe och hälsade på henne som föl hos Signe men hade varken tid, pengar eller plats… Det hade vart kul att ha en dariusavkomma speciellt nu när han inte finns längre!

//Mickan

[Justie]
6/19/13, 12:46 PM
#27

Jag har under året blivit erbjuden en del 1 åringar, vi lär ju märka om det är något jag ångrar eller inte i framtiden ;)

Annons:
amandahandersson
6/19/13, 2:42 PM
#28

Jag är faktiskt mest glad över att jag prickade rätt den där gången jag skulle köpa 1-åring. Tittade på jättemånga och var sugen på sååå många, men valet föll till slut på den långbenta Raider-valacken Razmus Raid. Ingen av de jag funderade på var i närheten av samma kaliber.

VeronicaP
6/20/13, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Har en häst som jag ångrar att jag inte köpte , hästen var ju här alla redan de var väl eg pengarna som fattades ..

Det är helt underbara goa Olympia Dar som är väldigt saknad här och allra helst hos dottern , jag kan få en påminnelse lite då och då om det.

Amanda la ner så mycket jobb på denna fina häst och hon är som sagt väldigt saknad hos oss

MagganS-B
6/20/13, 9:58 PM
#30

Finns inget jag ångrar när det gäller att köpa häst, men det finns några jag ångrar att jag sålde…..

Upp till toppen
Annons: