Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 18933 ggr
Fiffilura
2008-01-27 20:17

Höhäckar!!

Ni som har, vad har ni för nån? jag har insett att jag MÅSTE ha en. Det blir sanslöst med spill Ledsen

 Gärna bilder!!

Annons:
Jossa
2008-01-27 20:47
#1

Här hemma har vi en hemmagjord far har gjort, dock har jag ingen bild på den…

Russtoka
2008-01-27 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag hade turen att det råkade stå en gammal cementring vid boden när jag köpte det här stället. Den använder jag att lägga hösilaget i (funkar lika bra med vanligt hö). Numera har den tak över ockaå. Det blir lite spill när de drar ut det de äter, men jag förmodar du har mycket värre bekymmer om du lägger det helt löst.

Inne i boxen har jag en stor häck i trä av grova spjälor längs ena väggen med halm i. Spillet från den blir i ströbädden som jag dagligen jämnar till. Den funkar till hö också, men det blir mycket spill. Har ingen bild på den, men den syns ganska bra på den här videofilmen… http://www.youtube.com/watch?v=sqzWs4tab5s

Har du storbal, småbal eller löst hö? Till storbalar finns det speciella grindar man stänger om balen och så äter djuren genom och över dem. Annars går det säkert att bygga något som liknar min fast i trä. Har sett såna hos en travtränare i en grannby, det var tak på dem också.

Fiffilura
2008-01-27 21:31
#3

Nu blir det storshopping :-D

Vi har storbal och ställer in hela balen både till fåren och till hästarna… Dessa blir det:

http://www.kellfri.se/include/erbjudanden.php?catid=0&groupid=100

Först den runda som går att få till häst och sen den runda till får…. Är så less på allt spill både hos hästarna och fåren. Fåren hoppar dessutom upp i balen och sen blir den ju inte så fräsh… Förvånad Har alltså hästarna och fåren i olika hagar…

ryttarn
2008-01-28 03:15
#4

Håller på att bygga ett antal "begränsande foderautomater" enligt principen i länken nedan. Vill att hästarna skall ha fri tillgång men inte fri mängd….

http://www.sundhast.se/PDF%20artiklar/Annas%20automat.pdf

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Fiffilura
2008-01-28 09:01
#5

#4 Ja, de var smarta. En kompis har nåt liknande, hon har jättestora (då menar jag stora) plastdunkar med en gallerkorg runt liksom som man använder på garveriet här i Tärnsjö. Först har hon själva gallret som en höhäck sen har hon tagit plastdunkern och skurit små hål i som ytterligare en. Funkar superbra för henne.

Fast vi ställer ju in en hel bal, så för oss funkar inte storleken. Dessutom har vi två år i rad så "dåligt" hösilage att hästarna utan problem kan få fri tillgång.

[Russ-park]
2008-01-28 09:16
#6

Där finds en påse ( inte net ) med bara ett hål. Där får dom plocka utt långsomt, men den är lite besvärlig i praktiken och innehållar bara hø till en dag pr. häst. bj

Annons:
Hagelberg
2008-01-28 11:30
#7

Oj vad fina foderhäckar ni har. Precis som Fiffilura så har jag kommit fram till att det är för mkt spill och skaffat foderhäckar. Mina är dock lite simplare. EUR-pall med krage och MDF skivor i botten. Funkar bra. Visst petar de ut en del av ensilaget med det är en klar förbättring.

ryttarn
2008-01-28 14:34
#8

#5 Finns ytterligare varianter på http://www.sundhast.se/iframe_automater.htm och jag vet att han håller på att klura på en variant för rundbal men vet inte hur långt han har kommit med det….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Grabbarna-A]
2008-01-28 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vår foderhäck har min sambo snickrat ihop, den funkade bra tills dom kom på att dom kunde använda den som klipåle oxå, varav att den låg vält vissa dagar, nu fungerar den igen eftersom den numera är förankrad i backen!!

StuteriSolo
2008-01-29 08:12
#10

#8 Intressant det där! Undrar bara hur man får det att fungera med storbal som ju helst bör konsumeras inom rätt antal dagar, eller hur det funkar när det är -25 i tre veckor och hästarna behöver sätta i sig mycket för att hålla värmen. (-25 i tre veckor är en mycket effektiv batningsmetod för överfeta ponnyer) *funderar*

Russtoka
2008-01-29 22:08
#11

# 8 Jag tror man får anpassa fodringen efter väderlek och temperatur, liksom årstid. Lägga till mer på annat ställe när det är kallt.

Jag blev så sugen att försöka fixa en sån där automat när jag såg bilderna. Då skulle jag i första hand använda automaten och sen lägga utökad mängd foder i den öppna ringen när de behöver mer. Som det är nu äter de lite väl fort egentligen (det smakar ju så gott säger de) och så får de gå hungriga eller knapra helm tills nästa utfodring.

Vi hade förra året funderat på att göra en häck på utsidan uteboxen som komplement, det blev inte av då. Men nu har vi ju fått jättefina tips om hur vi ska göra så det här året ska det bli!

Kajsa-B
2008-02-02 11:49
#12

En kompis till mej satte i hop 4st lastpallar med hjälp av ett spännband…..låter som en jättebra tillfällig lösning.

jen
2008-02-11 15:12
#13

#12  HUR då?

Annons:
murkla
2009-09-29 13:44
#14

Bra mått på hö häckarna?

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

QuickStep
2009-09-29 14:56
#15

jag har ju då ett halvblod och ett russ. supersvårt eftersom russet behöver bara titta på sin mat s blir han fet ungefär och halvblodet behöver varje litet strå.
Jag fodrar 6, 11, 17 och 21 varje dag och det blir mycket jobb.
jag har räknat på analys samt mineral så dem får verkligen i sig det dem behöver. halvblodet brukar alltså stå o äta upp det sista i varje hög. d e han som bestämmer.
Jag tycker det funkar hyfsat bra just nu i hagen förutom allt jobb som sagt med fodringarna. jag e ju alltid själv så d blir pyssel.

Min fråga är att jag undrar om russet kommer fram o äter ifall halvblodet står där… hur tusan vet man hur mycket man ska lägga i varje dag.
Mina är ute från 7-21 lite beroende på väder oxå iof…

Ni som har dessa lådor…. är era hästar riktigt bra kompisar? Mina börjar bli men det har tagit lååååång tid…

ryttarn
2009-09-29 15:03
#16

#19 Ja, mina hästar är hyffsade kompisar. I hagen med den lite större flocken har jag två lådor så att det alltid finns möjlighet att gå till en annan,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
2009-09-29 16:26
#17

#16 Jag vill gärna se bild?

Den här hemgjorda grovfoderautomaten träffade jag på utanför Orsa.

Grovfoderautomat

ryttarn
2009-09-29 16:43
#18

#17 Samma princip som #4 och #8, funkar kanon…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2009-09-29 17:08
#19

#15 Våra är riktigt bra kompisar. Men det kanske beror på att de har fri tillgång på hö. De äter t.o.m. sitt kraftfoder i varsina skålar brevid varandra utan att det blir bråk. Efter avslutad måltid går den ranglägste runt och letar spill från kraftfodret. (Det är ochså han som får minst och alltid är hungrigast.Glad)

hannibal-roll
2009-09-29 17:45
#20

Jag använder för tillfället 2 gamla traktordäck. Har haft dom i tre år nu och det funkar kanon bra, fick dom gratis dessutom. Funderar dock på nåt lite mer avancerat som förlänger ättiden, så nu fick jag massor av bra inspiration Glad

Annons:
QuickStep
2009-09-29 22:19
#21

ok undrar en sak till… att gå frå fodringar  till fri tillgång? hur gör ni?

Russlena
2009-10-01 14:44
#22

Jag undrar om det är någon som har haft höensilage (torrt) i häckarna, om det funkar.

ryttarn
2009-10-01 14:56
#23

Jag skall prova detta i mina nu i höst, återkommer med resultat….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

rolsson
2009-10-01 20:26
#24

# 22. Ja det går alldeles utmärkt.

jen
2009-10-04 18:30
#25

jag har lastpallar med kragar på. funkar jättebra!!

om jag ska ha stor bal så har jag tänkt ställa 2 pallar och skarva kragarna runtom. (delar dom o sätter ihop de 2 o 2 )

ryttarn
2009-10-07 00:47
#26

Byggde en foderautomat till idag, kör med lite större maskor i nätet nu när jag har hösilage.

Har lagt upp en bildserie hur jag bygt på facebook.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
2012-10-12 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Min lösning på höhäck i utedriften. PEM-slang och 2/4 Funkar jättebra och inte mycket spill.

Annons:
palomia
2012-10-12 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Inomhus en variant mindre… Nästa projekt blir en foderring till storbal =)

Upp till toppen
Annons: