Annons:
Etikettbildserier
Läst 11605 ggr
SigneK
1/26/08, 2:59 AM

Korsningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev inspirerad av en tråd på connemarasidan och tänkte att det vore roligt att se bilder på russkorsningar.

Jag börjar själv med detta fölet. Någon som kan gissa vad hon är gjort utav? Det är hennes (russ)mamma som står bakom, men hennes pappa var inte russ.

Ja nu blev det gissningstävling också….

Annons:
Anna-Uppsala
1/26/08, 4:41 AM
#1

Gissar på att pappa är new forest. :)

[Tjiwi]
1/26/08, 11:53 AM
#2

Kanske en welsh???

SigneK
1/26/08, 12:33 PM
#3

Det var New Forest! En jättelyckad korsning faktisk. Tyvärr så finns hon inte i ivet längre. Ingen annan som har russkorsning att visa upp?

ThereseE
1/26/08, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en till korsning! Ponnyn till höger har ett russ till pappa men mamman är av en annan ras…

Inte bästa bilden men nån kanske kan gissa ändå?=)

Jarhultdenyngre
1/26/08, 2:04 PM
#5

Island x Russ?

ThereseE
1/26/08, 2:14 PM
#6

Nej…

Hon är väldigt lik sin pappa! Som tyvärr inte finns i livet längre…

Annons:
Norrveda
1/26/08, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi har ju 5 russkorsningar i stallet. Grunden är gamla Blenda RP 1003 f. 1976 och fortfarande "still going strong". Blenda är e New Forest hingsten Oakley David RNF 13 och u Beata 809 (russ). Mankhöjd 134 cm, tigrerad fux och ett av Sveriges första stamboksförda ridponnyston!
Blenda har 3 föl e Konstantin 341 (Cornett, Corint o Corect) och 1 med Odon 455 (Corixa). Corect har dottern Corona e Karisma Dr Dolittle 485.

entill
1/26/08, 9:53 PM
#8

I tidernas begynnelse, nästan, på 1950-talet, var landets snabbaste ponnygaloppör, en korsning mellan russ och ardenner!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

SigneK
1/27/08, 12:03 AM
#9

#4 shetlandsmamma kanske?

ThereseE
1/31/08, 6:29 PM
#10

#9 Nope inte det heller=) Pastill heter hon e. Snål av Allgunnens u. Pralina som är welsh. På bilden är hon 2 eller 3 år tror jag och redan stor.

Färgen och tagelmängden har hon definitivt fått efter far sin!=)

Tittut
1/31/08, 6:34 PM
#11

Jag har fött upp en russkorsning själv. Pappa var Karens G och mamman hette Goodwills Peggy och var en D-ponny från tyskland som hoppade hus. Tror hon tävlade upp till msv hoppning. Fölet blev en högt älskad familjeponny, men av någon pinsam anledning finns han inte med på min hemsida….

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
1/31/08, 7:37 PM
#12

Jag försöker få Tittut att skriva om Sir Ymer till Gotlandsrusset. Sir Ymer är en D-ponny som trots att han är 25 år nu är "still going strong" efter många år som dressyrponny på elitnivå (EM-laget 2001, 4:a och 2002, 5:a). En av de framgångsrikaste russkorsningarna genom tiderna! Gulbrun valack efter russhingsten Isbjörn 359 undan ett halvblodssto. Sir Ymer bor numera på Ekerö. Om det är någon här på sidan som är ute på dressyrtävlingar i mellan-Sverige och träffar på honom hoppas jag ni plåtar honom och skickar in till GR & den här sidan!

En annan fantom var D-ponnyn Dikki Dunder, en Lovén-uppfödning av den beprövade korsningen fullblod (Son of a Gun xx) - russ. Dikki Dunder tävlade fälttävlan på EM-nivå, vann SM 1985, 3:a 1986, 1:a NM-lag 1986 & 1987, mm. Duktiga stoet Miss Sunshine (e angloaraben Carneol x u russ-sto) tävlade hoppning på elitnivå. Listan kan göras mycket längre.

Russkorsningar av Sir Ymers, Dikki Dunders och Miss Sunshines kaliber är bara bra reklam för vår ras! Däremot är jag benhård motståndare till planlösa korsningar med t ex fjordhäst, shetland eller travare…

(Min kusin hade en shetland/russ-korsning som jag hjälpte henne att träna för ponnytrav för 20-30 år sedan. Vi hade hemskt mycket kul med honom - men mitt vuxna jag idag skulle ha fnyst åt honom. Hm.)

Wruss
1/31/08, 7:46 PM
#13

#12. Vet du vem som var mor till Miss Sunshine?

Annons:
PernillaJ
1/31/08, 7:54 PM
#14

#13 Jag har för mig att jag skrivit in det i en av mina stamböcker - ska bläddra litegrann & återkommer…

Senare: hittade henne på Sukuposti (bra sajt!), Miss Sunshine är undan Patria 2251 (e Marcolo 238 u Penny 727 e Dröm 131 u Peggy 477). Penny 727 är 3/4-syster med ELIT-stoet Piggelina 2467, mor till bl a världsrekordhållarinnan Snäckan 4178.

PernillaJ
1/31/08, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är en bild på Sir Ymer och hans dåvarande ryttarinna Ida Jonsson från Borlänge. Bilden scannad ur Ridsport nr 1/2002.

[Tjiwi]
1/31/08, 10:50 PM
#16

Åh, så fin ponny, ja inte så dumt med russkorsningar. Tänker själv någon gång framöver ta en större hingst till Wilda och hoppas på en större ponny till mig själv. Är ju inte så stor, 158 över havet så en större C ponny som jag både kan rida och köra vore kul att ha. Helst skulle jag vilja ha en efter Grus, men det är ju lite svårt nu om jag inte skull få köpa Clay, hans arabunge….fast den säljer de nog inte…

PernillaJ
1/31/08, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och här har vi Dikki Dunder med ryttaren Karin Eriksson från Hedemora. Bilden scannad ur Ridsport nr 24/1987.

PernillaJ
2/2/08, 12:16 PM
#18

Jag har fått påpekat att jag borde nämnt Fleuron, som var en fantastiskt framgångsrik fullblods-russ-korsning på sin tid. Vinnare SM Fälttävlan kat D 1973, 1974 och 1975; tvåa 1971 och 1972. Vinnare SM hoppning 1970; tvåa 1974; trea 1967 och 1971.

Listan på duktiga russkorsningar kan som sagt göras längre.

En kul grej (som styrker Maggans tes att om hästar bara är rörliga kan de prestera oavsett gren) är att två av dessa super-ridponnyer har samma möderne som två av våra bästa russtravare. Miss Sunshine ur Snäckans möderne, och Fleuron ur Niklas 467s möderne (Fleurons mamma Russtina är mormorsmormor till Niklas).

PernillaJ
3/3/11, 10:08 AM
#19

Dags att uppmärksamma två väldigt duktiga korsningsponnyer med gotlandsruss-mammor:

Russkorsningen Katitzie (fx s -94 e Benito - Jenny Jill e Ripadals Basti 345) har varit med i Sverige-eliten i fälttävlan de senaste åren. 2002 blev Katitzie och Therese Svensson bronsmedalöjrer i SM fälttävlan kat D. Katitzie och Caroline Svensson ingick i laget vid EM i fälttävlan 2007 och 2008. Länk till Katitzie i Blå Basen. Katitzies mamma Jenny Jill är nära släkt med Juvinette 2531, mamma till bl a Korsnäs Brådis 551.

En annan framgångsrik russkorsning är True Mine (br s -01 e Minotaurus RP 114 - Trulsa 3256 e Inter 380). True Mine är en C-ponny som är mycket framgångsrik i hoppning (LA, Msv B+), tillsammans med sin ryttare Lisa Ehlton från Bergshamra. Länk till True Mine i Blå Basen. True Mines Lojsta-födda mamma Trulsa 3256 har även lämnat helsyskonen Trofé 498 och Sundbys Tuva 3847 - Sundbys Tuva som lämnat elittravarna Tuffing 1.39,8, Thyra Tyrann 1.41,2a, X Krut 1.52,7 och fjolårets Kriterietvåa Zico CC.

(googla på hästnamnen så kan ni se foton)

MagganS-B
3/3/11, 2:56 PM
#20

Jag skulle vilja framhålla Leslie Bebensee's framavlande av Gotland Sport Ponies, titta in på Kokovoko Russ Farm, Kentucky! Kolla nere i kanten där det står for sale…..priserna är låga där över också!

Annons:
[Russ-park]
3/3/11, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag tränar på bilden med en ½ russ och ½ ? som bodde hos os i et år under träningen. Han är vallak 3 år och hans namn är Baltazar-Diégo.

En myckat fin häst på ca 145 cm.

Pappa är en russhingst og är där nogån som kan gissa hvad race hans mamma har …

Hans fina hållning är helt naturlig for honom !

Mvh bj / dk

Tusen
3/3/11, 6:22 PM
#23

Älskar arab-russ-korsningar. De verkar nästan alltid bli lyckade. När jag var tonåring red jag i ett stall med en arabhingst, några russton (svarta allihop) och en mängd russarab-korsningar avlade på dessa ston och denna hingst (som inte var godkänd). Men fina föl blev det.

[Russ-park]
3/3/11, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#21

Korsningen Baltazar-Diego är en russ / arab - en sälsynt bra kombination til olika föremål.

Mvh bj / dk

MagganS-B
3/3/11, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Russ/arab och Russ/fullblod har alltid blivit bra tävlingshästar. Här på Gotland hade vi många korsningar med russton och Sun of a Gun xx bl.a. Sen fanns Kariba ox här också under många år, Carneol x och Sapphire Crown ox och fullblodskorsningen Ben Hur användes också till korsningsavel här på Gotland

På bilden Son of a Gun!

MagganS-B
1/11/13, 11:06 PM
#26

Ja, varför inte när det är svårt att sälja…..

brukskorningskusk
1/12/13, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

# 12 Vågar jag lägga in denna bild tro? En mkt lyckat korsning på 126,2 cm. Bamse F:760228. Korsning Fjordingpappa och Bambina russmamma. Kanske därför jag kör russ nu med? ;) Detta var ett misstag. Jag som köpte Bamse som 2 åring och träffade hans underbart trevliga mamma´Bambina. Bamse blev inkörd och inriden. Vi, främst jag, tävlade i banhoppning dressyr terräng senare även i körningens dressyr precision och brukskörning. Mängder med segrar och placeringar främst i banhoppning som vi tävlade mest i. DM och SM guld tog vi i brukskörning. En ponny vi hade jätteroligt med.

Annons:
Gurkane
1/12/13, 12:56 PM
#28

Kyss

Bamse! Åååå! Jag minns än i dag vad som stod i annonsen grannarna hade i ATL som då hette annonsbladet… "Vår snälla Bamse 2 år, Korsning FjordXRuss…" Året var 1978, Från början när han smet sprang han "hem" över skogen. Å grannarna som vi köpte Bamse av är ff våra vänner även om dom numera inte bor grannar, är gamla och slutat med hästar sedan många år tillbaka… Nostalgi…

Fidelia
1/12/13, 7:20 PM
#29

Jag har en korsning där mamma är fullblod och pappa russhingsten Denilson 529. Hon blir 2 år iår och mäter idag 135cm.

Till våren är det tänkt att hon ska starta på 2-årstalangtest.

Hon är en jättemysig individ som är trygg men ändå vaken. Dessutom hoppar hon riktigt bra. Till skillnad från sin mor har hon dessutom bra trav. Jag tror och hoppas mycket på henne.

tajet-lene
1/16/13, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Her er 2 åringen Abbe  (140 cm) russ/sportsponni. ike det beste bildet , men han er en flott kar med fine bevegelser og utrolig stabilt lynne.

Hva grunnen til at russ ikke kan brukes i sportsponniavl er et spørsmål synes jeg. mange russ har da flottere og smekrere ekstiriør og like fine bevegelser som feks en nf el connemara.  Hva er den egentlige grunnen?

Når det er sagt så er jeg ikke for å blande tilfeldige raser -spesielt ikke i disse tider med synkende hestepriser  -men om russ ble godkjent i sp.p avl kunne jo de som vokste fra fremdeles ha 1/2 russ :)

kuusou
3/1/13, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

puttar upp :)

Läste att Nellie B's snygga D-ponny är u: russ så där har vi ännu en väldigt lyckad korsning.

http://minihingstar.n.nu

Jenni79
3/2/13, 8:42 AM
#32

I början av 1990-talet kom jag för första gången i kontakt med russ och då i form av en korsning: http://www.sukuposti.net/hevoset/jicolo/galleria/2562

e: Cerat 385, u: Näsbyholmens Josefin (NF).

Jicolo var en riktig liten filur, men alldeles ypperlig allroundponny. Han är nu 26 år och ännu för några år sedan gick han på ridskola.

Upp till toppen
Annons: