Annons:
Etikettallmänt
Läst 3884 ggr
ryttarn
2008-01-24 21:24

NY information angående Kompetensbevis!

På ponnytravet.ifokus har följande pressmedelande publicerats.

http://ponnytrav.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=a69b1513-75c8-4771-83ef-ee4a61d66ff3

Ger onekligen diskusionen nytt liv…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
StuteriSolo
2008-01-24 22:15
#1

De kanske följer vägverkets tyckande om vad som är ekonomisk verksamhet då…

ostsiv
2008-01-24 23:06
#2

Samma svar som vi fick när vi kontaktade STC.

karisma
2008-01-25 07:15
#3

Ring till jordbruksverket direkt, andrahandsinformation är alldrig giltligt Ni kan få det svar ni vill ha det är bara att gå runt på alla hemsidor tills man hittar det man vill ha Här ät deras telnr.036155000

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2008-01-25 07:59
#4

#3 Problemet med Jordbruksverket är att du får olika besked beroende på vem man frågar. Uppenbarligen förstår dom inte själva reglerna…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
2008-01-25 08:33
#5

#4 när jag ringt så har jag fått samma svar ovsett vilken av de tre jag pratat med

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
2008-01-25 12:09
#6

Hittade denna artikel i ämnet i dagens Travronden; STC rekommenderar i nuläget endast yrkestransportörer och proffstränare att gå kursen.

Annons:
ostsiv
2008-01-26 01:07
#7

Putt

Teja-Bea
2008-01-26 11:34
#8

#6 Men va knepiigt tänk!

Yrkesförare och proffstränare som kör närmare 10-15 tusen mil/år är ju de som inte borde gå kursen!

De som bara kör någpng gång ibland är ju de som oftare har mindre kompetens och verkligen borde gå kursen!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
2008-01-26 15:49
#9

#8 Tanken är nog egentligen någon form av auktorisering av transportörer, som även skall gå att dra in om man missjöter sig. Bakgrunden till EU-Direktivet, som i sin tur är grunden till den svenska lagen, är de långa djurtransporter som inte går rätt till genom europa. I det perspektivet blir vi "små" transportörer ganska ointressanta. Samtidigt blir det ohygligt dyrt med ytterligare pålagor för oss som inte har någon vinstdrivande verksamhet…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
2008-01-27 22:11
#10

Jag gick kursen så sent som i onsdags, och vad vi blev tillsagda var att transport av hästar som är inom ekonomisk verksamhet skall utföras av person med kompetensbevis och som är registrerad transportör.

Sedan är gråzonen stor, men jag är faktiskt rätt nöjd att ha gått den trots att jag säkert hör till den stora grå massan. När jag har registrerat mig, efter att ha fått in transport besiktigad, behöver jag inte fundera på om det är rätt eller inte, och jag kan fortsätta och köra en och annan häst för att hjälpa till, och detta helt lagligt.

Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra, men jag tycker det känns bra.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriSolo
2008-01-28 08:43
#11

Vad det hela gäller är väl egentligen vad som ska räknas som "ekonomisk verksamhet" Vägverkets definition är: ekonomisk verksamhet - du tar betalt för att transportera andras hästar. Jag hörde mig för angående färdskrivare i hästlastbil nämligen, ska man då ha en tung lastbil och är yrkeschaufför i veckorna så är det ju intressant att veta vad som gäller. Arbetstidsregelerna är inte att leka med!

Tittut
2008-02-21 20:14
#12

Så här står det bla på Jordbruksverkets hemsida idag:

Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
-  av djur där transportören tar betalt för transporten
-  inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
-  inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
-  av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
-  i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
-  som utförs av djurhandlare

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:

Transporter
-  till veterinär
-  transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
-  av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
-  som utförs av/för hobbyryttare/kusk
-  i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
-  till/från fodervärd
-  i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
-  i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
-  av ridskolehästar till/från tävling
 
En grupp har bildats med representanter från Jordbruksverket och hästnäringen där eventuellt nya uppkomna gränsdragningsproblem ska kunna tas upp till diskussion.
 
Den enskildes ansvar
Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken kategori verksamheten hamnar, t ex när amatör-/hobbyverksamhet övergår i mer yrkesmässig verksamhet. Eftersom bedömningarna av EG-förordningen kan variera mellan länder, måste man också inför transporter utomlands ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller i respektive land.
 
Även om djurskyddet är generellt gott i Sverige avseende hästtransporter vill både Jordbruksverket och hästnäringen rekommendera dem som inte omfattas av förordningen att gå utbildningen på frivillig basis. Detta skulle stärka djurskyddet ytterligare.
 
Uppdaterad information
Uppdaterade riktlinjer och mer information, som även berör andra verksamheter än hästnäringen, kommer inom kort att finnas på Jordbruksverkets webbplats. Där kommer också att finnas länkar till ansvariga myndigheters webbplatser i övriga EU-länder.
 
Kontaktpersoner
Robert ter Horst, chef på enheten för häst, fjäderfä och vilt, mobil 070-326 93 72.
Kristina Odén, enheten för häst, fjäderfä och vilt, tfn 036-15 61 25.
 
Privatpersoner kan ringa kundtjänsten
Privatpersoner som har frågor om transportförordningen hänvisas till Jordbruksverkets kundtjänst, tfn 0771-223 223.

Intressant…

Ska man då tolka det som att vi som har vår uppfödning och avelsverksamhet som företag omfattas av förordningen, men att de som kör ponntrav för sitt stora nöjes skull, slipper?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2008-02-21 20:21
#13

Jag tolkar det som så att har du avelsverksamhet som yrke, dvs lever på inkomsterna från avelsverksamheten, så omfattas du av reglementet. Om du däremot har annan inkomst som din huvudsakliga inkomst omfattas du inte.

Givetvis finns det säkert de som även här hamnar i gråsonen, så är det ju alltid. Men som jag ser det kan man inte räkna avelsverksamhet med gotlandsruss som "yrkesmässig avelsverksamhet" om man inte har avel av andra raser oxå. För hur framgångsrik man än är kan man knappast leva på några russavkommor/år, krävs betydligt större omfattning då….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Tittut
2008-02-21 20:27
#14

Det blir nog till att ta fasta på det att man måste kolla upp vad som gäller själv, i varje enskilt fall. Sedan försöka ha det skriftligt på papper, om det mot all förmodan skulle bli så att man stoppas.

Men jag har å andra sidan kompetensbeviset, det är bara resten som saknas.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Fiffilura
2008-02-21 20:33
#15

Så här stod det i tidningen häst & ryttare… väldigt klart och koncist!!

 "Vanliga privatpersoner berörs inte av de nya reglerna. --- Vem räknas som företagre? Vem måste följa de nya reglerna?

- Är man proffisionell ryttare och rider andras hästar, eller har ett stall och hyr ut minst fyra boxar eller har minst fyra avelshästar så räknas det som ekonomisk verksamhet. "

Detta säger Irmeli Sillantaka, veterinärinspektör vid Jordbruksverket!

ryttarn
2008-02-21 20:33
#16

#14 I det verkliga livet är det ju faktiskt inte omvänd bevisföring som gäller. Blir man stoppad så krävs det att polisen kan bevisa/ha välgrundade mistankar om att du tillhör kattegorin som förordningen gäller. Det är ju dock aldrig fel att ha kompetensbeviset, men jag har viktigare hål som jag kan stoppa 7.500:- i……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
2008-02-21 20:40
#17

# 7500? måste bero på var man bor….

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2008-02-21 21:12
#18

#17 2500:- X 3, vi är tre förare i detta hushåll (ialllafall snart)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

RC71
2008-02-21 22:08
#19

2.500 är ju bara för kursen. Sen tilkommer besiktning och div. intyg så nog drar pengarna iväg alltid.

PernillaJ
2012-03-14 09:57
#20

Spännande artikel i dagens Travronden (länk)

Annons:
PernillaJ
2012-03-14 18:22
#21

Bifogar Travronden-artikeln i sin helhet (pdf-fil), här finns en del att begrunda.

Trots utannonserad förvarning i travprogrammet om förestående kontroll var det ändå så många utan "papperen i ordning"?

PernillaJ
2012-04-03 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

I dagens Travronden fanns ännu en artikel om kompetensbevis, bifogas som en pdf-fil.

PernillaJ
2012-05-26 13:29
#23

#22 Eller hoppsan, det där blev visst en bild, inte en pdf.

Följetongen om kompetensbevis går vidare. Jag vet inte om någon här på sajten längre är intresserad. Men här kommer i alla fall artikeln "Transportfråga går till domstol?" publicerad i Travronden nr 36/2012, tidningen utkom den 4 maj.

Fidelia
2012-05-26 17:05
#24

Jag pratade med jordbruksverket i veckan om just detta eftersom jag väldigt ofta har någon annans häst i transporten på väg till tävlingar (samåker).

Han svarade mig helt klart att så länge jag inte tar betalt för transporten är allt grönt. Dvs det de kallar ekonomisk verksamhet gäller bara transporten. Sedan vilka hästar du kör spelar ingen roll så länge du inte tar betalt.

Upp till toppen
Annons: