Annons:
Etikettallmänt
Läst 17232 ggr
Midlingur
2/17/08, 11:35 AM

Hur mycket klarar ett russ (kg)

Inom monté får ryttarna (med utrustning antar jag) väga max 65 kg. Tycker det låter mycket. Vad tycker ni är en lämplig ryttarvikt för ett russ?

Annons:
StuteriSolo
2/17/08, 11:58 AM
#1

Ryttarvikten är ju beroende på flera saker. hur gammal hästen är, hur vältränad den är, hur stor den är och vad man tänker göra med hästen. Hoppa, rida i skogen, ha som enbart ridhäst… Jag har hela mitt vuxna liv ridit på mina russ, som varierat i storlek mellan 117 och 128 cm. Min vikt har legat mellan 50-55 kg, vad det blir med full utrustning har jag inte någon aning om, men ingen ponny verkar ha fått men av att ridas iaf. Nu körs våra hästar för det mesta, och innan vi börjar rida dem är de ofast körda ca. ett år och har muskler. Hästarna rids 1-3 ggr i veckan ungefär, rids mer på vintern när det är kallt och mindre på sommaren då vi mest kör.

Rent generellt kan man ju säga att en liten smäcker ponny inte kan bära lika mycket som en stor och grov. Men å andra sidan kan en liten grov kanske bära mer än en stor smäcker, så det jämnar nog ut sig i längden :)

Ledin
2/17/08, 12:56 PM
#2

detta har tagis upp i flera tillfällen själv tycker jag att max vikten är olika själv har jag ju 2 st som jag kan rida på dom är 128 i manken inte taniga utan regäla russ jag väger 50kg o jag vill itne att någon som väger mer sak rida på dom. Jag läser av dom o ser att dom inte tycker att jag är för tung det borde alla göra oavsett ras på häst/ponny. Har själv sett skräckexempel på ryttare som är alldeles för tynga för den hästen lr ponnyn dom rider på det kan ju knappast vara hälsosamt för en häst att bära för tungt och en del russ är ju mindre en del är ju smäckrare byggda jag tycker att man ska se mera på hur den är byggd än sätta en maxvikt på den. Om den i sin tur är bra musklad inebär det att den ska klara av mera men inte katten handlar det om 10 kg mer. nä man ska någ kolla på hur ponnyn/hästen är byggd den får man anpassa sig efter det.

amandahandersson
2/17/08, 1:21 PM
#3

Jag tycker 55 kilo är maxvikt för ryttare på ett russ.

Sen är russ ganska små ponnyer och är man lite längre är det lätt att man känner sig klumpig när man rider också.

Jag är drygt 1.65 m lång och väger 48 kilo, och känner mig väldigt stor på mitt russ som är 1.20 m, fast han är väldigt kraftigt byggd. Rider inte så ofta, men när det händer tar han ju inte skada av det.

MagganS-B
2/17/08, 4:15 PM
#4

Det här är behandlat i en annan tråd…..Russen bär mer än man tror, naturligtvis inte i 4-5 timmar på ridskola eller så, men att rida ut en tur på ett kraftigt russ som är färdigväxt och har bra ryggmuskler är ingen fara om man väger mer än 65 kilo…..man behöver ju inte överanstränga dom, men rida går bra! Som sagt, russet är en all roundponny! 50 kg är absolut ingen vikt! Jag som är 178 har t.o.m. ridit på en besvärlig shettis…..

StuteriSolo
2/17/08, 5:24 PM
#5

#4 med rullskridskor??? :)

StuteriSolo
2/17/08, 5:26 PM
#6

Jag kan se Maggan framför mig, på en busig shettis som bockar vägen fram… hihihi

Annons:
Jossa
2/17/08, 5:58 PM
#7

Jag tycker att man får väg 65 kg på ett russ. Men då är det den absoluta maxvikten på små späda russ. Men på ett tränat russ kan man väga runt 70 kg tycker jag.

Jag rider min Imma som är av den späda typen och dessutom bara 119 cm hög, jag väger 60 kg. Hon bårkar med mig som vanligt, och hon har alltid varit envis och bråkat, så det har inte med min vikt att göra.

entill
2/17/08, 6:05 PM
#8

Har ställt den här frågan förr och gör det igen, för jag har inte fått något svar. Hur mycket får man väga på en D-ponny?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Pernille-G
2/17/08, 7:05 PM
#9

 

Exmoorponnyn är kanske bra att jämföra med -  samma storlek som russet (ca 120 cm - 129.5)  men oftast runt 127 cm.  Jag har sett en viktgräns på 76 kg (12 stones) för exmoor ponies. http://ponytrek.eusu.ed.ac.uk/Trekking%20in%20the%20Pentlands.html

Det är säkert andra som kan detta om exmoorponnyn mycket bättre än jag - kan kanske kommentera!

[Grabbarna-A]
2/17/08, 7:28 PM
#10

Jag kan väl lite om exmoor eftersom jag har en själv, han är runt 130 cm och kommer kunna ta runt 75 kg. Exmooren är kända för att vara viktbärande precis som islandshästarna, skillnaden är att isisarna oftast har en maxvikt på 90 kg. I england är det väldigt många vuxna som rider och tävlar sina exmoor. Båda dessa raser är gamla urraser precis som russen så varför skulle inte russen orka 65 kg?

MagganS-B
2/17/08, 8:05 PM
#11

# 5 6 Hörru Bisse Solo, jag hade INTE rullskridskor…..shettisen i fråga var stor och kraftig och la sig ner med alla ungar, men inte med mig eftersom jag nådde runt henne och kunde kicka till henne när hon försökteOskyldig. Sen la hon sig aldrig med ryttare mer, bara med vagnSkrattande! Det såg säkert festligt ut, men det var innan mobiltelefonmedkamerans tid…….orkade mig gjorde hon i alla fall (konstigt nog!)……

# 10 Vi vet inte hur mycket russ det finns i exmoorponnyerna, det exporterades ju massor av russ till England under 1800-talet!

Pernille-G
2/17/08, 8:10 PM
#12

Vår gamla Orvar http://www.allbreedpedigree.com/orvar4 var 129.5 cm och mycket viktbärande. Han reds in av en vuxen och var tävlingshäst i dressyr och hoppning (B-ponny) samt ridhäst för båda ungdomar och vuxna, kunde också ridas av män. Han blev 26 år och fick mycket beröm för sitt fina skick (39 p) och för att vara så välbehållen när han visades på utställning för första gången som 20-åring. Så visst höll han. Det är väl en fråga om vad man prioriterar i aveln. Nu är gränsen 130 cm och de flesta drar sig för att avla större och mera viktbärande russ av Orvartyp av rädsla för att de skall växa över.

[Grabbarna-A]
2/17/08, 8:17 PM
#13

#11 exmoorn är lite äldre än från 1800-talet ,dom har levt där vilda sen urminnes tider Glad

Annons:
Ledin
2/17/08, 9:00 PM
#14

haha Maggan du är som jag allså ska få rida på alla problem ponnys å som i sin tur redan när man gör dom klara (borstar,tränsar,sadlar mm) redan känner att den här är inget å jäklas med så dom sköter under hela ritten, visst har man fått suttit på små smarta shettisar men som sakt smarta e bara förnamnet dom gör inget när man rider inget när man kör… sen ska någon liten tuff ryttare upp å vad händer skut skut tvärsväng å dom åker i backen jaha det va det tänker man då :) Såna ponnys kallar jag smarta för inte kan man påstå att dom är dumma, dom gör j uså dom slipper springa å sånt som är onödigt bättre å äta :) Mina russ är rätt så stora och jag rider inte så ofta inte heller kör jag något arbetspass utan mera ut i skog o mark. Nu tror jag vissligen att jag kan ta å rida dom oftare o mera hårdare om jag vill men så är det där med tiden oxå…

Fiffilura
2/17/08, 9:14 PM
#15

Jag red mitt russto för två år sen och har tänkt börja rida henne snart, bara hon får lite mer muskler. Hon är ca 120 och jag väger strax under 60. Rider kortare stunder och är en ganska van ryttare (ringrostig nu dock).

 Har ju en riktig illbatting till shettis som har varit helt hopplös med äldsta dottern. Droppen kom strax innan jul då han var utstuderat elak. Han kastade av dottern och var bara så där super bråkig. Då ledsnade jag och hoppade upp. Tror ni han bråkade??? Nix, han gick som en klocka, i form och med enorm framåtbjudning, han lydde varje vink. Sen hoppade dottern upp… hur gick det tror ni???  han är till salu nu Cool  shettisen är stor och kraftig….

Tusen
2/17/08, 10:41 PM
#16

Som sagt…Detta har tagits upp i flera trådar både här och på andra siter. Jag brukar då referera till våra russ som springer lika fort med ryttare på ryggen som framför sulky. Malena och Fanny väger med utrustning (sadel, vojlock, säkerhetsstigbyglar,dress,hjälm säkerhetsväst och skor förrutom andra kläder under) mellan 60 -65 kg beroende på vilken utrustning de använder.

Våra russ är inte särskilt höga heller, mellan 122 - 126 cm. Ändå har en haft svenskt rekord i monté för ston i volt (över en sekund snabbare än med sulky i voltstart), En annan har montérekord 1 sekund över sulkytid i volt, en tredje har montérekord 2 s över sulkyrekordet och en fjärde har ett monterekord som är 6 sek snabbare i monté än i sulkytid. Detta tycker jag talar en hel del för att de orkar rätt bra. Dessa tider skulle de aldrig kunna prestera om russen tyckte att 65 kg är för tungt.

Dessa russ rids oftare än de går för vagn t.o.m. Så inte är det något problem med orken där inte.

Tjejerna har även ridit mindre russ, dock inte på tävling pga harmonikravet.

MagganS-B
2/17/08, 11:35 PM
#17

# 13 Jag vet att dom är äldre, men det kan väl ha blandats in ett och annat russ, russen är ju flera tusen år gamla…..mjölmule och ål har ju en del av dom också…..

# 14 Numera rider jag varken på shettisar eller russ…..tror att alla ben och muskler skulle skrika högt då, jag klarar bara att mocka skit och bära höbalar…..Skrattande

Sevedstorp
2/18/08, 9:07 AM
#18

Jag har faktiskt också provat rida min shettis.Generad Hon är ganska grov av sig, men det var bara för att prova, hon fick gå kanske 30 m med mig på ryggen. Men det var nog lite i tyngsta laget för henne, men så är hon inte så van att ridas av någon större än en tunn 6-åring. Så det är kanske inte så konstigt. Men hon protesterade inte, fast jag tyckte synd om henne sen, så jag hoppade av ganska snabbt igen.

Upp till toppen
Annons: