Annons:
Etiketthingstlinjer
Läst 2534 ggr
Xenia_
2008-06-10 02:37

Jardin

Jag har hört att Jardin togs ur avel pågrund av att han hade eksem, stämmer detta? Hörde sedan av en annan att han inte hade eksem! Någon som vet exakt hur det ligger till??

Annons:
StuteriSolo
2008-06-10 08:24
#1

Jag vill minnas att han hade kliat sig ordentligt på svansen och alla hingstar som kliar sig tas ur avel då det inte är godkänt. Vet ej om han senare fortsatt klia sig eller om det var just det året. Det var säkert ett år med generalmönstring bara för det. Ston som kliar sig får stambokföras, men inte höja avelsvärdebokstav, de kan heller inte få dipom.

entill
2008-06-10 10:13
#2

Jodå, visst hade Jardin eksem. Jag såg honom den sommaren han togs ur aveln. Det var inte lite "kli" i svansen. Han var helt avskalad i manen, och hade "elefanthud" på flera ställen. Sedan har jag sett honom senare också, då han sköttes på ett annat sätt och hade full man och svans. Hur eksem ser ut beror till stor del på hur man sköter hästarna med dessa problem. Vad jag kan förstå fick han inte fler eksemavkommor än andra hingstar, men han fick ovanligt många mycket bra avkommor, och var klar för att ELIT-premieras, när han togs ur aveln. Vi fick ett jättefint diplomsto efter honom.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Charlotte_
2008-06-11 20:24
#3

Någon som har en bild på honom?

entill
2008-06-11 21:51
#4

Här finns en gammal bild på Jardin som 3-åring: http://www.skogsbaggen.com/skogsbaggen/resultat/resultat.html

Klicka på 1986 Märsta.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Xenia_
2008-06-12 02:43
#5

Vad fin han var!! På den bilden såg han inte ut att ha eksem.

entill
2008-06-12 10:04
#6

#5. Nej, han hade inte eksem när han var 3 år. Det fick han många år senare, när han gick på ett mycket knottrikt bete.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
MagganS-B
2008-06-12 14:57
#7

Även människor blir allergiska mot knott, men inte har man hört att dom inte får skaffa barn för det…..Oskyldig

[Grabbarna-A]
2008-06-12 15:02
#8

#7 Skrattande

Inte kliade han sig något mer efter den knottsommaren heller…

Xenia_
2008-06-12 15:42
#9

Ingen som har ett russ som är linjeavlat på Jardin?

Xenia_
2008-06-12 15:56
#10

Jag har ett sto e. Filur ue. Jardin. Jag hade tänkt att betäcka henne med Tyson II men kom sedan på att Tysons mamma också är e. Jardin. Går det att betäcka endå eller vad tycker ni annars för hingst skulle passa? Jag vill så gärna ha Tyson men blir så osäker på om det går att betäcka ändå när dom är rätt så nära besläktade.

Xenia_
2008-06-12 19:40
#11

putt!

MagganS-B
2008-06-12 20:48
#12

Nja…..helt ok är det väl inte, men med tanke på att jag två gånger har betäckt Leilu (u. Loella) med Rasken (e. Hero, helbror med Loella)…..Vagabond hade Gullding som morfar och mormors far, Munter hade Dröm både som morfar och farfar…….Dom hästarna har det i varje fall inte varit något fel på!

[bsmx]
2008-06-14 00:00
#13

Vad spännande ska du betäcka Xenia? Hörde av hovis att hon inte är hel,stämmer det?

Xento hälsar med en KRAM till sin gamla flammaKyss

Annons:
Upp till toppen
Annons: