Annons:
Etikettrussporträtt
Läst 4723 ggr
Anna-Uppsala
6/7/08, 12:44 PM

Vad har era russ gjort i livet? *allroundrusset*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni använt era russ till? Ja, för russet är ju en allroundponny så det vore kul att veta! Jag börjar med mina!

Solos Frö
f. 92 e: Fridhems Jonatan u: Alzarda Freja - Rebus.
- startade kvalitetstävlan som 4-åring
- bästa valack på Riksutställningen på Elmia 1997 plus att han visades tömkörd där av min lillasyster i ett pausinslag
- fick 41 p på Guldruss och blev bästa valack 1997
- startat bruksridning och brukskörning
- startat hoppning LD-LC-LB med runt 25 placeringar totalt, samt dressyr LC (en gång)
- tävlat körning, lätt klass, med placering.
- burit en student från Kathedralskolan i Uppsala hem till där hon bodde, mitt i studenyran. Frö var dekorerad med blågula band, blommor och hade en egen liten studentmössa på huvudet!
- Plastpappa till ridponnyfölet Cassandra en hel sommar
- Jobbade med att regelbundet sladda ridbanan när vi stod i syrrans stall
- Fotomodell för selar på www.cliffords.se
- Lärt ett antal ponnybarn att rida och älska hästar! Det är hans absolut viktigaste jobb, faktiskt!
Tyvärr avlivades Frö på grund av fång 2005, men jag saknar honom fortfarande!

Gerda
f. 03 e: Fridhems Jonatan u: De Lizzy - Dardel
- diplom med 41p
- fick 42p på utställning förra året, och kom sedan 3:a på Guldruss efter Pärlemo och Hults Pirita. Det är en ära att bli slagen av två så fina hästar!
- startat 3-årschampionatet - tävlat LD-LC hoppning med placering
- halvt inkörd (!) - ska bli ordentligt gjort när matte får tid!
- världens bästa och säkraste barnponny till lillmatte Andrea! På bilden tävlar de hoppning på LillJärva gård förra helgen.

Hjördis
f. 02 e: Jupard u: Welinda - Jesper
- diplom som 3-åring med 41p - har startat 3-årschampionatet med 46p (1 poäng från dressyrdiplom!)
- deltagit i kvalitetstävlan
- inkörd och startad i lätt körning
- hyfsat (!) snäll barnponny …
- berömd för sin dagbok i tidningen Gotlandsrusset …
- min 40-årspresent som dessutom har lärt mig att det inte är farligt att köra häst!

Nå, vad har era russ hittat på för något under årens lopp, då?! :)

Annons:
PernillaJ
6/7/08, 12:47 PM
#1

Men hallå, glömde du inte att Hjördis är världsberömd krönikör i Gotlandsrusset också!

Anna-Uppsala
6/7/08, 2:34 PM
#2

…. det står med! ;)
Annars biter hon väl mig igen!

moa rask
10/26/12, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Detta är Enok, han är min bästa vän och vi har ett roligt och spännande liv ihop, först när jag köpte honom skulle han bli en hopponny men det tyckte han inte var så kul, så ganska snart gick vi över till att rida western. nu är enok 18 år och vi har bara denna sommaren varit på kosseträning, badat, tävlat i en gren som heter EXCA, och i Trail han är den minsta hästen på tävlingen men oftast plaserar vi oss som minst fjärde :D  han följer med lite överallt, vi har t.ex varit inne i stan och tagit en glass ihop ;) vi är också mycker ute i skogen han är den snabbaste och piggaste hästen även om han är den minta hästen bland grannarna.

ingen kan ersätta honom <3

sandra75
10/26/12, 10:49 AM
#4

Amanda (Bloka Ambra 2004): Kom till mig i våras 2012 så vi har inte så lång historia tillsammans. Innan hon var hos mig hade hon mest blivit skogsriden av olika barn och om jag minns rätt så har hon körts på en travbana en gång - bara i träning. Hon har även blivit utställd som föl med 38p.

Hos mig har vi hittils:
Dressyrtränar med sina små medryttare
Gymkhanatränat
Körtränat
Tömkört

Vad vi har planer på att göra:
Börja hoppträna både på bana och i terräng.
Skogskörning
utställning 2013

Koträning hade varit väldigt kul att prova på! och nån gång i framtiden så ska det bli ett litet russföl! :D

madde89
10/26/12, 2:00 PM
#5

Cool

telisPriloma * 2002 e Parat  ( 44,4 )- Priloulina (00,3 )-  Donald S uppfödd utan ulrika telhammar i Kista. Har tävlat trav och monte rekord i monte gå 17tid och i travet gått 1.54,0

desssutom har vi ut ställt  ut henne med 38p silver men har dock  varit guldbelönad som unghäst. tävlat 30-40cm hoppning

Sherdil e YMp - Smurfan - Amrillo uffödd av Martina Blomberg skänninge Tävlat i trav rek 07,6 monte 30,5 hoppat 60cm CR lokal nivå löshoppad 90cm Tävlat i dressyrkörning en gånger men tränt en hel del

[parlina]
10/26/12, 4:38 PM
#6

Meralda 5124 *2007

* Visad på 3-årstest och Kvalitetstävlan med HOPPDIPLOM.

* Deltagit på utställningar o premieringar med 41P som bästa resultat.

* Gjort godkänt KBI-prov 2011 med 39P. Ett av dem första russen att göra det.

* Startat ca 20gånger på travet med rekord 2.36.

* Deltagit på RUSSKUL och där vunnit uppsisarklassen och agilityn.

Annons:
rebeccajansson
10/26/12, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bessy Sun 4325

F.2001

e. Rusch 456 u. Ingefära 3788 ue. Kanel 442

- Stamboksförd klass G 37p, utställd med 38p.

- Köptes när hon var 5år, kördes & reds in samma år utan problem.

- Debuterade på travet som 5åring o fick fina rekordet 2.06,2 med b.la 4 segrar.Har tävlat varje år (förutom 2009 där hon var mammaledig)

- Avslutade sin travkarriär iår som 11åring med rekordet 1.51,0 & har på 58 starter tagit 8 segrar 9andra & 8 tredjeplaceringar samt över 13000kr insp. Har även tagit några montésegrar.

- Hon är även den snabbaste avkomman efter Rusch 456 rek 1.57,5!

[Tjiwi]
10/26/12, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kul att denna gamla tråd har hittats!! Glad

Min gamla GRUS 363 är numera pensionär 33 år gammal men har gjort det mesta i livet!!

Guldbelönad ca 30 ggr med massor av BIR och BIS titlar.

Travrekord 2.04.4

Monté 2.15?

Startad L:A hoppning, segrar i L:B

L:B dressyr

SM fälttävlan

Medelsvår körning enbet och par

En galoppstart!!

[Tjiwi]
10/26/12, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

KLINTS WILDA 4938

Guldbelönad med 43p.

Segrat i L:B dressyr

Segar i Lätt körning par!

Hennes första avkomma blev godkänd som hingst!

[Tjiwi]
10/26/12, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

NJORD 612

Guldbelönad med 44 poäng flera ggr, gick etta vid sitt godkännande som 2,5 åring samt etta som 4 åring.

Gångartsutmärkelse på 3 års test

Deltog i Ungponnychamionatets final i dressyr som 5 åring

Tävlat körning med totalseger i medelsvår klass och startat elitklasser i par.

Lämnade en godkänd hingst och ett diplomsto i sin första kull som i år är tre år.

[Tjiwi]
10/26/12, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

JOEL JSA

Utställd EN gång ( iår) och fick fantastiska 43 poäng!!

Tävlat körning med totalsegrar i medelsvår klass och starat elittävlingar i par!!

sländanskaniner
10/31/12, 8:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mitt 25 åriga russ, vid namn Balder.

Han är inte min heelt egna men jag är väll fodervärd eller liknande kan man väll säga. Jag rider och ansvarar för hans träning medans ägare åker upp de dagar inte jag kan. Men till saken.

Flera år innan jag red honom så red ägarens dotter honom. De hoppade och tävlade och Balder var jätte duktig. De var på många tävlingar och har många rosetter tillsamans! Balder var även med i laget och tycker det är riktigt kul med hoppning.

Sedan då har det varit andra tjejer som har ridit honom, men som har slutat efter ett litet tag pga att de har blivit avslängda. Balder har stått i samma stall ända sedan han var unghäst, han har verkligen varit en gangster mot sina ryttare genom åren.

Men nu rider jag Balder, jag har hittat honom och vet hur han fungerar.. Så vi funkar riktigt bra i hop! Han älskar fortfarande hopnning och jag tänker starta några centimeter i en pay  jump med honom!

Sedan vet jag inte så mycket mer om honom..

wilson
10/31/12, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Trofe 498

- Guldbelönad med Bir och Bis titel

- Monte rekord 2.04.8

- Travrekord 1.44.7

- Startat lätt C dressyr med KM seger

- startat lätt C hoppning med seger

- Tävlat Tremomentskörning med placeringar upp till Nat Medelsvår klass

- Har iår fått in 2 diplom ston på sin meritlista som hingst, flera startande avkommor på travet samt en som framgångsrikt tävlar hoppning

Annons:
[cancan]
10/31/12, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

 Ripadals Fjonkan 3465

Inriden, körd i enbet, par och tandem. Duktig på att hoppa. Dock är det nu på hennes vilkor ;)

Fått hela 16 föl som hon uppfostrat till super fina duktiga individer.

Guldbelönad med BIS-titel. ELIT-premierad.

entill
10/31/12, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det kanske är på sin plats att berätta om vår mesta Allroundponny, (vi har flera), Fridhems Jonatan 401. Han nämns redan i början av den här tråden, som pappa till två riktiga allroundruss.

Själv började Jonis sitt liv 1984 hos Stuteri Fridhem, som då fanns i Märsta. Till oss kom han som en liten rädd fölunge 6 månader gammal.
Vid 3-års ålder blev han godkänd som kulletta det året med 42 p. Samma år blev han utsedd till årets "Landhäst" i tidningen Land. Vid 4-års ålder
började hans tävlingskarriär. Först som ponnytravare, men snart blev det mer körtävlan. Som ponnytravare tävlade han sparsamt genom åren och fick ett ganska blygsamt rekord på 2.14.1, men med placering nästan varje start och några vinster.

Eftersom han är en så gudasnäll häst, har han fungerat som läromästare till ett flertal barn, i de olika ridsportgrenarna. Han har vunnit DM i fälttävlan i både Södermanland och Småland, och deltagit flera gånger i fälttävlansSM både individuellt och i lag med olika ryttare.

Sina största framgångar har han dock haft i körning. Först med mig som kusk och sedan med min dotter Camilla "Jajja". I början av detta sekel kom hans internationella debut, då han tillsammans med Jajjas bästa kompis Helen Gustavsson, blev uttagen till det svenska landslaget för kuskar med funktionshinder. VM 2000 gick i Österrike och det svenska laget tog en bronsmedalj. Jonis och Helen fick ett individuellt silver i precision. Nästa VM var i Tyskland. Då missade tyvärr laget medalj, men Jonis och Helen blev guldmedaljörer i precision. Jonis var vid båda tillfällena tävlingens minsta häst, 120 cm, vilket var min. gränsen för att få deltaga. Jajja var som vanligt med som groom.

År 2005 var Jonis en av fyra russ som åkte till Equitanamässan i Tyskland och visade en internationell publik vad ett svenskt Gotlandsruss är. Övriga deltagare var Drömprinsen 460, Skansens Samba 3743 och Amaretto, son till Jonis och Samba. Russen var mycket uppskattade på mässan och
gjorde flera fina uppvisningar.

I mitten av 1990-talet hade vi en körkadrilj med enbart godkända hingstar. Vi reste runt och visade upp oss på olika hästevenemang. Jonatan och hans son, Trojka Viking 440, var med vid alla visningarna. 2011 tog vi upp idèn igen, och då var både Jonis och Trojka med igen. Jonis var då 27 år, så i år tyckte vi att han skulle få njuta av sin pension.

I utställningsringen har han flera BIM titlar, men bara en BIS. I avelsboxen har han gjort mycket väl ifrån sig. Han blev ELIT-premierad redan när han hade ett 40-tal avkommor. Han förekommer i stamtavlan hos väldigt många av dagens russ, fr.a. genom sin dotter Beata 3576, och hennes söner och döttrar.

Jonis är idag 28 år, och njuter av pensionärslivet tillsammans med sin fru, Tiddeli 2588, 35 år. Båda är fortfarande pigga och glada, men man får ta en dag i taget.

Bilden föreställer en liten Världsmästare.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

strindberg07
4/3/13, 10:54 PM
#16

STRINDBERG

Vi är allround-inriktade, men vi har fastnat för ponny-galopp som vi ska tävla lite i det här året!!🙂 Han är född på Gotland år -07.

rebeccajansson
4/4/13, 9:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Stig-Helmer 461 f.1991 rödskäck hingst

Tävlat i ponnytrav från 1994-2002? 88 starter plac 15-11-3 23.165kr insp rek 1.53,9v 1.55,4a. 3:a i kriteriet 1994 & 4:a i derbyt 1995.

Blev avelsgodkänd som 3åring med 39p + en extrapoäng för skäckfärgen. Tror att han var den första godkända russ skäckhingsten.

Visad med guld på utställning 2 gånger. Har 30st reggade avkommor varav 2 har gått under 2min. Hans svenska travavkommor har sprungit in över 60000kr på travet.

Är även morfar åt en avkomma under 2min. Har lämnat 2 döttrar som är visade med 40p & guld på utställning. Har även avkommor i Finland, Norge & Danmark.

orangeh
4/4/13, 11:19 PM
#18

Skogsdala Bella 

- som jag förstått har hon under sina första fem år i livet kollat läget på travbanan och flyttat från skåne upp till södra norrland.

- Stått på ridskola i fem år

- Varit utbildare till småbarn 

- Tävlat och tränat i både hoppning och dressyr 

-Duktig hoppare

- Skogsmulle

- Förstahäst 

- Fostermamma till kalv 

- Handikapp häst 

- Äkta vän 

- Hållit koll på unghästen 

- Tävlat hästrally 

- Tränat i körning (dressyr/bruks/maraton)

halogen
1/11/14, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tänkte berätta vår historia om Strindberg.

Som hästtokig sedan barnsben fick jag turen(?) att få en lika hästtokig dotter! Hästarna kom in i mitt liv när jag var 7 då jag fick börja på ridskola,sen har det bara rullat på liksom,haft fullblod, halvblod,varmblod och hanterat ett antal hästar genom livet och tycker mig vara kunnig och erfaren efter 40 år med hästar i livet.

Så kom då sommaren -11 då jag tyckte det var dags för dottern att få prova på att ha egen häst över sommaren..maj -augusti.Så kom då denna lilla bruna häst gående ner för lastluckan och en helt ny period började i mitt liv.(fast jag visste nog inte om det just då) Hade inte alls någon erfarenhet av rasen trots massa erfarenhet av hästar i allmänhet och om sanningen ska fram så var jag lite skeptisk. Men Gud ska veta att jag har inte ångrat mig!! Behöver jag säga att han fortfarande är kvar?

Har nog aldrig träffat en häst som är som honom! Han är högst personlig och är fantastiskt rolig.Jag kan inte hämta honom i hagen tex,medans dottern behöver ropa vid grinden så kommer han! När han inte tycker att en lektion på volten är så kul,så börjar han sparka omkull konerna när han går förbi,samt att han kan trampa en på tårna med flit! Han är inte rädd för fan själv,kan vara ensam varsomhelst,står lös i stallet samtidigt som han har full koll på vad dottern gör,går hon in i sadelkammaren står han och tittar vart hon tog vägen ända tills hon kommer tillbaka,fortfarande på samma plats.

Dom har varit iväg på några hopptävlingar,felfria rundor 40 och 50 cm,hemma löshoppar han 80! Men det roligaste dom vet tillsammans är när det är tävling på Täby Galopp!!! Järnpiller vad han taggar igång! Tror han vet när det är Täby på G för då går han rakt in i transporten,men när vi ska hem strular han ALLTID! Dom har faktiskt kommit 3:a i ett 400m lopp med 8 startande tid 38,1 sek.

Vi skulle klippa honom i höstas och lånade en klippmaskin. han hade en helt annan åsikt om detta tilltag och ville inte alls. Vi provade några gånger men tillslut var det liksom ingen mening längre. Så kom då en dag när dottern och hennes något äldre kompis frågade om dom fick prova klippa honom och jag svarade uppgivet:-Ja gör det ni!! (Om ni tror att det går,tänkte jag) 2 timmar senare var han klippt stående lös på gången!! Dessutom var maskinen väldigt slö…Har börjat inse att det är nog bäst att jag håller mig i bakgrunden.

I somras körde vi in honom och vi tog det ganska lugnt och nu i efterhand så förstår jag att han bara undrat hur lång tid det ska behöva ta egentligen!!! Han formligen älskar att dra vagn,han hade nog väntat på detta hela livet! Jätte kul,för då kan även jag som vuxen vara med och när dottern växer ur honom,vilket tyvärr kommer hända,har vi fortfarande möjlighet att motionera honom!! Tror att han skulle tycka det var kul med travet,men det är en annan femma! Han lär ju stanna hos oss ett bra tag till!! Hoppas han blir riktigt gammal!

Av alla hästar som passerat i mitt liv så var det en liten brun häst som kröp allra längst in i hjärtat! Otippat.

MagganS-B
1/12/14, 9:13 AM
#20

Vilken fin " historia"! Och vilket fint russ, hoppas ni får ha kvar honom läääääänge!!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: