Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 2348 ggr
EwaAngantyr
7/8/08, 11:05 AM

Undrar om Wenche 3990?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag efterlyser så mycket information om Wenche som möjligt. Gärna även bilder! Var har hon stått? Vem har ridit in och kört in henne?

Annons:
PernillaJ
7/8/08, 11:31 AM
#1

Wenches uppfödare har nicket Wruss här på forumet.

Wruss
7/8/08, 3:00 PM
#2

Jag har fött upp henne och hon såldes inkörd till Kristina Dalborn i Uppsala som 3-åring om jag inte missminner mig. Hon såldes betäckt och fick i Uppsala sitt första föl (han lever ej längre). Hon betäckte ej om hos dem utan var i huvudsak ridponny. Jag tror inte att de körde henne men de red in henne och hade många barn som red henne under ngr år. Sen såldes hon tillsammans med stoet Papaya vidare söderut (antagligen till den som du köpte henne av). Jag har massor av bilder på Wenche som föl och unghäst, dock ej digitala. Har ingen bra scanner just nu heller. Skall se om jag kan åtgärda det på ngt sätt!

thilda-
7/8/08, 5:29 PM
#3

Wenche har väl även stått på en 4H gård?? =) jag har för mig det.. vi tänkte köpa henne förut år 2003 - 2004 (?)

Wruss
7/8/08, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3. Antar att du menar i Uppsala isåfall. Tror att Kristina D hade ngn koppling till ngn 4H-gård. Möjligt att Wenche lånades ut till en sådan, eller stod uppstallad där. Här en bild från när hon ställdes ut som unghäst och fick guld.

Wruss
7/8/08, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade en bild till. Denna är tagen vid en barnponnyklass på russutställningen på Gotland 2001. På ryggen sitter min då 5-åriga rullstolsburna dotter. Wenche gick med en speciell handikappsadel och skötte sig med den äran.

EwaAngantyr
7/9/08, 2:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack, vad fin hon var!!  Hon är fortfarande jättefin men inte riktigt i samma form som då. Det syns att hon fått flera föl nu. Så då har du kört in henne, Wruss?? Jag vill så gärna skaffa en liten vagn åt henne och köra när vi kan gå ut utan fölet.

Vi är så glada att vi fått möjligheten att köpa henne!!

Annons:
Wruss
7/9/08, 10:10 AM
#7

Wenche var aldrig ngn problemhäst på ngt sätt. Hon var lätt att köra in och gick alltid med bra framåtanda ute i skogen. Jag hade en 18-årig tjej boende hos mig den sommaren och hon jobbade mycket med Wenche. Hon kunde stå länge och väl ute på gården med vagn och sele och hon tömkörde långa promenader med henne. Så den dag det var dags att sätta för vagnen och köra var hon väldigt väl förberedd. Jag minns henne som en genomgo ponny - helt pålitlig! Lycka till. Hoppas jag kan få se henne igen ngn gång. Funderar på att åka till Örebrotravet på lördag för att se bl a hennes bror Winst som skall starta. Ytterligare en uppfödning skall starta och två till som jag ägt!

EwaAngantyr
7/9/08, 11:14 AM
#8

Det låte ju jättebra. Min lilla tjej är fyra år och ska börja rida på henne efter att fölet är någorlunda avvant. Sedan kommer jag att jobba henne med långa tyglar och även köra henne när jag har en vagn till henne.

Tack för info!

jjlarsson
6/10/13, 9:35 AM
#9

Jag red både Wenche och papaya när dem ägdes av Kristina! Är det någon som vet vad dessa små busfrön gör nu för tiden?

VeronicaP
6/10/13, 6:44 PM
#10

Papaya står i Laholm

Nusse87
6/13/13, 9:12 PM
#11

Wenche finns hos oss utanför Hultsfred, går som avelssto och så kör vi med henne också 🙂

Pia740
6/13/13, 10:12 PM
#12

Jag hade wenche hos mig en liten tid men har haft en avkomma efter henne. Dalsgårds Loredana som är såld till Finland.

Upp till toppen
Annons: