Annons:
Etikettallmänt
Läst 9107 ggr
annie
9/2/08, 9:56 PM

Vuxen rida russ?

Kikar in här lite då och då. Gillar russ och min första "egna" häst var världens snällaste russkille Glad.

En vän nämnde för mig att kanske russ skulle passa mig då jag gärna både vill skogsrida och köra, men inte vill ha en stor häst. Jag är tveksam, funkar det verkligen? Jag är 163 cm och väger runt 59-60 kg.

Annons:
Anna-Uppsala
9/2/08, 10:00 PM
#1

Ett stort russ bär dig utan minsta problem! Det finns dessutom russ som växt över gränsen och blivit små c-ponnyer - leta efter en sådan om du tycker att ett russ under 130 cm är för litet.

Lycka till! :)

Midlingur
9/2/08, 11:39 PM
#2

#1 Vad räknas som ett stort russ?

StuteriSolo
9/2/08, 11:40 PM
#3

Du är ungefär i min storlek, och mina russ har då inte svimmat av min ridning ännu, rider 1-3 ggr per vecka ungefär, kör för det mesta. Rider lektion och de har inte klagat ännu(hästarna alltså)

annie
9/2/08, 11:48 PM
#4

Jaha, vad bra! Får ta mig en funderare på detta med en kombinerad rid- och körponny iallfall…. Nu blev jag faktiskt rätt sugen på att hälsa på lite russ, nån som jag kan provrida hos Oskyldig?  Tusen tack för svaren!

Anna-Uppsala
9/2/08, 11:51 PM
#5

Ett stort russ är för mig ett russ som är mellan 127-134 cm i mankhöjd och rejält byggt, med mycket nacke och en rygg som en lagårdsvägg! :)

Tusen
9/3/08, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 inte nödvändigtvis. Mina tjejer, som väl ska anses vuxna då de är 18 resp 22 år gamla rider sina russ som är 124 resp 126 cm. De är inte direkt några klena russ men definitivt inga ladugårdsdörrar. De är välbyggda och vältränade däremot samt att tjejerna väger mellan 50-55 kg. De tävlar ju sina ponnysar i monté och där får man ju inte väga mer än 65 kg i full tävlingsutrustning (inkl. hästens utr.) så inte har de några problem att bära sina ryttare. De är några cm längre än 160 cm, men längden verkar inte russen bry sig så mycket om. Det är mest människor som tycker en hel del om det.

Annons:
MagganS-B
9/3/08, 10:05 AM
#7

# 6 Jättefina! Inga nackar och lagårdsdörrar där inte…..Jag håller med…tjocka russ, vilket ger nacka och rygg som en ardenner, behöver inte nödvändigtvis vara starka russ! Är hästen tränad för sin uppgift så orkar den bära en hel del, även om den inte är så stor.

[Russ-park]
9/3/08, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Russ ungf. 128 cm bär fint en person på 60 kg + sadel - ålder inget problem för hesten. På bilden är det 2 mammor + 2 barn. De vuxna på 55 - 60 kg. Russet mår då bra med en bomlös sadl där fördelar trycket - fx model Cheyenne. bj

Chirak-96
9/3/08, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag rider mitt russ ibland, kör mest. Men inte för att han inte orkar mig, skulle nog bara må bra av att jag red mer! Han är 127 cm och skapligt vältränad. Vi har även hopp och dressyr tränat. Varit iväg på 2 timmars uteritter och vi har skitkul!

Var bor du, så vi vet om du ville provrida! 

Hade ingen bild på när jag rider honom men här står jag iaf brevid.

annie
9/3/08, 2:07 PM
#10

# 8 Det ser ju så härligt ut! Tänker och funderar… jag som bara skulle ha shettisar…. tanken på ett russ känns inte främmande alls faktiskt :o)

Har en rockard som jag vet är dragen av welshmountain och jag har haft den till standardshettis. Kan den passa ett russ på runt 128 tro? Hur kollar man det i förväg?

#9 Vilken fin kille på bilden, urtjusig!!

Jag bor utanför Avesta, södra Dalarna Skrattande.

Anna-Uppsala
9/3/08, 2:39 PM
#11

Det är väldigt kul att köra russ - och så orkar de faktiskt mer än en shettis också. är man två vuxna som ska åka och vill ha en lite mer ordentlig vagn, måste man nästan ha ett par shettisar om det ska fungera på tävlingar och så vidare.

Jag tror du skulle kunna ha precis lika skoj med ett russ, alla gånger!

Därmed inget ont sagt om shetlandsponnyer - jag är själv väldigt förtjust i sådana, även om jag inte har någon.

[Loca Diaz]
11/29/12, 12:53 AM
#12

Nu är detta en gammal tråd. Men råka hamna in här genom google!
Jag är ute efter häst och alltid älskat ponnys. Inget för storhästar, tycker om deras bus utan att man ska falla högt haha. Jag är 19 år, 159 cm väger 45/48 kg (pendlar). Ett stort och kraftigt russ är jag sugen på. Vad tror ni? Haft en C-ponny förr, 135 cm vanlig lite nättare men då vägde jag 40/42 kg och var 14 haha.

Jag är mest ute efter skogsridning, samt lättare hoppning för kul (50/60 cm) och ev. körning. Aldrig kört men skulle vilja prova på. Mysigt att ha med sig en kompis i vagnen på en tur.

lillsandra
11/29/12, 8:31 AM
#13

Jag rider mitt russ, men jag är ganska liten och nätt även om jag är 35 år. Väger 42och är 158cm. Fast mitt russ som vi även kallar giganten/monstret mättes till 137 innan sommaren och nu har han växt lite till. Han fyller 5 i sommar. Men jag tycker det funkar bra.

Sen har jag 2 stora hästar med, men ibland är det ganska skönt med en lite lägre häst.

Annons:
Linnea
11/29/12, 11:02 AM
#14

#12 Mitt russ är ca 135 cm och jag är 156 cm och väger 47 kilo. Är 26 år för övrigt, enda i vuxna i stallet som rider ponny men det struntar jag i.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
11/29/12, 1:16 PM
#15

# 12 Du är som skapt för att rida russ, men köp inget på 120 cm utan gärna ett som är 127-129 eller kanske gått över gränsen 130! Brukar finnas såna som växt över och inte kan tävla i trav eller användas i avel! Lycka till!

[Loca Diaz]
11/30/12, 12:11 AM
#16

#15 ja det var det jag tänkte, ett russ på 126-128 eller gärna högre och gärna lite grov :) vill inte känna mig för stor haha, lättare att hålla balansen också än om de är för nätt. Vad kul då kanske jag ska söka lite!

Upp till toppen
Annons: