Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 1066 ggr
Tittut
11/19/08, 7:36 AM

Tittut-Marimbas avvänjning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt stoföl Marimba ska åka till Norge, och därför har vi börjat vänja av henne, så att hon bli redo att åka ifrån flocken när den dagen kommer.

Nu har hon haft egen box i tre nätter, och det går jättebra, även om hon är orolig till en början.

Umbra knyter sina föl hårt till sig, och Marimba är därför lite blyg sedan födseln, men hon har blivit mer och mer nyfiken alltefter tiden gått.

I går åt hon av sitt kraftfoder, vilket hon inte hade ro med de första kvällarna. Hö är däremot mycket bättre!

I morse var hon mer än sugen på lite mammamat, så hon sprang framför och försökte dia i farten på väg till hagen.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
garrilina
11/19/08, 8:00 AM
#1

Vad söt hon är, med långa ögonfransar.

Våra tre hingstar håller också på att vänjas av, de står i en box tillsammans på nätterna. Var lugna och åt från första kvällen, men vill gärna ha en morgonslurk direkt på morgonen.

MagganS-B
11/19/08, 8:39 AM
#2

Vilket litet gull….

Mina står också tillsammans på nätterna sen ca. 14 dagar. Vad jag sett så blir det bara en liten snuttestund på morgonen när dom släpps ihop. Bägge fölen äter bra, och mammorna ser ut att tycka det är skönt att slippa dom små!

Tittut
11/20/08, 9:20 AM
#3

I natt verkar Marimba ha tagit det ganska sansat. Det var en del hö kvar, men hon hade inte roddat till det så i boxen som hon gjort innan.

Lika hungrig som vanligt när hon kom ut med mamma, men det kan man ju förstå.

Ska ta och raspa hovarna på henne igen. Får se om det kan bli ikväll. Är hon torr kan hon få bli lite borstad också, men sista tiden har de sett ut som dränkta katter när de kommit in, och då är det inte mycket idé att borsta.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Merete-h
11/20/08, 3:52 PM
#4

Så bra at hun skal til Norge :0)

Gratulerer så mye til familien som har kjøpt denne fine følungen !!

annn
11/21/08, 9:45 AM
#5

Katla och Markatta har stått i skilda boxar om nätterna i snart två veckor. Mtt russto Filippan har flyttat till Annika för att sällskapa Markatta när Katla snart (tillfälligt) flyttar för att kunna visa sina talanger på travbanorna igen under säsongen 2009. Filippan kommer att förutom Markatta få ytterligare en nyavvänjd russtofölunge att trösta. Förhoppningsvis kommer hon att mogna, hon som är sju år och alltid varit yngst.

Ann

Tittut
11/21/08, 10:23 AM
#6

I går försökte jag att ha Marimba och Movitz tillsammans i en box. Det blev rörigt när jag skulle ta in dem, så jag tänkte att de kunde bo ihop på natten, men se det ville inte Marimba!

Hon blev urförbenad på Movitz, och det slutade med att han fick gå tillbaka till mamma. Då blev hon nöjd!

Är nog gott gry i henne, trots allt!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Tittut
11/26/08, 8:16 AM
#7

Kan inte skryta med att det händer så jättemycket, men det är inte heller nödvändigt tycker jag.

Häromkvällen raspade jag hovarna på Marimba igen, och hon var jätteduktig. Eve stod med i boxen som stöd, men annars stod hon helt lös utan grimma och uppförde sig exemplariskt.

Nu när de kommit in med ispansar på kroppen, har hon fått finna sig i att bli avkrattad med den lilla handskrapan av metall som jag har när de fäller, och som också är jättebra att ta bort snö med.

Det har hon tyckt varit lite obehagligt, men hon står still om man håller en hand fram i bringan.

I det stora hela tycker jag hon funkar som hon skall!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/9/08, 8:22 AM
#8

Det blev inte mycket till träningsdagbok det här…

Nu är hon ialla fall installerad i Norge, och vi önskar Lycka Till!

Resan och allt runt om har gått bra, så nu får vi se hur resten artar sig.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/9/08, 10:43 AM
#9

Det står litet om sötnosen Marimba i min blog här på sajten.

Upp till toppen
Annons: