Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 1570 ggr
annelie-huskvarna
2008-11-23 08:58

annelie-huskvarna, Casper

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här träningsdagboken kommer att handla om min russvalack Casper.

Casper är hittills inte så mkt riden då han inte är så gammal än. Jag vande honom vid sadel när han var tre och satt på honom några gånger, sedan fick det va till i somras när han fyllde 4 år. Jag har ridit ut små korta rundor på honom där han fått skritta, trava och galoppera. På banan har vi jobbat lite med öppna och sluta i skritt. Eller mest öppna som han är jätteduktig på, slutan går sådär än så länge.

Just nu har han vuxit en del över baken och är lite överbyggd. Jag kastrerade honom i somras, så antar att det är därför som han har växt lite. Hoppas han växer ikapp i framdelen snart igen. Eftersom jag inte vill rida honom när han växt så ojämt, så har jag börjat köra in honom. Han var tömkörd en del innan, så nu har vi gått med rep och släpa två gånger och det går bra. Det är ju alltid skoj att både kunna rida och köra :)

Annons:
annelie-huskvarna
2008-11-23 09:01
#1

f.- 04 e.Engelbrekt 520 u.Manina 3781

Jag tror han för närvarande är ca 126-127 cm, men ca två cm högre övre rumpan för tillfället.

savrarpstuteri
2008-11-23 11:42
#2

Oj vad roligt att få lite info om Casper!

Han är ju bara så himla läcker!!! Inte undra på att du ser så glad ut där du står framför honom Glad!

Lycka till med honom framöver.

annelie-huskvarna
2008-11-24 22:35
#3

Tack tack!

Han är verkligen alldeles underbar att hålla på med. Fast det är ju inte så konstigt med så bra föräldrar Skrattande

Idag skulle vi ha tömkört honom med släpa igen men tyvärr fick vi skjuta på det, då mamma som skulle hjälpa mig inte ville ge sig ut å köra i det snöiga vädret. Har iallafall fått tag på en sulky nu som vi ska hämta om ca tre veckor. Ser verkligen fram emot att få köra honom och jag tror han kommer att tycka det är jättekul. Han står alltid vid grinden och vill att jag ska ta honom :)

annelie-huskvarna
2008-11-29 15:33
#4

Idag blev Casper lycklig när jag tog honom först :)

Eftersom han är lite överbyggd bak och jag pga det inte vill rida honom nu, så får man ju hitta på lite annat. Han är lite rund om magen, men jag kan ju inte dra ner på fodret eftersom Manina och han går i samma hage och hon behöver det mängd de får, så får jag försöka motionera lite mer istället.

Så idag gick vi en liten sväng och sedan släppte jag honom på ridbana (som äntligen torkat upp) och då blev det fullt ös i galopp ett bra tag. När det kändes som att han var klar kallade jag in honom till mig och så longerade jag honom lite i skritt och trav innan det var dax för honom att få ge sig ut i hagen igen.

annelie-huskvarna
2008-12-02 14:08
#5

Igår tömkörde jag å mamma Casper med släpa igen och det gick hur bra som helst :)

Så nu väntar vi bara på sulkyn som vi ska hämta hem 13/14 december…

Så vi kan börja träna bort den där kulan han har och samtidigt bygga muskler och förbättra konditionen.

annelie-huskvarna
2009-02-12 18:54
#6

Äntligen har jag börjat rida Casper igen och han ser nu ut att ha vuxit ikapp i framändan. Har ridit honom två-tre dagar i veckan nu de senaste två veckorna och han tycker det är hur kul som helst. Energin är det sannerligen inget fel på, det är bara full fart framåt som gäller om han får bestämma. Men det får han bara ibland hehe…

Vi har bara ridit ut kortare turer i skogen än så länge med mest skritt men även kortare trav och galoppsträckor. Men det är himla kul att ha kommit igång igen nu =)

Annons:
annelie-huskvarna
2009-04-05 09:45
#7

Red Casper igår och det va ett tag sen jag gjorde det sist. har varit mkt med jobb, plugg och träning så tiden har inte riktigt räckt till.

Men nu är det dax att ta tag i det igen. Men han är ju helt ljuvlig att rida, det kändes inte som att det var över en månad sen sist. Kul med hästar som nästan vilar sig lite i form… Sist jag red så kunde han för sitt liv inte förstå hur han skulle göra för att göra en sluta i skritt, men igår så bara gjorde han det när jag bara ändrade lite i sitsen. Vänster sluta funkade kanon medan höger fortfarande är lite jobbigare för honom, men med övning kommer färdighet. Tog det lugnt igår eftersom det va ett tag sen sist och gjorde bara lite öppna och sluta i skritt. Himla kul att va igång igen :)

annelie-huskvarna
2009-07-07 08:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Oj va längesen det va jag skrev nåt här sist Förvånad

Utbildningen av Casper går jättebra och sedan jag skrev här sist så har jag varit iväg och tränat en gång med honom för Christina Drangel och vi fick lite tips på bra övningar för att bygga upp hans styrka och bärighet. Bland annat så var ryggning väldigt bra för att stärka upp muskulaturen i bäckenet och därmed även förbättra hans galopp och efter ca 1,5 månads träning så börjar jag faktiskt märka resultat. Så kul :)

Ryggningarna går nu jättebra för det mesta och öppna och sluta i skritt funkar kanon, så nu har vi även börjat lite i trav och han orkar 2-3 långsidor med öppna i varje varv. Galoppen har även den blivit mkt bättre och då framförallt höger, fattningen blir nästan alltid jättebra och höger galoppen har fått en helt annan bärighet. Vänster galopp är han ännu inte lika stark i men med fortsatt träning så kommer nog den att bli bättre med. Tanken är ju att han ska vara med på kvalitetsbedömning i Ölmstad i början av september :)

Nu fick vi ju ett litet avbräck då han fick en del bitmärken över hela sidornai lördags, men såren ser redan nu jättefina ut och svullnaderna är helt borta så till helgen är vi nog igång igen.

Upp till toppen
Annons: