Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1653 ggr
Hovgarden
1/27/09, 3:02 PM

Vad ska en bra stuterihemsida innehålla!?

Vad tycker du om/inte om när du går in o kollar på stuteriers hemsidor. Stamtavlor, info layout ja vad mer vill du se och veta när du kommer in?

Vad tycekr du är en bra hemsida och är det ngt specirllt du uppskattar?

Gäller stuterihemsidor samt hingstars sidor som jag främst tänker påmen alla tips är välkomna!

Katja

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
QuickStep
1/27/09, 6:01 PM
#1

Det jag saknar på många sidor om hingstar.. det är vad dem har gjort. meriter. om dem har tävlat och så..
det står ofta härstamning och avkommor o sånt men jag vill gärna veta vad hingsten har presterat.

palomia
1/27/09, 7:07 PM
#2

Det jag saknar på många "hingsthemsidor" är kostnad för hingstens tjänster.

Hovgarden
1/27/09, 7:13 PM
#3

Tackar :) Båda dessa saker som man som stoägare vill veta.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Kristina-
1/27/09, 7:22 PM
#4

Hingstens stamtavla och meriter, ev. avkommors meriter och vad det kostar att betäcka med honom och vad som ingår som bete och så. Det är vad jag som stoägare tycker är viktigt att veta.

Hovgarden
1/27/09, 7:24 PM
#5

Layout o så?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hovgarden
1/27/09, 7:24 PM
#6

Typ sånt som inte är allra nödvändigast men kul ändå :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
MagganS-B
1/27/09, 7:47 PM
#7

En enkel layout, inte en massa "krafs" och konstiga färger! Inte en massa uppräkningar av meriter, dom skall vara med, men kort och koncist, annars blir det jobbigt att läsa. Gärna lite historik om avelsstona…..En bra presentation av människorna omkring hästarna också!

[Croneld]
1/27/09, 7:58 PM
#8

Det jag tycker ät viktigt och intressant när jag tittar in på en hemsida är:

  • Att layouten är trevlig och inbjudande, för mig är den stilren och gärna inte för mycket information på startsidan. Lagom är bäst.
  • Inte för många alternativ i huvudmenyn.
  • Men gärna underrubriker.
  • Inte behöva klicka för många gånger
  • Det ska gå lätt att hitta in på hästarnas sidor, lagom med information. Inte för många klick, utan att man snabbt kan finna informationen och ev. trycka sig vidare.
  • När det gäller hingstar så r det trevligt om all basfakta finns där, aktuell information för gällande säsong och att bilderna är tydliga. Gärna vad som gäller vid betäckning och pris, det var ett bra förslag.
  • Fakta som basfakta, stam och lite personligt om hästen.
  • Gärna en liten presentation om stuteriet, kanske lite historik, vad man har för inriktning och tanke med sin avel. Inte för långt bara.
  • Och framför allt att sidan är uppdaterad, det är a och o. Bort med gammal information som ligger och skräpar, så den känns inbjudande och aktuell.
annie
1/27/09, 9:04 PM
#9

Håller med alla föregående talare men vill tillägga en sak.

Något jag tycker är kul ( jag som är helt novis på gotlandsruss och är bortskämd med shetlandsponnyernas webstambok) är historik kring stammen på såväl hingstar som ston.

Ok, detta blir liksom en bonus - för jag vet hur mycket arbete det ligger bakom att skriva sådant. Men kul är det!

Ett exempel jag sett på en hemsida var små popup fönster när man klickade på ex. far, farfar, mor, mormor osv osv. Där stod lite om vilka de var, vilka meriter osv. Helt kort och koncist. Bara ett liiitet fönster, ibland m. bild.

Något sådan vore ju skoj att läsa om. Bara sådär så att man får ett hum om vad som finns bakom i stammen. Om det är en "gammal" stam eller "ny" (vad nu DET innebär). Om faderns, farfaderns, moderns, mormoderns meriter osv. Bara helt kort!

PRIS på kostnader kring betäckning är ett stort plus!

Tycker iallafall att det är jättekul att läsa stuterihemsidor Skrattande!

Hovgarden
1/27/09, 10:00 PM
#10

Tackar bra med alla åsikter är rätt nöjd med min hemsida o de där småfönsterna var ju en bra ide men tyvärr kan jag inte ha det… men jag har skrivit info om föräldrarna på alla hästar. meriter avkommors meriter osv.

Titta gärna på www.freewebs.com/hovgarden o tyck till!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

MagganS-B
1/27/09, 10:47 PM
#11

# 10 På din till salu-sida stod en del saker som var sålda, dom kan man gärna ta bort tycker jag……Annars var den bra, möjligen lite bleka färger…..

Hovgarden
1/27/09, 10:55 PM
#12

#ok! Tack!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hovgarden
1/30/09, 8:24 PM
#13

Upp

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
karisma
1/30/09, 10:09 PM
#14

Vara uppdaterad och fungera inte som min som legat nere i fyra månader ingen bra reklamGråter

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Hovgarden
1/31/09, 11:06 AM
#15

nej då min är ständigt uppdaterad :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Ledin
1/31/09, 11:56 AM
#16

nu är det inte bara russhemsidor jag tittar på utan lite andra med. Men jag gillar när man har lite fina vardags bilder med inte bara utställningsbilder på sina hingstar/ston utan lite så man ser personligheten oxå (inte bara hagbilder heller). Det saknar jag ofta. Sen ska det vara lätt o ren sida färglad visst det kan den vara men färgteamat ska gå igenom hela sidan. #8 har skrivit ner bra saker :)

Hovgarden
2/1/09, 1:20 PM
#17

Jag håller på med russ, shetland o NF så det är spelar ingen roll vilken ras. Som sagt så finns min hemsdia längre upphär på sidan. Vill bara ha tips öfr att få den ännu bättre :D tack för alla tips!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: