Annons:
Etikettfärger
Läst 14021 ggr
Erja
2/5/09, 7:41 PM

Färger - avelshingstar

Jag har nyligen intresserat av färger och deras arvbarhet och vill kolla egna hästar vad dom har som genotyp och vilka färger kan dom lämna.

I den här tråd kunde vi diskutera om avelshingstarnas färger, vilken genotyp dom har -> vad kan dom lämna.

Vi kan ta Gumino som exempel. Jag tycker att han har genotyp EeAA eller jag tror EeAa. Min föl e. Gumino är tydligen bleksvart men vet inte säkert.

Annons:
ninam
2/5/09, 9:18 PM
#1

Min hingst Manicken 567 har genotypen AaEe, detta vet jag säkert för att han själv är brun, har lämnat svart föl och hans mamma är fux.

Denna kommentar har tagits bort.
crazycattiz
2/5/09, 10:05 PM
#3

Nja, nog är det väl ändå tvärt om..

Det svarta pigmentet betecknas med E och finns således hos alla bruna occh svarta hästar. A (aguti) är det anlag som förhindrar det svarta från att sprida ut sig över kroppen och gör att det stannar vid man svans och ben.

En fux saknar helt det svarta anlaget och har därför alltid ee men kan bära på agutianlaget men det vet man inte förän en fux har fått en brun avkomma med en svart hingst. Om den har AA Aa eller aa spelar ingen roll för fuxens färg, det är blir ändå en fux.

Svarta hästar saknar alltså aguti anlaget och har alltid aa samt den svarta färgen E antingen i dubbel eller enkel uppsättning.

Den bruna hästen har alltid både det svarta anlaget E och aguti anlaget A

Dvs

A= aguti anlaget som förhindrar den svarta färgen från att sprida sig . domineraar över a.

a= avsaknande av agutianlaget.

E= Den svarta färgen. Dominerar över e.

e= avsaknande av den svarta färgen. ee är alltid en fux

crazycattiz
2/5/09, 10:13 PM
#4

Vidare blir det:

AAEE (homozygot brun, lämnar bara brun)

AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart)

AAee (fux, kan lämna brun och fux men aldrig svart)

AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart)

AaEE (brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux)

aaEE (svart, kan lämna brun och svart men aldrig fux)

aaEe (svart, kan fux och svart. Kan bara få bruna för om partnern har ett A): Vagabond, Petrik, Lagun G

aaee (fux, kan lämna fux. Kan bara få bruna och svarta föl om partnern har ett A och E)

Aaee (Fux, kan lämna fux. Kan bara svarta eller bruna föl om partnern har E)

PernillaJ
2/5/09, 10:14 PM
#5

#3 Hoppsan - mina anteckningar är gamla (från kurs 1991!), i mina papper stod det Aa och Bb för de olika anlagen. Jag bytte bara ut B mot E men det blev ju fel… Tack för rättelsen.

Hagelberg
2/5/09, 10:32 PM
#6

#5 Men hingstarna stämmer väl med själva texten, sen får man byta om på a och e.

Jag roade mig med att leta genotyper via stamboken för några år sedan, jag reservera mig för att jag kan ha fel:

Clipper 122 Aa ee + skäck
Gullding 108 Aa ee
Clipper J:R 281 Aa Ee
Klipp 93 Aa Ee
Raketen 102 Aa Ee
Teddy SPR 166 Aa Ee
Raggen 101 aa Ee
Ricken 133 Aa Ee
Engelbrekt Aa Ee
Klippman 97 Aa Ee
Junisorken 484 Aa Ee
Ysak 514 Aa Ee
Drömprinsen Aa ee

Sen kroknade jag, lyckades lista ut 3 st på många men inte alla fyra och så tappade jag suget.

Annons:
Erja
2/5/09, 10:45 PM
#7

Och Micklas 571 har väl EEAa = brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux.

Här är en sida var man kan kalkylera färg möjligheter:

Color Calculator

PernillaJ
2/5/09, 10:46 PM
#8

#6 Jadå, mina påståenden om hingstarnas färgnedärvning stämde, fast att jag använde gamla och nya anlags-bokstäver om vartannat trasslade till det hela på ett dumt sätt. Bakläxa! Jag får plocka fram böckerna och plugga endera dagen.

ryttarn
2/5/09, 10:52 PM
#9

Jag har det iallafall lätt efterssom Tejas Monljus 540 är homozygot brun, dvs AAEE om jag förstått det rätt.

Hittils har vi fått fyra för efter honnom, alla fyra är bruna men ingen av dom har samma bruna färg vilket jag tycker är intressant. Brun kan verkligen vara väldigt olika "färger".

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Hagelberg
2/5/09, 11:03 PM
#10

#9 Nu vet jag inte färgerna på stona men är inte det lite för lite avkommer för att avgöra det?

ryttarn
2/5/09, 11:13 PM
#11

#10 Givetvis är det det, men han har ytterligare drygt 20 avkommor, samtliga i olika nyanser av brunt, de fyra jag reffererade till är de vi fött upp själva…..

De ston vi fått avkommor ifrån är en fux, en "klassiskt russ brun", en brun och en svart.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

entill
2/6/09, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fridhems Jonatan är homozygot brun AAEE, lämnat ett 60-tal bruna avkommor i olika nyanser, dock aldrig svartbrun eller den svarta färg man förr kallade mörkbrun.

Trojka Viking AaEE, har lämnat ett 40-tal avkommor, bara bruna och svarta. Bl.a. bleksvart.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Tjiwi]
2/6/09, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

GRUS 363 är också en homozygot brun hingst…..lämnat ca 100 avkommor, alla bruna utom fyra som är gulbruna.

NJORD 612 får sina första avkommor i år och det ska bli spännande att se vad han lämnar för färg/er. Han betäckte två fuxar och resten bruna. Någon som kan räkna ut vad han ev kan lämna/inte lämna med hjälp av stam??

Annons:
PernillaJ
2/6/09, 10:15 AM
#14

Nu hoppas jag att jag har fått ordning på bokstäverna! Färggenetik är kul. Här är en lista med hingstars grundfärganlag som nämns ovan, plus ytterligare några hingstar:

AAEE (homozygot brun, lämnar bara brun): Fridhems Jonatan, Grus, Jucent, Tejas Monljus

AaEE (brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux): Cardinal, Dröm, Ernst Rasken, Grane, Hero, Inter, Jesper, Juniper, Kasper, Klippman, Micklas, Munter, Nepturn, Niklas, Nomad G, Sverker, Trojka Viking

aaEE (svart, kan lämna brun och svart men aldrig fux): Briljant, Ernst Mascot, Hubertus, Ponte, Raider, Rajman, Rollo

AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart): Brokad, Brunte, Caruso, Clipper Junior, Engelbrekt, Gumino, Julle, Junisorken, Klipp, Komet, Korsnäs Brådis, Manicken, Raketen, Rebus, Ricken, Ripadals Benni, Teddy, Tomtebos Enoc G, Ysak

AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart): Center (?), Cyklon, Darius Roll, Effekt, Fanfar, Granit, Hadar (?), John Russ, Lymmel, Timon (?)

AAee (fux, kan lämna brun och fux men aldrig svart): Jakob Dubbe, Kurir G, Mario, Parat

Aaee (fux, kan lämna brun, fux och svart): Clipper, Drömprinsen, Gullding, Lagun G, Petrik, Vagabond

aaee (fux, kan lämna brun, fux och svart): Jardin, Kajak G, Kanyl G, Major G

aaEe (svart, kan lämna brun, fux och svart): Amarillo, Axel, Barocko, Chaplin, Clant, Duktig, Furir, Jupard, Othello G, Peter Pan, Porter, Raggen, Ripadals Jecell, Ripadals Jinnic, Skotte

#6 Jag tror inte Klippman var Aa Ee, snarare AaEE - han lämnade så vitt jag vet aldrig någon fux?

Christina-Lundberg
2/6/09, 12:05 PM
#15

Hej!

Ni som har full koll på alla bokstäver och lita att göra:) Kan väl kolla vad min Karsk har för "bokstavs"kombination.

Tack på förhand!
Christina

Hagelberg
2/6/09, 12:23 PM
#16

Om man bara ser på hans föäldrar så har han AxEe För att kunna lista ut vad han har på x måste man se på hans hur hans avkommer blir. En chansning med tanke på att hans mamma inte har lämnat någon brun ? avkomma så har han Aa Ee

[Tjiwi]
2/6/09, 12:52 PM
#17

Av de homozygota bruna hingstarna är ju varken Grus, Jonatan eller Jucent verksamma längre, endast Monljus, men finns det fler som är verksamma idag som man vet är det??

PernillaJ
2/6/09, 4:23 PM
#18

#15 Jag håller med Hagelberg om att Karsk är A?Ee, alltså antingen AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart) eller AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart). Elilia, som antingen är Aaee eller aaee, har lämnat en brun avkomma (Karsk). Karsks pappa Rasputin var sannolikt AaEE.

#17 Jag gissar att Myre troligen är AAEE, homozygot för brun?

Hagelberg
2/6/09, 4:50 PM
#19

#18 Gud så pinsamt att inte tänka på Karsk!

Teja-Bea
2/6/09, 4:58 PM
#20

#17 Jag kan nog säga säkert att även Silverboy är AAEE, mao homozygot brun (dominantbrun i vardagsspråk)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
Tusen
2/6/09, 5:31 PM
#21

Nu är vi jättenyfikna på en sak. Skulle Tejas Monita (ljusbrun) e. Drömprinsen (ljusfux  Aaee) u. Tejas Monela brun (som med Drömprinsen fått 3 ljusbruna och en svart avkomma)
med Trojka Viking (Ljusbrun AaEE) kunna få ett svart föl?
Antar att möjligheten är liten men finns det någon chans alls?

Någon som orkar titta efter och ge ett svar?

PernillaJ
2/6/09, 5:45 PM
#22

#13 Jag tror att Patron är AaEe. Jiga är nog AAEe. Det betyder i så fall att Njord kan vara vilken som helst av de bruna varianterna, AAEE, AaEE, AaEe eller AAEe.

Antingen väntar du och ser vad han lämnar, eller om du är otålig och nyfiken kan du roa dig med att DNA-testa honom för Agouti (talar om ifall Njord är AA eller Aa) och Red/Black Factor, fuxtest (talar om ifall han är EE eller Ee). Kostar $25 per test hos t ex det här amerikanska laboratoriet.

#21 Det beror helt på om Monita är AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart) eller AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart). Vänta och se, eller Agouti-testa, se ovan.

Hagelberg
2/6/09, 5:54 PM
#23

#21 Klicka på länken i #7 som Erja la dit. Där kan du få det uträknat vad chanserna är i % för de olika färgerna, jag la den till mina favoriter!

Jennie_A
2/6/09, 7:24 PM
#24

Jag är lite nyfiken på om Primusa (e.Munter, u.Pirouette ue.Marcolo) och Darius Roll skulle kunna tänkas få ett fux-barn? Någon med "färgkoll" som kan svara på det? Svart är väl uteslutet, läste ovan att Darius inte kan lämna svart? Annars så är alternativen inte så många kvar, ut kommer med största sannolikhet en brun häst :o)

PernillaJ
2/6/09, 8:08 PM
#25

#20 Silverboy har verkligen genombrun härstamning, man får gå till fjärde led för att hitta annan färg! Jag undrar om inte även både Oidipus och Beata kan vara homozygota bruna. De har ju en hel del avkommor vardera och har vad jag kan se bara lämnat brunt.

#24 Darius är AAEe, och jag tror att Primusa är AaEE. Det betyder i så fall att deras gemensamma avkomma kan inte bli annat än brun, vilken som helst av de bruna varianterna: AAEE, AaEE, AaEe eller AAEe. (Du får nog avla på Primavara eller Iva om du vill ha fuxföl!)

Jennie_A
2/6/09, 8:17 PM
#26

#25 Tack för svaret! Primusa har tidigare bara fått två bruna (e.Polar & e.Skärmnäs Pigall) och en svart (e.Polar).

Tusen
2/6/09, 8:37 PM
#27

#25 Snälla Pernilla kan du inte hjälpa oss också. Var inne på länken men fattar inte färgerna som man ska välja mellan. Frågan ligger på #21  Kan nämna att Monelas mamma, Anemona var svart och Monela är efter Komet (AaEe) som var gul av någon variant. Anemona är efter Sverker u. Mona Lena 517 (e.Klipp) Om nu detta hjälper.

Annons:
Hagelberg
2/6/09, 8:50 PM
#28

Då vi vet Trojka Viking Aa EE och det vi vet om Monita är att hon har A? Ee.  Om hon har Aa Ee har hon 25% chans till svart föl, är det däremot AA Ee kan de bara få bruna föl. De får hur eller hur inga fuxföl.

PernillaJ
2/6/09, 9:07 PM
#29

#27 Drömprinsen är Aaee, Tejas Monela antagligen AaEE.

Tejas Monita är brun, antingen med genuppsättningen

  • AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart), eller

  • AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart)

Beroende på vilken av de båda varianterna Monita är blir färgen på ett föl med Trojka Viking som Hagelberg skriver i #28: definitivt brun om Monita är AAEe; alternativt troligen brun med chans på svart om det skulle vara så att Monita är AaEe. Det är agouti-anlaget (som crazycattis beskriver i #3) AA eller Aa i början som avgör, och som ni kan Agouti-testa via att låta DNA-analysera ett tagelprov från Monita, om ni har lust. Trojka + Monita blir definitivt ingen fux, eftersom Trojka aldrig lämnar fux.

Hoppas det klarnade…

JuliaS
2/6/09, 9:47 PM
#30

#13 & 22 Patron är AaEe precis som Pernilla säger. Han har lämnat både brunt, fux och svart.

Hovgarden
2/6/09, 10:23 PM
#31

Om Jucent oxåär homozygotbrun och Beata oxå lär Myre oxå vara homozygot brun :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Tusen
2/7/09, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#29 Tack snälla Pernilla! Då vet vi. låter som om chansen att få en svarting är väldigt liten om det är någon chans alls. Och fux, ja… det är väl inget vi direkt har funderat på heller. Ljusbrunt är väldigt vackert tycker vi.

[Tjiwi]
2/7/09, 11:42 AM
#33

#22 Ticketack. Inte för det spelar så stor roll vad han lämnar även om jag samlar på bruna, helst med stjärn….till fyrspannet…Flörtmen det skulle kanske vara kul att skicka in ett prov ändå! Var ju inte dyrt med det.

Polenta
2/7/09, 2:49 PM
#34

Det är väldigt intressant det här med färger, men jag blir alldeles yr i huvudet av att bara läsa det här! :D Men jag undrar om någon har lust att kolla upp vad Polenta är och vad hon kan få för färg på fölisar?

Polenta, brun
e. Redde 327
u. Ulona 2454 (vet att hon har lämnat en hel del olika färger)

Ska även säga att Polenta har haft en fölis, fux blev han e. Tor. Jag är sugen på att betäcka henne med en superfin travare, Nattha Bloms, Rosenhälls Mawerick om han nu blir godkänd i framtiden :) Är lite nyfiken på vad dom kan få för färgkombinationer? Ska även tillägga att båda har vita tecken i mängder, både ben och huvud .. hur ärvs föresten tecken? Någon som har koll på de?

Annons:
Peder
2/7/09, 8:00 PM
#35

Rosenhälls Mawerick har väl även en vit fläck under magen?

Tyckte mig se det iallafall , och då är han ju skäck :-)

Polenta
2/8/09, 12:39 AM
#36

#35 Jag har faktiskt ingen aning då jag bara har sett kort på honom, men Nattha själv borde väl veta om han har en fläck under magen?

Ingen annan som har något att säga? :) Vad tror ni om Polentas färg då? Det där med AaEe och allt vad det heter är för avancerat för mig just för tillfället .. :P

Hagelberg
2/8/09, 8:14 AM
#37

#36 Så här ur huvudet: Polenta kan få fuxföl (vet vi säkert) Sen tror  jag inte Polenta kan få svarta föl. Reddes farfar, Dorn, lämnade svarta föl men jag vet inte hur det är med andra i hennes släkt.

GE
2/8/09, 12:08 PM
#38

#14 Svarta hingstar saknar agoutianlag (A), och kan inte lämna brun avkomma om inte stoet har ett agoutianlag. Det är således inte den svarta hingstens förtjänst om det blir bruna föl, så ska det verkligen stå kan lämna brun på dem?

Kanske är det fel av mig att tänka så, men det är för att jag utgår från att hingsten själv har minst ett anlag av den färg han kan ge. Vissa färger förutsätter att både sto och hingst bär på anlaget, men när det bara krävs ett anlag, borde det inte då komma från hingsten för att man ska kunna säga att han lämnar den färgen?

aaEE (svart, kan lämna brun och svart men aldrig fux): Briljant, Ernst Mascot, Hubertus, Ponte, Raider, Rajman, Rollo

aaee (fux, kan lämna brun, fux och svart): Jardin, Kajak G, Kanyl G, Major G

aaEe (svart, kan lämna brun, fux och svart): Amarillo, Axel, Barocko, Chaplin, Clant, Duktig, Furir, Jupard, Othello G, Peter Pan, Porter, Raggen, Ripadals Jecell, Ripadals Jinnic, Skotte

alpros
2/8/09, 1:21 PM
#39

Med risk för att svaret finns någonstans i en färgtråd, frågar jag ändå om det är så att vissa svarta hingstar tenderar att få fuxfärgade avkommor? Jag har hört det även vid andra tillfällen, gällande annan hingst, men jag tänker speciellt på när vi var med sto till Porter och hingstägaren nämnde sa att Porter ofta lämnade fuxavkomma. Och med vårat sto skulle det absolut bli en fuxunge, med tanke på att vårat sto var fux. Det blev en fuxunge också. Och visst är det väl så att Porter fick många fuxiga avkommor? Vad jag förstår är fux ett dominant anlag och fuxarna blir vad jag förstår av statistiken allt fler rent procentuellt. Stämmer det?

Hagelberg
2/8/09, 1:38 PM
#40

#39 Fux är ett rececivt anlag och fås bara när anlaget för svart saknas. Svart är dominant över fux. Porter hade ett anlag för svart, alltså endast en uppsättning. Tillsammans med fuxston (som helt saknar anlag för svart) är det 50 % chans för fuxföl. Hingst med dubbla anlag för svart kan aldrig få ett fuxföl.

Avlar man mkt på fux försvinner anlaget för svart eftersom dessa individer inte ger någon gen för svart till sina avkommer (se #38 resonomang). Det är "lättare" rent genetiskt att avla på recesiva anlag för har man ex en fux vet man att båda anlagen är fux. Vid ex brun kan det vara dolt ett fuxanlag som kommer fram långt senare.

palomia
2/8/09, 1:38 PM
#41

#14 Vilken bra info.

Jag tror jag vill ha en Mareld-Micklas för vi har haft så många fuxar de senaste åren… Och avkommorna vi såg efter honom på Skansen var bedårande. Speciellt publikens favorit.

Annons:
alpros
2/8/09, 2:23 PM
#42

#40 Tack för ditt svar!

Stoet (e Furir) fux med vit man och svans fick 4 avkommor

e Kasper - blev brun

e Porter - blev fux med vit man och svans

e Granit - blev fux med vit man och svans

e Quito - fux med röd man och svans.

Förstår jag dig rätt, att Furir i det här fallet, inte lämnade det svarta anlaget till henne?

Stoets mamma var fux med vit man och svans.

Polenta
2/8/09, 2:32 PM
#43

#37 Okej .. jag har försökt kolla upp lite vad dom har för fäger i hennes släkt, men jag lyckades inte så bra då en sida jag brukar kolla på inte fungerade som den skulle nu …

e. Redde brun
ee. Jidon
eu. Edda

u. Ulona isabell ?
ue. Lurifax
uu. Limona

Avkommor u. Ulona 2454
Polenta e. Redde brun
- Zaldi fux e. Tor svart
Jonah brun e. Lorion
_- Zeenith brun e. Jupiter R brun
_Lon brun e. Jidon
_- Toppå rödskäck u. Ja
- Acrobat brun u. Fricka
- Marlon S fux u. Mallika
_Birk bork e. Jupiter R brun

Är det någon annan som har lite funderingar?

Scillajsa
2/8/09, 2:35 PM
#44

Fax har jag ingenaning om vad han har för kombination men jag vet att han lämnat fux med både svarta och bruna mammor. Han har lämnat svart föl med isabell mor och så några bruna så där kan man väl få vad som helst beroende på vad mamman till bebisen har bakom?

Hagelberg
2/8/09, 3:37 PM
#45

#42 Precis! Hon fick inget anlag för den svarta färgen, varken från mamman (som saknade då hon var fux) eller från Furir som endast hade ett svart anlag. Han gav henne det som ger fux. Sen finns det gener för det där med ljus man och svans men det kan jag inte alls :)

alpros
2/8/09, 3:47 PM
#46

#45  Tack återigen för svar!

Nu har jag ett isabellsto, som fått två fölungar e fuxfärgade hingstar och det har resulterat i en fux och en isabell. Det ska bli intressant och se om det blir fler isabeller framöver, eller om det var en engångsföreteelse.

Hagelberg
2/8/09, 3:55 PM
#47

#46 Isabelle är fux med gulanlag så det blir det 50 % chans varje gång (med fuxhingst) för isabelle. Med brun hingst kan du få gulbrun istället.

alpros
2/8/09, 5:40 PM
#48

#47. Och brun hingst ska det bli nästa gång är det tänkt. Spännande!

Annons:
Pernille-G
2/8/09, 6:55 PM
#49

Tor, svart, måste vara aaEe (han har lämnat brun, svart och fux)

PernillaJ
2/8/09, 10:17 PM
#50

#38 Visst har du rätt, men min poäng är att - beroende på partner - kan hästen bli förälder till en avkomma med angiven färg.

Nu har jag funderat litet mer och utökat listan på avelshingstarnas grundfärganlag från #14. En del hingstar är jag säker på, andra inte. Ser ni nåt som ser skumt ut, säg till.

Ett par ändringar: jag tror att Kasper 370 kanske var AAEE, homozygot brun, precis som brorsan. Just de hingstar som betäckt övervägande Rungegårds-ston är litet svårbedömda eftersom de stona är ganska närbesläktade. Är det någon som vet om Kasper har någon svart avkomma?

Vidare hamnade nog Hubertus 299 fel; han var visserligen väldigt mörk men troligen snarare AaEE än aaEE (svart).

AAEE (homozygot brun, lämnar bara brun): Fridhems Jonatan, Grus, Jidon (?), Jucent, Kasper (?), Myre, Oidipus, Redde (?), Silverboy, Tejas Monljus

AaEE (brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux): Cardinal, Dorn, Dröm, Ernst Rasken, Ernst Romeo, Grane, Hero, Hubertus (?), Inter, Jesper, Juniper, Jupiter R, Klippman, Micklas, Munter, Nepturn, Niklas, Nomad G, Rasputin, Sverker, Trojka Viking

aaEE (svart, kan lämna brun och svart men aldrig fux): Briljant, Ernst Mascot, Garribaldi, Ponte, Raider, Rajman, Rollo

AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart): Brokad, Brunte, Caruso, Clipper Junior, Dröm Junior, Engelbrekt, Fax, Gumino, Julle, Junisorken, Karens G, Klipp, Komet, Korsnäs Brådis, Lon, Manicken, Nestor, Patron, Raketen, Rebus, Ricken, Ripadals Benni, Signal, Sven, Teddy, Tomtebos Enoc G, Ysak

AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart): Center (?), Cyklon, Darius Roll, Dart, Effekt, Fanfar, Granit, Hadar, John Russ, Lymmel, Timon (?)

AAee (fux, kan lämna brun och fux men aldrig svart): Jakob Dubbe, Kurir G, Mario, Micky (?), Parat

Aaee (fux, kan lämna brun, fux och svart): Clipper, Drömprinsen, Gullding, Lagun G, Petrik, Vagabond

aaee (fux, kan lämna brun, fux och svart): Jardin, Kajak G, Kanyl G, Major G

aaEe (svart, kan lämna brun, fux och svart): Algo, Amarillo, Axel, Barocko, Chaplin, Clant, Duktig, Furir, Jagga Ess, Julit, Jupard, Nordman, Othello G, Panter, Peter Pan, Porter, Raggen, Ripadals Jecell, Ripadals Jinnic, Skotte, Tor

Tittut
2/8/09, 10:53 PM
#51

Bara en parentes:

Jag var länge övertygad att Jutard 387 var homozygot brun, dock med ett gulanlag som gjorde honom gulbrun, och blev väldigt skeptisk när det efter många år dök upp en isabell efter honom.

Men det var faktiskt slumpen som hade spelat roll, för efter det blev det flera fuxar/isabeller. Rätt lustigt!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Polenta
2/8/09, 11:05 PM
#52

Vad säger ni om nedärvning av bläsar och sådant? Någon som har koll på de?

Pernille-G
2/9/09, 8:54 AM
#53

#50 Jag har fått båda fux och svart efter Primat G (fux). Han måste då höra till gruppen Aaee.

StuteriQveiar
2/9/09, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Vad tillhör Vidar 521 för grupp?

Likaså Allgunnens Gloria 2700?
Pappa Furir 354 svartbrun
Mamma Baby 2404 gulbrun.
Avkommor: 1 gulsvart (helsyster till Primat G), flertalet fuxar, gulbruna och några bruna. Främst ihop med Indus 381 (fux).
Hennes dotter Bläcku 4852 är fux e: Timon 533. Hennes son är ljbrun efter Vidar 521. Vilken grupp tillhör hon (Bläcku)?

Mille
2/9/09, 11:27 AM
#55

#53, han skulle kunna vara aaee också. Lämnar han en brun avkomma med ett svart sto så vet du med all säkerhet att han är Aaee.

Annons:
NatthaBlom
2/9/09, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

#35 #36

Ja Mawerik har en vit fläck på magen :)

Det syns lite lite grann på denna bild som är tagen av: Pernilla Jobs

Pernille-G
2/9/09, 12:10 PM
#57

# 55 Vet inte om han gjort det. Han har lämnat fux och svart med mitt svarta sto.

crazycattiz
2/9/09, 12:44 PM
#58

Hubbe tillhör(de) skalan med AaEe

Tittut
2/9/09, 1:18 PM
#59

# 54 Vidar är AeEe.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Peder
2/9/09, 1:48 PM
#60

#56 Alltså är han skäck :-)

Mawerik skulle jag gärna betäcka några ston med om han skulle bli godkänd :-)

NatthaBlom
2/9/09, 4:06 PM
#61

#60 det står inte i papperna att han e skäck men :P

Det ska vi nog kunna ordna om han blir godkänd :)

StuteriQveiar
2/9/09, 5:04 PM
#62

Vad har Bloka Joker samt Allgunnens Yes för anlag?

Annons:
Mille
2/9/09, 5:49 PM
#63

Bloka Joker har aa Ee eller aa EE. Har han aa EE kommer han aldrig kunna lämna en fux, men lämnar han fux så har han aa Ee. (om han hade haft en fuxförälder hade han haft aa Ee)

Allgunnens Yes Aa ee eller AA ee. Om han någon gång lämnar en svart avkomma så vet man med säkerhet att han är Aa ee (om han hade haft en svart förälder hade han haft Aa ee).

plus att båda har två stycken skäckanlag och därmed garanterat lämnar föl med ett skäckanalag, 50% skäckar om stoet har anlaget och 100% procent skäck om stoet också är skäck.

Teja-Bea
2/9/09, 7:27 PM
#64

Åh va det här är spännande at läsa!!! =D

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Peder
2/9/09, 7:28 PM
#65

Yes har ganska säkert AA ee. Han har tre avkommor med ett svart sto som är aa EE och de är alla tre bruna. Han har även betäckt fler ston som kan få svart utan att någon svart har kommit ut. Helt hundra kan vi inte vara ännu men som sagt, troligtvis är han AA ee.

Cara-Mia
2/9/09, 8:04 PM
#66

Ska bli spännande att se vad det blir efter Njord. Mina ston är ju betäckta med honom. Pepsi har ju brunt bakom sig så det blir nog brunt. Wirka är ljusfux med fux bakom sig. Willa är brun med både fux och brunt bakom sig (svart längre bak).

Sa-An
2/9/09, 9:13 PM
#67

Vad kul att någon orkar reda ut detta med anlagen! Försökte ett tag men blev bara förvirrad efter en stundTungan ute

Jag hoppas ju dock att Timon inte har dubbelt auguti-anlag(reservation för stavningen) utan kan lämna svart, då det är vad jag har "bokat" från Lojsta i år!Skrattande

Norrveda
2/9/09, 9:32 PM
#68

#67 Glöm svart, alla fölen kommer att bli lila Flört

Sa-An
2/9/09, 9:41 PM
#69

#68 Skulle inte förvåna mig!!Skrattande

Annons:
Tittut
2/9/09, 11:14 PM
#70

# 68 Skrattande

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
2/11/09, 4:47 PM
#71

# 67 hittentills inga svarta med svarta ston  Fast gärna små lila föl

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
2/11/09, 5:12 PM
#72

# 71 Har han fått några svarta föl alls?

Han har ju en svart morfar.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Cara-Mia
2/11/09, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Vilka färger kan Castello lämna?

Svart pappa, brun mamma. bakom finns även fux och isabell tror jag…

Kan han lämna svart fux och brunt? Kanske också beroende på stoets färg och stam, svart sto ökar väll chansen för ett svart föl eller?

karisma
2/11/09, 7:07 PM
#74

# 72 Timon har inte lämmnat några svarta alls Men vill gärna ha små lila efter honomFlört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
2/11/09, 7:15 PM
#75

#73 Castello är antingen aaEE eller aaEe. Jag trodde Kajton var aaEE men han har faktiskt en fuxavkomma (Tornado II), så då måste väl Kajton ha varit aaEe. Castellos mamma Lisa 2422 var AaEe.

Om du vill veta Castellos färganlag bums skickar du in tagel till analys, t ex till det här labbet (kostnad $25), och gör ett Red/Black factor test som talar om ifall Castello är EE eller Ee. Annars väntar du till nästa vår och ser vad han lämnar. Om Castello är aaEE kommer han att lämna 100% svarta föl med svarta ston.

crazycattiz
2/12/09, 6:02 PM
#76

#15, 16 , 18

Karsk har genotypen AaEe (han är själv brun AE, har en mamma som är fux e, och har lämnat ett svart föl a)

Annons:
PernillaJ
2/19/09, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Jag har fått svar på färgfråga från labbet i Florida, och kan rekommendera dem ifall att någon annan är nyfiken. Mycket snabba, och dessutom prisvärda - mina test kostade 213 kr per styck.

UllisT
2/19/09, 10:25 PM
#78

Snälla, skulle gärna vilja se Trofé i listan, har ingen aning om vilken kategori han tillhör

Tittut
2/19/09, 10:35 PM
#79

# 78 Jag misstänker att han är AAEe, dvs lämnar brun och fux, men inte svart. Jag hittar ialla fall inga svarta föl när jag kollar snabbt.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
2/20/09, 11:22 AM
#80

Tycker detta är jätteintressant, skrev av det som Pernilla skrivit i inlägg 50 och undrar om det är en felskrivning eller om det stämmer….

Aaee fux, lämnar brun, fux och svart

aaee fux, lämnar brun, fux och svart

alltså lämnar de lika avkommor, eller??( Förvirrad!!), eller beror det på partnern, hur tolkar man det?

PernillaJ
2/20/09, 11:39 AM
#81

#80 Det är hjärngymnastik! Kolla in vad crazycattis skriver i #3 och 4.

Aaee fux. Kan lämna fux; kan bara lämna svarta eller bruna föl om partnern har ett E.

aaee fux. Kan lämna fux; kan bara lämna bruna föl om partnern har ett A och ett E, kan bara lämna svarta föl om partnern har ett E.

En fux som med en svart partner lämnat en brun avkomma kan bara vara Aaee. En aaee-fux kan i parning med svart partner endast lämna fux eller svart avkomma, aldrig brun.

Mixie
2/20/09, 11:46 AM
#82

Vilken röra… Riktigt intressant men svårt att memorera.. :)

//Mickan

[Tjiwi]
2/20/09, 1:28 PM
#83

#81 Det klarnar….Skäms

Annons:
crazycattiz
2/20/09, 3:16 PM
#84

Tillägg till #81
En fux som med en svart partner lämnat en brun avkomma kan antingen vara AAee eller Aaee

Blokaruss
2/23/09, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Jag som gillar skäckar undrar över Stig-Helmer och Toppå. Hur kan de se ut? Båda är ju fuxar i botten och jag har hört att Stig-Helmer har gett svart.

En fråga till. Finns det ett mörkbrunt anlag eller ej? Jag står och tittar på mina svartskäckar och kan bara konstatera att Bloka Joker är väldigt svart men Bloka Kasper är banne mig mer mörkbrunaktig! Kasper har inte samma svarta färg som sin bror och som föl var Joker gråvit och Kasper brunvit! Bilden är på Kasper som föl.

Tittut
2/23/09, 7:13 PM
#86

# 85 Kasper är lurig… Med tanke på att Jupard i mina ögon var svart och likaså Blomlina, är det inte helt enkelt. Du kanske ska skicka några tagelstrån till USA för analys för agouti. Kostar "bara" runt 250:-.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

JuliaS
2/23/09, 7:36 PM
#87

Lucifer,Primat och Kurant då? Någon som vet vad de har/hade för anlag?

Denna kommentar har tagits bort.
PernillaJ
2/23/09, 8:19 PM
#89

#85 Stig-Helmer 461 Aaee (eller aaee); Toppå 550 AAee, Aaee eller aaee (plus att de båda har dubbla skäckanlag)

#87 Lucifer 414 aaEe, Primat G 444 möjligen aaee, och Kurant 462 AAee

Blokaruss
2/23/09, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

#86 Kanske det. Nu är Kasper ju mycket mörkare men tänk när han var nyfödd och jag stod där och tittade på min "brunskäck". Vad kul tänkte jag en stund tills jag kom på att det var omöjligt med två svarta föräldrar! Jag vet att Jupard inte var fullt så genomsvart som Blomlina och Joker är. Han var mer lik Kasper och jag tror att det står att han är mörkbrun i stamboken. Jag vet också att det diskuteras om att det antagligen finns ett mörkbrunt anlag också som alltså är ett alldeles eget anlag. Man kan läsa om det i "Hästens färger". Det är lite spånnande tycker jag. Bild på Kasper vid 2 års ålder bifogas.

Annons:
Tittut
2/24/09, 7:25 AM
#91

# 90 Att det står mörkbrun på Jupard beror nog på att han visades vid den tiden när det var nästan omöjligt att få kalla en häst för svart. Min Welinda tex är stambokförd som mörkbrun, eftersom det inte fanns några svarta hästar, sas det då. Trots att hon är gråfödd och så svart som ett russ kan bli, nästan.

Vi har haft en liten diskussion om detta med svartbrun i den tråden som handlar som färger på avelsston, just för att det visat sig att Micklas och flera med den färgen faktiskt är mörkbruna och inte svartbruna.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Pernille-G
2/24/09, 9:43 AM
#92

# 90 Det var samma problem med Tor. Han står som mörkbrun då han premierades som 3-åring, blev därefter svartbrun vid 4-årspremieringen. Det var först i passet han blev svart.

Nedärvningen har visat att han är svart aaEe. Än så länge har avkommen fått samma grundfärg som stoet:

5 svarta avkommor med svarta ston

3 bruna med 2 bruna och ett gulbrunt sto

2 fuxar med 1 fux och 1 isabellsto .

Lina-P
2/24/09, 3:23 PM
#93

Vad har min hingst Namnlöse för kompination? Jag vet att hans farmor (russi) är skäck. Glad

CarolaG
2/24/09, 8:02 PM
#94

#85 #89  Jag var helt säker på att Stig-Helmer var aaee då han lämnat mycket svart. Nu har jag dock sett en brun avkomma där mamman var svart.. Alltså måste Stig-Helmer vara Aaee (om inte avkomman är efter en annan hingst än vad som angivits).

Pernilla-N
3/2/09, 9:04 AM
#95

Nu gäller den här frågan inte ett russ men kanske någon vill svara ändå? Min kompis har ett svartskäckigt korsnings sto av "halvblodsmodell". Stoets mor är rödskäck och fadern är svartskäck, mer vet jag inte. Hon tänker nu betäcka stoet med en halvblods dressyrhingst och då har stoets uppfödare sagt att det är större chans att få ett skäckföl om hon väljer en mörk hingst istället för en skimmel. (Färgen på det kommande fölet spelar egentligen ingen roll men ämnet kom upp). Jag ställer mig frågande till detta men kanske någon av er kan säga hur det är? Hingsten lär ju iallafall inte bära på några skäckanlag…

Tittut
3/2/09, 9:28 AM
#96

# 95 Kan det inte vara att hon menar att om det blir en skäck, vilket det kan bli om det är en dominantskäck, alltså inte en russkäck, och den får ett skimmelanlag av sin far, påverkas färgen av skimmelanlaget, och det kommer kunna att bli svårt att se att det är en skäck när den skimlar av.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Pernilla-N
3/2/09, 4:04 PM
#97

#96 Ja, så kan det ju faktiskt vara!

Annons:
Linnea
3/18/09, 1:36 PM
#98

Hej tänkte att bolka kasper kanske är svartbrunskäck då isåfall.

har hingst hemma efter jutard-mustang-gullding, alltså gulbrun-gulbrun-isabell. hans mamma är brun (morfar är effekt vars morfar också är mustang)

undrar vad han kunde få för färg på avkommor? har börjat forska lite och har skrivit ner vilken färg alla hästarna på hans pappas sida har. dock har jag inte hittat härstammning på vissa. är det någon som vet härstammning på följande hästar (jag vill veta villken färg dom hade): Frej 4, Bella 4, Fix 30, Vesta 33, Skote 34, Sally 13, Susanna 35, Freja 14, Rosa 68? Jag ar många fler men det är väl inte riktigt rätt tråd..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tittut
3/18/09, 1:45 PM
#99

# 98 Det är tveksamt, eftersom det inte alls är säkert att den svartbruna färgen finns hos russ.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
3/18/09, 1:53 PM
#100

#98 Ring Gotlands Läns Hushållningssällskap och beställ stamböcker, se länk. De hästarna som du frågar efter finns alla i band I-II. De flesta av dem har dock okänd härstamning.

Sa-An
3/29/09, 9:36 PM
#101

Någon som har koll på vad Lego-Lasse kan ha för genotyp? Han var inte med i någon lista eller så har jag missat honom helt…

PernillaJ
6/11/10, 12:59 AM
#102

#101 Lego-Lasse är AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart).

Måste rätta mig själv… #89 Jag mixade ihop Kurir och Kurant, Kurant är förstås AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart). #50 Lon är antagligen också AAEe.

Här är listan på avelshingstarnas grundfärganlag från #50, med några nytillagda. Ser något felaktigt ut, hojta till.

AAEE (brun homozygot; lämnar bara brun): Fridhems Jonatan, Grus, Jidon, Jucent, Kasper, Myre, Njord (?), Oidipus, Redde, Silverboy, Tejas Monljus

AaEE (brun; kan lämna brun och svart men aldrig fux): Cardinal, Dorn, Dröm, Ernst Rasken, Ernst Romeo, Grane, Hero, Hubertus, Inter, Jesper, Juniper, Jupiter R, Klippman, Micklas, Munter, Nepturn, Niklas, Nomad G, Rasputin, Sverker, Trojka Viking

aaEE (svart; kan lämna brun och svart men aldrig fux): Briljant, Castello (?), Ernst Mascot, Garribaldi, Ponte, Raider, Rajman, Rollo

AaEe (brun; kan lämna brun, fux och svart): Brokad, Brunte, Caruso, Clipper Junior, Engelbrekt, Fax, Gumino, Hubbe, Julle, Junisorken, Karsk, Klipp, Komet, Korsnäs Brådis, Lego-Lasse, Manicken, Nestor, Patron, Raketen, Rebus, Ricken, Ripadals Benni, Signal, Teddy, Tomtebos Enoc G, Vidar, Ysak

AAEe (brun; kan lämna brun och fux men aldrig svart): Center, Cyklon, Darius Roll, Effekt, Fanfar, Granit, Hadar, John Russ, Jutard, Kurant, Lon, Lymmel, Timon, Trofé

AAee (fux; kan lämna brun och fux men aldrig svart): Allgunnens Yes, Jakob Dubbe, Kurir G, Mario, Micky, Parat

Aaee (fux; kan lämna brun, fux och svart): Clipper, Drömprinsen, Gullding, Lagun G, Petrik, Primat G (?), Stig-Helmer, Vagabond

aaee (fux; kan lämna brun, fux och svart): Jardin, Kajak G, Kanyl G, Major G

aaEe (svart; kan lämna brun, fux och svart): Algo, Amarillo, Axel, Barocko, Chaplin, Clant, Duktig, Furir, Jagga Ess, Jupard, Lucifer, Nordman, Othello G, Panter, Peter Pan, Porter, Raggen, Ripadals Jecell, Ripadals Jinnic, Skotte, Tor

[Tjiwi]
6/11/10, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Kan rapportera att "alla" Njords föl i år är födda nu, tre BRUNA ston, med två svarta och en fux(tigrerad) mamma. Så, tidigt att veta men alla nio avkommorna är bruna med olikfärgade mammor….

Reko
7/5/10, 8:12 PM
#104

Kan Arn de Gothia tänkas lämna svart tack vare svart mormor? Modern är fux och hennes far är brun.

Annons:
Tittut
7/5/10, 9:02 PM
#105

# 104 Borde han kunna. EFtersom hans mormor är svart kan modern inte ha fått något anlag för brunt av henne, och kan således inte vara homozygot för faktor brun.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Anna-Uppsala
7/31/10, 3:41 AM
#106

Jag har räknat ut att HJ och Timon borde ha 25 % chans att få ett fuxföl och 75 % chans att få ett brunt föl.

Timon själv har AAEe och hans pappa Enoc G AaEe.

Timon har aldrig gett svarta föl, bara bruna, fuxar, gulbruna, isabeller och så de där lila förstås! ;)

Hjördis borde ha agoutianlaget för fux eftersom hennes pappa Jupard är aaEe vilket kan ge fux. Mamma Welinda är däremot e: Jesper som har AaEE och inte ger fux.

Har jag räknat rätt då? Tungan ute

PernillaJ
7/31/10, 9:50 AM
#107

#106 Timon är AAEe och Hjördis vet vi inte, hon är antingen aaEE eller aaEe. I Offspring Color Coat Calculator ser resultatet ut så här:

  • brun, AaEe = 50.00%
  • brun, AaEE = 37.50%
  • fux, Aaee = 12.50%

87,5% chans för brun, och 12,5% chans (risk?) för fux.

Om Hjördis är aaEe blir resultatet som du skrev i #106, men om hon är aaEE blir det 100% bruna (AaEe eller AaEE) föl med Timon.

Anna-Uppsala
8/1/10, 2:39 PM
#108

Tusen tack, Pernilla! Du är en klippa! Skrattande

Har jag fattat det rätt om det blir så här:

Timon har AAEe.

Hjördis kan ha tre olika varianter:

aaEE - får alltid bruna föl med Timon

aaEa utan agoutianlag = 12,5 % fux och 87,5 % brun med Timon

aaEa med agoutianlag = 25 % fux och 75 % brun med Timon

PernillaJ
8/1/10, 3:46 PM
#109

#108 Nja.

  • Timon AAEe + Hjördis aaEE = fölet blir brun AaEe eller brun AaEE

  • Timon AAEe + Hjördis aaEe = fölet blir brun AaEE eller brun AaEe, eller fux Aaee

Om Hjördis är aaEE är hon (precis som t ex sin mamma Welinda) "fuxsäker" och kan aldrig lämna en fux: avkommorna med Timon som ju aldrig kan lämna svart blir 100% bruna (AaEe eller AaEE).

Om Hjördis är aaEe kan hon lämna fux med Timon (som ju också har ett "e"); då är det 75% chans att fölet blir brun (AaEe eller AaEE) och 25% chans att fölet blir fux Aaee.

Anna-Uppsala
8/1/10, 5:38 PM
#110

Okej, det börjar klarna!

Det blir alltså en brun hingst! Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fidelia
8/1/10, 11:17 PM
#112

Denilson har lämnat svart med brunt sto. Vart hamnar då han i listan?

PernillaJ
8/2/10, 12:35 AM
#113

#112 Denilson är Aaee eller aaee (se #81).

Chirak-96
8/3/10, 12:48 AM
#114

Jösses vilken djungel. Men väldigt intressant.

Jag hittar inte hingsten Glim i listorna, vad har han för "kod"? (Glim, brun E: XL,fux U: Vicki Viking, svart.)

Vad skulle det kunna bli för färger på ett föl mellan honom och mitt sto Zharanof som är brun (E:John Russ, brun U:Brinna, brun?)

Vet att Glim lämnat både brun och fux iaf.

crazycattiz
8/3/10, 12:55 AM
#115

Glim har AaEe om han själv är brun och har en svart och en fux förälder. Han kan alltså lämna alla tre grundfärgerna på sina föl förutsatt att stoet oxå har anlag för de färgerna :)

Polenta
11/23/11, 7:30 PM
#116

Puttar upp en gaammal tråd, såg att jag skrivit lite tidgare men jag är lite halvsenil och går runt och funderar på olika färgkombos ..

Polenta är troligast dräktig med Gumino, som jag fattat de av tråden kan han lämna alla färger brun fux och svart? Polenta som fått ett fuxföl tidigare med svartfärgade Tor, Polenta själv står som brun men är väldigt rödaktig i sin brunfärg och har en del färgklickar i sin syskonskara och på moderns sida.

Hur kan detta föl se ut? Ngn som har en pejling om hur bläsar, vita tecken dyker upp?

Erja
11/24/11, 1:02 PM
#117

Vita tecken vet man aldrig. Jag har ett stom med stor stjärn, hon har fått fyra föl e. Gumino. Två av dom har inga tecken, två har stjärn.

Färger; fölen kan bli minst brun eller fux, troligen också svart. Gumino har lämnat fux föl med svart sto.

Polenta
11/24/11, 7:06 PM
#118

#117 Detta kan alltså bli vad som helst .. spännande! :)

Annons:
PernillaJ
7/26/12, 11:55 AM
#119

#94 Jag tror du har rätt i att Stig-Helmer är aaee. Den avkomma han har i Blå Basen som står som "brun" undan svart moder har jag träffat, och den är svart.

rebeccajansson
8/3/12, 9:30 PM
#120

#119 denna dam Pernilla, vad har hon? vi har införskaffat henne tilln Stig-Helmer.

Embla 5233

PernillaJ
8/6/12, 10:23 AM
#121

#120 Eftersom hon är svart och har lämnat ett fuxföl vet du att Embla är aaEe.

Parabella
8/6/12, 12:08 PM
#122

Hvad så med en gulbrun hingst? Eks. Så Tuff JSA 666? :)

[Croneld]
4/3/13, 5:54 PM
#123

Aktuell igen!🙂

ryttarn
4/4/13, 9:32 AM
#124

Vilka homosegot bruna hingstar finns kvar idag? Av de som nämns ovan så är väll inga kvar i aveln? Kan givetvis ha missat någon….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
4/4/13, 10:13 AM
#125

#124 Njord och Oidipus är aktiva.

Argo, Benicz, Emanuel och Juping (gbr) verkar också bara lämna brunt, liksom Vick's Extra och Ruffsen.

Några yngre herrar som jag tror kanske är AAEE är Gulldis, Lordi KL och Qrut, kanske också Vildhallon, men det är väl litet tidigt att säga än.

Annons:
Reko
4/4/13, 10:28 AM
#126

#102 Nog borde Tyfon gå att klassa vilken grupp han tillhör? Fördelen med att gå på Lojsta är många ston av olika färg.

PernillaJ
4/4/13, 10:30 AM
#127

#126 Tyfon är AAEe, plus ett gulanlag Cr

ryttarn
4/4/13, 10:34 AM
#128

#125 Just det, Njord är väl högst trolig iaf. Oidipus har väl Vilande license?

Finns det inga "nya" hingstar i denna skara, förutom Njord då? Eller har de för få avkommor ännu för att bedöma detta?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
4/4/13, 10:37 AM
#129

Ilead borde gå att klassa också, med brun far och svart mor, väl?

PernillaJ
4/4/13, 10:49 AM
#130

#128 En vilande licens går snabbt och enkelt att gradera upp till en betäckningslicens 🙂

#129 Ilead bör väl vara Aaee. Eftersom han lämnat brun avkomma med svart sto måste han ha ett "A", och eftersom hans mamma Olga var svart (aaEe) har han fått ett "a" från henne.

Reko
4/4/13, 10:53 AM
#131

Bus och Bus-Oskar då? Eller har de för litet antal avkommor för att vara säker på att de inte lämnade fux?

PernillaJ
4/4/13, 11:01 AM
#132

#131 Man kan väl gissa att de båda var EE; Bus aaEE och Bus-Oskar AaEE.

Annons:
passis
4/4/13, 2:10 PM
#133

#126 Tyfon har dessutom skäckanlag.

PernillaJ
5/17/13, 5:56 PM
#134

#125 Nu har Lordi KL lämnat fuxföl, så han är Ee.

#133 Jo, troligen; Tyfon är så vitt jag vet inte testad och har inte heller lämnat någon skäck.

HelenE86
5/18/13, 8:46 AM
#135

Kapo KL är han då AaEe? Har lämnat svart, brun och fux.. :)

PernillaJ
5/18/13, 9:11 AM
#136

#135 Ja, Kapo KL bör vara AaEe. Hans pappa Hadar är AAEe och mamman Fonda AaEe. Kapo skulle kunna vara skäckanlagsbärare också (från mamma Fonda - Tindra - Olivia - Fanfar, etc); du kan testa honom för Splashed White (länk) om du är nyfiken.

silarp
5/18/13, 9:32 AM
#137

#124… mitt Vilda hallon misstänker jag är homozygot brun… han fick ett brunt stoföl med min ljusfux Fridha… men han ä inte testad….
Det bruna stofölet har en hög vit kota bak oxå, vars den nu kommer ifrån!?

HelenE86
5/18/13, 12:44 PM
#138

#136 åh va spännande! Jag ska verkligen göra ett test då! :) Kapos senaste föl fick också en vit bakhov/vit kronrand.. Med en mörkbrun mamma. :-)

Reko
5/18/13, 6:12 PM
#139

Palör KL borde väl kunna lämna både fux, brunt och svart då han är brun medan föräldrarna är fux och svart?

Annons:
PernillaJ
5/19/13, 7:46 AM
#140

#139 Ja, Palör KL bör vara AaEe. Han har fått "Ae" från pappa Stans som nog är AAee, och "aE" från mamma Fredja som nog är aaEE, tror jag. Dessutom gissar jag att Palör KL är skäckanlagsbärare, från Fanfar som ju finns två gånger på mödernet.

Reko
5/23/13, 7:42 AM
#141

Sävrarps Zatsiki borde väl också gå att klassificera? Med brun mor och svartgul far borde han kunna lämna både brunt och svart utöver fux då förstås.

Tusen
5/23/13, 8:04 AM
#142

Eftersom han är isabell kan han väl lämna allt beroende av stoets färg?

PernillaJ
5/23/13, 8:04 AM
#143

#122 Svårt att säga eftersom han är så ung i aveln, men eftersom han jag hört att han lämnat ett svart föl har han ett "a". Pappan Orusst är gulbrun tigrerad AaEe, mamman Ballerina brunskäck AaEE troligen. Så Tuff JSA är gulbrun tigrerad AaE-; han kan vara antingen EE eller Ee på E-locus (lämnar han ett fux- eller isabellföl vet vi att han är Ee). Dessutom är Så Tuff heterozygot för gulanlaget, tigrering och skäckanlaget.

#141 Skotte är aaEeCrcr, mamman Zizzi Z AaEe. Zatsiki kan vara antingen AaeeCrcr, eller aaeeCrcr; svårt att veta om han är Aa eller aa på agouti-locus eftersom han har så få avkommor ännu. Om han lämnar ett brunt (eller gulbrunt) föl med en svart mamma vet vi att han har ett A.

Skotte är anlagsbärare för det recessiva skäckanlaget Splashed White, jag tror även Zizzi Z har skäckanlaget. Om Zatsiki har fått skäckanlaget eller ej vet jag inte.

PernillaJ
6/2/13, 9:43 PM
#144

#125 Vick's Extra har faktiskt en avkomma som nog är gulsvart/bleksvart (Lordi, som är reggad som mörkbrun). Det innebär i så fall att Vick's Extra antagligen är AaEE; inte homozygot brun.

PernillaJ
10/9/13, 4:48 PM
#145

#140 Rättar mig själv, Stans bör vara Aaee. Han måste ju fått ett "a" från sin svarta pappa (Duktig aaEe), och eftersom Stans lämnat brunt föl tillsammans med svart sto måste han ha ett "A".

savrarpstuteri
12/17/13, 11:29 PM
#146

Sävrarp´s Zatsiki 634 är DNA testad och icke skäckanlagsbärare!

Annons:
C-Ainerud
12/17/13, 11:59 PM
#147

#102 vilken grupp tillhör Skärmnäs Pigall?

PernillaJ
12/18/13, 7:46 AM
#148

#147 Skärmnäs Pigall är AaEe (brun; kan lämna brun, fux och svart).

C-Ainerud
12/19/13, 12:38 PM
#149

#148 Pigall har avkommor som är isabell, gulbrun och bleksvart också men då är mammorna gulbruna, svart eller isabell så då beror det på mammorna :)

PernillaJ
12/19/13, 1:31 PM
#150

#149 Bleksvart är inte samma sak som gulsvart. Bleksvart är en "ljussvart" nyans av svart, till skillnad från en gulsvart häst vilket är en svart häst som även har ett gulanlag. Pigall har inget gulanlag, så hans avkommor med gulanlag har precis som du skriver fått gulanlaget från sin mamma.

PernillaJ
5/11/17, 8:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Tribut KL 705 har nu lämnat ett föl som är isabellskäck (med fuxmamma), och därmed bevisat sig vara både gulsvart och skäckanlagsbärare: aa/Ee/nCr/nSpl

sjofreden
7/9/17, 9:47 PM
#152

Alltid lika spännande.. vad kan man vänta sig från kombinationen Qluring ( som enl vad som finns i blå basen lämnat isb, gbr och fux med ston av alla olika färger) och Missy 4646, brun E:John Russ U: Vira 4043? Isb, gbr, fux? Anlaget för svart verkar långt bort eller? (Kan inte hitta ngn av dessa hingstar i listorna)

PernillaJ
7/10/17, 5:50 AM
#153

#152 Qluring 610 har inte så många avkommor men hittills ingen svart, så kanske är han AAee nCr. John Russ 422 finns med i förteckningarna ovan, han var AAEe.

Annons:
Erja
9/10/19, 3:29 PM
#154

Ernst Ronaldo är väl AaEE? Och Zlatan Nick aaEe?

Upp till toppen
Annons: