Annons:
Etikettfärger
Läst 8583 ggr
Tittut
2/20/09, 8:24 AM

Färger avelsston

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tråden med hingstarnas genuppsättningar är intressant.

Jag gör en ny här, där ni kan skriva in era avelsston.

Kopierat från crazycattis inlägg:

AAEE (homozygot brun, lämnar bara brun)

AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart)

AAee (fux, kan lämna brun och fux men aldrig svart)

AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart)

AaEE (brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux)

aaEE (svart, kan lämna brun och svart men aldrig fux)

aaEe (svart, kan fux och svart. Kan bara få bruna för om partnern har ett A): Vagabond, Petrik, Lagun G

aaee (fux, kan lämna fux. Kan bara få bruna och svarta föl om partnern har ett A och E)

Aaee (Fux, kan lämna fux. Kan bara svarta eller bruna föl om partnern har E)

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Tittut
2/20/09, 8:40 AM
#1

Mina egna ser ut så här:

Welinda,  Tittut och Irmelin  aaEE

Umbra AAEe el AaEe

Thomasin AaEe

Dorotea: AAEE, AaEE,  el AAEe

Tackla AAee, Aaee

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
2/20/09, 8:47 AM
#2

#0,1 Vad har jag för ston ?

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
2/20/09, 8:51 AM
#3

# 1 Tror jag vill jag tillägga… Jag är som Pernilla J, på min tid stod A för svart, a för fux, B för brun och b för avsaknad av faktor brun, så detta gör mig förvirrad…! Skäms

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
2/20/09, 11:16 AM
#4

Tänkte bara, är det inte svårt att konstatera vad stona har exakt när de inte får så många avkommor som hingstar eller tänker jag snett nu??Skäms

PernillaJ
2/20/09, 11:17 AM
#5

#1 Plus ett litet Cr på Tackla?

#3 Ja, men det går att lära gamla hundar sitta på ett nytt sätt!

Mina ston:

Deniz II 4745, mörkbrun, AaEE

Dulsa, brun, AAEe eller AaEe

Hanna 3691, svart, aaEE

Hannicka, mörkbrun, AaEE

Vaquila 4709, gulbrun, AaEeCr

Tittut
2/20/09, 12:07 PM
#6

# 5 Jag utelämnade Cr medvetet på henne, eftersom det är utom tvivel… isabell som hon är!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Tittut
2/20/09, 12:08 PM
#7

# 4 Visst är det så. I en del fall kan man vara säker, men många gånger är det bara gissningar. Om man inte gör som Pernilla J, beställer analys, och får svar den vägen.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
2/20/09, 12:10 PM
#8

#5. Är inte Deniz svartbrun?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
2/20/09, 12:12 PM
#9

# 8 Deniz analyssvar har bekräftat det som framkommit under 2008 års fölomgång. Den färgen som Micklas, Deniz och en del andra russ har, och som vi kallat svartbrun, är en mörkbrun nyans.

Micklas har lämnat flera bruna föl med svarta ston. Hade han varit svartbrun, dvs om den färgen hade varit en variant av svart, hade det aldrig kunna bli bruna föl.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
2/20/09, 12:18 PM
#10

OK, det visste jag inte. Det måste vara väldigt ovanligt att de får den färgen ändå, med tanke på att hos Jonis alla 60 avkommor har ingen blivit svartbrun eller mörkbrun.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

PernillaJ
2/20/09, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Visst har Deniz vacker färg… Det här med svartbrun/mörkbrun var ett bidragande skäl till att jag roade mig med att låta färgtesta henne. Analysen visade Aa, hon har Agouti-anlaget och är brun. Vad som ger den djupa nyansen (som mörk choklad) och de ljusa partierna har jag ingen koll på. Tur?

Tusen
2/20/09, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tejas Monita är brun, antingen med genuppsättningen

  • AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart), eller

  • AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart)

Montró (e.Trojka Viking) brun, har väl antagligen samma som sin mor då. Nå´n som vet eller kan gissa?

[Tjiwi]
2/20/09, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 Jättefin färg, gillar den skarpt!

#10 GRUS har aldrig fått svartbruna men några mörkbruna finns det tex min egen Tjibus och ex Mystik.

Annons:
entill
2/20/09, 2:10 PM
#14

Då är det alltså ingen skillnad i genuppsättningen på de ljust bruna och de "svartbruna"? Vad är det som gör att skillnaden i nyans blir så stor? Någon som vet?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
2/20/09, 2:33 PM
#15

# 14 Det kan ju naturligtvis finnas ytterligare anlag som spelar in. Det bör det ju göra. Men det är inte säkert att det är klarlagt hur den färgen nedärvs.

Vad man däremot ser är att det inte är en svart nyans, dvs inte svartbrun som ex hos nordsvensken, eller en annan variant av svart, eftersom de har ett anlag för augouti.

Samma sak gäller väl "ljusanlaget" som man ser påverkar grundfärgen, men jag har inte läst att man vet exakt hur det nedärvs heller. Den tigrerade färgen är om jag minns rätt också lite lurig. Att det är ett dominant anlag är klart, men vad som styr vilken typ av tigrering det blir, har jag för mig var oklart.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
2/20/09, 2:53 PM
#16

Vad man däremot ser är att det inte är en svart nyans, dvs inte svartbrun som ex hos nordsvensken, eller en annan variant av svart, eftersom de har ett anlag för augouti.

Finns det alltså en färg som heter svartbrun och är en variant av svart? Eller har jag bara lite svårt att fatta?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

crazycattiz
2/20/09, 3:24 PM
#17

Kan det kanske vara så att den svartbruna eg är en mörkbrun med mjölmule och ljus buk?
Dom är ju ljusa på samma partier som de bruna med mjölmule och ljus buk och fuxarna med mjölmule, ljus man/svans/buk…

Tittut
2/20/09, 4:49 PM
#18

# 16 Jag läste som hastighet i Furugrens bok idag, och det fanns då när den skrevs, tre teorier om den svartbruna färgen.

När jag talade med SLU om det i somras, så var den svartbruna färgen trolígen en egen grundfärg, som gav svart och inte brunt.

Eftersom Micklas lämnade brun med svarta ston, kan den färgen hos russ inte vara svartbrun.

Jag vet inte om man har kommit längre nu med det än när Furugren skrev sin bok, men det var i alla fall det svar jag fick i somras.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
2/20/09, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Då är Toffifee aaEe

Hon har lämnat (blek)svarta, fux och brun avkomma.

Här med Tigerlilja som föl.

Blokaruss
2/23/09, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag är nyfiken på Skorveluva Blomlinas genuppsättning. Hennes pappa Briljant var ju aaEE. Blomlina har gett ett brunt sto med en brun hingst och hos mig har hon fått tre med svart bottenfärg med Jupard som var svart aaEe.

Nu är hon betäckt med Stig-Helmer som är rödskäck och jag antar att hon kan få föl som är rödskäck, svartskäck eller brunskäck?

Annons:
johannaolofsson
2/23/09, 6:09 PM
#21

#11 Deniz har verkligen vacker färg, dessutom är hon vacker hela hon!

Hade inte pappa Niklas liknande färg?

Jossa
2/23/09, 6:12 PM
#22

#20 OT - Hur gammal är Blomlina? Funderade på om det var hon som var mamma eller inte till en valack vid namn Skorveluva Älvekung e: Fridhems Jonathan?

PernillaJ
2/23/09, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#20 Blomlina skulle kunna vara aaEE; i så fall blir det brun- eller svartskäck (men kan inte bli rödskäck) föl efter Stig-Helmer 461. Det visar sig…

#21 Jo, Niklas 467 var också mörkbrun/svartbrun, se bild. Han finns med på bild i "manualen" för ID-kontrollanter, Bo Furugrens Hästens färger, som illustration för färgen svartbrun.

#22 Skorveluva Blomlina 4486 är yngre halvsyster till Skorveluva Älvekung, de har samma mamma i Bella Cikoria 2777.

entill
2/23/09, 6:43 PM
#24

Tror att Blomlina är halvsyster med Älvekung.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
2/23/09, 8:01 PM
#25

Deli Ess har också sån färg……

Blokaruss
2/23/09, 10:35 PM
#26

#22 Nej Blomlina är inte mamma till Älvekung. Hon är född 1994 och har fått fyra föl, ett brunt sto efter Guval och tre hingstar, en svart och två svartskäckar efter Jupard. Skorveluva stuteri födde upp en del ponnyer och jag har sett en del och hört om några. Vet du hur Älvekung ser ut?

Blokaruss
2/23/09, 10:39 PM
#27

#24 Du har rätt. Älvekung är halvbror med Blomlina de har samma mamma, Bella Cikoria. Jag kollade i Blå basen.

Annons:
entill
2/23/09, 10:42 PM
#28

Såvitt jag vet är Älvekung vanligt brun, som alla Jonisbarn.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ellinor93
3/25/09, 10:06 PM
#29

Hej! jag har ägt Skorveluva Älvekung och han är vanligt brun Skrattande

[Croneld]
3/24/10, 7:40 PM
#30

Kanske kan den här vara aktuell igen!

Elshira
3/24/10, 9:23 PM
#31

Hur tar man reda på sånna här saker, är det analys som gäller eller?

Hakuna matata!

CarolaG
3/25/10, 9:08 AM
#32

#31 Om man vill veta säkert på ett sto som ej fått några föl och ex har två bruna föräldrar är det analys som gäller. Har du ett brunt sto där pappan är fux och mamman är svart så vet man ju redan att hon är Aa Ee.

Jag har ett svart sto som fått 11 föl. Hingstarna har flera ggr varit fux. Jag känner mig ganska säker på att hon är aa EE.  Men vill jag veta 100% säkert är det analys som gäller.

Elshira
3/25/10, 4:10 PM
#33

#32 Jag har ett sto som är flugskimmel e. brun (skimmel x gul bork) u. flugskimmel (stickelhårig fux x skimmel).

Hon har gett både skimmel, mörkbrun och (stickelhårig)fux.

Kan man då veta vad hon kan/inte kan ge? :) *är helt grön på färgavel*

Hakuna matata!

CarolaG
3/26/10, 10:44 AM
#34

I dagsläget vet du att hon kan ge brun och fux och att dessa även kan födas som avblekbara skimmlar.

Vilken färg föddes hon som? Vilken färg föddes hennes mor som? Vilken färg har det varit på hingstarna som hon har betäckts med?

Annons:
Elshira
3/26/10, 11:08 AM
#35

#34 Hennes mor föddes brun.

Hennes mamma vet jag tyvärr inte vad hon föddes som, men hingsten som är pappa till alla tre föl är stickelhårig fux och föddes sådan (med stickelhårig fux som pappa och brun som mamma).

Nu har jag Welsh Mountain så "ovanliga" färger är inte särskillt vanligt, även gula färger är ganska så ovanligt.

Men om mormor nu var bork, finns det någon möjlighet att hon även har gult i sig även om mamma inte föddes med gult, eller hänger det på om mormor föddes gul? =)

Sedan har jag hört lite att om man tar två skimmlar så kan avkommorna aldrig bli annat än skimmel, stämmer det eller finnd det trots allt (även om den är mindre) en chans att de blir färgade?

Hakuna matata!

Elshira
3/26/10, 11:22 AM
#36

Istället för att jags ska ställa "dumma frågor" här kanske någon vet en bra hemsida eller bra böcker där man kan fördjupa sig i detta med färger? =)

Hakuna matata!

Reko
3/26/10, 11:23 AM
#37

#35 Gulanlaget är dominant, dvs har de anlaget så syns det. Anlaget kan inte bäras dolt, mer än under skimmel då förstås. Sedan att det kan vara svårt att se alla ggr är en annan sak.

Skimlar kan lämna andra färger beroende på om de är heterogena eller homozygota skimlar. Risken/chansen för skimmel blir förstås högre om båda föräldrarna är skimlar. Är båda heterogena skimlar är chansen/risken 75%. Inom t ex lippizzanerrasen finns det heterogena skimlar.

murkla
3/26/10, 11:27 AM
#38

Som mitt sto hon är brun. Kan hon få föl som blir annan färg än brun??   1 årigen blev ju brun som både mamma o pappa är ju bruna.  Svårt att förstå….  Eller hur ska ??????

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Reko
3/26/10, 11:31 AM
#39

#36 Hästens färger av Bo Furugren. Passa på att köp för den börjar sina i lagren och är inte tänkt att tryckas i ny upplaga.

PS Finns inga dumma frågor, bara dumma svar DS

Reko
3/26/10, 11:36 AM
#40

#38 Brun är den mest varierande färgen. Det finns bruna som uteslutande lämnar brunt, som lämnar brunt och svart, som lämnar brunt och fux och en fjärde variant som lämnar brunt, svart och fux. Utan att veta vilka föräldarna är till ditt sto går det inte att säga vilken variant ditt sto är. Det kan vara klurigt att veta även om man vet föräldarnas färg.

karisma
3/26/10, 11:37 AM
#41

# 35 Två skimmlar kan få en brun avkommaFörvånad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Margita
3/26/10, 11:57 AM
#42

Vad har min Villma för genuppsättning tro? och vilka färger kan hon lämna och jag betäcker med en skäck?

Elshira
3/26/10, 12:05 PM
#43

#39 Ok tack så mycket! =)

Hakuna matata!

CarolaG
3/26/10, 12:16 PM
#44

#42 Russen har ett lite speciellt skäckanlag så för att ditt sto skall kunna få en skäck så måste hon själv också bära på anlaget. Om det är ett russ alltså. har du tex en shettis som du betäcker med en skäck så är det 50/50 att det blir en skäck varje gång.

Margita
3/26/10, 3:17 PM
#45

#42 hon har jupard som morfar och Engelbrekt som far

murkla
3/28/10, 8:18 PM
#46

#40 Murklas mamman Marita är brun och Pappa Moncon är nog oxå brun. Maritsas mamma är nog ljusbrun hon…. Sedan vet jag inte …..

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

[cancan]
3/29/10, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Någon som kan hjälpa mig vad våran Ripadals Fjonkan är?

Hon är själv fux med stjärn..

Har lämnat detta:

x Ripadals Jecell (fux)

x Ripadals Jecell (Fux)

x Ripadals Jecell (Ljusfux)

x Granat (Brun)

x Göte (Fux)

x Göte (Ljusfux)

x Primus (Ljusfux)

x Helios (Brun)

x Ripadals Jinnic (Fux)

x Jucent (Brun)

x Allgunnens Valdör (Brun)

x Jucent (Ljusbrun)

x Drömprinsen (stickelhårig fux)

x Drömprinsen (Stickelhårig Ljusfux)

PernillaJ
3/29/10, 10:02 AM
#48

#47 Verkar som att Fjonkan är AAee (fux, kan lämna brun och fux men aldrig svart).

Annons:
Lina-P
3/29/10, 5:08 PM
#49

Vad kan Diké e. S Pigall u. Nike N, (vet ej vilken färg Nike är)  tänkas vara?
själv är hon brun. Hon har lämnat 1 avkomma. tror den är brun den också.

Russlena
11/29/10, 10:25 AM
#50

Jag har ett fuxsto Diamanth e. Tomtebos Enoc G u. Lady Dione-Effekt som har fått svart, fux och brun med Taktik G AaEe, är hon aaee eller Aaee?

[parlina]
11/29/10, 2:15 PM
#51

Vad kan Pärlina 4594 mörkfux, Meralda 5124 brun och Mega 4112 brun vara?

Mega har lämnat brun o gulbrun m Juping 517 o fux med Strix G 471. Pärlina o Meralda är inte i avel än.

Teja-Bea
11/30/10, 3:04 PM
#52

Våra ston är följande

  • Tejas Monela. AaEE (brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux)
  • Tejas Monique. AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart)
  • Hults Pirita. AAee (fux, kan lämna brun och fux men aldrig svart) - Tror jag. Hon har bara lämnat bruna föl.
  • Månskära. AaEE (brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[cancan]
11/30/10, 6:08 PM
#53

Vad kan min Cancan vara? e Hero u Candika (brun)

Cancan är ljusbrun..

Hon har tidigare fått en avkomma e Trofé som var ljusfux..

Margita
5/18/12, 9:46 AM
#54

Nu har jag testat Villma 5140. hon är aaEE. Så där blir det inga fuxar i alla fall Flört

rebeccajansson
5/19/12, 8:03 AM
#55

Jag tror att min tjej Bessy Sun 4325 är AAee. Hon har bara lämnat en avkomma tidigare o då fick hon ett fuxto. Själv är hon lite stickelhårig rödfux. Hon går just nu med Stig-Helmer 461. Han har ju lämnat fux men inte med ett fuxto så jag vet inte riktigt vad det kan bli. Bessys pappa är gulbrun, mamman stickehårig fux o morfar är brun.

Annons:
PernillaJ
5/19/12, 8:34 AM
#56

#55 Hur menar du, "Han har ju lämnat fux men inte med ett fuxto så jag vet inte riktigt vad det kan bli". Du känner väl till fuxregeln? Fux + fux blir alltid fux. Stig-Helmer är fux och Bessy Sun är fux, deras gemensamma avkomma blir fux. Därutöver kommer avkomman att få ett recessivt skäckanlag Splashed White från Stig-Helmer.

Tusen
5/19/12, 9:29 AM
#57

Hur gör man en sån där test? Tar man tagel eller blodprov, vart skickar man det och vad kostar det? Jag vet att det har tagits upp i en annan tråd men hittar den inte. Vore roligt att testa.Skrattande

rebeccajansson
5/19/12, 10:03 AM
#58

#56 nä jag känner nog inte till fuxregeln…men det är ju ganska uppenbart som du skriver. Så det finns ingen chans att hon kan få en skäck med honom? att fölungen sen i sig får skäckanlag förstår jag så där hänger jag med!

PernillaJ
5/19/12, 10:34 AM
#59

#57 Du rycker tagel och skickar in. Vilket färganlag är det du vill testa? En del anlag är det bara vissa laboratorier som testar. I Sverige finns Husdjursgenetiska Laboratoriet vid SLU i Uppsala (länk), samt AniGene i Örebro (länk). Dessutom finns ett flertal lab i USA som är billigare och snabbare än de svenska.

#58 Om du ska kunna få ett skäckföl efter Stig-Helmer måste även modern ha skäckanlaget Splashed White och lämna det till avkomman. Jag tvivlar på att Bessy Sun har något skäckanlag, men du kan förstås testa henne. Det har stått om russens skäckanlag tidigare på sajten, se t ex den här tråden (länk) från i vintras.

Tusen
5/19/12, 1:57 PM
#60

#59 Tack. Skrattande Jag vill testa våra russton (ljusbruna). De är nog inte så komplicerade men skulle vara kul att veta vad man kan förvänta sig för fölfärger i framtiden.

PernillaJ
5/19/12, 3:23 PM
#61

#60

Monita behöver du nog bara Agouti-testa, eftersom hon bör vara Ee. Drömprinsen Aaee, Tejas Monela AaEE, betyder att Tejas Monita är A*Ee (* står för att vi inte vet om det ska vara stort A eller litet a).

Trojka Viking är AaEE, Monita A*Ee, det innebär att Montro är A*E*. Montro behöver du testa både Agouti och Red/Black factor (fux/svart, eller chestnut), om du vill veta.

Tusen
5/19/12, 5:26 PM
#62

#61 Så då skulle Montró ev kunna vara homozygot brun alltså. Coolt! Skrattande

Annons:
Fidelia
5/19/12, 8:03 PM
#63

#58 Vore jag dig skulle jag testa henne. Närmsta bevisade anlagsbärare i hennes stam är ju Rollo 143. Men han finns ju på båda sidor i hennes stam. Som fmf och mmff.

Jag har testat både för skäckanlag, gulanlag och agouti. Skickade till USA. Jättesmidigt Glad

Tusen
6/20/12, 8:04 PM
#64

#61 Eftersom Monita nu fått ett svart föl (e.Panter) borde hon alltså vara AaEe, eller hur?

Blir då Montró AaE* i så fall? Dvs antingen som Monita (AaEe) eller (AaEE) dvs kan få brun och svart men aldrig fux (som sin far)

PernillaJ
6/21/12, 9:10 AM
#65

#64 Ja, Monita bör vara AaEe, men Montró vet du inget mer om än A*E*. Testa!

Polenta
6/21/12, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Halloj!

Är lite nyfiken på vad mitt sto kan tänkas bära på för anlag, hon är själv brun och har fått 2/2 föl fuxar.

Föl 1: Zaldi e. Tor 497 (svart) blev en fux
Föl 2: Blev ej dräktig e. Micky 544 (fux) detta må ju ha blive en fux?
Föl 3: Bonneville e. Gumino 607 (brun) blev en fux

Polentas mamma Ulona 2454 står reggad som isabell och har lämnat ljusbrun, gulbrun, brun, svartbrun, isabell och fux.

Har fått tips om att testa både Polenta och fölungen för skäckanlaget splashed white, men jag har inte riktigt fått kläm på varför mina skulle kunna bära på det anlaget :)

Vad kostar det att kolla "rubbet"?

annelie-huskvarna
6/22/12, 9:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Mitt sto Manina är AaEe antar jag. Hon har lämnat två fuxar och två svarta varav den ena svarta är skäck. Men eftersom hon är brun själv antar jag att hon kan få bruna föl oxå Glad

Jag har hoppats på ett brunt föl alla fyra gånger men det vill det tydligen inte bli haha

Om ett sto kan ge alla färger, kan man räkna ut hur stor chans det är att hon får svart, brun eller fux- färgat föl då?

PernillaJ
6/22/12, 10:04 AM
#68

#66 Du har fått svar i en tidigare tråd, Polenta är A*Ee. Polenta är efter Redde som antagligen var AAEE, undan Ulona som troligen var a*eeCr.

Ulona är 3/4-syster med Lon 483 som var skäckanlagsbärare, vilket i kombination med att ditt föl fått "låga vita tecken" (alltså på nos och ben) kan vara en indikation på skäckanlag. Testa om du vill ha vetskap, se tråden om Splashed White.

#67 Ja, antingen "för hand", eller så matar du in stoets och hingstens färg och färganlag i Coat Color Calculator (länk) och får svar.

PernillaJ
6/22/12, 11:42 AM
#69

#68 Rättar mig själv: det är Polenta är 3/4-syster med Lon 483, båda är undan Ulona.

Annons:
Polenta
6/22/12, 11:53 AM
#70

#68 Just de, minnet är bra men kort :) Tack återigen för utförligt svar.

annelie-huskvarna
6/23/12, 5:43 PM
#71

# 68 Tack Glad

[cancan]
6/23/12, 6:19 PM
#72

# 48

Nu har Ripadals Fjonkan hunnit få 2 avkommor till…

-10 H e Darius Roll rödfux m stjärn o nosbläs

-12 S e Skotte Isabell, stjärn och vita halvstrumpor bak..

Hur ser det ut nu? Har det ändrat sig??

Hon har även lämnat föl med mkt tecken, kan där va skäckanlag?

PernillaJ
6/23/12, 9:04 PM
#73

#72 Fjonkan är antagligen AAee, det stämmer även med de två senaste avkommorna. Ja, avkommorna e Darius Roll och Skotte kan mycket väl vara skäckanlagsbärare (testa!) Splashed White eftersom både Darius (trol.) och Skotte (definitivt) hade/har skäckanlag. Om Fjonkan själv kan vara skäckanlagsbärare, eller ej, är svårt att säga: Rebell är en hingst som lämnat en hel del tecken, bl a i sin Lojsta-årgång, så kanske (testa!).

silarp
6/23/12, 9:49 PM
#74

totalnovis på detta.. med risk att få håret tilltuffsat så frågar jag lite "puckofråga"…

Min märr är ljusfux (mamma brun pappa ljusfux) min hingst är brun (hans mamma är brun och pappan är brun!) Jag antar att fölet KAN bli antingen brunt eller fuxfärgat. MEN eftersom han KAN vara homozyg. brun, så uppfattar jag det som att brun blir färgen på det eventuella fölet isåfall…

MEN OM HAN INTE är homozyg. brun (mot allt förstånd…), kan fölet bli både ljusfux och "vanlig fux"? (alltså.. det heter ju bara fux oavsett nyans, hon själv är ju mycket ljus med vit man o svans…)

Har aldrig tänkt så mycket färg när det kommit till russen.. det blir vad det blir lixom.. har satt andra värden långt före, färgen är ovidkommande.. men så såg jag tråden och börjar fundera på vad märren KAN få för föl med olika hingstar…
färg ä ju rätt trevligt faktiskt….
Skäms

Lena90
6/24/12, 12:21 PM
#75

Jag funderar på min lilla Torpets Aurora vad hon kan ha, är inte alls hemma på genuppsättningarna och hon har inte fått föl än, måste de ha fått föl för att man ska veta genuppsättningen eller?
Att Aurora blev svart tycker jag är lite små lustigt då den enda närmaste svarta i stamen är Chaplin i fjärde led, däremelan är det en drös bruna och fuxar, modern är fux och fadern brun.
Sen har hon under magen en lång vit "sträng" och är ganska stickelhårig över hela sig.

Carpe diem!

PernillaJ
6/24/12, 8:20 PM
#76

#68 Ulona måste förresten varit AaeeCr, eftersom hon lämnat ett A till Lon som ju var AAEe.

#74 Testa dem! Hingsten Vildhallon testar du A-locus agouti och E-locus red/black factor. Stoet behöver du bara testa A-locus; eftersom hon är fux vet du redan att hon är ee på E-locus.

#75 Torpets Aurora måste vara aaEe, eftersom hon är svart och har en fuxförälder.

Test för skäckanlag är "överkurs", om man tycker sånt är kul. Eftersom det nedärvs recessivt kan det dyka upp där man minst anar det, efter att ha legat dolt i många generationer. Vildhallon har en vit bakhov vilket kan indikera skäckanlag, kanske - jag ser dock ingen känd skäcknedärvare nära i hans stam. Möjligen gamle Grus har skäckanlag?, hans morfar Rajman lämnade i alla fall skäck. Torpets Aurora har syskon med vita tecken och morfar Bizter är en hingst som jag undrar om inte han hade skäckanlag, via sin far Rebell kanske (se #73). Men, i stället för gissningar och antaganden kan ni ju testa!

Annons:
silarp
6/24/12, 8:57 PM
#77

tack! ska kolla det här du skriver om testerna!

[Tjiwi]
6/24/12, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

#76 Tror Hallons vita fot kommer från Grus. Tror du inte att Grus borde fått någon skäck om han har skäckanlag på ca 100 avkommor?

silarp
6/24/12, 9:54 PM
#79

#78 jo det tror jag oxå!!!

PernillaJ
6/24/12, 11:27 PM
#80

#78 Jo, rimligen. Grus har ju t o m två avkommor undan skäckstona Lillsaga 1652 och Russi 2298, och de blev enfärgade (med tecken). Så det kan helt enkelt vara så att Grus vita fötter, och Vildhallons vita bakfot, inte alls har något samband med skäckanlaget.

Vi har skäckanlagsbärare utan några vita tecken över huvud taget (t ex avkommor till en skäckig förälder), och sedan hästar med låga vita tecken som är testade negativt för skäckanlaget (mitt eget sto Deniz, t ex): det är inte enkelt det här. Vill man veta säkert får man vänta tills hästen lämnat ett skäckföl. Eller DNA-testa.

Margita
9/15/12, 11:21 AM
#81

Om jag skulle använda Marlon S på Elsi när det är dax hur stor "risk" är det då att jag får fux?

PernillaJ
9/15/12, 11:52 AM
#82

#81 Jag är inte helt säker men tror att Marlon S 531 nog är AAee.

I så fall ger kombinationen Marlon S AAee + Elsi AaEe:

  • 50% fux; antingen AAee eller Aaee
  • 50% brun; antingen AAEe eller AaEe
Margita
9/15/12, 2:51 PM
#83

#82 Tack, det var lite för hög fux% i min smak. Men det är ju inte dax än så fler altenativ kan ju ploppa upp.

Annons:
PernillaJ
9/15/12, 3:13 PM
#84

#83 Du får leta efter en hingst som är EE och alltså aldrig lämnar fux? Till exempel Njord, Oidipus, Ernst Romeo, Ernst Ronaldo, Juniper, Jupiter R, Castello (?), Raider - med flera.

Tråd om hingstarnas färger.

silarp
9/15/12, 4:18 PM
#85

en puckofråga till.. jag har fridha ljusfux… (e xl 507 u ängens ida, (brun))
ärver en ljusfux även ner "vanlig" fuxfärg? Jag förstår att hon kan göra det om HINGSTEN är "vanlig fux", men om inte hingsten är homozygot för brun tex, borde fölet även kunna bli ljusfux, eftersom hon är det, .. men så undrade jag just över själva "vanlig" fuxfärg…

Eller ärver ljusfux bara ner ljusfux ? (vit man alltså…)

Tusen
9/15/12, 6:25 PM
#86

Enligt flera kunniga russmänniskor är den ljusa färgen ett eget anlag. Så om fölet får anlaget för ljus färg är väl lika stor som andra genetiska varianter av grundfärgen. Så en ljus fux och en vanlig fux skulle kunna få båda sorterna.

Tejas Monita är ljusbrun och verkar har ärvt det ljusa från sin far Drömprinsen som är ljusfux. Hennes mamma, Tejas Monela, är registrerad som brun (mörk sådan) men hon är ju efter Komet och han var ju gulbrun, Se var ju Monelas mamma, Anemona (som var mörkbrun, nästan svart) efter Sverker som var ljusbrun. Så det kan nog bli vad som helst.

PernillaJ
9/15/12, 7:45 PM
#87

#85 Du måste hålla isär grundfärgerna (i princip bara tre: brun, svart och fux; ev svartbrun) från de modifierande anlagen (gulanlag, tiger, skäck, m fl).

Anlaget som gör en häst "motfärgad", alltså ljus i flanken, under magen, insidan av benen, runt mule och ögon, heter pangaré. (Det finns fler anlag som påverkar grundfärgens nyans eller pigmenttäthet, t ex sooty, svarta hår inmixade i hårremmen.)

Anlaget som ger en fux ljus/vit man och svans kallas flaxen på engelska.

Nedärvningen av pangaré och flaxen är inte klarlagd. Läs mer i den här tråden, eller googla.

silarp
9/15/12, 10:18 PM
#88

#87 jag vet att grundfärgerna är tre, -eftersom jag i min tidigare ras saddlebreden var SUPERINTRESSERAD av färg… (numera nästintill ointresserad av detta… )

Har oxå hittat uppgifter på nätet om att nedärvningen av fux inte är klarlagda, men som sagt… jag varnade för puckofråga,,, men tänkte kanske att det fanns fler exempel… som #86 tex… intressant!

Backman
9/15/12, 10:59 PM
#89

Om jag någon gång tar föl på min Tejas Jarita, finns det någon chans att de kan bli någonting annat än brun? Skulle de t.ex. kunna bli ljusfux? Hennes mamma Pirita är ju de, men har själv aldrig lämnat fux än.. Och pappa Monljus verkar ju bara lämna brun Jarita på blå basen Glad

http://vickelbyponny.blogg.se

Tusen
9/16/12, 12:23 AM
#90

#89 Att Jarita blev brun är inte så konstigt eftersom hon är efter Monljus som är Homozygot brun, dvs lämnar enbart bruna avkommor. Men eftersom mamma Pirita är fux skulle Jarita kunna få en fux. Säkrast om hon betäcks med en fuxhingst då.

Annons:
Margita
10/26/12, 10:07 AM
#91

Nu var ju bara tvungen att testa Lill Trixi också, EEaa. vilket förvåna mig lite eftersom hennes svarta färg mest verka kommit till av misstag.

Upp till toppen
Annons: