Annons:
Etikettförenings-klubbinformation
Läst 1997 ggr
Ahnna
2009-03-03 20:30

Intresse för ponnyavelsförening i Gävle?

Finns det något intresse från er som bor inom hyfsat avstånd att starta en ponnyavelsförening för Gävleborg? (Förutsatt att det inte redan finns en, jag har inte hört talas om någon sån.)

Tanken är att inspirera, peppa, tagga och lära av varandra genom träffar med t.ex. löshoppning, träning inför 3-årstest och kvalitetsbedömningar, tömkörning, körning, hoppning/dressyr, visningsträning m.m. Finns det ett intresse så vore det ju kul om vi kunde arrangera egna utställningar, kvalitetsbedömningar, 3-årstester, talangjakter och så vidare.

Är det nåt som ni tycker låter intressant? Skulle ni vilja vara med och bygga upp en sån förening?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
exitingsvillemo
2009-03-04 00:44
#1

puttar lite. finns det inte några russuppfödare i gävleborgs län?

Ahnna
2009-03-04 10:42
#2

Det måste det väl göra? *håller tumme* Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

StuteriQveiar
2009-03-04 11:55
#3

Varför inte en häst- och ponnyavelsförening? Det måste väl gå att jobba över mankhöjdsgränserna?

Ahnna
2009-03-04 12:02
#4

#3 Det har vi nog inte ens funderat över, eftersom vi som funderar på att starta föreningen har ponnyer själva. Har de som avlar på häst ett intresse för en avelsförening av det slaget?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
2009-03-05 12:23
#5

Puttar lite…

StuteriQveiar
2009-03-05 14:46
#6

#4 Jag vet bara då vi anordnade en inofficiell utställning 2007 att intresset var jättestort både från ponnyägare och hästägare. Vissa raser har inga utställningstillfällen alls (nästan) pga för litet antal rasrena hästar i Sverige. Det är faktiskt ganska så kul, eftersom att man som publik ges möjlihet att få se Akhal-Thekeer och annat med för den delen.

Jag har svårt att skilja på hästdjur och hästdjur, då jag älskar dem alla. (Jag menar inte att jag har svårighet att skilja på dem rasmässigt, men en häst o ponny är samma sak, men i olika storlekar, grovlekar och temperament). Alla hästar/ponnyer är vackra, och har sina olika förtjänstfulla sidor.

/Anna

Annons:
Impulz
2009-03-05 15:15
#7

Jag skulle bli väldigt glad om det fanns en där jag faktiskt bor, så slipper jag vara medlem i Roslagen eller dalarna eller något såntSkrattande Men jag är inte uppfödare och jag vet inte om jag kan vara så aktiv i att driva föreningen, men medlem kan jag iaf vara!

Ahnna
2009-03-05 21:21
#8

#7 Man måste absolut inte avla själv för att vara aktiv i föreningen. När du aktiverar och tränar din ponny höjer du värdet på dess föräldrar, som ju är aktiva i aveln, även om din egen häst inte avlas på. Så alla är välkomna, oavsett om de är uppfödare eller ej. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-03-05 21:22
#9

Dubbelt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-03-05 21:28
#10

#6 För egen del drar jag en gräns mellan ponny och häst i och med att vi har ett tävlingssystem som är uppbyggt på att ponnyer är under 148 cm i mankhöjd. Att alla är lika mycket hästar är ju självklart, men som den tävlingsmänniska jag är så spelar mankhöjden också roll.

Jag kan personligen tänka mig att bjuda in vissa "storhästraser" till föreningens aktiviteter, men skulle helst vilja ha en ponnyavelsförening för enbart ponnyraser. Det blir ju en viss skillnad eftersom ponnyer oftast rids av barn samt körtävlas i större utsträckning än "storhästar". Har man en avelsförening där alla raser är välkomna så tror jag att det blir en extremt stor förening att styra, samt att troligen både SPAF och SH kommer knorra lite. (SPAF ska ju godkänna en eventuell ny ponnyförening i Gävle, vi väntar på svar ifrån dem.) Men som sagt, kan man anordna en utställning eller liknande och bjuda in lite "ovanliga" raser med större mankhöjd än 148 cm så är det inte mig emot. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

murkla
2011-06-06 19:20
#11

Vet att för något år så hade Gävle ponnyavelsförning/ ponnyförening en hemsida via zoomin.se Den finns inte kvar som jag vet .

Så jag undra vad som hände sedan?

De bara kul om de finns flera alternativ att välja på…

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

murkla
2012-03-03 00:29
#12

puttar upp

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Upp till toppen
Annons: