Annons:
Etikettavel
Läst 7046 ggr
Reko
2009-04-24 15:31

Hingstar till tappning

Det arbetas med att tappa en del hingstar för att frysa sperma efter dem i Jordbruksverkets regi. Vad jag har förstått är hingstarna redan uttagna och ägarna kontaktade. Det jag inte förstår är varför hingstarna inte offentliggörs. Är de värda att tappas är de också värda att användas i avel redan nu så slipper vi förhoppningsvis komma i den sitsen att vi måste använda det frysta lagret. Varför är inte listan offentlig?

Annons:
[Croneld]
2009-04-24 17:26
#1

Det låter intressant, att utvecklingen går framåt och att man använder moderna metoder för att bevara det gamla. Kanske finns det någon som kan svara på ditt inlägg.

MagganS-B
2009-04-24 17:56
#2

Och VEM bestämmer vilka som är värda att bevara? Mycket intressant fråga…..Förmodligen blir det inte någon hingst med gamla travanor i alla fall…..

StuteriSolo
2009-04-24 18:10
#3

När det gäller andra hotade raser så har man först och främst tagit tillvara linjer som varit på att försvinna, vore ju intressant att veta hur man gör med hästarna. När det gäller kor och får är det ju bevarandet som är viktigt, de behöver ju inte vara godkända också.

entill
2009-04-24 18:12
#4

Man kan kanske tänka sig att anledningen till att man inte offentliggör hingstarna är att man inte vill ha diskusion om de val man gjort. Kan tänka mig att oavsett vilka man valt kommer vi att ha synpunkter.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Reko
2009-04-24 18:44
#5

Jag tycker att de hingstar som är tänkta att tappas kan liknas vid de hingstar som har pekats ut av Kurt Graaf och Morgan Johnsson i stamboken vid flera tillfällen. Synpunkter kan och ska vi ha men det är svårt när inte listan offentliggörs.

Nordsvenskarnas lista ligger ute på deras hemsida. De har, precis som StuteriSolo nämner, tagit tillvara på linjer som är på väg att försvinna. Ardennern, har jag hört, även tagit med någon Elit-hingst då man aldrig vet hur framtiden ser ut.

#2 Jag antar att det är styrelsen som bestämmer vilka som ska tappas. Travanor lär bli svårt att undvika men visst borde det vara med på ett hörn. Vad skulle russet vara utan sina travambassadörer?

Första omgången hingstar är ju någorlunda lätt att välja men sedan blir det svårare om man ska välja hingstar som är någorlunda obesläktade med det som redan är samlat.

MagganS-B
2009-04-24 20:50
#6

# 5 Finns intressanta hingstar i Norge och USA också!

Annons:
Tittut
2009-04-25 00:35
#7

Listan på de hingstar som är föreslagna är nu sänd till SvRAF:s webansvariga och kommer att komma ut på Svenska Ruyssavelsföreningens hemsida när hon hinner, skulle jag tro.

Anledningen till att den inte är publicerad förut är att det ännu inte är klart på något sätt med Jordbruksverket som håller i projektet, vilka hingstar som ska tappas och i detalj hur detta ska gå till.

Det är också så att alla hingstar passar inte att frysa, och det betyder inte att de i sig har dålig spermakvalitet, utan beror på andra saker. Med hänsyn till det ansågs det också bra att först testa om hingstarna fungerade.

´Det är också så att pengarna som finns avsatta för ändamålet, endast kommer att räcka till ett litet antal hingstar, och det är då tre raser som ska dela på kakan.

Därför har diskussionerna varit sådana att styrelsen ansett att det var bättre att ligga lite lågt, än att dra på för mycket och göra folk besvikna.

Efter att denna önskan kom upp igen i och med denna tråd, tog styrelsens arbetsutskott ett beslut att publicera den med en kort motivation, just för som ni ovan sagt, kunna ge lite information hur tankarna har gått i arbetsgruppen.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
2009-04-25 00:42
#8

# 0 För information kan jag meddela att det är ingenting som är påbörjat, utan detta kommer att ske på sensommaren, efter avslutad betäckningssäsong.

Det var i alla fall det som sades på sista mötet med moderlandraserna.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
2009-04-25 10:56
#9

Tack Liselotte för bra information! Det här var något jag inte hört talas om förut, så jag blev lite tagen "på sängen"…..

StuteriSolo
2009-04-25 11:18
#10

Men det är ju härligt att även hästarna får vara med och bevaras på samma sätt som man jobbar med både kor och får, vänekorna har tappats på sperma sedan 1994 ungefär, allt i bevarandesyfte med jordbruksverket eller vem det nu är som betalar. Allmogefåren tror jag började tappas runt 1999 och liderödssvinen i ungefär samma veva. Så våra bevaransvärda hästar är ju litet på efterkälken, men det är ju inte lika enkelt att frysa sperma efter häst.

entill
2009-04-25 11:52
#11

Nu finns listan publicerad på Svenska Russavelsföreningens hemsida.

En god början. Lycka till!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Croneld]
2009-04-25 12:50
#12

Det var intressant att läsa en liten rad om varje hingst om varför just den är föreslagen. Bevarandetanken är viktig för rasen, och kanske kan det även komma ut lite fler uppmaningar till oss stoägare just i den riktningen. Jag vet att det det skrivs om det lite då och då, men upprepningar behövs.

I "nötkreatursvängen" väljs potentiella "tjurmödrar" ut, för att få fram bra avelsmaterial.

Vad är tanken i förlängningen med projektet? Bevara för framtiden, är det om den inte kommer fram godkända hingstar efter dessa, när de gått bort. Berätta gärna, ni som vet, kanske kommer det stå mer i tidningen. Men allt som händer på russfronten är av stort intresse.Glad

MagganS-B
2009-04-25 14:53
#13

Överlag bra hingstar, dock efterlyser jag någon mer "snabbtravare" med udda stam!

Annons:
Teja-Bea
2009-04-25 17:21
#14

Flera av de föreslagna hingstarna har ju startat och det finns ju två exeptionellt duktiga travare med!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

PernillaJ
2009-04-25 18:29
#15

Jättebra att listan nu är offentlig. Det är klart att alla har olika åsikter, själv kommer jag direkt på att jag saknar t ex Nino 488, Trojka Viking 440, Najk 486?

Vad jag förstår är det inte klart med finansieringen ännu: läs mer på Jordbruksverkets hemsida.

En annan aspekt är hur villig man som hingstägare är att donera sperma till genbanken? Det är Jordbruksverket som äger och förfogar över den infrysta sperman.

ryttarn
2009-04-25 19:13
#16

#15 Som ägare till en av hingstarna i grupp 3, Tejas Monljus 540, ser jag det som en självklarhet att ställa upp i ett projekt som detta. Jag håller inte på med russavel pga ekonomisk vinning utan mer ur ett bevarandeperspektiv och för min egen mentala hälsa :-). Därför oroar jag mig inte över att Jordbruksverket  äger och förfogar över den infrysta sperman.

Måste erkänna att jag oxå blev lite förvånad att Nino 488 inte är med.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

entill
2009-04-25 19:39
#17

Det var nog ingen lätt uppgift att välja, resp. välja bort. Utgår från att de haft starka skäl till att de valt som de gjort. Nu är det bara att hoppas att det här blir bra.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Croneld]
2009-04-25 19:50
#18

# 15 Tack Pernilla!
Nu fick jag en närmare inblick hur det är tänkt, inte bara för häst utan för de andra djurslagen med. Rekommenderas verkligen att läsa så man bättre förstår helheten.

Tusen
2009-04-26 02:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ja, Trojka Viking har de verkligen missat. En superbra hingst som hela tiden fått leva i skuggan av sin far. Tänk om han ändå kunde få ha sina gener kvar. Hoppas på en hingst efter honom och Tejas Monita till nästa sommar. (Gärna svartFlört) Då kanske även den hingstlinjen blir sparad.

JuliaC
2009-04-26 08:28
#20

#7

Nu spørger jeg lidt på dansk…!

Peter Pan's linie. Fik at vide at den  er bevaringsværdig. Er den repræsenteret?

Annons:
MagganS-B
2009-04-26 10:04
#21

# 7 Inte vad jag kan se…..finns i Stuves Monopol ! Finns också i mitt Titan-sto bl.a. men det blir ju inte detsamma…..

PernillaJ
2009-04-26 10:26
#22

#19 Fast om Trojka skulle varit med tycker jag det i första hand skulle varit för hans mödernes skull - Jonatans blod är ganska välrepresenterat.

#20, 21 Javisstja, Stuves Monopol 546 är också en hingst jag saknar på listan - det finns säkert fler.

Helena Kättström skrev en intressant artikel i Ridsport Avelsextra som kom ut för en månad sedan, där hon pekade på att uppdelningen i hingst- respektive stolinjer är överskattad. En individ får precis lika mycket arvsanlag från sin morfar som från sin farfar, osv. Begreppen hingstlinjer och stolinjer är bara ett sätt att göra det enklare för oss uppfödare, en gammeldags metod att sortera släktskap.

[Croneld]
2009-04-26 10:42
#23

# 22 På kursen förra året som hon höll i för hingshållare så pratade Helena K, en del om gener/nedärvning om just hur lite om finns kvar av en speciell individ i flera generationers avlande. Procenten sjunker..

JuliaC
2009-04-26 11:23
#24

#22 Jeg fik  at vide at jeg skulle se at få et avkom u Maritsa da hun er efter Titan. Og denne stamme er ved at forsvinde…

Da jeg bor i Dk er der ingen økonomi i dette for mig, andet end jeg er interesseret i at bevare gotlandsrusset.

PernillaJ
2009-04-26 11:33
#25

#24 Nä, det där med bevarande ger ingen lysande ekonomi i Sverige heller. Föl efter Russack (om det är honom du tänkt använda?), vars morfar Debatt är ovanlig i stammarna, och Maritsa skulle representera udda blodslinjer.

JuliaC
2009-04-26 14:22
#26

#25 Jepp. Det er de to tilsammen, som jeg mener ville give et godt bidrag til russ-avlen.

Har allerede en unghingst e. Russack, som jeg påtænker at fremstille til premiering og om han godkendes, er det jo fint.

MagganS-B
2009-04-26 14:25
#27

# 26 Tyvärr är det ju så att nålsögat är mycket litet…..

Annons:
Tusen
2009-04-26 16:54
#28

#22 Förstod det men "tyvärr"Tyst så har hans far lämnat så bra avkommor att han nog "glömts bort".  Det var därför jag skrev så. Tidde är ju också ett fantastikst sto.

StuteriSolo
2009-04-26 22:58
#29

kommer det att bli så att det samlas sperma varje år från russen som det gör från de andra hotade raserna?

För isåfall kan man ju ha en hög med andra hingstar nästa år.

Egentligen borde man väl avla mer på alla indivder än man gör idag… Vi har inte betckt någon alls 2008, fast vi har två ston.

SigneK
2009-04-26 23:41
#30

#19 +22 av den linjen har vi ju också Glim och nu  även hans son Enkvicken.

Blokaruss
2009-04-27 00:00
#31

#29 Det borde ju samlas fler gånger kan man tycka. Jag har haft med en bagge från mina gutefår en gång och de har samlat åtminstone två år vad jag vet - inte så ofta men ändå…

Konstigt att russen inte varit med tidigare men det beror väl på kostnaden. Baggarna kom de och hämtade och hade på semin i en månad ungefär. De måste lära upp dem och det tog lite tid.

StuteriSolo
2009-04-27 09:22
#32

allmogekorna samlas på sperma varje år, och jag tror allmogefåren också gör det. Linderördssvinen har jag dålig koll på då jag inte varit med i föreningen på några år. Men vad jag har förstått är själva poängen med samlandet att det ska göras varje år och med för rasen viktiga indiveder.

Reko
2009-04-27 10:36
#33

Jag tycker det är bra att listan nu publicerats. Oavsett om det blir någon tappning eller inte så är det fritt fram redan den här säsongen att använda de valda hingstarna. Eller för den delen, om man tycker att någon hingst saknas, använda den. Framtiden är som alltid svår att föutspå och vilka hingstar som ska tappas är ett svårt val.

Reko
2009-04-27 13:53
#34

#15 Klippt från "Riktlinjer" som går att nå från den länkade hemsidan på Jordbruksverket:

"Individ inom ras

Djurets bidrag till den frusna genbanken ska utgöra ett komplement till det material som redan samlats, dvs. material från obesläktade individer, från olika linjer/familjer/founders bör prioriteras."

Jag noterar att två söner till Jucent är med på listan.

Annons:
Tittut
2009-04-27 15:47
#35

# 34 Anledningen till att två Jucentsöner är med är den att den ena ska räknas som reserv till den andra. Om det mot förmodan är så att det går att tappa fler än ett par hingstar, kommer naturligtvis inte två Jucentsöner tappas, men om den ena inte fungerar, plockar man istället in den andra.

Listan ska på ett sätt ses som en helhet, och det kan finnas anledning till att den ena går före den andra osv, och den dagen det blir skarp läge och tappningen ska igång, får man nog ta sig en funderare till vilken/a hingstar som skall prioriteras ur de första grupperna.

Min högst personliga åsikt är då att Jucentsönerna kan stå tillbaka, då Jucent har tre söner i avel i dagsläget.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
2009-04-27 16:17
#36

Är det alltså så att det ligger någon värdering i vilken grupp hingsten ligger i? Är hingstarna i grupp 1 mer "bevarandeväda" än de i grupp 4? Vore också intressant att höra hur man resonerat i valet av hingst. Antar att det fanns mer att säga än de korta och kanske lite "luddiga" kommentarer som står om varje hingst. Det kan kanske vara av intresse för stoägare som står i begreppa att välja någon av dem.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Reko
2009-05-07 11:54
#37

Jag fortsätter att fundera över urvalet av hingstar. Allgunnens Unos mamma är mormor till Primat G. Vidar och Juniper delar mormor. Det kanske finns en välgrundad anledning till det?

Finns det reserver om inte någon av hingstarna inte funkar på fryst?

Reko
2012-05-30 10:18
#38

Jag fick en fråga om vilka hingstar som står på listan men kan nu inte hitta listan längre. Kan någon hjälpa till att hitta den?

PernillaJ
2012-05-30 10:44
#39

De här namnen var aktuella i april 2009,

  • Allgunnens Uno 518
  • Hadar 539
  • Jagga Ess 583
  • Juniper 530
  • Ling 547
  • Marlon S 531
  • Panter 593
  • Primat G 444
  • Tejas Monljus 540
  • Uron G 493
  • Whisky 594
  • Vidar 521

Jag har tyvärr inte sparat listan, med gruppindelning och motivering, som publicerades på hemsidan.

Jenni79
2012-05-30 21:46
#40

Tack Reko och PernillaJ!

entill
2012-05-31 06:49
#41

Hittade listan i min dator:

Förslag på russhingstar för frysning av semin

Svenska Russavelsföreningens styrelse gav på sitt ordinarie möte den 4 oktober 2008 Morgan Johnsson, Annika Melin samt Liselotte Erixon mandat att ta fram förslag på russhingstar som kunde vara intressanta att frysa semin efter.

Vissa hingstar är valda för att de företräder ett annorlunda blod, medan andra är med på listan för att de har egenskaper som kan vara värdefulla att bevara inför framtiden.

Efter genomgång av de verksamma hingstarna har gruppen enats om nedanstående hingstar:

Grupp 1.

Allgunnens Uno 518. Gullding linjen är lite representerad.

Primat G 444. Mio linjen håller på att helt försvinna.

Juniper 530.  Atterdag linjen som är lite representerad.

Grupp 2.

Jagga Ess 583 .Signal linjen inte alltför många kvar, i kombination med Rolloblod på möderne,  samt en utm linje för ponnytrav.

Marlon S 531,  Dorn linjen som är lite representerad, samt en riktig "allround" hingst.

Panter 593, Friskus linjen över Rollo, inte mycket kvar.

Grupp 3.

Tejas Monljus 540 Atterdag linjen som är lite representerad.

Whisky 594, Dröm linjen över Grus som är en riktig "allround" linje.

Uron G 493 . Exteriör och prestation förenas.

Grupp 4.

Vidar 521, Piccolo linjen Lite representerad.

Hadar 539 Exteriört och härstamningsmässigt mkt komplett.

Ling 547. Pysen IV linjen i en intressant kombination

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
MagganS-B
2012-05-31 09:09
#42

Tack Agge, då vet vi!

Tinula
2012-05-31 14:41
#43

Har jag (som novis!) förstått det rätt om det som gör Vidar 521 intressant för tappning är att han är den enda hingsten som för vidare Marino 213?

Synd att Allgunnens Uno har så få avkommor, vad jag kan se bara tre stycken hitintills. Vad kan det bero på? Har han inte stått till förfogande pga tävling, eller är det kanske för lite reklam från ägarna?  Över huvud taget verkar hingstarna ur grupp 1 ha relativt få avkommor, om man jämför med många andra hingstar. Eller har jag fel?

Väldigt intressant i alla fall!

Reko
2012-06-01 10:26
#44

#43 Allgunnens Uno har haft vilande licens i flera år och tävlat i körning framgångsrikt. Nu har han bytt ägare och betäckte i fjol ett antal ston. Förhoppningsvis fortsätter den trenden några år framöver!

Primat G och Juniper ur grupp 1 har båda värdebokstav A så så få avkommor har de inte. Primat G har också fått en godkänd son efter sig men det finns plats för fler.

Vidar är mycket riktgt ende företrädare för Piccolo-linjen över Marino men han har även ett intressant möderne från en av de mindre stostammarna. Tycker åtminstone jag!

Reko
2012-06-01 11:55
#45

Jag har ett brev från Svenska Russavelsföreningen daterat från 2010-07-05 där en delvis annan hingstlista redovisas. Hingstlistan reviderades efter det första tappningsförsöket där sperma från Jagga Ess samlades och frystes.

Grupp 1

Arn De Gothia 640 ensam kvar på Mio-linjen, samt ett inte så vanligt möderne med långa generationsintervall

Castello 628 lite representerad via Friskus-Frigg-linjen. På köpet får vi också Gullding, Piccolo och Criban Daniel på nära håll

Marlon S 531 Dorn linjen som är lite representerad, Balder-blod på nära håll på mödernet samt en riktig "allround" hingst.

Qvitt 619 ur Gulldings hingstlinje, via Kanel-Lustig, kombinerat med ett intressant möderne med typstarka russ med långa generationsintervall. Har Peter Pan som mormors far, vilket också är intressant att bevara.

Fösta reservlista:

Vidar 521 Piccolo linjen Lite representerad, och ett inte så vanligt möderne med långa generationsintervall

Nestor 570 från Atterdag-linjen. Tillsammans med Juniper den ende sonen kvar efter Jucent 391

Grupp 2

Whisky 594 Dröm linjen över Grus som är en riktig "allround" linje.

Bloka Joker 620 Jupards ende son. Södermanblodet ser vi har stor betydelse om man tittar på att hålla ner inavelskoefficienten. Här kommer också Peter Pan, Bojar m fl in också.

Ling 547 Pysen IV linjen i en intressant kombination.

Grupp 3

Uron G 493 Exteriör och prestation förenas.

Hadar 539 Exteriört och härstamningsmässigt mkt komplett.

Panter 593 Friskus linjen över Rollo, inte mycket kvar. Samma mor som Qvitt

Tusen
2012-06-01 12:58
#46

Dessa hingstar är ju fortfarande verksamma i aveln så då vore det väl bra om stoägarna väljer dessa hingstar, för då förs ju generna vidare automatiskt.Skrattande

Reko
2012-06-01 13:58
#47

#46 Speciellt som flera av dem är testade för frysning och inte kunna frysas! Än så länge är det väl bara Jagga Ess och Whisky som det finns fryst efter? De borde förstås också användas ändå!

Tusen
2012-06-01 14:07
#48

#47 Håller med!

Fast frysningen gick ju bra. Det var upptiningen som inte gick så bra.Rynkar på näsan

Annons:
[Croneld]
2013-03-24 13:15
#49

Jag puttar upp den här gamla tråden om diskussionen om hingstar värda att bevara, fortfarande intressant!

Fidelia
2013-03-24 21:35
#50

Såg att Bloka Joker var med. Har ju en hingst och 4st ston födda 2011 efter honom. Utan den vetskapen skulle man kanske inte gett dem samma chans som man nu tycker de är värda.

Så en offentliggjord lista är för mig bara positivt 🙂

PernillaJ
2013-04-03 17:53
#51

#47 Det är Jagga Ess 583 och Nestor 570 som det finns fryst semin efter.

[Croneld]
2013-04-03 17:55
#52

Roligt med gamla trådar som passar bra till de olika diskussionerna som pågår just nu.

ryttarn
2013-04-04 09:23
#53

Tejas Monljus 540 var uttagen till tappning  Tyvärr var han lte för "intelligent" och tyckte det var ganska korkat att försöka betäcka på en madrasserad trästock….. Så tyvärr blev det inget resultat utan vi fick åka hem igen med oförrättat värv…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2014-02-19 10:23
#54

I Gotlandsrusset nr 1/2014 nämns att det hösten 2013 samlats sperma efter Gin 638, Harpun 573, Prakt KL 675 och Stans 622. Dessutom har Ling 547, Norm KL 654 och Malton 655 provats men inte fungerat. Kanske något att fundera över inför vårens/sommarens betäckningar?

rebeccajansson
2014-02-19 11:29
#55

Är det någon som vet om tappningen lyckats? Jag har hört att russens sperma inte klarade av nedfrysningen

Annons:
Reko
2014-02-19 12:19
#56

#55 Det sparas bara efter de hingstar vars sperma klarar nedfrysningen. Det görs provfrysningar och -tining innan samlingen.

Tusen
2014-02-19 12:23
#57

#De fyra hingsta som nämns i inlägg #54 klarade av frysning och upptining. Ytterligar två hingstars sperma har klarat det tidigare.

I Gotlandsrusset kan man också läsa att de gjort det lite annorlunda med frysningen och upptiningen än tidigare vilket gjort att fler klarat sig igenom. Det är bra.

Dock är det många hingstars sperma som inte fixar själva upptiningen trots mycket god spermakvalitet. Det är synd men så är det. De hingstar, som tagits ut för bevarande och vars sperma inte gått att bevara för framtida bruk, borde kanske användas mer nu när de fortfarande är fertila. Något att tänka på.

PernillaJ
2014-02-19 12:57
#58

På NordGens hemsida (www.nordgen.org) finns info om cryoteknik och fryslagring, illustrerat med bild av Jagga Ess 583 i aktion från samlingen 2009. Länk.

Reko
2015-12-21 19:05
#59

Jag lyfter fram den här tråden igen nu när jag har letat fram den. Whisky blir andra hingsten som går på Lojsta från första listan. De borde finnas en mer aktuell lista också över tänkbara hingstar att tappa. #15 På nordsvenska sidan vet jag åtminstone hingstägare som nekat att vara med.

Reko
2016-05-16 10:34
#60

#22 Det må vara gammaldags med hingstlinjer men i o m ett mindre antal hingstar än ston blir hingstlinjerna få. Tappas det då bort någon linje ramlar påverkan från den linjen längre ner i härstamningarna. Vi har ju få stostammar också så det är viktigt att även den aspekten tas med. Bredden i härstamningarna finns på stosidan. Jag funderar på om det finns någon aktuell lista i dagsläget? Blir det mer samlingar framöver?

Upp till toppen
Annons: