Annons:
Etiketthingstlinjer
Läst 2920 ggr
bramble
5/25/09, 9:57 PM

Gammal hingst från förr

Jag undrar om någon känner till en hingst som levde ngn gång på 60-talet. Han kan vara e. Klipp u. Myra och jag tror inte han var godkänd, men han fick föl. har också hört att han var duktig hoppare med placering i SM

Annons:
PernillaJ
5/25/09, 10:02 PM
#1

Det låter som Fanny Sjöbergs Pojken, länk till härstamning. Pojken fick en hel del avkommor, tyvärr visade han sig vara bärare och nedärvare av slingeranlaget (cerebellär ataxi eller abiotrofi; för information läs den här tråden). Jag vet inget om hans hoppmeriter men tvivlar på att han var placerad i SM?

bramble
5/26/09, 12:10 AM
#2

Tack för ditt svar! Glad Jag är osäker på om det är rätt Pojken om du tvivlar på hoppförmågan.  Jag har sett stamtavlan tidigare. Jag är inte säker på om härstamningen stämmer. Jag hade en korsningsponny e. Pojken som var född -66, men han står inte med bland avkommorna. På min ponnys härstammning stod bara "Pojken", men inte vem han var undan och efter. Min ponny hette Pinnoccio och var u. Mockbeggar Beachcroft (n.f.-sto)

Var Fanny Sjöbeg uppfödare på Gotland?

PernillaJ
5/26/09, 12:48 AM
#3

#2 Ja, Fanny Sjöberg på gården Ejmunde i Gerum, Hemse var välkänd russuppfödare, känd som "russmamman". Hennes make Gustav Sjöberg var tillsyningsman för de viltgående russen på Lojsta.

Har du kollat in den här sajten med ponny-SM-medaljörer genom tiderna?

Upp till toppen
Annons: