Annons:
Etikettallmänt
Läst 6862 ggr
murkla
7/13/09, 12:49 AM

Vikt på föl!

Jo, jag ska ju avmaska fölet. Hur vet jag hur mycket jag ska ge den då!

Hur gör ni? Hur räknar man ut de ca.?

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
PernillaJ
7/13/09, 12:57 AM
#1

Rekommendationen är att föl avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder med Banminth eller motsvarande preparat. Jag brukar uppskatta att ett åtta veckors russföl väger knappt 100 kilo. Litet överdosering är inte skadligt.

MagganS-B
7/13/09, 10:11 AM
#2

Banmint kan man ju ge i dubbel dos, så det är ingen fara. Fast jag tror knappast att ett 8-veckors russföl väger 100 kg…..75-80 kanske.

murkla
7/13/09, 11:43 AM
#3

Tack för svaren! Då vet jag hur mycket jag ska ge! Skrattande

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Carpedium
2/13/12, 4:05 PM
#4

Hur mycket väger ett föl/unghäst på 9 månader ungefär ?  Vad tror ni ?

Tacksam för svar !

PernillaJ
2/13/12, 5:50 PM
#5

#2 (sen replik) Jag väger mina nyfödda russföl och de brukar oftast ligga runt 25 kilo ungefär: lägst 17 kg, högst 36 (!) kg. Födelsevikten dubblas den första månaden, alltså väger ett månadsgammalt russföl omkring 50 kilo. Därför tror jag nog att ett normalstort 8 veckor/två månader gammalt russföl väger "knappt 100 kilo" (kanske 80-90 kilo?), som jag skrev i #1.

#4 I brist på våg får du gissa och uppskatta. Svårt att säga utan att ha sett din fölunge (höjd, modell, hull) men jag skulle tippa runt 180-200 kilo kanske?

En 6 månader gammal shetlandsponny har i genomsnitt uppnått 52% av sin förväntade vuxenvikt, medan en 12 månader gammal shetlandsponny uppnått 83% av vuxenvikten. Ponnyers tillväxt är snabbare än stora hästars. Om vi i brist på russ-siffra köper shetlandsprocenten blir det för ett russ med förväntad vuxenvikt 300 kilo x 83% = 249 kilo vid 12 månaders ålder. Men din fölunge är yngre än 12 månader, och jag skulle tro att russens tillväxthastighet är långsammare än shetlandsponnyns, så du får justera ner siffran.

Länk till bra artikel.

Carpedium
2/13/12, 6:06 PM
#6

Tack för svar Pernilla !  Vi mätte henne nämligen runt magen med ett måttband som ska visa vikten…och det visade 180 kg, så inte så tokigt då !   : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: