Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 6231 ggr
alskadeida
2009-09-11 21:16

Hur mkt hö ger ni era russ. Vad gör ni med dem?

Hur mycket hö ger ni till era russ?

Tycker så många ger mer grovfoder än annat.

Jag är uppvuxen med så att jag ger ex 1 kg mer strå än kraft.

Jag vet några som ger sina russ 4,5 kg hö om dagen. De är tävlingshästar och tävlar ganska regelbundet.

B-ponnys-

Jag tycker det är lite grovfoder. Men kan ju ha fel.

En annan i grannbyn har ett sto på 2 år som får 5 kg hö och 1 dl kraftfoder. Men tränas ju inte pga åldern.

Övriga hästarna får kanske 4 dl kraftofoder tillsammans med nästan 5 kg hö. Vet ej exakt.

Musklade hästar som jobbar mkt de första 4 och den sista lite tömkörd.

Vad säger ni?

Vad och hur mkt ger ni?

Detta är årshö att inte glömma säga.

Annons:
[Tjiwi]
2009-09-11 21:29
#1

Jag tycker inte 4,5 kg hö låter lite. Om man räknar att hästen ska ha1,2-1,5 kg per 100 kg kroppsvikt så hamnar man ganska rätt, men sedan får man ju givetvis anpassa givan efter vad hästen gör och vad det är för hö etc…..sedan ålder mm.

Tusen
2009-09-11 21:43
#2

ycker heller inte att dina exempel låter som de får särskillt mycket. Våra får i princip inget kraftfoder alls medans de får fri tillgång på hö. De går dock i lösdrift och kan behöva lite mer än de som står stallade. Men mellan 6 - 10 kg per ponny och dag får de beroende på hur kallt det är ute.

I allmänhet får ridhästar alldeles för mycket kraftfoder, så ett kg mer hö än kraftfoder låter däremot inte riktigt bra.

chriztinee
2009-09-11 22:02
#3

Mina två russ som står inne på nätterna och inte har så mycket gräs , en får inte äta pga fång , ger jag 5 kg hö /dag + lite halm .
Dom får inget kraftfoder alls . Inte ens när dom tävlar .

Mitt tredje russ går även han in på kvällen men äter mycket gräs ute hela dagarna så han får en tapp mest för att ha något att göra när han står inne . Han håller hullet bra . Han har just börjat med träningen så han äter inte heller nå kraftfoder än . Men kommer att börja när träningen kommer igång lite mer .

Carpedium
2009-09-11 22:17
#4

Våra russ som tävlar och står inne på nätterna får ca 5kg var om dagen nu när det fortfarande finns lite gräs i hagen. När det blir vinter får dom mer. Dom får även kraftfoder varje dag men lite olika mängd beroende på om det är vila eller träning/ tävling.

chriztinee
2009-09-11 22:54
#5

På vintern när det är kallt får mina russ lite extra hö oxå .

alskadeida
2009-09-11 23:15
#6

Ahh ok. Ja då är det ingen fara =)

Annons:
StuteriSolo
2009-09-11 23:58
#7

mina ponnyer får fri tillgång under vintern, och nu är det ca. 5 kg per ponny för de som fodras. Kraftfoder när de kommer in eller ska tävla, men bara högst 300 g

Scillajsa
2009-09-12 01:15
#8

Mina ponnyer får fri tillgång på grovfoder under vinterhalvåret dom som tränar äter kraft i olika mängd vissa får mycket medans andra bara får en näve för sällskaps skull..

annelie-huskvarna
2009-09-12 08:49
#9

Mina hästar får 5-10 kg hör per dag under höst/vinter/vår, beroende på hur kallt det är och de får 1-2 dl havre. Men just nu har vi fortfarande tillräckligt med gräs kvar och de går ute dygnet runt, så förhoppningsvis dröjer det några veckor innan jag behöver börja med något hö :)

CarinaA
2009-09-12 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har en 4-åring som tränar ganska hårt, han får ca 4,5-5 kg hösilage+2kg D&H staypower musli ! I vintras när han gick på lösdrift o var ur träning fick han 7-9kg hösilage(beroende av väder)+1kg D&H pasturemix müsli, men det är ju väldigt individuellt + att man måste vara medveten om vilken kvalite man har på sitt foder !

Chirak-96
2009-09-12 13:08
#11

Mina russ får mellan 4-5 kg hö per dag (vintertid). Har funkat bra, de ser välgödda ut ;)

marika-J
2009-09-12 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har två russ, ett äldre och en treåring. De får 5 resp. 6 kg hö/dag +- några hg, är inte så jättenoga med exakta vikten. Då vi har bra hö. under tävlingssäsongen kan de även få lite havre med då det uppskattas :) De står inne på natten och unghästen står på halm så han alltid har något att tugga på om han skulle bli hungrig, den äldre brukar jag lägga in en "kaka" till så han har under natten då han står på spån.

När säsongen är över får de vila (under vinterhalvåret) och då brukar jag öka hömängden allt eftersom temperaturen sjunker, då får de omk 7, resp. 8 kg var/dag.

VeronicaP
2009-09-13 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Våra har fri tillgång på ensilage på vintertid och nu på sommaren får de inget hö alls och de som tävlar får väldigt lite kraftfoder faktiskt

Tex Ijor då som kom 3a.i 5 årsmästerskapet och är i topp form , får bara kraftfoder när han tränas och tävlas och får då ca 4 dl blöt betfor och ca 4 dl hel havre de är inte mycket det + att han får B, E vitaminer.

Tycker faktiskt inte de behöver så mycket kraftfoder, det viktiga är gräset, hö, ensilaget …

Har aldrig gett mina hästar mycket kraftfoder och de har ju gått bra ändå ;-)

Tycker att ha är i perfekt hull och muskald ändå :-)

bilden är tagen av Mats.Hallin

Annons:
amandahandersson
2009-09-14 00:07
#14

Zolero, ett välbyggt grovt russ som har tävlat ponnytrav, äter 4-5 kilo hö om dagen. Han är långt i från undernärd, utan har tvärtom lite väl mycket mage… Kanske är för att han inte tränas så mycket.

Razmus Raid tuggar det dubbla, och han är liten och lätt! Han äter mycket kraftfoder också.

ryttarn
2009-09-14 09:58
#15

Våra får 5-8 kg hö/dygn när det inte finns bete. Tävlingshästarna brukar även få lite havre när det närmar sig start, mest för att "komma upp på tårna".

ettåringarna får just nu 3dl grov+3dl lucernpellets då de växer väldigt mycket just nu.

Det viktiga, tycker jag, är att man annalyserar sitt grovfoder så att man kan göra en ordentlig foderstat att utgå ifrån, sedan får man givetvis anpassa den efter individen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ElinLilja
2009-09-14 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag gör det numera lätt för mej med mitt russ och shettis

Sommartid ute dygnet runt med massor av bete

Vintertid fri tillgång på hösilage

Trodde aldrig att mina hästar skulle klara av att själva välja hur mycket de vill äta så har alltid hållit hårt på 3-4 kg till shettisarna och 5 + till russen men har på senare åren märkt att det fungerar helt utmärkt att låta dom äta så mycket dom vill och har även märkt att det är jätte olika från dag till dag (väder, vind och tränig) hur mycket dom äter.

Nokia russet äter ca 8-12 kg hösilage om dagen och shettisen Raket äter 3-5 kg hösilage och visst finns magen på vintern men hellre liter att ta av en super smäckra.

Sen har dom "fritillgång" på mineraler och salt.

Under träningsäsongen får Nokia även Åsebro Cool för att hålla hullet och Raket får en morot :P

Zofia
2009-09-14 12:01
#17

Man räknar 1kg hö/100kg häst. Men sedan är det lite mera om hästen är ung,gammal eller vädret.

Om det är kallt ute så behöver dom mera mat.

Träningen spelar oxå in, men bara om hästen går hårdare pass.

kraftfoder är bästa att testa sej fram för alla hästar är olika vad som passar dom. Lycka till…

VeronicaP
2009-09-14 12:12
#18

#17 Man räknar 1,2-1,5 kg per 100 kg

chriztinee
2009-09-14 13:30
#19

Jag analyserar alltid mitt foder för att sedan kunna räkna ut och göra en bra foderstat. Hur mycket hö dom får är sen beroende på vilka värden analysen visar . Går man från ett "bra" hö till ett "dåligt" hö kan man behöva ändra mängden och kanske lägga på ett kilo .

Men detta är hur jag gör . Sen tycker jag det är upp till var och en hur man själv vill göra . Tycker man att fri tillgång till foder passar deras hästar bäst är det upp till dom .

Upp till toppen
Annons: