Annons:
Etikettridsport
Läst 15169 ggr
Vilgot
2009-09-09 22:08

Sadel till russ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad använder ni för sadlar till era russ? Vad tycker ni om den? Har ännu inte hittat någon sadel som passar min ponny ordentligt än så ja är lite nyfiken vad ni använder.Glad

Just nu rider jag med en fårskinnsadel men den funkar inte riktigt som en vanlig… Obestämd

Annons:
QuickStep
2009-09-09 23:29
#1

vart bor du? jag har en sadel som du kan få om du vill ha. den e i syntet och liksom formar sig runt hästen. ja bor i sthlm

Mixie
2009-09-10 00:29
#2

#1 Vad är det för sadel? Om inte Vilgot är intresserad är jag det =) Tycker det är supersvårt att hitta sadlar..

//Mickan

StuteriSolo
2009-09-10 08:33
#3

Vi jar haft vanliga Börjsesadlar till de flesta, men till slut fick vi köpa en Morris&Nolan ponnysdael som passar de russ som har platt rygg utmörkt. Annars är det westernsadel som gäller för dessa Skrattande

[Grabbarna-A]
2009-09-10 11:32
#4

Efter att ha provat 15 olika sadlar utan att någon legat bra till en och samma ponny, så har jag äntligen hittat en, till ett russ utan något som helst sadelläge…Tungan ute

Det är iof en dressyrsadel, Globus clic. Är jätte nöjd med den. Måste dock bara hitta en sadel han kan ha vid hoppning oxå Obestämd.

[cancan]
2009-09-10 12:15
#5

Vi har stübben rex till våra russ.. Har funkat bra, men är ute efter en nyare sadel nu..

[Tjiwi]
2009-09-10 12:33
#6

Jag har en fransk sadel, kommer inte ihåg namnet nu men ska kolla…..den passar super på mina russ. Den kom hit med en welshponnyinhyrning, flickan som hade henne började rida på min Mystik som jag hade då och använde sadeln till honom och den låg bättre på honom än på deras…sedan hade vi den på Tjibus och där var den nog ännu bättre…sedemera köpte jag den då de köpte större ponny, nu har jag den till Wilda och det är den enda sadeln som jag hittat som ligger bra på henne…hon är ngt bred över ryggen och ingen manke, men till henne så får vi ha svanskappa oxå. Den är som "gjord" till russ kan man tro, kommer aldrig göra mig av med den….

Annons:
Christina-Lundberg
2009-09-10 13:21
#7

Vi har en Sigma sadel till Karsk. Den är inköpt från Hööks och har stl 16½ tror jag - sedan är det vid bom.

Den har fungerat alldeles förträffligt och ligger som skuren på hans rygg.

chriztinee
2009-09-10 13:33
#8

Jag har en hubertus hoppsadel till mitt russ . Sitter perfekt och är sååå skön att rida i .
Förut hade jag en stubben rex som även den låg bra .

Har även en dressyrsadel , Ruiz Diaz , som ligger bra på min ponny . Dressyrsadeln är till salu ifall ni vet någon som vill ha .
Det är en 16" med bomvidd 32 (extra vid)

Har även en westernsadel som jag använder vid ponnyridningar . Men det är bara en billig från Börjes .

JuliaC
2009-09-10 21:29
#9

Vi bruger Henri de Rivel (fransk), Morris Nolan, samt Thorowgood og Sigma stofsadel.

De ligger bra på vores russ og kan fås til en bra pris.

Men det er jo en jungel med sadler da russ er bygget forskelligt.

Fiffilura
2009-09-11 09:57
#10

Har provat hur många sadlar som helst…. Vet inte om jag har ovanligt konstiga russ….

Tyvärr tillåter inte min studentekonomi att köpa någon dyrare… Men till 4-åringen hittade jag Hööks Maxam syntet allround 15 tums med fishinlägg . Ligger helt ok, åker inte fram.

Tycker det är ursvårt med saldar, allrahelst då man inte har hur mycket pengar som helst att lägga på sadel….

Vilgot
2009-09-11 15:51
#11

Tack för tipsen, ska kolla upp sadlarna å se om ngn passar min Vilgot.

Fiffilura, hur fungerar fishinläggen? Har faktist funderat på en sån sadel :)

[Grabbarna-A]
2009-09-12 00:38
#12

Jag kan ju svara ang fishinläggen för jag har en sån sadel oxå. Sadeln jag har är x-vid utan inlägg och vid med dom tjocka inläggen i, sätter man i dom smala inläggen blir sadelns mått mellan vid och x-vid…. Hänger du med Tungan ute

annelie-huskvarna
2009-09-12 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har en Bent Branderup sadel av modellen Ecuyer, det är den bästa sadel jag nånsin haft och både jag och hästarna trivs superbra med den Glad

Annons:
[Tjiwi]
2009-09-14 01:03
#14

Kolade vad min sadel heter och den är fransk och heter Premiere…..

ostsiv
2009-09-14 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vi har en Maxam syntet från Hööks till Shakira. Ligger bra på henne.

[SE* Qjou´z]
2014-03-22 12:49
#16

Jag svarar här, men har ännu inte Russ, men det är på gång och jag är helt såld på Barefot och har till min ponny en bomlös sadel från stall Rustorp och kommer ha detta till mitt Russ oxå.

Sadeln är bra uppbyggd formar sig efter ponnyn och följer den i upp & nedgång samt bra till unghäst som formar om sig, har till sadeln en tempurpad. Barefot är inte dyr att köpa i andrahand och formar om sig till Din ponny samt kan man använda den till alla hästar i stallet 😉

silarp
2014-03-22 13:41
#17

har stubben rex samt en pioneer barbackasadel, funkar rätt bra!

[SE* Qjou´z]
2014-03-22 18:09
#18

Kom på att jag byggt om min Barefoot Cheyenne så jag kan välja att använda den som både Western och allroundsadel samt har jag en brösta som håller den på plats…man kan även ha svanskappa 😉

det finns olika storlekar på bågen iframvalvet som man sätter i och jag har även en med horn 🙂

Så antingen är det Western som gäller med allt till eller "vanlig" utstryrsel 🙂

Fiffilura
2014-03-23 10:33
#19

Kul att gamla inlägg kommer upp ibland.

Nu studerar jag inte längre utan arbetar som lärare, inte välbetalt men aningens mer än vad en studerande får iaf.

Tycke ff det är svårt med sadlar, så svårt att jg överlåter det arbetet t proffs. Åker numer till Mustang vid Arlanda. Dyrt som tusan men de har ett bra system där man kan byta ut sadlar när hästen vuxit ur den.

Dock tycker jag att sadelmakaren de sista gångerna varit väldigt oengagerad och låtit en ung tjej sköta utprovningen helt själv.

Fördelen är att man kan ta sadeln på avbetalning = perfekt för en ponnymorsa!!
Till russet som nu är 9 år har vi en crown dressyr. Helt ok.

Linnea
2014-03-23 14:18
#20

Har en maxam ponnysadel med utbytbara koppjärn och den ligger inte alls bra. Har också en wintec dressyr isabell werth som ligger jättebra!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Vilgot
2014-03-23 18:46
#21

Vad kul att den här tråden kom upp igen! 🙂

Efter att ha provat ett oändligt antal sadlar på min Vilgot, bland annat den med fishinlägg från Hööks (som inte funkade alls på honom), hittade jag en Globus Esperanza. Den funkar jättebra och har en väldigt bred kanal. Så nu varvar vi mellan den, fårskinnsadeln och barbacka när han rids :) 

Tack för alla tips ni delat med er av!

Plupp73
2014-03-23 18:52
#22

Vi har haft en Stubben Rex dressyr 16/33,5 till våra två russ - passar extremt bra. Dock behöver vi en lite mer slit och slängsadel att ha i skogen…

För dem som vill ha Stubben Rex 16/32 har vi en sådan billigt till salu. Sedan har vi även en liten ponnyputa i syntet superbilligt om någon är intresserad.

ErikaAndersson
2014-03-23 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Har en Jensen ponny sadel i syntet! Verkligen att rekomenader!

Mitt russ har platt rak rygg och typ ingen manke, men Jensen sadeln ligger toppen!

Har endast en fårskinnspadd under för stötdämpning..

emmalisa
2017-01-11 13:15
#24

Ser här i tråden att många använder Stübben Rex. Det blir nog en begagnad sådan.

Är det någon som har testat syntetssadeln (dressyr) Globus Bestla till era russ?

Linnea
2017-01-12 12:37
#25

Har numera bytt ut min wintec mot en tekna. Beror mest på att han musklar sig och växte ur sadeln. Den är också väldigt bred över sätet vilket inte riktigt funkar med min kropp.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

silarp
2017-01-12 13:46
#26

har en äldre modell av  piab dressyr med ändringbar bom.. den sitter faktiskt väldigt bra på mitt russ… hade en stubben innan men den åkte lite fram tyckte jag.. det gör alla sadlar (även barbackapaddar osv..) på detta russ, men piaben ligger hyffsat bra-om man inte envisas m att rida i ordentlig nerförsbacke större delen av turerna…Den jag har ska tydligen vara en 16 tum men jag hade en 17 tum likadan tidigare till min nf, så jag skulle tro att den jag har till russet är en 16,5, och vid bom. Jag är vuxen 169 lång och väger 53 kg, har långa ben! Sitter kanon i denna!

Upp till toppen
Annons: