Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 8815 ggr
ryttarn
2010-01-12 12:04

Ryttarn - Rattatas Raimon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ratatas Raimon är en hingst eTejas Monljus uTejas Riska. Han kom till oss här på Stuteri Isil den 7/1 2010. Han är född 2005 och är altså fem år. I denna träningsdagbok tänkte jag försöka beskriva hur jag tränar honnom fram till kval och avelsvärdering.

Raimon, eller Palle som han kallas, har hanterats mycket hos uppfödaren och inkörning har påbörjats men pga tidsbrist inte slutförts.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2010-01-12 12:09
#1

De första dagarna här på gården har vi bara låtit honnom hitta sin plats i hingstflocken. Det har varit vissa "diskusioner" mellan honnom och monis om vem som är boss. Men det blir lugnare för varje dag. Två gånger har han rivit hagarna och sprungit över till stona men efter att ha satt upp trästaket i det "kritiska hörnet" har det varit lugnt på den fronten. Ett polarstaket är även beställt för säkerhets skull.

Vi är ju vana vid Monljus som inte går ur hagen ens om tråden ligger på marken, så vi var väll lite godtrogna när Palle kom. Men man lär så länge man lever.

I övrigt är Palle en underbart trevlig och social hingst med ett underbart temperament och massor av ennergi.

Jag har varit på en första promenad med honom igår för att visa honnom lite av omgivningarna. Han var väldigt på tårna och tog inte många skrittsteg. Tänker fortsätta med dessa promenader tills han kan gå lugnt vid min sida,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2010-01-12 16:10
#2

Väldigt lik både Munter och Brådis, men det är inte så konstigt, Dröm finns väldigt många gånger i hans stam!

ryttarn
2010-01-12 17:47
#3

Idag har vi varit ute på en lite längre promenad. Ungefär 45 minuter. Palle skötte sig exemplariskt även om han tyckte att ungtjurarna som vi paserade var konstiga hästar. Mycket gnäggande och inget svar…..

Imorgon provar jag nog lite tömkörning.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-01-13 18:28
#4

Dagens övning var tömkörning. Efterssom Palle är mycket tömkörd hos uppfödaren tänkte jag att det inte skulle vara några problem att göra det själv. Normalt har jag alltid medhjälpare första gången jag tömkör en ny häst.

Palle tycktes inte alls förstå vad det var jag ville att han skulle göra. Så länge jag gick framme vid bogen var det inga problem men så fort jag backade bakåt och ville att han skulle fortsätta blev han frustrerad, backade, vände och låtsades inte förstå någonting.

Efter en stund så lossnade det och han skötte sig utmärkt så länge vi gick på. Stannade vi var det lite diskussion igen om man skulle frammåt eller bakåt.

Kommer nog ta en liten stund med tömkörning innan han förstår mina röstkomandon och hjälpor. Men han är väldigt possitiv hela tiden, inte dum på något sätt utan det är bara lite språkförbistring ännu och säkert lite "tonnårs" trots.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-01-15 19:44
#5

Igår fick Palle vila. KAnske inte direkt fysisk vila utan mer mental. Idag var det då dags för tömmkörning igen. Det var fortfarande lite struligt att komma igång, men när vi väl kommit bort från gårdsplanen gick han på. Han är lite spänd och trippig men blir bättre o bättre. Idag provade vi med start och stopp ett antal gånger. Första gången vart han lite frustrerad men sedan funkade det alldeles utmärkt. Vi travade oxå en bit vilket var mindre problematiskt än att skritta, förutom möjligtvis min kondition. En lugn och vägvinnande trav och det heller inga problem att bryta av till skritt, även om skritten är väldigt spänd.

Nu får PAlle vila över helgen då jag skall köra Mikaela, Elektra och Tinny upp till Wången för sista terminen på hippologutbildningen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-01-18 23:54
#6

Palle har vilat över helgen då jag varit och levererat dotter och två hästar till Wången. Blir tyvärr ingen träning imorgon heller då Palle rivit hagen igen så jag får ägna morgondagen åt att sätta upp polarband i hingsthagen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2010-01-21 17:11
#7

Idag var vi tillbaka på ruta ett, eller knappt det. Palle var helt hopplös. Får börja om från 0 och bara leda honnom nu tills han kan slappna av. Bara hoppas att det gör så,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-02-01 08:29
#8

Nu har Palle stått en vecka, mest för att lugna ner sig lite. Samtidigt har monis flyttat till sin sommarhage. PAlle har blivit hur lugn och cool som helst. HAr varit på promenad två gånger de senaste dagarna och nu bryr han sig inte ens om att gnägga på korna. Så nu är det nog snart dax att hänga på selen igen. Små små steg frammåt, det gäller ju att han är trygg och lugn i det vi gör.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-02-06 15:19
#9

Idag har jag tömkört PAlle, Lina var med och gick framme vid hans bog i början. Fungerade kanonbra. Han var lugn och fin hela vägen även om han har lite svårt att förstå mina hjälpor, men det kommer. Gick en runda på ett par km på små skogsvägar. Ska fortsätta med detta några veckor nu innan det är dags att lägga på nästa steg.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-02-08 20:56
#10

Fortsatte med tömkörning av Palle idag. Samma väg som i förgår men nu utan medhjälpare. Gick kanonbra. Däremot känns han lite kantig i sina rörelser så det blir nog till att kalla hit equiterapeuten för att se om hans och monis bravader för några veckor sedan kan vara orsaken. Bäst att ta det innan det fastnar…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-02-10 17:46
#11

Tömkörning idag igen. Funkar utmärkt. På lördag skall jag chocka honnom genom att gå en annan väg….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-02-25 13:57
#12

Har tömkört honnom i stort sett varannan dag. Provat lite nya vägar vilket gått bra även om vägskyltar och järnvägsspår är otäcka saker.

Idag vart det första gången med vagn. Tove är hemma på sportlov så hon hjälpte till. Vi gick den mest invanda rundan med honnom och allting gick kanonbra, Vilken skillnad det är på honnom nu mot för en månad sedan, känns som en annan häst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-03-13 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

I torsdag och idag har jag haft hjälp med att få Palle i vagn. Svårt att göra det på ett bra sätt själv. Han känns nu redo för större uppgifter efterssom allting har gått över förväntan. Palle är oerhört samarbetsvillig och lättlärd. Stundtalls är han lite småstressad och spänner sig då men när han slapnar av har han ett fantastiskt fint steg. Är faktiskt väldigt imponerad av honom.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2010-03-15 15:34
#14

Idag var jag o "Palle" ute på första turen utan medhjälpare. Det gick väldigt bra. Han har en helt underbar trav, skall bli intressant att se hur den utvecklas med lite mer muskler.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2010-03-15 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Look alike…..Brådis vårvintern 2009, bilden tagen av Carina A. Det är ju lite åldersskillnad, men utstrålningen verkar vara densamma!

ryttarn
2010-03-15 22:51
#16

#15 Ja, dom är verkligen oerhört lika, speciellt glimten i ögat. Hoppas han blir en lika bra travare som Brådis.

Så nu vet jag hur Palle kommer att se ut om typ 20 år :)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-03-17 17:11
#17

Idag var det stora bakslagets dag, ingenting fungerade. PAlle ville inte gå hemmåt ens på hemvägen, så fort jag gick bakom bogen så stannade han. Suck, bara att ta nya tag för sådant här händer ju….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-03-24 18:52
#18

Igår var vår equiterapeut här och gick igenom Palle, det satt en hel del låsningar både här och var.

Idag blev det en 30 minuters tömkörningstur och Palle var frammåt och possitiv. Han hadde ett helt nytt avslapnat skrittsteg. Känns skönt att det gjorde så stor skillnad. På fredag försöker vi med vagnen igen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-03-30 21:41
#19

Varit ute på en 7 km runda med Palle. Han har aldrig gått den vägen tidigare så det var lite spännande. Järnvägen gick bättre än förväntat och han joggade på fint i 3 minuters tempo. När vi kom till en hage med tre quarterston var jag lite orolig för hur det skulle gå, men han gnäggade bara lite medan vi joggade förbi, var ganska imponerad faktiskt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-04-05 00:15
#20

Arbetet går vidare. Vi är ute o kör varannan dag. Runderna ligger på 7 - 15 km. På sistone har PAlle kommit på att man kan lägga tungan över bettet och på det viset utmanövrera kusken. Idag satte jag därför på en ganska hårt dragen spärrgrimma. Han vart lite sur på mig men tungan blev kvar där den skulle. Kanske inte bästa lösningen men det var vad jag hadde till hands. Funderar på om jag skall skaffa ett "tungfelsbett"

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2010-04-06 20:24
#21

Idag tog jag och Tove tjuren vid hornen och körde Palle tillsammans med Isilon SunSilk (3 årigt sto). Döm om min förvåning när allt gick fullständigt problemfritt. Dom två har ju stått och "gapat" på varandra från varsin hage hela vårvintern, men nu var det inte så mycket som ett gnägg inne i stallet. Vi körde ca 8km sida vid sida, Palle gnäggade väll någon gång, men inget mer. Så jag måste säga att jag är väldigt impad av honnom. Precis som sin far så ser han skillnad på arbete och nöjen :). Funderar på om jag rentutav skall våga ta med honnom till banan på lördag för lite social träning.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ryttarn
2010-04-10 21:29
#31

Idag var Ratatas Raimon för första gången på Färjestads travbana. Det blev inget körande utan vi gick runt för att bekanta oss med miljön. Palle gnäggade sig nästan hes i sin iver att hälsa på alla. Nästa gång skall jag göra ett litet försök att köra honnom på banan.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-04-12 19:30
#32

Varit ute en dryg timme med Palle. Första riktiga intervallträningen. Han sköter sig utmärkt. Ligger stadigt i 2.40 tempo. Så farten för kval är inga bekymmer. Nu ska vi bara se till att han orkar och att han kan holla fokus uppe i 1640 meter…. Någon månad till så kan det nog vara kvaldax.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-05-12 10:46
#33

Har jobbat på med träningen. Blev ett litet avbrott för jag trodde han blivit hallt, men veterinären kunde inte hitta något. Troligen underlaget på vår väg och att han har, precis som sin far, ganska känsliga sulor. Får bli till att sko med sulor fram .

Igår var vi in till vår bybana, Gylleby. En 800 metersbana som fungerar bra som träningsbana.

Tack och lov att inga andra var där :D Började med att Palle frös fast, fick leda runt honnom ett varv. Tränade voltning, samma sak, frös fast….. Men efter idoget arbete så klara han att volta och sprang på 2.38 över kvaldistans där snabbaste 500 ingen gick på 2.32. Detta utan chek elller balansering. Kan nog bli bra men jag får nog vänta lite med provlopp och kval. Farten har han men han måste bli mer van vid omständigheterna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-05-19 21:09
#34

Idag tränade vi voltning och körning utanför och innanför annan häst. Sparringpartner var Björksta Delit. Vi skall göra om samma övning på lördag, sedan tror jag att grabben nog är klar för kval. Tiderna ligger stadigt på låga 2.30 tider vilket får anses som helt ok för en häst som kom i vagn för första gången för två månader sedan.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2010-05-22 21:52
#35

Blir mycket banjob med Palle nu. Efterssom vår väg är så dålig passar jag på att trimma PAlle inför kval. Idag körde vi två fulla kvallopsdistanser (1640m) och han var hur stadig som helst på 2.30, en femhundring gick han även 2.29.

Idag provade vi även med att ha bomul i öronen under hela dagen på banan. Det gjorde att Palle varvade ner ordentligt. Han behövde inte svara på alla gnägg han hörde, för nu hörde han dom knapt :D. Tänker göra så här ett tag framöver. Bättre han sparar kraften till annat.

Den 5/6 kommer vi att försöka kvala honnom på Åmål. Nackdelen är att det är en 800 meters bana vilket innebär en extra kurva. Kurvor är inte det som Palle gillar bäst. Men han har så stor marginal till kvaltiden så det bör inte vara några problem.

Så fort det har torkat upp efter allt regnande kommer jag att börja med utställningsträningen. Skall bli spännande att se hur mycket av det som han kommer ihåg.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-05-31 20:02
#36

Nu är Palle anmäld till kval, får se hur det går.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-06-05 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Palle klarade kvalet galant 2.42,1 är helt ok. Han var ganska i gasen ett tag med alla hästar runt omkring, men väl i vagn var han hur duktig som helst.

Nu blir det bara att jobba vidare tills vi hittar ett lämpligt lopp för honnom.

Palle är oxå anmäld till utställning i Odensala. Ska börja utställningsträna honnom lite. Svårt att göra då hans största "problem" är att han är så himla social och vill hälsa på alla hästar han ser. Men det lugnar säkert ner sig med lite träning…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Carpedium
2010-06-06 01:22
#38

Grattis till godkänt kval och lycka till med honom på travovalerna och i utställningsringen !

ryttarn
2010-06-21 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Så var då Palles första utställning avklarad. Även om poängen inte riktigt blev som jag hade hoppats är jag så stolt och nöjd över min hingst. Han skötte sig utmärkt i ringen även om det var en del stök innan. Fick longera av honnom några ton med överskotts ennergi :D.

Men väl i ringen gick det kanonbra. Tror aldrig han har stått still så länge någonsin. Men han kände väll av att nu var det jobb på gång och gjorde precis som vi tränat hemma. Vist var han spänd så skritten blev väll inte något vidare, men sådant är bara att träna vidare på. Känns som en bra inledning.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Croneld]
2010-06-22 02:04
#50

Trådskaparen har bett mig att radera en del inlägg som hamnar utanför trådens inriktning. 
Detta är en träningsdagbok där man kan följa hästens utbildning.

Mvh Christina
(Detta inlägg kommer också att raderas inom snar framtid.)

ryttarn
2010-07-05 11:39
#51

Nu har Palle gjort sin tävlingspremiär. Även om det inte blev några placeringar så är vi väldigt nöjda med honnom. Vinnarna i loppen han var med i gick oerhört fort och där är han inte riktigt ännu. Men ett nytt rekord på 2.33,8 känns som en god inledning på tävlingskariären.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Tjiwi]
2010-07-05 12:33
#52

Grattis, det är väl jättebra!!

ryttarn
2010-07-05 13:58
#53

#52 Ja, vi är jättenöjda. För Lina som körde var det hennes livs första russlopp, dessutom har hon inte tävlat sedan 2008 då hon körde sitt sista schettislopp. Hon och Palle gjorde ett kanonjobb. Sedan att andra hästar är bättre får man ju ta med jämnmod. Inte kunde jag drömma om detta när jag och palle "fajtades" som mest i vintras…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2010-07-05 23:24
#54

Han var ju jätteduktig! Grattis!

alpros
2010-07-26 21:22
#55

Jag får gratulera till dina framgångar!

Annons:
Teja-Bea
2010-07-27 14:22
#56

Härligt att ni dessutom har fått honom till start! Jisses vilket arbete ni lagt ner. Härligt när man ser att det faktiskt lönar sig!

Stooort Guldstjärna till er!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
2010-07-28 01:09
#57

Tack för alla uppmuntrande ord.

Vi åkte på ett litet bakslag för ett par veckor sedan. Palle startade på ett byggdetrav och kändes inte helt ok i rörelserna. För att inte riskera något tog vi honnom till Mälarkliniken för en undersökning. Det visade sig då att han fått en gonit i v bakknä. Den är nu behandlad och imorgon kommer hovis så att vi kan köra igång träningen igen. Dock får Palle inte starta förrän efter den 12e pga karenstiden på behandlingen.

Det har inte varit lätt för honnom att stå 10 dagar i sjukhage och det märks att han verkligen längtar efter att börja träna igen. Sjukt mycket överskottsenergi…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-08-03 20:42
#58

Nu är Palle i full träning igen. Känns bättre än någonsin. Har inte kört honnom fort ännu men han känns mjuk och smidig i kroppen-

Då jag har lite för mycket unghästar och precis dragit igång en saluhall o Café funderar jag på att låna ut honnom. År du intresserad så skicka mig ett PM. Mycket goda refferenser krävs.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-08-13 14:08
#59

I Onsdags va vi ner till banan för att finslipa lite inför Lördagens tävlingar. Palle kändes väll sådär, gick iof 2.23, men jag vet ju att han kan så mycket mer. Förhoppningsvis berodde det mestadels på att banan var lerig och spårig efter att ett stort gäng varmblod kört strax före oss

På lördag blir det start i ett lopp, därefter blir det fjorton dagars laddning inför örebro den 29e.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-08-14 20:46
#60

Idag var det så tävling på årjäng. PAlle tog ledningen redan efter första kurvan och kick kanonfint. På upploppet fick han dock press av hygglo och lyckades tyvärr rumla till en målgalopp. MEn tiden han gick, 2.22 i voltstart, ger förhoppningar inför örebro den 29e

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-08-15 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Bild från gårdagens tävling

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-08-29 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Idag var det start på Örebro. Palle har tränat på bra sedan starten på Årjäng så vi hade förhoppningar om bra resultat. Lina var kanonförkyld så in i det sista var det osäkert om hon skulle klara av att köra. Men hennes vilja och envishet tog överhanden. Palle och hon fixade två andraplatser och rekordet slutade på 2.26. Vi är så grymt nöjda med Palles utveckling. Det går verkligen frammåt hela tiden. Nu är han dessutom hur lugn och snäll som helst även när han står i kedjor eller i boxen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2010-09-11 21:06
#63

Idag bar det av till Färjestad. PAlle stod i första spår på andra volten  så vi var lite rädda att han skulle bli instängd. Men allt löste sig bra och Lina styrde Palle till en kassaskåpssäker vinst på nya rekordet 2.20,7.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Tjiwi]
2010-09-11 21:09
#64

Grattis Jerker, bra jobbat!!Skrattande

ryttarn
2010-09-11 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

En liten bild från dagen

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

garrilina
2010-09-11 23:31
#66

Grattis till segern!

MagganS-B
2010-09-13 11:11
#67

Grattis! Där kom lönen för mödan!

ryttarn
2010-09-13 12:12
#68

#64, #66, #67 Tackar. Ja, nog har det varit slit mellan varven. Men dagar som i Lördags så kommer man bara ihåg allt roligt :D

På lördag blir det nya försök på Vaggeryd.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
2010-09-13 12:21
#69

Grattis bra kämpat

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Emelie89
2010-09-13 20:35
#70

Grattis vad roligt! :D Han är jätte fin!

Carpedium
2010-09-13 23:07
#71

Grattis till segern !

alpros
2010-09-13 23:19
#72

WOW Grattis! Vad kul! Det är inte annat än att man gläds lite extra när man följer hästen här på fokuset.

ryttarn
2010-09-19 19:23
#73

Två riktigt tuffa lopp på Tingsryd renderade i en andraplats och en fjärdeplats på nya rekordet 2.20,4

Nu blir det en månads tävlingsuppehåll inför avslutningen på Axevalla den 17e oktober. Blir första gången som Palle skall starta bakom bil, får se hur det går…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Zetter
2010-09-19 22:49
#74

Jerker, jag tyckte att vi träffades igår på VaggerydFlört

ryttarn
2010-09-19 23:13
#75

#74 Ja, vi stod väll i samma stall har jag för mig Flört

Givetvis var vi på Vaggeryd, är nog lite sliten efter gårdagen…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-10-18 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Då var Palles första travsäsong avslutad. Avslutningen var på Axevalla igår och resultatet blev över förväntan.

Vi kom till tävlingarna med en förhoppning att Palle skulle gå under 2.20. I första loppet blev det en tredjeplats på 2.20,6. Palle var ganska sur och kusken ännu surare då, som kusken uttryckte det, sprang åt olika håll i loppet.

I lopp två som var ett autolopp startade Palle i bakspår men lyckades snabt lirka sig fram till utsidan om ledande Salli. Ganska snart fick han ledningen och sedan seglade han bara iväg.

Årets sita lopp och det 10nde totalt för Palle slutade med en klar vinst och ett rekord på 2.14,8. Gissa ett team som var mycket nöjda.

Nu skall Palle ha vintervila fram till någon gång i December då inridning och utställningsträning tar vid.

Nästa Milstolpe blir avelsvärderingen i slutet på Mars.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
2010-10-18 16:24
#77

Jag får verkligen gratulera, jättebra jobbat!

Carpedium
2010-10-19 03:55
#78

Grattis , han travade jättefint också !  Glad

Millaaann
2010-10-21 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Grattis till segern och framgångarna han har haft iår :)

Är kommer en bild från i söndags :)

ryttarn
2010-10-21 16:24
#80

Tack för alla gratulationer, Palle är verkligen en riktigt härlig ponny.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2010-10-24 22:44
#81

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2010-10-24 23:49
#82

Verkligen fina bilder alla! Jättekul att se för mig som inte bara kan sätta mig i bilen och åka dit jag vill på nån timme…..

ryttarn
2010-12-12 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Då har nästa fas i Palles träning påbörjats. Efter att ha vilat från all träning sedan vinsten på Axevalla så fick Palle vinterdojor med brodd i Torsdags. Idag var det då dax att börja träna igen. Tanken var att vi skulle ta en liten skritt och joggingtur men Palle hade helt andra planer.

Han var hur snäll som helst att sela på, stod nästan helt still och vi kunde lugnt skritta iväg. Väl ute på vägen tyckte Palle att skritt var en tråkig gångart, men efter lite diskussioner accepterade han att vi kunde skritta, en stund.

Efter en knapp km så tänkte jag att vi joggar i lite lugnt tempo, tji fick jag. När jag väl lät Palle trava så satte han gasen i botten. Jag höll tillbaka honom en stund så att han inte skulle sträcka sig, men kände att nu exploderar det snart. Så jag lät palle bestämma tempo själv så länge han höll sig i trav. Granarna bara visslade förbi…. Det blev en tur på ca 5km i ett rasande tempo, men sista halv km tvingade jag honom att skritta. Den tjocka vinterpälsen gjorde att han var ganska svettig, men inte det minsta andfådd.

Skall köra honom varannan dag nu fram till Jullovet så kanske han lugnar sig lite för då skall vi börja rida in honom.

Planen är att vi skall på utställning i Örebro i februari, kanske köra ett par istrav i februari/mars för att sedan komma i bra form till Hingstavelsvärderingen i slutet på Mars.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2011-03-07 10:12
#84

Då var årets första utställning avklarad för Palle. Jag var lite nervös innan då han inte varit med andra hästar, än våra egna, sedan senaste tävlingsstart i höstas. Men han skötte sig ypperligt. Det jag är mest nöjd med är hans gångarter som han fick till riktigt bra. Sedan tror jag att en van hästvisare säkert kan få honnom att stå mer avslapnat så det kan bli ett snäpp bättre på extriören, men det ger sig.

Poängen 8.7-7-9-8=39p känns som en bra generalrepetetion inför grevagården om tre veckor.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2011-03-07 12:03
#85

Jättebra! Grattis!

binis
2011-03-07 15:17
#86

Jätteroligt och ett stort grattis.

Lycka till på grevagården.

Faradiba
2011-03-07 15:50
#87

Va roligt, Grattis :)

Det är ju inte många veckor kvar och katalogen har nyss landat i brevlådan Tungan ute

Ses på grevagården!!

ryttarn
2011-03-07 15:56
#88

Ja, jag är verkligen stolt över honnom. Med tanke på att vi fick en 7a på skritten på utställningen i somras(och han skulle absolut inte ha mer heller) så har arbetet med honnom verkligen betalt sig. Nu skall vi bara jobba vidare för den grabben är verkligen något extra :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Teja-Bea
2011-03-08 08:09
#89

Va roligt!! =D

Nu hoppas vi på Guld på grevagården! =D

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
2011-03-19 18:28
#90

Så har Palle klarat av första travtävlingen för i år. Det var sk istrav i Årjäng. Palle ansåg nog att det där med is var lite överdrivet, lervälling var en bättre beskrivning.

Mikaela o Palle gjorde en fenomenal insats. Trots mycket strul och riktigt bedrövliga förutsättningar blev Palle trea på 2.18,3. Mindre än fyra sekunder över sitt rekord. Måste säga att jag är mycket nöjd med honnom.

Nu skall vi ta det lite lugnt i veckan, blir några lugna joggingjobb i veckan samt lite träning med träns och kedja innan det drar ihop sig till avelsvärdering på Grevagården den 25e. Bara att hålla tummarna för min lille prins……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2011-03-24 12:02
#91

Nu är alla förberedelser gjorda. Palle sköter sig utmärkt i all utställningsträning här hemma. Han verkar ha "lagom" med ennergi och en himla utstrålning.

Ikväll blir det dusch o fix för att tidigt imorgon bitti åka till Grevagården för avelsvärdering. Sedan får man hoppas att han faller avelvärderingsnämnden på läppen. Men vi kommer göra vårt bästa, både han och jag, sedan får vi se hur långt det räcker.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Carpedium
2011-03-24 14:46
#92

Lycka till med " Palle " i helgen !

alpros
2011-03-24 15:16
#93

Håller tummarna!

christ
2011-03-24 15:16
#94

Lycka till! Håller tummarna så hårt jag kan…

Pondus
2011-03-24 18:30
#95

Lycka till!

ryttarn
2011-03-24 22:39
#96

Tack för alla lyckönskningar. Nu är Palle badad och står på rent spån i sin box. Klockan är satt på 3 för avfärd kl 4. Nerverna är ändå utanpå så jag vill ha rejäla marginaler imorgon så att det inte blir stress på vägen.

Ser framemot morgondagen med skräckblandad förtjusning…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jennie_A
2011-03-25 09:36
#97

Spännande, lycka till!

Annons:
ryttarn
2011-03-25 23:04
#98

Då var man hemma från Grevagården. Tyvärr gick det inte hela vägen. Vet inte om PAlle spände sig eller vad som hände men han fick inte alls till sina gångarter. Men på ett sätt var det ju bra att det var där det föll, för det går ju att förbättra genom träning. HAn var iaf den högst bedömda hingsten av de som inte gick vidare.

Som någon sa, bara att bryta ihop och komma igen. Palle är och kommer alltid att vara min ögonsten och han är deffinitivt en hingst med hur mycket potential som helst. Gäller bara att hans människor kan hjälpa honnom att få fram det såväll på travovalen som i utställningsringen :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

janehellen80
2011-03-26 07:21
#99

Var synd det inte gick hela vägen.. tyckte du gjorde ett bra jobb som visa honom själv… :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

ryttarn
2011-03-26 09:05
#100

#99 Jag visade inte själv mer än vid kritiken…..Glad

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
2011-03-28 17:33
#101

#98 Du är klok i dina slutsatser.

ryttarn
2011-04-17 19:43
#102

Idag var det tävlingspremiär för året. Kursen styrdes till Eskilstuna och vi hade väll lite småförhoppningar på en topp 5 placering då palle gått riktigt bra på de snabbjobb vi gjort de senaste veckorna. I bilen satt jag och Lina och skämtade om att en lämplig tid vore om han sänkte till under 2.10, för då kan han vara med i russ serien. Men inte trodde vi på allvar att han skulle lyckas med det i årsdebuten.

Redan i värmningen (jag värmde för Lina var tvungen att värma Troll Twix som skulle Kavala) kände jag att Palle var tokladdad på ett mycket possitivt sätt. Han hade max driv i steget och lixom bara flöt.

När Lina sedan tog över efter att palle vilat och drukit gjorde hon lite uppmjukningsövningar med volter och serpentiner. Palle var smidig som en katt. Jag tror att både jag och lina fick något konstigt i blicken, för helt plötsligt kändes det som vi  hade en toppchans idag.

Lina och Palle träffade starten perfekt och var snart upp i rygg på volten som startade 40 meter framför. Ganska snart var det bara Palle och Ramiina som drog i ett hårt tempo en bra bit framför dom andra. Mot slutet av sista kurvan bröt Palle sig loss och drog undan, och vann med ganska god marginal.

När vi fick tiden, 2.07,4, fick vi småfnatt, en sänkning av rekordet med 7,4 sekunder, helt plötsligt är nu Palle den näst snabbaste avkomman efter Tejas Monljus. Endast Ijor är snabbare (1,50,8). Men som lina sa efter loppet, "den här hästen kan bli hur snabb som helst, han skall bara fatta det själv först".

Efter en sådan här dag känns det ganska gôt att vara ponnypappa……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Tjiwi]
2011-04-17 19:49
#103

Stort Grattis, kanon bra!!

garrilina
2011-04-17 20:04
#104

Grattis till segern och nya rekordet

Annons:
karisma
2011-04-17 20:05
#105

Grattis igen

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Carpedium
2011-04-18 02:23
#106

Stort Grattis !  Han såg jättefin ut !  Glad

Jennie_A
2011-04-18 06:57
#107

Grattis!

[Croneld]
2011-04-18 07:47
#108

Grattis!

ryttarn
2011-04-19 18:05
#109

Satt och roade mig med att läsa igenom denna träningsdagbok. Konstaterade då att det är bara lite drygt ett år sedan som Palle var till färjestad första gången, då gick han inte att köra för att han blev så gasad. För 11 månader sedan tränade han voltning tillsammans med Björksta Delit för första gången för drygt 10 månader sedan kvalade han, för drygt 9 månader sedan gjorde han sin första start, på 2.33,8. Sedan dess har han aldrig varit sämre än 4a i något lopp, sänkt sitt rekord på varje tävling och har nu ett rekord på 2.07,4. Kan man vara annat än väldigt stolt över denna glada hingst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2011-06-11 20:25
#110

Idag tog Palle sin andra vinst för året. Det var just i Russ serien som vi siktade på  i #102.

Loppet var över 2640 meter, palle, som sänkt rekordet till 2.06,3 inför denna start, stod på 2720meter. Pga att inga långsammare hästar var anmälda hadde han inga framför sig utan fick gå Solo. Med 1000 meter kvar hade MinTy(rekord 2.00,1) och Zalsa(rekord 2.01,3) jagat i kapp och var hack i häl.

Palle och Lina borrade dock ner huvudena ordentligt och bet ifrån rejält och lyckades hålla bägge två bakom sig ända in i mål. Palles nya rekord blev efter idag 2.05,1 Nu är han bara en kanapp sekund från att slå sin mor, Tejas Riskas, rekord som lyder 2.04,7. Känns som att det inte ligger så långt borta efter dagen…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Carpedium
2011-06-11 23:00
#111

Grattis till segern och rekordsänkningen med din fina hingst !  : )

Annons:
MagganS-B
2011-06-12 12:14
#112

Han måste ha gått snabbt sista 1000…..en riktig kämpe! GRATTIS!

Teja-Bea
2011-06-12 16:43
#113

Snyggt jobbat! Grattis!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

bohuslan
2011-06-12 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Här kommer en bild också:)

Grattis !!

ryttarn
2011-06-25 17:30
#115

Idag fick Palle prova på detta med ridning för första gången. Min bonusdotter som är liten och lätt var den perfekta ryttaren.

Vi började med att bara låta honnom gå lite med sadel och lösa stigbyglar som hängde o slängde, inga problem….. Sedan provade Moa med att bara hänga över sadeln. Vi gick några varv och palle tycktes tycka detta var helt i sin ordning.

Efter att försiktigt lagt på moment för moment slutade det med att Moa red honnom lätt i trav, bröt av och satte igång. Inga som helst bekymmer.

Vi höll på i ca 20 minuter och när vi slutade tycktes palle undra vad detta var för en kort träning. Men det lär bli mer ridning framöver. Kan bara fashineras av denna hingst. Så cool i allt man hittar på. Det har hänt en hel del på det 1,5 år sedan han kom hit.

Imorgon blir det trav på Arvikas 800 meters bana, vi har väll inga större förhoppningar men Palle har ju överaskat förr….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2013-05-19 23:55
#116

Idag sprängde Palle den magiska 2 minutersgränsen. I ett montélopp på Hagmyren slog han rekordet rejält och van loppet på 1.56,6. På fyra montéstarter har han vunnit tre och blivit dg i ett. Monté är uppenbarligen hans grej.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Justie]
2013-05-20 08:16
#117

#116 Grattis, vilken ponny!!

Reko
2013-05-20 10:03
#118

Grattis! Då blir det diplom?

Annons:
ryttarn
2013-05-20 11:04
#119

#118 Ja, till uppfödaren, inte till mig……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

garrilina
2013-05-20 12:49
#120

Grattis än en gång. Han såg verkligen ut som att monté är något för honom.

ryttarn
2013-05-20 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

#120 Ja, han älskar det verkligen, dessutom har han sveriges duktigaste ponnymontéryttare som vet exakt hur han skall ridas. 4 starter har gett tre vinster.

Foto: Tom Jönehag

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2013-11-10 23:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Idag på Åby tog Ratatas Raimon (aka Palle) sin femte årsseger i monté. Efter en oerhört rafflande upplopsstrid van han med en knapp dm på tiden 1.58,0. 

Iom denna vinst så säkrade han även titeln som segerrikaste Kat-B ponny i monté 2013. Palle tar nu en välförtjänt vintervila efter en fantastisk säsong där han på 12 starter tagit 5 segrar, 1 andraplats och 1 tredjeplats med ett voltrekord på 1.56,0 och ett montérekord på 1.56,6. I montén har han 5 segrar och en dg. 

Man kan inte vara annat än mycket nöjd. Stort tack till Natalie Örtlund som ridit och Mikaela Klang som kört min ögonsten till så fina framgångar i år.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Upp till toppen
Annons: