Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 12164 ggr
Russtoka
1/9/10, 3:05 PM

Behöver tips till magproblem

Två av mina unghingstar har fått sin tarmflora störd. De har av och till diarré. Tvååringen har det nästan hela tiden. Sedan i höstas vid början av fodring och betet tog slut. Dåligt hösilage eller möjligen avmaskningen kan vara orsaken.

För att komma tillrätta med detta har jag efter att pratat med veterinär gett psyllium i mald form - heter "Fiber Husk" och finns i välsorterade matbutiker som har glutenfria alternativ.

Det har hjälpt till stor del men så kommer diarrén tillbaka. Treåringen har också samma problem, men inte lika mycket. Idag såg jag tvååringen äta färsk hästgödsel och han var väldigt angelägen att ha det. Det tyder på störd tarmflora och han försöker instinktivt rätta till det.

Jag köpte "Diarsanyl", det var dyrt som skam. Det visade sig att jag skulle köpt MYCKET mer av det om det skulle gjort någon större nytta. En pastaspruta var ju bara en dag så var det slut och den kostade 200:- + frakt, skulle väl haft en tio till eller så…

Nu vill jag be er plocka fram era tips och knep vad man kan ge. Ska jag köpa filmjölk? Vilken sort är bäst?

Någon annan med nyttiga bakterier? Minns inte vad de hette, det var nån -filus av något slag.

Tacksam för hjälp.

Annons:
hermitage
1/9/10, 4:04 PM
#1

har hört att man kan ge proviva björnbär.

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

karisma
1/9/10, 4:40 PM
#2

Koprofai som det vackert heter Det är inte klarlagt varför vuxna gör det Det sätts i samband med låga grovfoder givor eller att det skulle kunna ge ett visst tillskott protin och fettsyror (energi)från de mikroorganismer som finns i träcken Hästar med stor saltaptit (ev pga saltbrist) försöker via träckätning få i sig salt

Det är nog Dofilus du tänker på foderjäst (billigt och lätt att ge) hjälper åxå

Förr så filtrerade man träck från en frisk häst och gav

lycka till

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

balotte
1/9/10, 5:25 PM
#3

Jag tycker att du ska prova Pro Equo det är proviva fast till häst det har magbakterie från häst. jag ger det till mina hästar så fort dom visar lite dålig mage, hjälper på ett par dagar. Lite dyrt men värt varenda krona.

einarsson
1/9/10, 7:08 PM
#4

Vi ger också Pro Equo om vi har hästar med diarré. Det är lite dyrt, men det hjälper fort.

Russtoka
1/9/10, 10:13 PM
#5

Tack för tipsen!

Var kan jag få tag i Pro Equo? Helst hemskickat.

hannibal-roll
1/10/10, 12:42 AM
#6

Såg att mina svärföräldrar hade ett paket med själva proviva-delen av proviva (alltså utan fruktjuicen) i sitt kylskåp. Heter visst "fermenterad havredryck" proviva kultur, 2,5 dl förpackning. Säkert köpt i vanlig mataffär. Kanske kan vara nåt? Fast jag har ingen aning om hur mycket en häst kan tänkas behöva käka för att få effekt.

Annons:
ostsiv
1/10/10, 12:58 AM
#7

Pro Equo fungerar bra ! Googla så hittar du återförsäljare.

Har använt det till kallblodstravare.Köpte av vet. i Timrå. Men det är inte receptbelaggt.

balotte
1/10/10, 8:37 AM
#8

De flesta vet har det men tack vare att det är en kylvara så har de svårt att hantera det. Men mina vet kan fixa det här. Vi är också återförsäljare av det på jobbet. Måste levereras med kyltransport.

annelie-huskvarna
1/10/10, 8:40 AM
#9

Jag har fått mkt hjälp av örter när mina hästar har haft någon slags störning i kroppen och det har fungerat jättebra. Man brukar ge en dos/dag ur flaskan som man får (brukar räcka ca en månad) och  det brukar oftast räcka med en kur.

Jag beställer mina örter här, skriv ett mail och berätta det du skrev här så tar han fram en ört eller örblandning som passar hästens problem Glad

Russtoka
1/10/10, 5:54 PM
#10

Det verkar som Pro Equo är det jag ska satsa på. Det var det som jag var till Örebro och ATG-kliniken för att köpa före jul. Bara för att komma dit och finna att det var stängt - de hade inte talat om på sin hemsida vilka öppettider de har, bara att de har öppet dagtid alla dagar. Sen ringde jag till dem och bad dem skicka det till mig - det har de inte gjort ännu i alla fall. Jag får ta och kontakta någon annan och riskera dubbel leverans. Det börjar bli ohållbart det här. Det hjälpte ett tag över julhelgerna med psyllium, men inte nu längre.

ZABA
1/11/10, 4:14 PM
#11

Jag kan också passa på att berömma Pro Equo.

Personligen blev jag överraskad över det i sammanhanget ganska "låga" priset. Det finns ju pulver och andra mirakelfoder som kostar betydligt mer och som i många fall inte fungerar ens hälften så bra som Pro Equo. Visst är det lite pyssligt med kylskåp, rinnig vätska men huvudsaken är att ponnytarmen mår bra!

Russtoka
1/11/10, 5:59 PM
#12

Nu har jag varit in och köpt Pro Equo. Och gett dem en första gång.

Det var inte så enkelt med den flytande formen… Tungan ute

Jag provade att ge tre deciliter direkt. Det doppades mule, skvimpades runt och lipades. En en del hamnade på backen, uää det var ju liksom lite duuurt!

Hauk gjorde väl tappra försök, Blixt var inte alls intresserad. Det hela slutade med att jag fick ta till havre som hjälpfoder för att det skulle bli lite att tugga på. De får ju inget kraftfoder alls. Högproteinfodret jag ger till Vill Mer 9 mån vill jag inte ge av för jag tror det får motsatt effekt.

Havre/Pro Equo-blandningen fungerade bra, då blev det plötsligt ätbart.

Så nu är det bara att vänta till i morgon bitti så ska de få nästa dos.

Hoppas, hoppas. För det är väldigt tröttsamt med all frusen diarrégödsel som jag måste hacka loss.

alpros
1/11/10, 6:20 PM
#13

# Lycka till! Meddela gärna resultatet sedan.

Annons:
balotte
1/11/10, 9:18 PM
#14

Jag brukar blanda det med betfor efter ett par dagar vänjer de sej vid konsistensen, nu dricker dom det som vatten.

palomia
1/11/10, 11:36 PM
#15

#12 Hur mycket kostar det och hur länge räcker det?

Russtoka
1/12/10, 5:01 AM
#16

En "BagInBox" på tre liter kostar 300:-,  100:- / litern alltså.

Jag rekommenderades ge ca tre deciliter om dagen per häst, så det ska väl räcka i 9 - 10 dagar om jag räknar rätt.

#15 Betfor hade varit bra. Men jag fodrar inte med det nu och det känns onödigt att köpa det bara för denna kur. Det brukar bli det som är lättast att ta till och är någorlunda lämpligt. Ett par deciliter havres energi får man väl stå ut med, det råkar finnas lite havre sen ett par år kvar så det är bra om det går åt.

balotte
1/12/10, 7:44 AM
#17

Man kan också ge en underhållningsdos efter behandlingen, fram till sommaren om man har en häst som har fångtendens jag ger alltid mina 1/2 dl om dagen fram till utsläppet. Det är inget man kan ge för mycket av.

kristina-axtorp
1/12/10, 3:58 PM
#18

Har ett budgettips som är kanske lite kontroversiellt men som en hästkvinna lärt mig: grillkol gärna svensk ekologisk (kolla innehållet)! Du får ju koltabeltter när du får problem med magen utomlands t e x! Fungerar på häst också! Och hästar slickar gärna i sig kol, pröva med att lägga ut en kolbit från en eld t ex! Har även protexcin till min 3- åring men har bytt gorvfodret till ett med mindre protein i! Tror det är problemet många gånger när de får diarré, att grovfodret är för proteinrikt! Lycka till!

[cancan]
1/12/10, 7:08 PM
#19

Vi har provat Pro Equo till våra hästar.. Vilket bara var utkastade pengar.. De flesta luktade bara på maten och gick.. Fastän vi provade att blanda med betfor/deras kraftfoder och morötter.. De hästarna som väl åt de blev inget bättre i magen..

Vad jag har hört så ska det mest hjälpa mot stressmagar och hästar som får diarre pga det..

Har även hört att det ska finnas något  ''proviva pulver'' som många nordsvensk uppfödare använder sig av mot diarre.. Det var en hel säck för runt 250kr.. Det ska ha fungerat ypperligt, iaf för de som jag pratat med..

Russtoka
1/12/10, 8:37 PM
#20

#19 Det där "proviva" pulvret verkar vara nåt att försöka få tag i om det inte skulle hjälpa med Pro Equo. Är det nåt jag litar på så är det tips och knep från nordsvensk-folket.

Kanske det finns någon här som kan tipsa eller länka till de som säljer?

Annons:
binis
1/12/10, 11:11 PM
#21

vanlig bakjäst hjälper också bra.

1/2 paket per häst och dag.

Russtoka
1/13/10, 6:13 AM
#22

# 21 Vanlig bakjäst?

Vågar man experimentera med det?

Kanske inte ihop med pågående ProEquo-kur. Ska kanske fråga veterinär innan.

Det blir ju klart billigast i alla fall, ett paket kostar ju ca en krona.

Vill gärna höra fler som har erfarenhet av det.

GranoStall
1/13/10, 11:19 AM
#23

Vi fick tips av veterinär att ge jäst blandat med olja då våran gamla häst fick kolik har även gett det till kor. Litar på den veterinären iallafall och koliken släppte.

//Cecilia

Cara-Mia
1/13/10, 11:33 AM
#24

Jag har alltid kört vanlig fil på mina diaree´hästar. Protexin som finns i pasta form kanske skulle kunna vara något.

Jag hade en som hade diareé till och från hon fick gå på hö under halva vintern och sedan gå till ensilaget. I år går hon bara på ensilage och det verkar fungera. peppar peppar…

Scillajsa
1/14/10, 10:00 PM
#25

Jag har hört att Aloe Vera ska hjälpa mot magproblem..

Russtoka
1/15/10, 12:40 PM
#26

Tackar för alla tips, det har kommit några nya nu (#23, #24, #25)

Jag ska köra kuren med ProEquo till det är slut. Jag köpte 6 liter.

Ännu har det INTE hjälpt. Det ser likadant ut fortfarande, det som kommer ut  ur dom - dom kunde lika gärna vara högmjölkande kor, som det ser ut…

Jag blandar inte olika medel och kurer, utan jag kommer att pröva något annat om det jag ger dem nu inte hjälper, sen.

Funderar just nu på att satsa på kol, det lär ju vara effektivt och billigt. Kanske jäst också. Filmjölk är inte heller dumt. Hmmm…

Ah! det blir ju kolbullar!! Flört

tricolor
1/15/10, 2:32 PM
#27

det enda som har funkat för mina hästar är att ta bort all hösilage och enbart ge de vanligt torrt fint hö… alltså inget ensilage för hästar med Diarré.. testa det ..det funkar.

Annons:
PernillaJ
1/15/10, 2:49 PM
#28

Diarré beror på störning i grovtarmen, som ju är en jäsningskammare där mikroberna jobbar för att ta om hand om näringsämnena i maten.

Jag har använt ColiCure några gånger, tyvärr är det ganska dyrt och effekten (som iofs var bra) höll bara i sig någon vecka. Saxat från www.aubiose.se: "ColiCure är en bakteriesuspension som har en avsevärd längre hållbarhet än "färskkolikulturer", 6 månader i kylskåp, och som kan ges direkt i fodret. Den kolibakterie som ingår i ColiCure är ursprungligen isolerad ur tarmfloran från en frisk häst. Produkten är utprövad på den Veterinärmedicinska fakulteten i Uppsala med gott resultat."

palomia
1/15/10, 4:49 PM
#29

#28 Var köper man det och hur mycket kostar det?

Halen
1/15/10, 6:01 PM
#30

Här kommer ytterligare ett litet tips i raden! Till dåliga magar använder vi Probimin med gott resultat. Probimin är ett pulver med mjölksyrekultur, alltså ungefär som bakterierna i a-fil eller proviva. Här hos oss finns det att köpa av bland andra distriktsveterinären men det finns också i ridsportbutiker.

Probimin rekommenderas också ofta till hästar som fått fång för att de snabbare ska återhämta sig och återfå rätt balans i tarmen. Vår veterinär sa, att om man ger hästarna filmmjölk skulle man behöva ge ungefär 10 liter för att hästen skulle få i sig samma mängd av de här snälla bakterierna som det finns i en matsked pulver. Burken kostar runt 500 kr och räcker ca en månad. Kan inte hitta burken så jag vet tyvärr inte tillverkaren.

Har också använt Mikrobalans från Eclipse Biofarm som har ungefär samma innehåll, och resultat, fast det är lite billigare.

Här har det inte varit några problem att få i hästarna det här pulvret. Det är ungefär en matsked pulver som gäller till ponny. Vi brukar helt enkelt strö ut det över grovfodret eller blanda ut i lite kraftfoder. Båda två är också jättebra att ge förebyggande vid t ex foderbyte till hästar med känsliga magar och fånghästar.

PernillaJ
1/16/10, 10:55 AM
#31

#29 Jag köpte det från Aubiose i Borlänge, se hemsidesadress i #28. Tror även det finns att köpa från veterinärer och kliniker. Hör med tillverkaren NordVacc (länk i #28) om återförsäljare och pris. ColiCure är receptfritt.

Russtoka
1/16/10, 4:12 PM
#32

Jag ska ringa veterinären och diskutera det här när jag gett all ProEquo till dem, i ca 5 dagar till. Nu har jag lite olika förslag och tips från er att ta upp.

I dag konstaterade jag åter att ProEquo inte haft någon som helst effekt på tarmen. Det är lika löst och rinnigt som förut.

Men pigga och friska i övrigt är de! Busar och leker så det står härliga till i snön. Och i bra hull också, det är bara den här tråkiga diarrén.Rynkar på näsan

Russtoka
1/26/10, 1:29 PM
#33

Idag kunde jag glädjande nog konstatera att en diet på A-fil, finkrossat träkol med lite havre har gïvit positivt resultat. Avföringen ser nu helt normal ut, lite grovt (beror säkert på att de äter ganska mycket av den fria tillgången på hö nu i kylan) men det är bollar.

alpros
1/26/10, 2:18 PM
#34

#33 Vad skönt! Jag tänkte på kolet faktiskt, som någon annan rekommenderade. Jag var på en fäbod en sommar och fick ge en fjällko kol pga diarée. Men jag tänker att kolet bara stoppar upp och inte rättar till tarmfloran. A-fil och kol lägger vi på minnet, alltså.

Annons:
kristina-axtorp
1/26/10, 3:05 PM
#35

#33 Det var faktiskt glädjande att det fungerade med ko6 på din häst oxål! Jag hade en förra året som blev bättre ett tag, men jag tror att du kanske ska ge något av de preparat som andra rek. för att undehålla tarmfloran nu när den är ok. Skönt att det redde upp sig! :)

Miica
4/5/10, 5:21 PM
#36

Jag har en liten shettisdam på tre år nu som också är lös i magen. Grymt tråkigt då hennes ben och svans ser hemska ut!
Har börjat ge proviva nypon, men får nog öka på mngden lite för att de skall ge några resultat.
Ev testa bakjäst och a-fil med. Jäst har jag testat på min stora häst jag ahde förr när han va lös i magen. De va dock proviva nypon som gjorde susen.

Funderade på att ngn sa ngt om foderjäst. Jag har köpt hem en spann för att underlätta fällningen, kanske skulle kunna ge henne utav detta och testa med?

Någon som vet?


QuickStep
4/5/10, 7:50 PM
#37

jag skulle rekommendera probimin.
har hjälpt min 2åring.
men jag ska köpa hem så jag kan kolla mask på honom..

Zetter
4/6/10, 12:54 PM
#38

Vi har en som är lite lös i magen och honom brukar vi ge Fiberplex.

Österlenhäst
5/11/16, 5:06 PM
#39

EM Vital eller EM-A Probihorse är oslagbart. Magen kommer i form på några veckor sedan behöver man hålla på några månader för att den ska stabiliseras helt.

Finns på Greenfoot.se

Upp till toppen
Annons: