Annons:
Etikettrussets-historia
Läst 2470 ggr
[Russ-park]
2010-03-21 12:32

Russ - historik

Jeg skriver på Dansk for klarhedens skyld, da dette emne nok kan give en del ( positiv ? ) debat.

Russ - hestene fra Gotland: Skogsbagger ( i betydningen firbenet dyr ), Skogsruss, Skogshästar, Vildruss, Gotlandsruss.

Ordet russ stammer formentlig fra det indo-europæiske ´ruska´ i betydningen lys i huden / ædel.

Svenskerne blev før 800-tallet kaldt for Russ på grund af deres høje, lyse og ædle statur.

Da de drog østover og mange bosatte sig langs floderne blev landet dér opkaldt efter dem - Russ-land - hvad det hedder den dag i dag.

Sverige hedder stadig på Finsk Routsalaine og på Estisk Rootslane.

Russ (´ernes ) land !

Omtalen af den lille Skogsbagge fra Gotland, som dengang var et vigtig transitland i Østersøen, blev helt naturligt til russ-folkets heste fra Gotland: Gotlandsruss, -

som at den Jydske Hest hvor jeg bor -  er Jydernes hest !

Min kilde er bla.a www.verasir.dk / Hesten - det store hellige dyr. af fortids-historikeren Flemming Rickfors.

Husk venligst: Det er ikke for at ´ifrågasätta´ et Svensk nationalklenodie, men kun et forsøg på, at kaste lidt mere lys over en dunkel, men spændende fælles fortid.

Så förlåt Svenska vänner, om ni inte tyckar om det !

Mvh. bj

Annons:
alpros
2010-03-21 15:20
#1

Haha! Det här var ju kul.  Men jag förstår inte riktigt; är det alltså svenskarna (människor) som på 800-talet kallades "russ" på grund av sin ljusa hy och ädelhet? Eller svenska hästar?

MagganS-B
2010-03-21 17:00
#2

# 1 Människorna!

Hästarna här på Gotland har alltid hetat skogsruss eller skogsbaggar. Gotlandsruss är senare tiders namn.

# 0 Jag köper den teorin med hull och hår! Den verkar helt ok!

carcha01
2010-03-22 00:47
#3

Är det någon som vet varför norska studenter kallas RUSS?

När jag har varit i Norge med min tröja där det står "Jag gillar russ" är det en del som undrar varför det står så på tröjan! Oskyldig

MagganS-B
2010-03-22 12:52
#4

# 3 Har nog i alla fall inget med gotlandsruss att göra Skrattande

carcha01
2010-03-22 14:33
#5

#4 Nej, de har röda och blå overaller, och kryper på knä längs hela Karl Johann! Cool

Upp till toppen
Annons: