Annons:
Etikettrussets-historia
Läst 5809 ggr
Reko
3/19/10, 4:32 PM

Olika russtyper

Ibland läser jag i utställningsresultat om russ av "gammal typ" och jag har hört någon prata om russ av "khediv-typ". Det är inte svårt att se att det finns olika modeller, t ex halvsystrarna Gumman och Fatina som var på bild i Gotlandsrusset när de höjts i avelsbokstav.

Jag vet inte om jag ska blanda in hovskägget i den här tråden också men visst skiljer det där också?

Hur många typer finns det? Vilka är de? Gärna en bild som visar på de olika typerna!

Annons:
MagganS-B
3/19/10, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En sak kan jag säkert säga: Vissa av dom som har Revel General i stammen har mer hovskägg!

Tittade faktiskt på en hemsida för ett tag sen och såg en otroligt vacker russmärr som jag tycker är ett toppenexempel på ett russ! Hon har långa generationsväxlingar i sin stam, men är inte nån gammeldags typ…..Mary 4206, ett russ med otroligt vackert uttryck och exteriör, helt perfekt! Lagom ben, inte som ett kallblod, utan torra och fina. Snygg sida! Själv har jag ett sto som är jättefin från sidan (Deli Ess 4783), men har lite långt tungt huvud, henne skulle jag nog kalla för gammeldags typ, också en med långa generationsväxlingar…..Bilden tagen av mig, med på fotot "wilson"…..

karisma
3/19/10, 7:15 PM
#2

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
3/19/10, 7:24 PM
#3

Khediv-typ betyder för mig ett ädelt högbent russ, gärna tigrerad. Alltså ett russ där inflytandet från Khediven 1 syns tydligt. Jag tror inte det finns russ av vad jag skulle kalla khediv-typ idag (skulle kanske möjligen vara Orusst 433 då, som var rätt gänglig som ung?).

Orusst 433, foto: Pernilla Jobs©

wilson
3/19/10, 9:11 PM
#4

#1 ojoj oj va ung jag va där Tungan ute

MagganS-B
3/19/10, 10:55 PM
#5

# 3 Dom som man kan kalla Khedivtyp, vilket jag inte hört på många år är också att dom har lite tunn man och svans…..Ero var ett typexempel!

VeronicaP
3/19/10, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#1 Jag blir så glad och stolt över att jag äger Mary när du skriver så fina ord om henne Maggan

Lägger in en bild på Mary här .

Fotograf Yvonne.Karlsson

Annons:
VeronicaP
3/19/10, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En bild till

MagganS-B
3/19/10, 11:26 PM
#8

# 7 Där kan man snacka om russutstrålning!!!!!

[Croneld]
3/20/10, 8:42 PM
#9

Fina russ, men finns det flera fina av äldre typ?

VeronicaP
3/20/10, 8:51 PM
#10

#8 Ja det tycker jag med och inte är de russen fulare än någon annan ras ;)

MagganS-B
3/20/10, 11:15 PM
#11

Jag tycker faktiskt det är lite "nys" det där snacket om "äldre typ", vad är det vi skall göra? Jo, BEVARA en gammal ras! Då skall vi inte göra om russrasen till en liten häst som ser ut som en miniatyrnordis med grova påkar, eller hur? Dom flesta "felen" såsom brant stupande kors, alltför skeva ben m.m. är faktiskt nästan bortavlat, tycker att det räcker där!

entill
3/21/10, 12:14 AM
#12

Håller med Maggan. Man har i sin iver att avla bort "felen" ibland gått så långt att man fått ett russ som inte har någon mer likhet med ett russ än möjligen färgen. Inte ska väl russen ha grova ben och långa flacka kors. Men det är just de som får höga poäng. Då blir det ju följakligen så att vi som inte bryr oss så mycket om poängen fortsätter att avla på den ursprungliga typen, medan de "seriösa" avlar på de "vackra" russen. Så uppstår olika modeller.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Fidelia
3/21/10, 11:31 AM
#13

#5 Tunn man och svans brukar höra ihop med tigreringen.

Annons:
MagganS-B
3/21/10, 12:28 PM
#14

# 13 Inte alltid!

SigneK
3/21/10, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Linéa är en så fin gammal typ, och Lojsta hed stam helt igenom. Synd att ingen vill ha henne att avla på, för hon ger verkligen vackra och snälla föl.

Reko
3/22/10, 5:45 PM
#16

När jag hör "gammal typ" tänker jag mig en grov och tjock hals. Är det rätt eller fel? "Gammal typ" tycker jag är ett mer svävande begrepp som blir svårt att förstå om jag inte ser hästen samtidigt.

Det finns en skillnad i längden på hästar också men där är väl ändå båda med från början?

#2 Malin, du får gärna berätta vad du visar upp på ditt foto! Gammal typ, khediv eller något annat?

Elshira
3/22/10, 8:24 PM
#17

#16 Jag tänker mig också en grövre individ, och det oavsett ras… Det verkar som att man vill få sportponnyer av alla hästar idag - står ardennern på tur mån tro? :P

Hakuna matata!

MagganS-B
3/22/10, 11:20 PM
#18

# 16 Russen har aldrig haft särsklt tjock hals, kolla gamla hingstbilder får du se…..Malins bild: där är i alla fall ett gammalt kors! Signes bild: där anser jag att märren är av lite gammeldags tup, den jag faktiskt gillar!

Reko
3/26/10, 11:29 AM
#19

Jag uppfattar "äldre typ" som ett negativt omdöme men det tycker inte jag gäller Signes häst. Vad är då en häst av "nyare" eller "modern" typ?

MagganS-B
3/26/10, 2:01 PM
#20

# 19 Om man hör omdömet gammeldags eller äldre typ på en premiering eller utställning känns det faktiskt som om det är negativt. Vilket jag absolut inte håller med om…..fortfarande jobbar vi väl för att bevara, eller?

Den nyare typen ser mer ut som ett kallblod i miniatyr med lite grövre benstomme……enligt min alldeles egen privata åsikt!

Annons:
Polenta
3/27/10, 1:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Intresant område! Undrar också vad som är den "nya" typen och den "gamla" typen av russ? När jag hör de olika typerna så inbillar jag mig att den "gamla" typen är lite grövre. Men hur är de med korsets vinkel osv?

Jag tycker själv att min russdam är lite halvgrov, men ändå smäcker. Just nu har hon en aningen större mage än på bilden. Men vad anser ni att hon är? "Gamla" eller "nya" typen?

MagganS-B
3/27/10, 10:49 AM
#22

# 21 Den gamla typen är INTE grövre! Det är nya tiders russ som blivit grövre, läs mitt inlägg ovan! Hon ser ut som ett ordinärt russ, varken eller…..

entill
3/27/10, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Uttrycket "äldre modell" är ett ovanligt korkat uttryck. Hoppas domarna kan komma överens om att sluta att använda det, eller åtminstone förklara vad de menar med uttrycket.

Visst favoriseras stora grova russ oftast nu för tiden. Hoppas inte det skall vara vårt avelsmål…

Troya, på bilden, tycker nog vissa domare är "äldre modell", medan andra tycker det är en bra modell. Hon har fått både 38 och 34 p.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
3/27/10, 12:47 PM
#24

Jag tycker att det är en bra modell! Ett russ! Tror inte russdomare skulle tycka det…..

Tusen
3/27/10, 2:10 PM
VeronicaP
3/27/10, 2:16 PM
#26

För mig är *gammal* russtyp de som är lite mindre, lite mer stupande kors och klenare men sega (svårt att förklara) .

För mig har väl aldrig ett russ varit en mini nordsvensk.

De nya typens russ är de där som ser ut som små varmlod (steck) många av dem som går på travet ..

Tycker man ska se att det är ett russ när man ser dem direkt.

Såg faktiskt en unghäst för någon dag sen ,var ungdomar som gick med den och de kom ut från ponnytravstallet , men den var väldigt stor och grov , mer lik en nordsvens i kroppen och inte alls russ…

NatthaBlom
3/27/10, 3:01 PM
#27

Vad jag vet så var "den äldre modellen" mkt tunnare än vad dagens russ är?

Annons:
MagganS-B
3/27/10, 4:30 PM
#28

Inte alls tunnare, men spensligare, med torra ben. Inte uppdragna som rävar som man kan se på vissa russ, det är en myt att russ skall se ut som små varmblod, då har dom för lite av både mat och muskler…..

NatthaBlom
3/27/10, 4:34 PM
#29

#28 maggan jo men det var det jag menade :)
Många tror att det äldre russet var grov, som en liten nordsvensk men det stämmer inte

MagganS-B
3/27/10, 8:00 PM
#30

# 29 Ok, jag missade lite…..det är små nordsvenskar det blivit när man försökt avla bort "felen"!

Tusen
3/28/10, 12:14 AM
#31

Samtidigt säger "alla" som har snabba travare att deras russ inte gillas av domare!?Obestämd

MagganS-B
3/28/10, 12:52 PM
#32

# 31 En myt! Ett välmusklat och fint russ är väl bättre än en fetknopp, tycker att det ändrat sig mycket på alla dom åren jag hållit på! Massor av jättesnabba russ har fått guld på utställning och 40p på premiering!

C-Ainerud
3/28/10, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hittade denna bild från en bok tryckt 1918 som kan vara intressant att se. :o)

Tusen
3/28/10, 1:21 PM
#34

#32 Klart det är. Det vet jag också men ändå fortsätter snacket. Det finns ju flera "bevis" på att det inte stämmer.Glad

Annons:
Tusen
3/28/10, 1:23 PM
#35

#33 Härlig bild. Roligt att se men tycker texten är lite negativ i sin framtoning. Kanske författaren inte gillade russ?

C-Ainerud
3/28/10, 1:29 PM
#36

#35 ja men då ska du få ett utdrag om den isländska hästen "liten 116-120cm) vanligen gråaktig ganska ful häst, vilken äger en del goda egenskaper" !!?? Förvånad

Tusen
3/28/10, 1:32 PM
#37

#36 Det kanske inte var någon hästälskare direkt som skrev boken? FlörtSkrattande

C-Ainerud
3/28/10, 1:33 PM
#38

#37 haha det verkar inte så Glad

MagganS-B
3/28/10, 8:29 PM
#39

# 33 Russen var verkligen inte älskade här på Gotland, dom gjorde stor skada på åkrarna bl.a. Dom jagades och användes till mat som vilka villebråd som helst…..En del av det har jag fortfarande varit med och hört talas om att "Baggar, de är bare skithästar de". Dom var jämnställda med rabbisarna (vildkaninerna). Som tur är så har synen ändrats!

[cancan]
3/29/10, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Vad är då mitt sto Cancan för typ?

 

Reko
3/29/10, 1:51 PM
#41

#23 Skönt att det är fler än jag som tycker "gammal typ" är ett korkat uttryck!

På avelskonferensen pratade jag med några stycken sent på lördagskvällen och en av dem hävdade att det finns ett antal olika typer varav kategorin "skogsbaggar" är den enda jag minns. Lite mindre och spensligare. Typexempel utgjordes av Jesper, Fridhems Jonatan, Kanalje och Ling. Låter det som en kategori som går att definiera?

Annons:
entill
3/29/10, 3:54 PM
#42

#41.  Ja, nog är de du räknat upp här, riktiga "baggar". Små torra sega hästar, precis som jag föreställer mig att ursprungsrusset var. Är det det som skall kallas "äldre modell"? Är det en icke önskvärd modell idag?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
3/29/10, 9:05 PM
#43

Det är ju så dom skall vara, lite mindre i modellen och framför allt torra! Russ som är uppemot 1.30 förlorar ibland russkaraktären och kan lätt förväxlas med vilken ponnyras som helst!

Upp till toppen
Annons: