Annons:
Etikettallmänt
Läst 5157 ggr
alpros
2010-08-23 00:00

Lastningstips.

Berätta om ditt bästa lastningstips.

Annons:
MagganS-B
2010-08-23 10:18
#1

Att vänja hästen från så tidig ålder som möjligt att det inte är farligt att gå upp i transporten!

StuteriSolo
2010-08-23 11:10
#2

Följer hästen med in i stallet följer den med in i släpet….

Träna hästen på att följe med överallt där man kan tänka sig, det är inte konstigare att gå in i släpet än att gå in i stallet.

isla
2010-08-23 11:23
#3

Ett tips är att öppna en lucka eller dörr framtill, så det kommer in ljus i transporten. Vissa hästar tycker inte om att gå in i mörkret.

Ett annat är att helt enkelt träna, träna, träna. Finns så klart olika filosofier på hur träning ska gå till. Vissa lockar in sina hästar med mat och låter hästen ta den tid den tar på sig, andra står bara med hästen vid rampen och väntar till den självmant går in och sen kan man ju självklart lina in hästen också om man vill ha ett snabbt resultat. Vissa hästar funkar det på i längden, andra behöver då alltid lina. Beror på hur man vill ha det.

ryttarn
2010-08-23 13:03
#4

#2 Det där håller jag absolut inte med om, så dumma är dom inte. Har aldrig problem med att få in hästarna i stallet. Däremot har jag två mycket svårlastade individer. 3 åringen tränas just nu ganska mycket då vi snart skall i väg på SP, hennes halvsyster traskar bara på helt utan att fundera, trots att hon är mycket mindre tränad på att åka transport.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

crazycattiz
2010-08-23 15:01
#5

Jag håller med Bisse, mina hästar går dit jag går för att jag ber dom om det. Även den som fått panik väl inne i transporten ett antal gånger traskar snällt in (lite tvekande i stegen) för att matte säger att det är ok Glad
Men då är mina vana att följa med in på alla möjliga olika ställen, så transporten är knappast det konstigaste stället dom varit på Skrattande

Hagelberg
2010-08-23 15:24
#6

#2 Håller med. Just lastning är något jag sällan har problem med. Har precis köpt en trevlig russ som inte gick med de gamla ägarna upp på släpet och hon skulle inte gå med mig in i stallet. Nu har vi ju ändrat på detta Skrattande och hon följer snällt med.

Annons:
bea28
2010-08-23 20:05
#7

Vi har två svårlastade hästar. Den ena testar bara, och visar man henne att inte ger upp när hon kastat sig bakåt vid första pålastningsförsöket, brukar hon ge upp och sen snällt gå med upp :P När hon krånglade som mest försökte vi lägga en lina bakom rumpan, men det blev hon bara mer irriterad av. Tålamod och lite envishet är det enda som biter på henne.

Den andra har varit lite jobbigare. Av någon anledning började hon hejdlöst kasta sig av transporten, både när vi lastade på och av. Det här var verkligen inte roligt att ha att göra med, då hon en gång faktiskt lyckades pressa sig under metallbommen som sitter bakom rumpan, och nästan fastnade. Efter det började vi lägga en longerlina runt rumpan på henne, medan man själv håller i andra änden av linan. Väl på transporten lindar man den lösa linan ett varv eller två runt bommen , så att man blir mycket starkare ifall hästen skulle kasta sig bakåt. Om den skulle försöka göra det märker den att det tar stopp. Det här har vi fått göra både när vi lastar av och när vi lastar på, och det har faktiskt hjälpt . Tack och lov har Bolsan inte haft några tendenser alls till att kasta sig bakåt på bra länge, men vi fortsätter ändå att använda "säkerhetslinan" ifall hon skulle få för sig några dumheter.

Nej men annars är det som andra skrivit; ha dörren fram öppen så att ljus kommer in i transporten, träna från tidig ålder osv.. Vi brukar hänga in ett hönät längs fram så att hästarna vet att något gott väntar när dom väl kommit på transporten ;)

hannibal-roll
2010-08-23 20:58
#8

Som många andra redan sagt, börja träna så tidigt som möjligt. Träna att lasta som en helt naturlig del av vardagen, gå in i släpet på vägen in från hagen tex, så att det blir helt avdramatiserat.

Tycker ofta man ser situationer där människorna är helt hispiga när det ska åkas transport, då om något kommer hästen reagera med att inte "vilja" gå in i släpet.

Men…. Det finns undantag där INGET funkar. Jag har en sån häst, så fort han ska åka själv, dvs släpet är tomt när han ska kliva på så blir han osäker. Det enda som funkar är att helt enkelt låta honom bestämma när han går in, låter helt knäppt men om man bara andas ut och väntar en stund går han själv in efter någon minut för han vet ju att det är det som förväntas (vi har försökt öva som jag föreslog tidigare, men det har alltså inte hjälpt än på 10 år). Bråkar man med honom, försöker jaga på honom, dra i grimman etc så kan det ta timmar innan han kliver på. Står det en annan häst i släpet går ha in själv, bara att lägga grimskaftet över nacken och skicka in honom. Han åker alltid helt lugnt och stilla och backar av lugnt.

Fiffilura
2010-08-23 21:29
#9

Det där med lastning och transportering har varit lite av min akilleshäl. Självklart ska jag som AVSKYR att transportera hästar få hästar som inte uppför sig. Mina råd är att hitta sätt som passar just DIN häst:

Ozzy var väldigt svårlastad och hade väldigt bråttom ut. En gång hade hon så bråttom att hon fastnade under bakbommen. När vi då körde utan bakobommar (korkat) kastade hon sig ut innan lämmen var nere. Jag provade alla möjliga varianeter och idag lastar jag både in och ut genom fronten. Jag tror hon är bakrädd helt enkelt. Hon är hur lättlastad som helst!

Arvak var lättlastad med tyckte det var kul? att hoppa över bommen. Han gjorde det inte bara en gång utan mååånga. Gjorde det 6 ggr på raken en gång. Honom kör jag idag utan bom, bara två grimskaft som i en stallgång. Dumt om man krockar, men det är alltid dumt att krocka…

För min del handlade det dels om detta men lika mycket att JAG fick övervinna min rädsla och osäkerhet. Jag har haft turen som haft snälla vänner som ställt upp och tränat både mig och hästarna ;)

bea28
2010-08-23 21:40
#10

#9 låter som Bolsan, det där med att dom kastar sig av bakåt. Har ni prövat att lägga en lina runt rumpan och lindat den runt främre bommen? Då blir man mycket starkare och klarar av att hålla emot ifall hästen kastar sig bakåt. Det kan vara en bra grej att tänka på iaf, om ni skulle ha oturen att behöva transportera er häst i en transport utan frontlastning..

SigneK
2010-08-23 23:11
#11

Vi ger dem tid att lukta på rampen och tänka lite, så bruker de gå upp. Annars  så lockar vi med en foderhink, då går det alltid.

ryttarn
2010-08-23 23:24
#12

#11 Foderhink funkar inte på Jubla och Tinny, jag lovar….

Har haft ganska många ponnyer genom åren, de allra flesta är hur lättlastade som helst. Monis gick på själv med grimskaftet över halsen, samma sak med TT. Palle har jag inte vågat göra så med än, men jag tror det skulle funka,raka spåret på bara utan att tveka en sekund..

Visst har vi fått hem svårlastade hästar men det har alltid löst sig efter ett tag. Jubla skall jag väll i ärlighetens namn inte påstå att vi jobbat med. Som avelsto kan hon få pensionera sig från transporten. Hon har ändå tävlat i så många år åkt så många 100 mil så jag bråkar inte med henne.

Tinny är däremot ett problem. Hon är tre år och det blir bara värre o värre, halvsystern Sunny som är lika gamal traskar på transporten som ingenting, men Tinny ställer sig och tjurar några meter ifrån, mat hjälper inte, ingenting annat heller. Ibland går det genom att vänta ut henne, men det kan ta ett par tre timmar. Frestar hårt på tålamodet. Men det finns inget annat att göra än att träna på, för eller senare släpper det. Men att påstå att om hästen bara litar på en, eller om den går in i stallet så går den på transporten osv som skrivits i denna tråd anser jag är kvalificerat nys. För vissa individer finns det inga logiska förklaringar för beteendet och då är det bara eoner av tålamod och envishet som gäller.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

thilda-
2010-08-24 00:14
#13

jag brukar ta handflatan på insida låret och ge ett lätt tryck.. då brukar luddan gå in om vi har lite snålt med tid.. annars så tar jag det lite piano.. stressar jag upp mig, då vill hon verkligen inte alls.. då är hon över allt men inte i transporten, försöker jag att gå in, så går hon brevid och vise värsa och ännu värre om jag visar att jag är irreterad och stressad då går hon på bakbenen ;)

Annons:
einarsson
2010-08-24 00:29
#14

Våra flesta är lättlastade, vissa skickar man bara in med grimskaftet på ryggen. Men vi har ett par som är svåra.

En som kastar sig ut vid både lasning och urlastning, men det är bara att ha en pisk bakom (alldrig använd) så går hon på hur snällt som helst, men kastar sig ut när hon blir tillsagd att backa (då är pisken borta).

En som är livrädd (vi har krockat men henne i transporten) hon gå in med lite övertalning, endast för vi förväntar oss det av henne. Hon står och skakar och har jättestora ögon hela tiden tills hon är avlastad igen.

En som går in för det förväntas, men får panik och kastar sig ut igen, det kvittar vad som är bakom, det går sönder om luckan inte är stängd. När hon skall lastas tar vi loss mellanväggen helt och ställer den vid sidan längs väggen, sen går vi in med henne och vänder henne så att hon står baklänges. Sen sätter vi tillbaka mellanväggen och binder henne. På detta vis behöver hon inte vara rädd att hon skall bli bunden utan att det är stopp bakom henne. Denna häst går inte att binda upp annars heller.

Jag tycker att man får prova fram vad som funkar på de olika hästarna. Det beror mycket på om de är rädda eller bara inte vill. Det viktigaste är att ha tålamod, vara extremt envis och kunna läsa om hästen är rädd eller bara testar om den kan slippa.

Hästar som har tendens att hoppa över bommen ställer vi alltid bak och fram, där finns inget att hoppa över.

Prenses
2010-08-25 18:24
#15

Alma var riktit duktig nu när vi lasta henne. Bara hon fick se mig i ögonen då hon gick upp på släpet och ja kalla på henne så kom hon riktit bra in, med lite fundering. O så fick hon ju morot som belöning också så det var ju det bästa med hela ;)

juliapettersson
2010-08-25 20:24
#16

Att köra försiktigt och mjukt, inga hårda inbromsningar osv, tror jag är viktigt för att hästen ska tycka att det är en okej upplevelse. Blir ofta omkörd av ekipage i full fart påväg till tävlingar trots att man ligger på 80. Obestämd

Linden95
2010-08-25 21:06
#17

# 14, och alla andra :)  - Min ponny har tagit sig över bommen 1 gång, och har försökt att göra det igen när vi lastat. Han går på hur snällt som helst, men så fort han har stått där, max 30 sek, så börjar han att krångla och kasta sig bakåt eller åt sidorna, ibland har han till och med försökt att komma över bommen igen… Nu senast vi åkte med honom fick vi ha storhäst höjd på bommen…

Av går han hur snällt som helst. Visserligen är jag lite nervös när jag skall binda fast honom, för jag vet att det måste gå fort, för ett andetag och han släönger sig antingen bakåt, åt sidorna och ibland t o m framåt. Sådan här var han redan innan jag fick honom.

Någon som har något tips till mig? Går det att lasta "bakofram"? Och hur gör jag då? :S

einarsson
2010-08-25 21:40
#18

#17 Som jag skev om en av mina ponnys. Ta loss mellanväggen helt, gå in med hästen, vänd den om. Sätt tillbaka mellanväggen, och bind hästen. Om man har fronturlastning, då lastar man via den.Glad

Valli
2010-08-25 21:55
#19

En variant som jag upplevt funkar på många lite småstökiga hästar är att koppla en longerlina i grimman, lägga den runt frambommen, gå tillbaka så att man står på hästens vänstra sida med ett dressyrspö i högerhanden och linan i vänster hand. På så sätt kan man ensam reglera med spöt (peta, inte slå) och samtidigt "hala" in hästen i transporten med longerlinan. Jag upplever att många hästar blir lugnare och tryggare om jag lastar ensam än om man är flera personer, och på detta sätt kan man fixa allt själv.

Vid lastning av min extremt envisa och starka islänning funkar dock bara att backa upp transporten till stalldörren och noggrant se till att alla eventuella utvägar spärras noggrant. Annars ställer han sig på bakbenen, vänder runt 180 grader och sticker:-)

Linden95
2010-08-25 22:57
#20

# 18 - Okej få prova detta :) Men vart binder jag hästen i i så fall? Och blir det inte oroliga av att åka "baklänges" och se när dörren och sedan last rampen fälls upp? Det verkar på ett sätt lite osäkert att lasta honom så eftersom att han kan få för sig att slänga sig framåt… Men jag vet inte. Jag har aldrig försökt… :)

Annons:
Anna-Uppsala
2010-08-25 23:16
#21

Kan rekommendera domesedanpasta som läggs under hästens tunga och gör hästen trött, men inte lika "sömnig" som när de får det i blodet (som veterinärerna ger det, när de tex ska behandla en skada). Pastan är receptbelag, och man kan självklart inte använda den om man ska åka och tävla med hästen. Men till lastningsträning och när man ska iväg på annat än tävlingar, eller ska klippa eller sko, är den bra!

Sedan repgrimma på, och en vanlig grimma att binda fast med inne i kärran. Man får ALDRIG binda hästen i repgrimman!

Repgrimman trycker bakom öronen, och det är väldigt obehagligt för hästen att kasta sig bakåt. Ofta räcker det med ett försök att inte lyda, sedan följer de med när man leder dem.

När hästen är fast inne i transporten, så sätt fast den direkt. Vi har ett färdigt transportgrimskaft inne i kärran, så det bara är att haka i hästen så fort som möjligt. OBS! Inte i repgrimman då, utan i den vanliga grimman.

Tag av repgrimman när hästen ska åka!

Så fick vi in vår 800 kgs nordsvensk som vägrade åka transport nu i början av sommaren. Vi lastningstränade i 8 timmar sammanlagt, hon gick in - kastade sig ut - gick in - kastade sig ut och så vidare … 800 kilo ångest är inte att leka med!

Men med ovanstående metod gick det på 3 minuter och när vi kom fram efter en halvtimme var hon pigg och som vanligt igen. Vi slapp allt bråk och stök, och jag tror att om vi åker så här några gånger kommer hon säkert att gå att lasta vanligt sedan.

Till sist: Ursäkta att jag säger det, men den som tror att det funkar att klappa, prata och locka med en foderhink när hästen verkligen INTE VILL, har nog aldrig haft en riktigt svårlastad häst! Det är mest i hästböcker som sådana knep fungerar! Jag vet en viss svart russdam som lade sig ner TVÅ gånger på väg att halas in i transporten, en sommardag för några år sedan … Jag nämner inga namn, men ni som var med minns säkert … Numera är hon om inte lättlastad så åtminstone lastningsbar, men jag vet att hon när som helst säkert kan få för sig att vika ihop benen igen och vägra gå! och jag ser INTE fram emot den dagen, nej …

Oskyldig

einarsson
2010-08-25 23:34
#22

#20 De blir inte oroliga av att åka baklänges, de flesta hästar säller sig baklänges lite diagonalt om de får välja själv.

Kan ju bli ett problem om han kastar sig framlänges.

Vi binder i ringen som är till "snöret" bakom hästen. Om du har dörrar bak har du nog inga sådana ringar, men de borde finnas något du kan binda i, annars hade jag satt dit något.

Russtoka
2010-08-26 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Alla är individer och det gäller att försöka samarbeta från början och göra lastning och färd till något positivt - om det går. Jag har inte tillgång till egen transport så att så värst mycket träning blir det inte. men det är ju det bästa.

Jag utnyttjade mina russ nyfikenhet och lät dem själva undersöka och äta mat inne i transporten. Om någon sen protesterar vid lastning (vilket inte hänt på lääänge) åker linan fram. Först provar jag sjalv med linan om baken som när man leder föl. Funkar inte det tar vi linan på flera personer. In kommer de och då blir det mycket beröm och lite godis. Sen är det jätteviktigt att köra mjukt så de inte får obehagliga upplevelser av själva resan.

Polenta
2010-08-30 18:50
#24

#18 Hur fungerar detta om du har en häst som har lite brottom ut vid vanlig lastning (näsan mot bilen)? Har ett russto som är riktigt tjurigt att lasta, det fungerar dock nu om jag går bakom med pisken och bara håller i den och pappa lastar henne utan bråk. Jag funderar på om hon skulle trivas att stå baklänges.

Dock tycker jag att våran transport känns lite kort för henne för att stå baklänges, rädd att hon ska försöka trycka rumpan under frambommen pga att det ev blir trångt för henne att få plats med huvudet då lämmen är precis bakom bakre bommen.

Kan detta fungera om man sätter undan mellanväggen, alltså bara lossar den i bakre delen och sätter den mot ena sidan av transporten och låter henne placera framdelen vart hon vill i den bakre delen av transporten?

palomia
2010-08-30 23:33
#25

Ser alltid till att jag har lasthjälp. Då brukar vi, om det är orutinerade hästar, lyfta på dom med "handledstag" (en på var sida bakom hästen) så det går snabbt och odramatiskt till. Då brukar det gå bra framöver också. Har bara varit med om en häst som vi inte fått på av alla vi lastat, på detta sätt (men då var vi stressade och hade en tid att passa).

Har dom senaste åren haft sån tur att få låna lastbil där dom åker baklänges till unghästarna när dom transporterats första gångerna. Nu är en transport där dom åker baklänges och lastas på sidan precis som en lastbil beställd.Skrattande Förstår egentligen inte varför inte fler tillverkar en sån modell när hästarna om dom själva får välja ställer sig "bakofram"…

ryttarn
2010-08-31 00:01
#26

#25 Vad är det för fabrikat på den transporten? Står i planeringstagen för en ny transport och det där lät mtcket intresant…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
2010-08-31 10:45
#27

#26    http://www.trailerfynd.se/  Finns olika modeller och lastbilar… Själv har jag beställt en space trekka extrautrustad.

Annons:
palomia
2010-08-31 10:54
#29

#28 Hoppas det skall bli smidigare om inte annat…Glad

ryttarn
2010-08-31 12:58
#30

#27 Såg kanonbra ut, och inte var dom så blodigt dyra heller.

Vet du om man kan köpa till extra mellanvägg så att man kan köra tre russ?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
2010-08-31 18:13
#31

#30 Ingen aning det går kanske men då är frågan om du får lasta alla tre med tanke på totalvikten… Annars har dom ju flerhästarstransporter också.

einarsson
2010-08-31 18:50
#32

#30 kolla även nonnenmacher transporter, det är vi på väg att beställa en. Man måste tyvärr beställa direkt från tysland, då de svenska återförsäljarna inte är aktiva längre.

Vi skall beställa en tre hästars diagonal för islandshästar. Där tänker vi ställa upp till fem russ på tvären.

www.nonnenmacher.se

Colt
2010-08-31 20:17
#33

#16 Som Julia skriver, köra försiktigt så transporteringen inte blir en hemsk upplevelse.   Döva ner hästen är också bra, gärna med både bomull, gummi och luva, har ni själva åkt i en transport så vet ni vilket oväsen det är…Sen tycker jag att hästarna alltid ska ha tillgång till hö att tugga på hela resan.

ryttarn
2010-08-31 21:17
#34

#31 Totalvikten är inget problem, behöver ändå E-Kort. Vill ha en så "liten" transport som möjligt men som kan klara av tre russ. Då kan jag rationalisera bort lastbilen som jag har idag….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
palomia
2011-02-07 09:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 Nu har min nya transport äntligen kommit och har du inte införskaffat någon än kan jag rekommendera den. Verkar rejäl och vettig men om det går att få in en extravägg är jag tveksam till, kanske på storleken L, jag har en M.

[Tjiwi]
2011-02-07 10:30
#36

Oj, så fin!!Glad

ryttarn
2011-02-07 11:11
#37

#35 Ser kanon ut. Får bli en sådan framöver. Just nu har jag dock plöjt ner alla mina besparingar i mitt företag som säljer massa goda delikatesser, bland annat över internett(smyg reklam www.isil.se :)). Så tillsvidare får min gamla kyllingekärra hänga med ett tag till……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2011-02-07 12:09
#38

# 35 Är precis inredd som vår gamla lastbil förr….vi fick in 3 hästar på bredden visserligen, men dom åkte bakåt och det var perfekt! Ett bra köp tror jag!

Tiktak697
2015-09-22 22:01
#39

Åh vilken fin transport vad är det För Märke ?

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: