Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4500 ggr
janehellen80
10/21/10, 3:52 PM

Hur mycket ger ni era russ?

Vad och hur mycket ger ni era russ nu å äta?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
Tusen
10/21/10, 4:11 PM
#1

Lösdriften: Fri tillgång på hö vilket brukar snitta på 8 till 10 kg per häst och dag. På sommaren gräs i mängder.

Stallade: c:a 5-6 kg per dag och häst. På sommaren gräs i mängder.

Kraftfoder i form av mûssli varierar väldigt mellan individ till individ som hur de mår, ser ut och presterar. I allmänhet får de 2-3dl fter varje träning. Vissa får mer då de tränar hårdare (upp till 1 liter drygt. bland ger vi några deciliter extra havre till de som behöver piggas upp och de smala får korn.

I övrig salt och mineraler. Inga extra vitaminer. Lite morötter och äpplen kan det bli ibland.

Alla våra hästar går på bete på rejält hela somrarna oavsett om de tävlar eller inte. De verkar må bra av det. Springer som sjutton.Flört

Scillajsa
10/22/10, 6:20 PM
#2

Mina har fri tillgång på grovfoder ute i hagen på dagarna sen får dom lite hö inne på kvällen plus kraft om dom tränar.

[cancan]
10/22/10, 8:09 PM
#3

Mina får ca 6kg hö/dagen .. Dom får Salsafoder vid behov samt mineraler och vitaminer..

Dom har även lite gräs i hagen som dom käkar..

thilda-
10/22/10, 9:36 PM
#4

luddan får för tillfället 4kg hö om dagen + så äter hon fortfarande gräs ute. sen får hon 3 dl hippo pro champ uppdelat på 3måltider och sedan så får hon kraft grund 3gånger omdagen och där har jag inget exakt mått utan där mäter jag upp så pass att det täcker hinkens botten och lite till :) sen så får hon 25ml multivitaminer .. men så fort hon har ätit upp all mat som jag har köpt åt hon nu så kommer vi att ändra hennes foder stat till
ca 7kg hö, ca 1½ kg hippo bastic, kraft vit miner och salt uppdelat på 3 utfodringar

[fjordtokan]
10/22/10, 10:29 PM
#5

Min 1åring äter ungefär 6-9 kg (vet inte riktigt eftersom hon delar maten med nordisen) hö per dygn. Går ute på lösdrift.

Sen får hon 0.25 kg Hippo Grow Alfa och lite betfor.

Förhoppningsvis ska de gå på fri tillgång i vinter.

Polenta
10/23/10, 2:30 AM
#6

Polenta har fri tillgång på hö ute som hon delar med en bloding och till min förvåning så hetsäter hon inte alls, första gången jag har henne på fri tillgång. Inne får hon ca 4 kg torrhö + att det fortfarande finns lite gräs i hagen.

Hon får müsli ca 4,5 dl, hade förut Kraffts red miles müsli men har nu testat en annan müsli; Hippolyt nånting heter det. Havre får hon med, ca 3 dl just nu. Blandar även i lite smått och gott som vetekli (mest för att få det hela att bli en gröt och dölja lite smaker om jag har ngt som inte smakar så gott i), gurkmeja.

Annons:
MagganS-B
10/23/10, 11:24 AM
#7

Våra russ, fölston, får fri tillgång på bra hö ute på dagarna. Hö, lite kraftfoder och mineraler på kvällen när dom tas in + äpplen eller morötter beroende på tillgång. Jag har aldrig gett mina russ en massa extra tillskott, förutom dom som tävlat hårt, eller ex.-vis Brådis som tappade enormt under betäckningssäsongen.

ryttarn
10/23/10, 1:06 PM
#8

Alla våra hästar går på lösdrift. Där har jag bygt ett antal "slowfeeders" vilket gör att dom alltid har fri tillgång på hö hela dygnet.

Hästar i hård träning brukar vi ge lite lucern som proteintillskott. För att bygga muskler behövs protein som byggstenar och vårat hö är lite proteinfattigt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Blokaruss
10/23/10, 7:26 PM
#9

#Hur ser dins "slowfeeders" ut? Det lät intressant!

karisma
10/23/10, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

# 8  Måste bara göra ett inlägg

FRI TILLGÅNG = När en häst kan äta så mycket den vill utan konkurans 24 timmar om dygnet

Bara namnet " slowfeeders"  säger ju att maten är reduserad (stavning)  och inte fri tillgång Fast det är ju en bra sysselsättning om man inte vill ha fri tillgång (skulle behöva till två)

Till ämnet i tråden mina hästar får i grunden grovfoder (analyserat) därifrån utgår jag ifrån vad de behöver fast det brukar mest vara mineraler och selen ger även lössalt (de har saltsten )  Om jag ger kraftfoder så blir det havre betfor elller kraft 90-120 Mest krångligt är att få ett mineralfoder som stämmer För att köpa efter det som står på påsarna fungerar dåligt Har max fyra hästar per hösilagehäck utom den stora som jag kan ha sex hästar till

Sedan är jag motvals kärring när det gäller b-vitaminer ger alltid foderjäst

Det är svårt att lära en gammal kärring att sitta

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
10/24/10, 1:21 AM
#11

#10 nej, fri tillgång är när dom har tillgång till hö 24 timmar/dygn, det betyder inte nödvändigtvis att det är fri och okontrollerad mängd. Fördelarna med det är många men det är lite utanför denna tråd…

#9 finns bilder och byggbeskrivning i mitt fotoalbum på facebook.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
10/24/10, 1:55 AM
#12

#11Ordet fri tillgång betyder obegränsat Du har ju begränsat hömängden

Fri tillgång på vatten då är det obegränsat inte 20 droppar/timmen

Fri tillgång på tv tittande du får inte en halvruta 24 timmar/dygn

Det är bara din formulering jag hakar upp mig på inte hur du fodrar för slowfeeder är ju en bra sak för hästar som inte kan äta hur mycket som helst Så har de sysselsättning länge

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
10/24/10, 5:17 PM
#13

#12 Tycker det är löjligt ordpeteri….. vi kan argumentera i evighet, men jag lägger ner diskusionen här för det blir bara tramsigt.

#9 Här har du en länk direkt till bilderna på feedern.

http://www.facebook.com/album.php?aid=2034732&id=1536151165&l=dcff5c4853

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
hannibal-roll
10/24/10, 10:35 PM
#14

Jag fodrar först och främst med så mycket grovfoder som möjligt. Sedan lägger jag till annat om något saknas.

Just i år har jag valt att fodra med gräsfröhalm, halm, lusern och proteinpellets baserade på potatisprotein.

Ger då 4-5 kg gräsfröhalm, 1-2 kg halm, 0,3-0,5 kg lusern och 0,3-0,4 kg proteinpellets, mängden varierar beroende på häst.

ryttarn
10/24/10, 10:39 PM
#15

#14 Förlåt min okunnighet, men vad är gräsfröhalm?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
10/25/10, 12:28 AM
#16

Man tröskar utblommat  torrt gräs för att ta till vara fröna

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

tricolor
10/25/10, 12:34 AM
#17

Fröhalm ligger näringsmässigt någonstans mittemellan hö och halm. Riktvärden på näringsinnehållet per kg foder är 5-6 MJ och 15-25 Smältbart råprotein

VeronicaP
10/25/10, 10:30 AM
#18

vi har också gräfröhalm som vi har ensilerat kanon bra :D

Våra har fri tillgång till grovfoder.

Vi brukar börja säsongen med enbart gräsfröhalm , just när de ändå är så *tjocka* sen tar vi varannan bal fröhalm och varanan ensilage .

Inget kraftfoder (kan vara någon som behöver vid behov) fri tillgång till mineraler(slickbalja)

hannibal-roll
10/25/10, 2:14 PM
#19

#15 Gräsfröhalm är det som blir över när man odlar gräsfrö. Det är alltså gräs sått i renbestånd som man slår, låter ligga, tröskar och sedan har man ju då "halmen" kvar.

Näringsmässigt brukar det ligga som #17 säger. Den enda nackdelen jag upplevt med gräsfröhalmen är att det lätt kan bli dålig hygienisk kvalitet, speciellt om det blir liggandes på fältet för länge så att nytt gräs växer upp i strängarna. Den största fördelen med det är att det är nästan gratis, iaf här omkring, man får det gratis förutom kostnaden för pressning och hemkörning då.

VeronicaP
10/25/10, 3:57 PM
#20

#19 här blir det inte liggande länge utan precis som vanligt ensilage :D

Annons:
amandahandersson
10/25/10, 5:18 PM
#21

Just nu 6-7 kg hö /dygn.

Ska se över kraftfodret nu när vinterträningen börjar. Blir mest troligen ett nytt. Vi lämnar ingenting åt slumpen i vinter!

Tusen
10/25/10, 8:44 PM
#22

#21 Gjorde ni det förra året då? Lämnade något åt slumpen?Flört

[Croneld]
10/25/10, 8:52 PM
#23

Jag brukar ha hösilage, fri tillgång när det är som kallast och de går ute. Sen får de mineraler. De gillar att äta av halmen i vindskyddet med.

Vid behov kan vissa individer få tillägg på sin "matsedel".

[bsmx]
10/26/10, 12:10 AM
#24

Jag funderar lite, mina ponnyer har en jättehage just nu, de har stallats in, när de går ut i hagen på morgonen dissar de höet o äter gräs, det kan ju inte vara någon näring i det, men föredrar ändå gräset. De är pigga o glada o lagom ponnyrunda, de äter däremot upp sitt insläppshö o nattishö. Har ingen erfarenhet av att mina hästar gjort så tidigare, pga de haft mindre vinterhagar som bestått av lera så här års. Känner att de har så härligt i sin stora hage o mår så bra, men de kanske får mer aptit nu när det drar sig mot nollan? erfarehet av detta?

De får betfor o lite kraft o havre efter de ridits på em som komplement till höet.

lillsandra
10/26/10, 10:38 AM
#25

just nu sår får mitt 2åriga russ 2+4kg hösilage per dag, 2dl Kraft, 2dl musli, lite biotin och 4 bitar mare & youngstock (dobson & horrel). sen får han ca 2kg halm.

när det blir kallare och det inte finns så mycket gräs kvar så kommer hösilage mängden att ökas.

mina andra 2 hästar får lite mer och inget mare & youngstock, stoet (varmblod) får en skopa stroppy mare och den gamle valacken (arab) får lusern.

amandahandersson
10/26/10, 11:05 AM
#26

#22, jag tror att hästen presterat bättre med en bättre foderstat. Han hade en bättre foderstat som 3-åring och då gick det ju bättre, eller hur?

Tusen
10/26/10, 1:25 PM
Annons:
mys-trollet
10/26/10, 7:59 PM
#28

nu på vintern så får hon ungefär 5 kg/dag eftersom att hon står inne på nätterna, 

men på sommrarna så går hon ute dygnet runt och äter massor med gräs men eftersom att hon tränas så får hon ungefär 1,5-2 kg när hon går ute jämt.

på vår/höst går hon inne på nätterna och då får hon ungefär 4 kg om dagen

kltn
10/26/10, 9:32 PM
#29

Jag ger min häst ca: 7 kg hösilage/dag, och 1,6 kg hippo bas basic/havre/dag

Upp till toppen
Annons: