Annons:
Etikettallmänt
Läst 2524 ggr
[Panza]
2010-11-08 08:43

Russ som fryser

Är det någon mer som har erfarenhet av russ som fryser?

Har ett litet ettårigt sto som fryser om det regnar och är kallt, men i morse när jag kom ut i stallet så frös hon även inne… lilla gumman. Hon fick ett fleecetäcke. Någon annan med samma erfarenhet?

Annons:
bubbe
2010-11-08 09:07
#1

Visst fryser russen ibland, speciellt vid blöt och blåsig väderlek. En del fryser lättare än andra, beroende på vad de har för päls. Vi har en linje som alla har blivit ganska tunnpälsade, och de fryser lättare än de andra. Alla står i samma stall och ingen går täckt.

StuteriSolo
2010-11-08 09:52
#2

Vi har inte haft någon som fryser, om de någon gång fryser bero det oftast på att det är blött och blåsigt och att de inte har något att tugga på. Då vi har ett kallstall står hästarna på halm när de står inne, s¨de har möjlighet att hålla värmen. Ute har de alltid fri tillgång på grovfoder, och det fungerar bra.

Om hästen fryser lätt, se till att den får något att äta på, då blir de varma.

MagganS-B
2010-11-08 10:06
#3

Det är inte vanligt att russ fryser inne……kan det vara nåt fel på henne? Tycker du skall kolla tempen!

[Panza]
2010-11-08 11:42
#4

Tack för era funderingar. Har tempat. Allt normalt. Stalltemperaturen var på +-0 i morse. Hon har varit borta ett halvår från mej. När hon kom tillbaka hade hon "vinterpäls" i augusti. När hon varit hos mej ett par veckor fällde hon av den. Den pälsen som kom sedan är inte riktigt vinterpäls. Halv sommarpäls liksom. Hon får gott om mat, men det kan ju bli ett tag utan då jag inte har halm dom kan stå på. Men det är ju en tanke.

MagganS-B
2010-11-08 12:02
#5

# 4 Det skall inte ha nån betydelse vid den temperaturen. Däremot kan man ju undra varför hon satte sån päls redan i augusti, jag misstänker starkt att hon kan ha mask…..

Prenses
2010-11-08 13:40
#6

#4,5 Håller med maggan. Hon kan ha ngt fel på magen isf. Min shettistjej hade ju infektion i kroppen som ledde till magsår. Hon gick med vinterpäls i 20 graders värme i Maj månad. Först när vi börja medicinera henne börja hon fälla bort hastigt. Nu har hon nog fått vinterpälsen tillbaka förståss. Pröva ta ett blodprov av henne, där syns ganska mycket vad som är fel.

Annons:
Emmma
2010-11-08 15:09
#7

Mitt russ är en riktig fryslort. Regnar, snöar eller om det blåser eller är lite kallare ute så fryser han. Han går därför med täcke ute.
Inne står han utan täcke ensålänge utan problem, har också kallstall. Han har kort päls.
De andra russet har inga problem alls med vädret.

MagganS-B
2010-11-08 16:55
#8

Hästar som går ute skall ha fri tillgång till hö, när dom äter håller dom värmen!

[Panza]
2010-11-08 18:43
#9

#5 Avmaskning var det första jag tänkte när jag fick tillbaka henne. Gjorde ett träckprov, men det visade inget anmärkningsvärt. Hon blev avmaskad även när jag inte hade henne.

Hon är fullt veterinärhanterad. Dvs avmask.vacc. och tillochmed kollad tänder. Hovar växer som dom ska och hovslagaren är här var 8:de vecka.

Hon är fin för övrigt… hennes mamma var lite frusen, men det kunde vara när det spöregnade hela dagen.. även på sommaren. Hon har vind/regnskydd i hagen, och där står hon ju en hel del.

Jag blir inte riktigt klok på det hela.. men som sagt, hon ser ut att må prima för övrigt. Hade en liten fundering om hon fått för dåligt med mat i våras och att hon då satte pälsen. Sen när hon kom tillbaka till mej och fick mat igen, så fällde hon av och satte den nya..?

Jag täckar och så får framtiden utvisa.

Tackar för era funderingar.

[Grabbarna-A]
2010-11-08 20:58
#10

Utav mina 3 russ jag har haft, så var mitt ena sto en riktig fryslort. Så fort det regna och blåste så var det bara att lägga på henne ett täcke. Detta hände även mitt i sommaren när hon gick på bete. På vintern när det bara var kallt så frös hon inte. Hon var svår att hålla i hull och jag tror att hon var en fryslort för att hon hade dåligt med underhudsfett.

Så precis som oss människor så är alla individer olika!

karisma
2010-11-08 21:31
#11

Visst är alla olika av mina 14 har jag en som fryser Som tur är så är jag mycket för att täcka mina hästar jag rider Hösten börjar med regntäcke sedan ett 100 gramar Sedan blir det 200 gramare Qurry & Qluring samt Timon får när det blir som kallas 300 gramare på sig Så har de samma stuk på sina pyjamaser har just börjat med 200gram även en del har helhals Flört Ni får tycka att jag är underlig men jag vill ha det så här och hästarna verkar trivas och det är huvudsakenCool

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2010-11-08 23:32
#12

#11 Jag är precis tvärtom med mina, inga täcken om det inte är absolut nödvändligt, tex 0 gradigt, blött och blåsigt….. Men inga av mina russ är specielt frusna av sig, inte ens kallblodet fryser längre……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
2010-11-08 23:58
#13

# 12 Det är min lathet som gör att e är täkta inte att de fryser Jag har bara en som visat att den fryser Så vill jag inte ha päls (fast jag får en del) så jag måste klippa dem annars rinner det bara om dem när de jobbar

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
hannibal-roll
2010-11-09 12:21
#14

Har aldrig varit med om att ett russ frusit inne i stallet (har kallstall). Visst händer det att dom fryser ute om det är riktigt busväder men aldrig inne, inte ens om dom varit sjuka.

nika85
2014-05-07 21:09
#15

Min tvåårsvalack såg ut att frysa idag. Jag är lite av en täckesallergiker och har inga täcken mer än ett par fleecetäcken. Han går på lösdrift. Tog in och grejade lite med honom och min andra häst och släppte sedan ut igen. Han är inte mager men har tunnat ur lite nu senvinter/vår. Bör jag köpa honom ett täcke vid sånna här dagar? Det är några plusgrader och regnar. De har fri tillgång på grovfoder dygnet runt. Ligghall finns men jag har aldrig sett honom därinne. Bör jag avmaska? Hur hade ni gjort?

silarp
2014-05-08 09:14
#16

att dom fryser borde betyda för dåligt med mat under extremt dålig väderlek.. det är det enda FÖRUTOM FEBER som fått mina russ att frysa. Kolla tempen.

StuteriSolo
2014-05-08 11:53
#17

Att de fryser litet när det är dåligt väder och de har fällt av mesta vinterpälsen är inte så värst ovanligt, har de att äta så räcker det om det inte är extremt dåligt väder, då kan man behöva ta in dem så de får torka upp.(Extremt dåligt väder - regn oavbrutet i ett par dagar)

När de växer på vårkanten så försvinner det hull när de är unghästar, och då har de svårare att hålla värmen såklart. 

Har de vindskydd och mat så klarar de sig alldeles utmärkt även om de fryser en stund

MagganS-B
2014-05-09 22:30
#18

Bra foder är A och O, när det är kallt så äter dom nästan hela tiden för att hålla värmen och det går åt massor av energi!

Upp till toppen
Annons: