Annons:
Etikettrussets-historia
Läst 4198 ggr
[Russ-park]
12/28/10, 10:26 PM

Frej vallak e. Dolle 78

Hej.

Finns nån uppgiftor om Frej f. 43 e Dolle 78 u Brunette 175 e Skotar.

Någon text och bild ?

bj / dk

Annons:
miwi96
12/29/10, 5:27 PM
#1

vet inte om du har läst det här :P

Första russet som gick under två minuter var Frej (f. -43 e. Dolle 78 u. Frigga) med Sören Nordin i sulkyn. Han vann även SM 1962, och den prestationen kan ingen göra om idag, för han var 19 år!

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

[Russ-park]
12/29/10, 5:50 PM
#2

# Tack så mycket !

Hoppas jag hittar en bild.

Var inte kusken Sören Norén och Frejs mama Brunetta 175 e Skotar 38 ?

mvh. bj

miwi96
12/29/10, 6:00 PM
#3

det stämmer nog att brunette 175 var mamma för om man kollar här så står Frigga inom () såna

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

[Russ-park]
12/29/10, 8:21 PM
#4

Frej f. 1943 blev uppfödt hos J. Krusell, Eksta, Gotland.

Hoppas på att hitta en bild och text om denna historiske russ-traver.

Mvh. bj / dk

MagganS-B
12/29/10, 10:36 PM
#5

# 2 Kusken var Sören Nordin, en av de tre legendariska travbröderna Nordin som på sin tid vann allt som gick att vinna när det gällde storlopp både i Sverige och utomlands.

Jag såg faktiskt Frej när han vann SM -62, mina kompisar och jag cyklade in till travet 1,5 mil för att titta. Jag var 14 år då (!) och minns inte så väldigt mycket mer än att han sprang fort som tusan, tyckte man då!

[Russ-park]
12/30/10, 8:43 AM
#6

Tack så mycket Maggan.

Kommer du i håg hvilken bana - vilken farje var han - har læst att i Finland skrivar ´m´ ( musta - svart ? ).

Vi kommar lete upp en bild - det är ju travhistorik i särklass !

Ja Sören Nordin var en legende över hela verden han blev födt 5/9 1917 och dog 91 år i 6/9 2008 - han har varit 45 år till SM i 62 - det var kanske inta uvanligt med vuxne kuskar til russ på den tiden ?

Hälsning och Gott Nytår !

bj / dk

Annons:
MagganS-B
12/30/10, 10:20 AM
#7

# 6 Travbanan i Visby naturligtvis! Skrubbs kallades den då, Visbytravet nu! Han körde inte SM, utan det loppet han körde var nog ett annat lopp! Minns inte vem som körde honom i vanliga fall! Jodå, vuxna körde russ då också, minns särskilt Kate Ossian på Rosendal i Follingbo utanför Visby, både hon och dottern körde russlopp!

[Russ-park]
12/31/10, 8:21 AM
#8

Ingen som har en gammal tidning elle foto av Frej eller kännar til nån ting, - mer … ?

bj / dk

`Den som ger upp, vinnar aldrig´ ( Pekka Korpi - travlegend Fi )

[Russ-park]
12/31/10, 11:34 PM
#9

Fins ingen gamla russ gubbar / gummar mer, som kommer i håg - fram med svart vita foton och tidningar.

bj / dk

MagganS-B
1/1/11, 2:13 PM
#10

Det är nog bara Maggan Thienemann och jag som har en del minnen……

rebeccajansson
1/1/11, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

"19årige Frej med Leif Källgren, SM-segrare."

Ur tidningen Ponny 3 1962 (Medlemsblad för Svenska Ponnyföreningen

SM i trav på Skrubbs

"SM i ponnytrav gick den 7 juli på skrubbs och innehöll en hel del sensationer. Loppet gick över 2.000 m. med gemensam start, som anstår ett mästerskap. Prissumman, som de åtta hästarna tävlade om, var 800 kronor samt ett SM-täcke, hederspriser och planketter. Trots dåligt väder hade det samlats en hel del folk för att åse dagens bägge huvudlopp: Amatörmatch Solvalla-Skrubbs, och Ponny-SM. Spelet var normalt, och tydlig totofavorit var Dröm, även tippad av expert och press. Under framkörning gick inte Dröm riktigt som väntat, de som främst märktes var Peter Pan och Hageby-Dick. Starten som gick ovanligt snyggt med tanke på att det var åtta hästar på samma volt och bara ungdomar som kuskar, togs av rutinerade Gunilla Holters, som snabbt lade sig på ett innerspår, som hon väl bevakade loppet igenom. Fösta sensationen var att Hageby-dick, fjolårets SM-segrare, mycket diskutabelt diskades. Kanske förvirade sig Gunilla, men undertecknad har svårt att tro att både häst och kusk om några misstag kan leda till diskning. (De tog sedansamtliga fem lopp de startade i på betydligt snabbare tider utan anmärkning,) Sensation nummer två var att Dröm ej gick vad man väntade av honom, utan att den minst 19-årige Frej med unge och orutinerade men välkände ägaren Leif Källgren i sulkyn vann klart före Dröm, Peter Pan, Rollo och Olle. En strålande prestation av " Gotlandsrussets King Bunter" att vid nitton år slå landets bästa ponnytravare på 2.000 m. på en dessutom tungsprungen bana. Och det är väl länge sedan man såg Frej i så god kondition som nu, så hans tränare och ägare, brödraparet Källgren, har all heder av sitt arbete och så fick de nu en välförtjänt belöning.

SM-resultat:

Frej, 2.00,6 ; Dröm, 2.01,0 ; Peter Pan, 2.-2,5; Rollo, 2.02,6 ; Olle V, 2.06,5. Opl. Rasken, Lilldacka. Diskv. 1:a Hageby-Dick."

MagganS-B
1/2/11, 1:03 AM
#12

Jättetack Rebecca! Kul att läsa! Var det Börje som hade kvar den tidningen?

[Russ-park]
1/2/11, 11:30 AM
#13

Tack Rebecca - historik som vi måst bevara för all eftertid !

Mvh. bj / dk

Annons:
rebeccajansson
1/2/11, 12:14 PM
#14

Jo jag tror att jag har fått den av han som i sin tur fick den av en som sysslat med russuppfödning men skulle kasta alla sina böcker/tidningar.  Kommer inte ihåg vem men det var men det rörde sig om 4-5 tidningar. Står lite om olika ponnytravare. Finns även en jättefin artikel om Mr Emil.

rebeccajansson
1/2/11, 12:19 PM
#15

i samma tidning som ovan finns även hingstannonser med bild på Raggen 101, Pysen III 134, Balder 140 & Rask 112 samt en artikel om livet på Lojsta med bild på Linette 310 och några russ som springer vid Gerums kosrgata.

MagganS-B
1/2/11, 2:55 PM
#16

Sätt gärna in mer av det här på forumet!

Upp till toppen
Annons: