Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3323 ggr
hermitage
1/11/11, 4:26 AM

klia sig

ena russet som fyller 1 i år. har börjat klia sig jätte mycket på halsen o man svans. på halsen har hon kliat så det har blivit en kal fläck. kan det vara eksem som börjar visa sig nu eller är det nått annat??

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Annons:
StuteriSolo
1/11/11, 7:36 AM
#1

Kolla om hon har pälsätare. mycket vanligt på ettåringar. Brukar dyka upp i januari-februari

karisma
1/11/11, 9:22 AM
#2

Eller små löss de trivs nu de medFlört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[cancan]
1/11/11, 10:17 AM
#3

Jag hade ett russ som kliade sig jätte mycket så det blev stora kala fläckar i pälsen.. kliade även i man o svans..

visade sig att hon hade mask.. så klådan försvann när hon var maskad..

ryttarn
1/11/11, 10:22 AM
#4

Håller med de föregående. Exem kan det knappast vara. Den absolut vanligaste orsaken till "exem" är en överkänslighet mot knott. O säga vad man vill om vädret, men knottfritt är det :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Prenses
1/11/11, 5:06 PM
#5

Kan vara kvalster eller ngn slags löss ?

nika85
3/24/13, 8:26 PM
#6

Hermitage - Hur gick det med din häst? Vad använde du för medel? Tråden är ett par år gammal ser jag, och jag kanske inte får något svar, men då jag sitter lite i samma båt skulle jag bli tacksam för lite tips på varför min ettåring kliar svansroten och vad jag ska göra åt det. Han är avmaskad, fin i hullet och fäller päls nu.

Annons:
[Justie]
3/24/13, 8:43 PM
#7

Jag har samma "problem" med min, men han är ännu inte avmaskad (för iår) så då kanske det är det?

Tusen
3/24/13, 9:31 PM
#8

Kan det inte vara såå enkelt att de kliar sig extra mycket nu när pälsen börjar släppa. En del hästar kliar ju sig mer än andra oavsett årstid. 🙂

[Justie]
3/25/13, 8:03 AM
#9

#8 i mitt fall så kliar han bara i svansroten, och ingen annanstans.

VeronicaP
3/25/13, 5:28 PM
#10

#9 Då kan ´de vara mask

[Justie]
3/25/13, 7:49 PM
#11

#10 ok :)

MagganS-B
3/26/13, 11:00 AM
#12

Om en häst kliar bara svansroten så är det säkert mask. Kliar den sig på halsen och runt öronen är det alldeles säkert löss eller pälsätare, dom brukar vakna till i vårsolen. På något konstigt sätt så finns det alltid nån häst som alltid har ohyra varje år fast man behandlar…..vissa har aldrig ohyra. Förklara det den som kan!

ryttarn
3/26/13, 11:19 AM
#13

#12 Har oxå funderat över det där. Trots att dom går i samma hage o står o kliar på varandra så får den ena pälsätare och inte dom andra….. strange…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
3/26/13, 2:53 PM
#14

# 13 Somliga människor får myggbett andra inte…..🤔

lil-sis
3/26/13, 4:38 PM
#15

Kliar de halsen (strupen) så kan det vara spolmask.

MagganS-B
3/26/13, 7:32 PM
#16

# 15 fast då finns det flera symtom när det gått så långt…..

Upp till toppen
Annons: