Annons:
Etikettavelshingstar
Läst 3418 ggr
PernillaJ
2011-01-12 09:42

Omröstning avelsvärdering russhingst

Med anledning av propositionen till vårens avelsvärdering i samarrangemang med nordsvensk brukshäst och ardenner på Grevagården 25-27 mars har många på den här sajten haft åsikter om det nya tredagarsupplägget.

Om du fick önska fritt, hur skulle du vilja att avelsvärderingen av russhingstar gick till?

Observera att Svenska Hästavelsförbundets avelsvärderingar för alla raser på Gotland och i Norrland inte omfattas av alternativen, utan förutsätts fortsätta som vanligt.

  1. Alternativ 1. Som de senaste åren, med föruttagningar under sommaren och central avelsvärdering under en dag på en plats (i Götaland) under hösten
  2. Alternativ 2. Som 2011, avelsvärdering under tre dagar tillsammans med kallbloden på Grevagården (Västergötland), ingen föruttagning
  3. Alternativ 3. Avelsvärdering på två platser, en dag i Götaland och en dag i Svealand, ingen föruttagning
  4. Alternativ 4. Ingen avelsvärdering alls, betäckningslicens får lösas för russhingst efter veterinärbesiktning på klinik
  5. Alternativ 5. Eget förslag, beskriv och motivera i tråden
  6. Alternativ 6. Ingen åsikt, vill bara läsa tråden
Annons:
ryttarn
2011-01-12 10:01
#1

För mig skulle alternativ 3 fungera bäst. Det är iof väldigt trevligt med stora samarrangemang som det i år, men det blir tokdyrt för mig och man måste se lite på ekonomi när priserna på russ ligger på en skamlös nivå. Jag kommer aldrig kunna räkna hem kostnaderna för årets hingstvärdering ens om han blir godkänd, blir han inte godkänd så är det ju pengar rakt ner i sophinken.

Nu kostar ju inte arrangemanget i sig speciellt mycket men det blir mycket kostnader runt omkring när man skall vara borta i tre dagar, och då bor jag ändå gratis….. Ett endagarsarrangemang känns mer hanterbart

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ninam
2011-01-12 10:28
#2

Jag röstade på alternativ 3.

Två platser att välja på och allt avklarat på en dag är klart bäst när man har fullt upp hemma med småbarn, djur osv och inte har möjlighet att vara hemifrån hur länge som helst.

Teja-Bea
2011-01-12 10:49
#3

Jag röstade på alternativ 1. - Som förut!

Både på våren och hösten. För de som vill visa sina hingstar på våren så kan samarrangemangen med de andra raserna finnas kvar. (jag samarbetar gärna i övrigt! Tex RiLa-liknande arrangemang.)

Men  jag ser BARA fördelar med att visa hingstarna på hösten!

Om nu vissa ser problem i att 2,5åringar visas så kan man ju isåfall bara dra en gräns att hingstarna får visas tidigast det år de fyller 3 år.

Men som sagt; jag ser BARA fördelar med att visa hingstarna på hösten!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
2011-01-12 11:22
#4

Jag kan verkligen inte se hur ett tvång-tredagars-arrangemang eller en påtvingad båtresa som enda avelsvärderingsalternativ är främjande för rasens fortlevnad?!!

Jätte-jättebra med samarbete!! Men ta det i stil med RiLa, riksutställningar och andra arrangemang!

En avelsvärdering är en så otroligt viktig process för aveln och rasens fortlevnad att jag tycker det känns som en oroligt stor risk att ta när man komplicerar det..

Undrar hur många fina hingstar vi tappar pga att ägarna har svårt ta ledigt/fixa hästskötare/ha råd med boende/har råd med boxar etc. för 3-4 hela dagar….!! Rynkar på näsan

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
2011-01-12 12:17
#5

En dagars går ju alldeles utmärkt , på shetland har vi ju en dag , föruttagning på förmiddagen och central på eftermiddagen , bruksprov görs efterhand.

Då kan man åka dit dan innan om man vill och övernatta och vara i god tid på morgonen .

[Croneld]
2011-01-12 12:23
#6

Tog alternativ 1, men om jag hade en hingst så skulle det inte spela någon roll. Jag skulle åka vilket som.

Annons:
Faradiba
2011-01-12 12:32
#7

Jag tog alternativ 2.

Jag tycker det här ska bli skitkul med massor av publik och mycket folk och så hörde jag nåt rykte om middag på lördag kväll, eller…. Glad

Lite trist tycker jag ändå att det är med tre dagar. Jag bor relativt nära så jag åker antagligen hem på fredagen och tar med han tillbaka om jag går vidare på söndagen.

Går det inte att ha bruksprov de andra dagarna också, så tex en treårig ardenner inte behöver komma redan på fredagen när den ska visas på söndagen??

Anna

palomia
2011-01-12 12:55
#8

Jag tog faktiskt alternativ 4 Tyst. Anledningen är att det finns hingstar som jag gärna skulle vilja betäcka med men inte är godkända. Om inga märkbara deffekter finns så ser inte jag någon anledning till att inte kunna avla på individen.

MagganS-B
2011-01-12 14:22
#9

Alternativ 3 verkar minst jobbig för hingstägarna. Alternativ 4 ser jag som helt uteslutet eftersom vi måste hålla ordentlig koll på ev. ärftliga defekter som inte nån veterinär kan se efter att ha tittat på hästen en gång.

palomia
2011-01-12 15:03
#10

#9 Den "risken" ser jag som lika stor idag.Flört

Reko
2011-01-12 16:29
#11

Jag ser gärna samarrangemang med andra raser för att få ekonomi på att ha avelsvärdering på flera ställen. Med risk för att verka gammal har jag varit på premieringar sedan innan SH och minns än när det var standard med avelsvärderingar som på Gotland och Norrland. Det är enkelt att lägga över kostnader för resande på hästägare men blir det så bra i slutändan. Jag tycker det blir tunt med bara en plats i Götaland och en i Svealand så därför valde jag min egen variant. Förslag: Vetlanda, Grevagården och Strömsholm. Kör runt på nämnden i stället för hästarna!

MagganS-B
2011-01-12 17:56
#12

# 10 Inte! I dag gås alla anmälningar igenom av en nämnd av russkunniga som ser på hästens stam bl.a. just för att kolla om där finns några hinder för godkännande. Tror inte att en veterinär vid ett enda tillfälle lägger ner det jobbet, utan där blir det endast för dagen dom veterinära anmärkningar som ev. finns.

Lisa-trollet
2011-01-12 18:29
#13

röstade på 3:an, tror att de skulle vara fler små uppfödare som åkte med sina hingstar om de fanns möjlighet att åka till något ställe som är närmre för dom.

Annons:
Tusen
2011-01-12 18:40
#14

Röstade på 3:an. Tycker att det ska vara enkelt och bra att man kan välja plats. En föruttagning känns rätt onödig. Bättre att få reda direkt om hingsten är godkänd eller inte.

Sen håller jag inte med #8. Du får visst använda dig av icke godkända hingstar bara de är avelsgodkända (veterinärt godkända). Avkomman får visserligen inte visas på utställning men är man nte intresserad av utställning spelar det ju ingen roll.Skrattande Allt annat får ju avkomman göra.

palomia
2011-01-12 19:12
#15

#14 Men det är just det… Om man nu vill visa på utställningar då?? Jag tror att russen av idag är sunda och krasst så går ju hingstar igenom med "sämre" poäng på typ och h-h-b men kan få toppoäng på rörelser och därmed bli godkända. Tycker inte att en hingst som får t.ex 38p idag skall bli "stoppad" att användas på ett seriöst sätt i aveln. Självklart var jag fullt medveten om att "vissa" inte skulle tycka om mitt val av alternativ.

Tusen
2011-01-12 19:35
#16

#15 Visst är det så men de flesta som är irriterade på att inte "kunna" använda godkända hingstar vill ju ändå inte ställa ut och vill enbart ha avkommor med "travstam". Även om kanske inte just du tänker så.Glad

palomia
2011-01-12 19:38
#17

#16 Jag svarar bara för mig själv och det var frågan i tråden. Och sen har det ju inte bara att göra om man tycker om eller inte att  ställa ut. Det har ju med hela stamboken att göra…

Fidelia
2011-01-12 20:08
#18

Jag svarade alternativ 3 eftersom det inte är möjligt för mig vara borta 3 dagar. Dessutom är det betydligt större chans att jag anmäler och åker med fler hingstar om det är närmre eftersom det innebär en lägre kostnad med kortare resa. Då kan man ha råd att anmäla 2st.

[Hasseshusse]
2011-01-12 21:11
#19

Absolut alternativ 4, marknaden sköter själv vilka hingstar som är intressanta att betäcka med, som det är nu blir ju toppstammade travhingstar med kanonmeriter kasserade och det är inget jag någonsin kommer att gilla.

entill
2011-01-13 17:25
#20

Jag valde 3, men egentligen borde jag valt 5. Jag tycker absolut att det skall vara besiktningstvång på hingstar som skall användas i avel. De skall veterinärbesiktigas och poängbedömas, men de behöver inte komma upp i en viss poäng för att få användas. Det är upp till stoägaren att avgöra om man vill använda hingsten. Varje hingst blir ju då VDN märkt. Möjlighet att visa på så många platser som möjligt är ju önskemålet, men det är nog en kostnadsfråga. Man kan ju undra hur mycket hingstägarna är beredda att betala för att få sin hingst besiktigad.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
palomia
2011-01-13 17:50
#21

#20 Precis som jag tänker men inte lyckats få ner i ord. Krångligare än så var det inte…Tungan ute

Miica
2011-01-13 18:03
#22

Jag valde faktiskt alternativ 4. Men jag är inte helt hundra.
Jag skulle vilja att man släppte mer på det hela ett par år, för att få upp antalet möjligheter bland hingstar och på så sätt få fler variationer av stammar i våra hästar.

I övrigt skulle jag nog vilja ha två avelsvärderingar en på höst och en på våren, då det finns de som inte anser sina hästar mogna nog till att visa på våren.

Så ngt år skulle jag vilja släppa på värderingen, men jag vill ändå att den skall kunna komma tillbaka.
Tycker det är vitkigt trots allt.


Pernille-G
2011-01-13 20:54
#23

Jag valde 4 men håller helt med #20. Jag tycker också att hingstar ska visas på premiering och veterinärbesiktigas och poängbedömas och att sedan alla friska hingstar får användes i aveln.  Man kan poängpremiera hingstar på samma sätt som man gör med ston (ev. på sommarpremieringarna som ju hållas på många ställen i landet - men då lägga till veterinärbesiktning). Man kan ev. också ge något speciellt pris till hingstar som kommer upp i tillräckligt höga poäng som man gör med diplomston. Sedan är det upp till stoägaren vilken avelsinriktning man vill ha. Med alla kloka och engagerade russavlare som finns här på sidan tror jag det skulle bli en intressant avel med stor variation.

Snarlika tanker finns hos Håkan Hallander i boken Svenska Lantraser. Han skriver om problem i russaveln: "Bästa sättet att bekämpa eventuella inavelsproblem (hos russet) är, liksom inom alla små populationer av husdjur, att utnyttja flera handjur, d v s i det aktuella fallet att låta flera russhingstar betäcka. Ju mera man utnyttjar enstaka "matadorer", desto större är sannolikheten att man får problem, och tvärt om . . . I princip bör alla hingstar som är friska och typiska för rasen godkännes".

Sedan kan man diskutera vad som menas med typisk och vem som skall bestämma det. Själv skulle jag kanske gärna vilja se mera mångfald med många användingsområden för att bevara så stor variation som möjligt i det helt unika biologiska och kulturella arv som finns hos russet. Ett arv som nu verkar vara under hot med avsättningsproblem och låga betäckningssifffer!

Gnistra
2011-01-14 10:29
#24

Alternativ 3 valde jag.

 Själv tycker jag absolut att hingstarna ska gå igenom nålsögat för att få betäcka och marknaden bestämmer ju vilka av dessa som är mest populära ändå och  att vi ska vara rädda om våra  russ o avla för framtiden!

Reko
2011-01-14 11:25
#25

#23 En intressant variant tycker jag. Det är väl ungefär så welshaveln fungerar i dag? Det är kanske fel plats att diskutera om det här men hur hade du tänkt dig stamboken? Skulle alla hingstar få ett stamboksnummer? Redan i dag har vi ca 140 hingstar i avel och ca 100 stycken av dem används. Resten har inga ston eller har vilande licens. Jag undrar jag hur många fler hingstar det skulle bli som används, egentligen.

entill
2011-01-14 12:13
#26

Varför denna fixering vid 40 p? Många hingstar godkänns med 40 p, men kommer aldrig mer upp i den summan. Ska man sluta avla på dem då? Samtidigt underkänns hingstar med 39 p. Vad är det som säger att de inte skulle blivit utmärkta förärvare, eller vilken skada skulle de göra i aveln?

Jag tycker att man skall värdera hingstarna efter kvalitèn på deras avkommor.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
2011-01-14 12:15
#27

Funderar på vilka hingstar som skulle använda i aveln om de gått igenom, som samtidigt utökar genbanken. Ideér? Är inte så säker på att genbanken skulle bli större.

Annons:
Pernille-G
2011-01-14 12:30
#28

Gotlandsrusset är inte vilken hästras som helst! Det är en urgammal lantras och som sådan helt unik och vi i russavelsföreningen har ett tungt ansvar att bevara den in i framtiden med så stor genetiskt bredd som möjligt. Men vi kan inte bevara russet om vi inte hittar tillräckligt många som vill avla på det och använde det. Vad jag kan tänka mig är att russavlare satsar på unghingstar med egenskaper som de gärna vill avla på. Det kan, förutom trav och exteriör som är det mest framhärskande idag, vara hopp, viktbärande russ, snälla barnhästar, små torra skogsbagger, bra arbetshästar, långa generationsväxlingar, speciella kombinationer av stammar, distans etc, etc. Det kan man också nu. Men hur många som inte redan är stora russavlare har tid, råd och möjlighet att ta fram en hingst för en mycker osäker visning som treåring med ett krav på 40p? Men om man vet att man får lön för möden och får använde sin hingst i avel (om den inte har veterinära brister) så tror jag många flera skulle våga satsa och hingstar skulle komma fram som vi annars aldrig skulle få se. Sedan är det upp till hingstägaren att visa upp sin hingst inom det område man har valt. Stamboken kan vara som för ston. Det vill såga alla hingstar som har gått genom premiering får ett stamboksnummer. Det viktiga är att alla russ bevaras inom samma (slutna) stambok. Vi har inte råd att förlora några.

palomia
2011-01-14 12:32
#29

#27 Jag hade velat använda Rosenhälls Mawerik, sen om han "tillför" mer till genbanken vet jag faktiskt inte. Men det finns ju iaf ingen hingst efter Manfred i aveln. Brunte och Klippman börjar också försvinna i leden.

Tusen
2011-01-14 12:42
#30

#29 Ja, han kanske är ett exempel. Har bara sett honom på bild men om nu Manfred var en bra individ kan man ju undra varför inte hans sista (?) hingst gått igenom. Mawerik är väl dessutom egentligen skäck. Jag har altid utgått ifrån att premieringsdomarna haft tanken om en bred genbank i bakhuvudet.

ryttarn
2011-01-14 13:13
#31

#28 Jag tycker ditt resonemang är mycket intressant. På samma sätt som med stona skulle man då kunna ha guld, silver, brons på hingstarna när dom visas på avelsvärderingen. Däremot tycker jag nog att det skall finnas en nedre gräns poängmässigt för vilka hingstar som får stambokföras, precis som det är för stona. Kan inte förstå varför man inte skall få stambokföra en avkomma efter en "silverhingst" och ett "guldsto" när det är helt ok med motsatsen.

Är man seriös som uppfödare har man ju en idé om sin avel och väljer hingst efter det. Jag tror inte värst många fler hingstar(i antal) kommer användas, men däremot så tror jag faktiskt bredden kommer öka. Förhoppningsvis minskar fixeringen på ett fåtal matadorhingstar innom ponnytravet om fler travmeriterade hingstar kan användas utan att avkomman blir "utesluten" ur övriga russvärlden. Att kvalitetsnivån på avkommorna skulle minska tror jag inte på. Marknaden kommer ändå efter ett tag att visa vilka hingstar som ger bra avkommor för de olika dicipliner som man som uppgfödare eftersträvar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2011-01-14 13:24
#32

#31 Jag gör jämförelsen med araben som mer eller mindre släppte på sina krav för några år sedan. Deras kvalité sjönk i alla fall, tycker jag.

För att marknaden ska kunna bedöma vilken kvalité avkommorna har måste hingsten komma upp i ett större antal avkommor och då är vi tillbaka i ett fåtal hingstar som används.

ryttarn
2011-01-14 13:55
#33

#32 Samtidigt finns det ingen garanti för att en hingst med höga poäng har en bra förvärvning och den viktigaste aspekten, temperamentet, ser du ju aldrig i ett avelvärderings protokoll…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2011-01-14 14:12
#34

#33 Hur skulle du vilja utvärdera temperamentet?

Annons:
ryttarn
2011-01-14 14:40
#35

#34 Inte så enkelt då det är väldigt subjektivt vad för temperament som man eftersträvar. Vad jag menar i #33 är att en hingst 40p eller mer inte är en garanti att avkomman blir bättre än en hingst med 38p

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2011-01-14 16:12
#36

# du får gärna definiera vad som är "bättre"! Någonstans måste vi som ras vara överens om vart vi vill komma.

Fidelia
2011-01-14 16:21
#37

Jag hoppas verkligen att hingstar som godkänts på 38p lämnar lika bra som 40p hingstarna eftersom 7 av mina ston är dräktiga med två av 38p hingstarna Glad

För mig är poängen viktigast var den sitter. 38p räcker gott om man fortsätter ha en lägsta delpoäng. Dvs en 6:a på ben känns inte ok medan jag skulle kunna ta det på skritt eller trav.

ryttarn
2011-01-14 16:22
#38

#36 Nej, det behöver vi inte. För det är just det som är poängen, varje uppfödare har sin avelsidé och sina värderingar på vad ett bra russ är. Vad som är bättre än något annat är väldigt subjektivt.

En dommares bedömning på en utställning eller avelsvärdering är ingenting annat än en subjektiv bedömning innom vissa, ganska difusa, ramar. Vad jag då funderar över är varför dessa, ganska subjektiva, bedömningar skall vara det alenarådande kravet för att en hingst skall bli godkänd för avel?

Visst skall vi ha vissa ramar för vad som är ett russ, men huruvida hingsten har 38 eller 42 poäng kanske inte skall vara det enda kriteriet för att en hingst skall bli godkänd?

Jag vill poängtera att jag inte har något färdigt svar eller egentligen någon ståndpunkt i frågan men tycker att diskusionen är både intresant och viktig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2011-01-14 16:31
#39

#38 Vilka ramar anser du ska gälla för russ då?

Det är för alldel inte en domares bedömning som avgör heller. Avlesvärderingen består av tre delar, exteriör, veterinär och bruksprov.

ryttarn
2011-01-14 16:38
#40

#39 Läs de sista raderna i mitt inlägg Jo, jag vet vad avelsvärderingen består av, men det är extriören som väger tyngst. Veterinären avgör enbart om det finns veterinära fel på hingsten och bruksprovet kan man ju inte direkt anse vara speciellt avancerat och kan dessutom bytas ut mot att hingsten startat i tex travtävling.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2011-01-14 16:48
#41

#40 Vad är det för veterinärt fel på den hingsten som inte gick att undersöka hösten -09? Bruksprovet kanske inte är så avancerat men det händer att hingstar "felar" där också. Om nu bruksprovet inte är avancerat nog kanske du vill höja nivån där?

Annons:
ryttarn
2011-01-14 17:09
#42

#41 Klart att det mest elementära är att hästen skall gå att undersöka, orsaken till att det inte gick i det fallet skall jag inte spekulera i.

Du förstår uppenbarligen inte min poäng, det är inte mitt avelsmål eller intriktning som är grejen. Min fråga är snarare om vad som skall vara normerande för att en hingst skall bli godkänd. För min personliga del har jag inte saknat någon, vad jag vet, av de hingstar som inte blivit godkända. Jag argumenterar inte i egen sak utan tycker att det är en intresant fråga vad som skall vara normerande för att en hingst skall bli godkänd.

För min del handlar det om helheten och för att få den måste jag själv träffa hingsten. Sedan är bedömningar, tävlingsresultat, bruksprov, stam osv osv en del i bakgrunden om jag överhuvudtaget är intreserad. Men säger det inte klick när jag träffar hingsten så lär han inte få betäcka mina ston.

Det finns hingstar som fått förhållandevis låg poängbedömning som jag mycket väl skulle kunna tänka mig då det finns andra faktorer som kompenserar och det finns elit premerade hingstar som aldrig skulle komma på tal. Nej, jag tänker inte namnge någondera…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2011-01-14 18:49
#43

#41 och #42 Starta gärna en annan tråd om avelsmål.

VeronicaP
2011-01-14 18:55
#44

Fast jag tycker har en hingst fått en 6:a i sin bedömning så ska den inte användas i avlen sen vart 6:an sitter spelar ingen roll för min del.

Inga delpoäng under 7 tycker jag absolut och aldrig en som får 7:a på typ..

ryttarn
2011-01-14 19:35
#45

#43 Var nog egentligen inte alls det vi diskuterade…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2011-01-14 19:44
#46

#44 Om du hade ett riktigt bra travsto med raden 7 7 6 8 8=36p och ett rekord en bit under två minuter, skulle du då inte kunna tänka dig att betäcka detta sto med en hingst med raden 9 9 8 8 9=43p?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2011-01-14 19:57
#47

#45 Tycker i vilket fall er diskussion hör till en annan tråd. För visst är det en intressant diskussion men kanske på en annan tråd.

Lena90
2011-01-14 20:25
#48

Jag valde 3. Jag satt och tittade på kartan och jämförde skövde över hela sverige, och en tanke som slog mig var att det är nog inte lätt för dom hingstägare längst i söder och norr, jag själv bor i småland så om jag hade haft någon hingst hade det nog gått ganska bra, men jag tänker på övriga som har jätte långt för att visa sin hingst, vilka kostnader, drivmedlet är inte precis billigt direkt och sen att bo med. Värderingen i sig är nog tur att den inte är så dyr men den lär nog bli dyr i övrigt.

Carpe diem!

Annons:
VeronicaP
2011-01-15 01:05
#49

#46  men det är ett sto , de kan inte få så många avkommor men jag hade aldrig använt en hingst med den raden. Fast det är tveksamt om jag hade använt det stoet i avlen , hade hon fått de poängen som ung då hade jag visat om henne när hon var färdig och hade hon haft lika dåliga poäng då så Nej ( om inte stammen hade varit extremt ovanlig) jag hade sålt henne i såfall som bruks häst alla hästar som går att betäcka behöver ju faktiskt inte bli betäckta Flört

karisma
2011-01-15 09:14
#50

Har prövat snart alla varianter av premieringar Men för mig har det alltid varit en resa på ca 80 mil t&r och ibland 25 mil t&r till en förhandsuttagning  Har varit på Gotland och visat några ggr Den resan är inte billigar eller tar kortare tid

Att den nu ligger på tre dagar kan ju ställa till problem för vissa men hur ska man lösa det för alla När det inte har fungerat för mig på hemmaplan då har jag fått stryka mig

Vi har ju själva valt (mer eller mindre) hur vi vill leva om vi har eget eller anställd om vi har ett socialt nätverk som kan hoppa in och ta våra djur eller verskamheter

Denna negativa stämmning när det blir något nytt måste vara jobbigt för dem som ordnar allt Hur ska de orka att hitta nya lösningar

Se lite posetift på det hela och låt oss pröva detta

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

palomia
2011-01-15 11:10
#51

#50 Det kan jag hålla med om. Det har ju inte varit gratis att ta fram hingstarna så här långt heller. Och vet man att det är det som är målet så får man nog räkna med att löpa hela linan ut eller avstå. Att "gnälla" gynnar ingen.

karisma
2011-01-15 11:16
#52

Efter ett mycket trevligt och givande samtal nu på morgonen. Blev jag påmind om att jag visat hingst i Örebro 2004 det var en endagars och då hade jag bara 50 mil t&r Flört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2011-01-15 11:53
#53

Vi är uppfödare av en ras som har stora problem. Det föds för få föl, avelsmatrialet är förhållandevis smalt och innavelskofficienten är astronomiskt hög. Prio ett borde då, tycker jag, vara att så många individer som möjligt, under förutsättning att dom är friska och sunda, kommer in i aveln.

En stor dold potential är hingstarna innom travet, där utställning och avelsvärdering prioriteras lågt idag. För tänk om vi kunde få flera av de mycket fina individer, som idag kastreras tidigt, att sparas och visas fram innan kniven kommer fram. Vad skulle det inte kunna betyda för russaveln framöver?

För att nå detta krävs det att det är enkelt och inte allt för kostsamt att visa fram hingstarna. Kan vi lösa det tror jag att vi får upp intresset för avel på en helt annan nivå bland "travfolk", vilket jag tror är ett måste.

Jag gnäller inte i denna tråd, jag försöker se saker lite realistiskt. Jag brinner för russet och dess fortlevnad och för mig är detta inte något som bara är att ta med en klackspark. Det gamla systemet var inte bra heller utan drogs med sina problem. Vad jag eftersträvar är en breddning, inte en avsmalning av antalet visade hingstar. Visst, det kanske inte resulterar i så många fler godkända hingstar, men vi får en mycket bättre inventering och kontroll på vad som finns. Detta är anledningen till att jag röstade på alternativ 3.

Jag gnäller heller inte för egen del, jag är en russdåre som mot bättre ekonomiskt vetande kommer visa fram min hingst just för att jag brinner för det. Däremot tar jag inte med treåringen för jag vill inte vara ensam med två hingstar, så lillgrabben får vänta.

Det som gjort att jag blivit ännu mer bekymrad de senaste dagarna är att bara i min bekantskapskrets är det tre hingstar, som var tänkta att visas i år, inte kommer att visas. Två av dom blir vallacker innom de närmaste veckorna. Detta tycker jag är mycket synd och i en förlängning katastrofalt för aveln.

Exklusiva arrangemang som detta och även Rila har sin plats i verksamheten och är viktiga, inte minst för att visa upp russet för en bredare publik. Samarbetet mellan de tre raserna ser jag oxå som viktigt. men det får inte bli på bekostnad av russets framtid, vilket jag anser att detta riskerar att bli. Att åka till Gotland eller Luleå är knappast något allternativ för oss i västra svealand.

Hoppas mitt inlägg inte vart för rörigt utan att någon orkar läsa hela.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

johannaolofsson
2011-01-15 19:15
#54

Valde alternativ 4. Tycker att det ska vara upp till stoägarna att avgöra vilka kvalitér man vill ha hos hingsten. Jag vill defintivt att hingsten ska ha visat upp ett bra psyke och för mig räcker absolut inte en fin exteriör. Hingstar som ex: Niklas II och Ernst Rasken gick igenom efter X antal gånger och båda har lämnat både diplomston och godkända hingstar så stirra er inte blinda på hingstens egen exteriör, det viktigaste måste väl ändå vara vad hingsten nedärvar.

johannaolofsson
2011-01-15 19:28
#55

#16 Jag tror faktiskt inte att ditt resonemang stämmer till fullo. Visserligen kanske inte utställning är intressant eller prio ett under tiden hästen tävlas i trav, men när avkomman efter icke godkänd hingst sedan ska sättas i avel det är då det blir problem.

Lek vid tanken att stoet efter icke godkänd hingst blir en väldigt duktig tävlingshäst (oavsett gren) samt med fin och bra exteriör, ska man inte avla på denna då eftersom pappan icke var exteriört godkänd för avel?

Avkomman kan likaväl bli en väldigt duktig hingst med stort intresse att avla på och då kommer det såklart bli problem och svårigheter, därför anser jag att stamboken ska vara öppen för alla russ och inte endast för de med fäder med 40p eller mer.

Vår egen Zabine är ett sådant exempel, hennes pappa Niklas II var icke godkänd när vi betäckte med honom. Nu har visserligen Zabine och många andra Niklas ston fått dispens i efterhand eftersom Niklas avkommor visade sig bli bra både exteriör och med fantastiska tävlingsresultat. Zabine har i sin tur lämat ett diplomsto och Zabines syster och systerdotter är även de fått 40 poäng och mer i exterörbedömning, hade det inte varit tråkigt om hon inte fick användas i stamboken? Det finns russ med liknande bakgrund….

Annons:
Teja-Bea
2011-01-16 12:07
#56

#53 kunde inte sagt det bättre själv…!!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Miica
2011-01-16 12:33
#57

Otroligt intressant läsning!
Mitt förlsag om alternativ 4 va väl dett ajg ville komma fram till.
Att få en uttökad bas i vårt avelsmaterial.
Hingstar kanske inte hade fått lika många avkommor om det hade funnits mer att välja på. Precis som att ston inte får så många avkommor.

Men som många säger så kommer det säkert finnas de hingstar som används mer än andra!
Jag hade mer än gärna använt ngt mer oprövat, då jag tror man kan hitta otroliga gulpklimpar där med!


Tusen
2011-01-16 13:06
#58

#55 Det är de svaren jag fått då folk ilsknar till för att vissa hingstar inte gått igenom. "Jag bryr mig bara om att hästen kan springa fort" är något som fler än en sagt på  ifokus samt en del sagt till mig "live". Om man uttalar sig på det sättet så utgår jag ifrån att man menar vad man säger.

Ditt resonemang köper jag absolut. Avkommorna säger mycket om individen.

Och som någon skrev: Vi tar ju avkommor efter 38 poängs ston med 40 poängshingstar. Så varför inte tvärtom.

Kanske poängsystemet skulle tas bort helt på både ston och hingstar och man enbart fick skriftlig kritik så man fick reda på hingstens/stoets styrkor och svagheter så man kunde hitta lämplig partner utifrån denna kritik istället.
Det gäller dock att inte alltför många avlar "bara för att den är så söt" eller att "den var ändå så nära". Det har en del andra raser råkat ut för.

entill
2011-01-16 13:26
#59

Det är klart att det alltid  finns risker med att släppa aveln helt fri och tillåta alla hingstar att verka i aveln, men eftersom russavel inte är någon ekonomiskt lukrativ branch, tror jag inte att det skulle bli något hejdlöst avlande på undermåliga individer, som kanske var fallet med arabaveln.

Är också lite nyfiken hur de tänker som bara avlar på högpoängare, och aldrig kan tänka sig att ta föl på ett 34-poäng sto. Vilken bedömning går ni efter? den högsta eller den lägsta eller bedömning av en viss domare eller…? Känner till diplomston som fått 34 p. av annan domare och 35 poängare som sedan fått guld. Hur vet man då vad som är rätt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

nemesis
2011-01-16 14:47
#60

jag valde alternativ nr 4. jag kommer skicka in DNA prov och göra det som krävs på vår ena hingst och sedan använda honom till våra ston.

VeronicaP
2011-01-16 17:16
#61

#59 För mig är typen jätte viktig ska mycket till för att jag ska använda en med 7:a på typ tex , sen så aldrig sämre än 7:or på ben tex för har de inte bra benställ så håller de inte heller i längden tror jag , rörelser kan ju faktiskt bero för dagen om de är spända mm hels ska de ju även ha 8 på huvud hals och bål men kan tänka mig 7a. där med , jag går inte så mycket på unghästs poäng och jag vill gärna få läsa kritiken , sen är de ju bra om hästen är visad flera gånger som äldre och för olika domare då får man något hum :D

Men så länge de är en 3-4 åring så får man ju faktiskt kanske gå på poäng och  kritik ta ett föl(om de är ett sto) och se vad de blir .

Oftast ser man väl inte bästa resultatet förrens stoet har fått 3-5 föl och med lite olika hingstar av vilken kvalitet avelstoet är.

Tusen
2011-01-16 17:32
#62

Jag tycker ord säger mer än siffror.Glad

Annons:
Teja-Bea
2011-01-16 20:19
#63

#62 ja ofta tycker man inte riktigt att kritiken och poängen hänger ihop..

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

entill
2011-01-16 20:47
#64

#61. Jo men om de olika delpoängen varierar mellan de olika visningstillfällena, vilket skall man då lita på?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
2011-01-16 21:00
#65

#64 Då tar man till kritiken och ser vad som står där, jag själv tex lägger ju alltid ut kritiken som mina hästar har fått på utställningar och premieringar så är de lättare att jämföra även om poängen kan skilja ibland.

ryttarn
2011-01-16 21:55
#66

#61 Kan bara konstatera att vi har lika olika syn. Jag tror nämligen att en extriört riktigt bra hingst/sto kan ge detta till en inte lika fullt excelent individ så att avkomman blir riktigt bra. På samma sätt som en häst med riktigt bra tävlingsskalle kan ge detta i arv. Just därför betäckte vi TT (36p) men Tejas Monljus 540 (43p). TT är en helt enastående tävlingsindivid så förhoppningen är givetvis att Isilon Almárëa skall bli en snabbtravande sjönhet. Nu är hon bara ett år men hittils ser det kanonbra ut. Monis vet jag hade en väldigt bra förvärning extriört så det var helt klart värt att prova, vilket jag är tacksam för att vi gjorde. Det tar ju ett par år till innan vi kan se vad det blir för resultat av det hela.

Det viktiga, tycker jag, är att man ser till individerna och vad som kan matcha, inte stirra sig blind på utställningspoäng.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2011-01-17 11:55
#67

Jag har funderat i helgen över att godkänna alla hingstar som visas. Det jag kan tänka mig blir ett negativt argument är att det skulle förstöra rasen. Visst är det så att travarna, både kallblod och varmblod får använda egen hingst till egna ston med en viss antalsbegränsning? Skulle det kunna vara ett alternativ?

Faradiba
2011-01-17 12:31
#68

Vi kanske ska börja med att räkna blup mer…. som de gör på islandshästar. Där får, vad jag förstått, hingstar betäcka ett visst antal ston utefter vad för Blup-värde de har. Då hinner man ju se vad de nedärver innan bedömningen!!!

Fast jag gillar ju det som är nu iaf Skrattande

Miica
2011-01-17 12:45
#69

#67 det där med varmbloden o kallbloden plockades bort till väldigt stor del förra året. Nu skall hingstarna visas o bedömas sen får de poäng mellan 0-100 tror jag och 50 är ju då medel bra förärving osv..

Tror det är så, har försökt att läsa mig in på de men inte helt enkelt :P
Men de tog bort de med egen hingst iaf.


Annons:
Cara-Mia
2011-01-17 19:20
#70

Jag valde alternativ 3. Dels kostar det att bo borta och så finns det för min del både hästar och hundar hemma som jag måste skaffa hjälp till och eventuellt ta ut semester om det är tre dagar som det blir i år.

ryttarn
2011-01-17 19:44
#71

En fundering är om man kan ändra så att Söndagen är frivillig. De som känner att det är problematiskt med tre dagar kan åka hem på fredag eller lördag efter att deras hingst är visad och få protokoll och skriftlig kritik skickad till sig i efterhand.

Löser iof inte mitt problem(mitt stora problem är torsda em o fredag vilket jag löst på ett inte helt tillfredställande sätt), men det kanske kan lösa det för en del andra som idag annars beslutar sig för att inte visa fram sin hingst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
2011-01-18 12:53
#72

Jag gillar alternativ 3. Rimliga avstånd och endagarsförrättningar ger många anmälningar - positivt för rasen när många hingstar visas.

Urtråkigt att det inte blir någon avelsvärdering på Wången i år.

#52 Hösten 2004 arrangerade SPAF avelsvärdering i Örebro 28/9 och Värnamo 30/9 för russ, welsh, dartmoor och exmoor.

#71 Bra idé!

Teja-Bea
2011-01-18 19:46
#73

#72 "Hösten 2004 arrangerade SPAF avelsvärdering i Örebro 28/9 och Värnamo 30/9 för russ, welsh, dartmoor och exmoor."

Jättebra ju! Barför begränsa samarbetet till endast bruksraserna? Om ett samerbete även med andra raser gynnar Gotlandsrussets avelsarbete så tycker jag vi ska nyttja detta!

Och varför inte så ytterligare ett frö om Russens härlighet hos de andra ponnyraserna? Då kanske chansen är större att få in russet mera inom kö- och ridsporten!

Detta är absolut något för Svenska russavelsföreningen att ha i åtanke tycker jag!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ninam
2011-01-18 21:05
#74

#71 Det hade verkligen varit jättebra!

Nu verkar det som att det löser sig för Zatsikis del pga en fantastiskt hjälpsam fodervärd. Men det känns inte helt ok för mig pga att hon får lägga ner massor av tid och pengar som hon säkert hade behövt till annat.

ostsiv
2011-09-23 23:41
#75

#72 håller med dig Glad

einarsson
2011-09-24 21:10
#76

Jag röstade på 4. Jag tror att de flesta stoägare är kapabla att välja en hingst som är "rätt" för deras sto.

De som vill ha en avkomma för att föräldern är söt eller nära, gör redan så, och registrerar med ej stamboksberättigad eller utan stam.

Dessutom behöver vi ha så stor genetisk variation som möjligt för att bevara rasen.

Annons:
Tusen
2011-09-24 22:26
#77

#76 Vi får ju redan idag välja vilken hingst vi vill bara den är avelsvärderad. Varför gör då inte fler det om det "inte spelar någon roll om den är godkänd eller inte" . Jag förstår verkligen inte resonemanget.

palomia
2011-09-25 00:45
#78

#77 Jag skulle gärna göra det om avkomman fick en "ordinarie" plats i stamboken…

Tusen
2011-09-25 18:31
#79

#78 Varför är det så viktigt? Jag menar, hästen går ju att använda till allt utom utställning. Glad

Vi ägde en gång i tiden en shettis som inte hade full stam pga av oregistrerad mormor. Hon var då ingen sämre individ för det, bara för att hon inte fick tillhöra shettisstamboken. Hon fick t.o.m vara med på en utställning utom tävlan.Glad

palomia
2011-09-25 21:30
#80

#79 För jag vill hålla på med avel helt enkelt…

Tusen
2011-09-25 22:03
#81

#80 Jag är ledsen men jag förstår verkligen inte vad du menar. Är det inte avel att använd andra hingstar än de godkända, om man ändå skulle vilja använda en speciell hingst? Skäms Sorry!

Jag menar om det är en speciell individ man vill avla på blir den väl varken bättre eller sämre att avla på, oavsett vad en domarkår tycker. Tänker jag fel?

ryttarn
2011-09-26 08:59
#82

#80 Problemet är ju ganska uppenbart, Avkommorna blir ju tämligen styvmoderligt behandlade och stängs ute från all typ av avelsvärdering, oavsett hur mycket poäng dom skulle kunna samla ihop. Håller man på med avel så måste man tänka även på den biten.

Personligen tycker jag att alla russ med full härstamning skall vara i huvudstamboken, sedan är det upp till uppfödaren att bedömma vilken hingst som passar hennes/hans sto. Jag får ju avla på ett lågpoängssto men inte på en 39p hingst, där ser jag ingen logik.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2011-09-26 13:32
#83

#82 Då är jag dum i huvudet, för jag ser inget stort problem i det. Tyst

Annons:
Reko
2011-09-27 12:29
#84

# 82 Logiken är den att en hingst kan lämna så många fler avkommor än ett sto.

#83 Du är inte dum i huvudet, anser jag, utan tänker bara på ett annat sätt än de flesta.

Upp till toppen
Annons: