Annons:
Etikettallmänt
Läst 11563 ggr
[Russ-park]
2011-01-14 21:03

Knot - flyg-fan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tänkar på lösdrift om sommaren - va gör ni med f. eks. knot o.a. - hästarne klirar av sig manen och svansen.

Vi brukar ta  in hästarne innan solen går ner.

Mvh. bj / dk

Annons:
palomia
2011-01-14 21:06
#1

Jag har en som kliat sig och efter tips från Pernilla Jobs har jag använt ett medel som det finns benzyl benzoate i. Förra sommaren gick hon på bete dygnet runt utan något annat och har "jordens" tjockaste och långa man idag.

[Russ-park]
2011-01-14 21:19
#2

#1 Hur ofta användar du produktet ?

bj / dk

janehellen80
2011-01-14 21:20
#3

#1 var får man tag i det?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

PernillaJ
2011-01-14 22:50
#4

#1 Vad härligt att din häst blev hjälpt Skrattande Nu får du hjälpa till att sprida "evangeliet" - är det inte mysko att inte fler känner till det här effektiva medlet?

#2, 3 Jag fick tips om bensylbensoat-salva av Yvonne W i Tingsryd redan för nästan tio år sedan, fast jag testade först 2008. Salvan är verkligen suverän, den håller knotten borta. Bensylbensoat-salvan är receptbelagd och blandas till på beställning. Man ber en veterinär att skriva ut ett recept enligt den här etiketten:

Förra året kostade en burk med 800 gram salva cirka 650 kronor på Apoteket. Salvan är fet (sebum är fårtalg) och dryg och räcker länge. Man smörjer efter behov - var fjärde-femte dag kanske.

Det finns ingen karens för tävling angiven så har man salvan till en tävlingshäst är det på egen risk, man får använda sitt omdöme. En generell rekommendation för preparat som inte står med på karenslistan är att inte använda inom (åtminstone) 96 timmar före start.

Förut kunde man skicka efter 25%-ig benzyl benzoate-lösning från England (utan recept), men jag tror inte det går längre pga tullregler.

ryttarn
2011-01-14 23:10
#5

det där ska jag prova på TT, tänk om hon kunde få slippa sitt täcke…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
2011-01-14 23:13
#6

#4 Det gick att beställa i början på förra året men nästa gång jag skulle skicka efter hade det utgått helt ur sortimentet. Hade jag vetat det hade jag hållit hårt i dom jag fick tag på i stället för att ge bort.Obestämd

Jag har hittat ett stället i sverige som säljer Kill-itch som innehåller benzyl benzoate men den kostar 680 (inkl. frakt) för 1 l flaska och man får nog räkna med att det går åt ca 2 flaskor / år.

Jag tycker det är värt alla pengar när man ser hur bra det funkar på min häst iaf. Hon har inga besvär och knotten håller sig borta från henne. Lotionen luktar inte ens "skunk" utan sött och gott.

Annons:
MagganS-B
2011-01-15 00:09
#7

Bensylbensoat i Sebum att använts i många år till hästar som kliar sig, i alla fall här på Gotland. Går som sagt att beställa på Apoteket, men är dyr!

# 6 Förstår Annika att du ångrar att du gav mig en flaska…..men bra var den!

palomia
2011-01-15 00:12
#8

#7 Jag ångrar inte att jag gav bort den bara att jag inte har någon kvar själv och det verkar hopplöst att få tag på igen. Det gäller att passa på att köpa upp killitch-lagren för snart får dom väl inte sälja det heller. Hilde är en helt annan häst, korpsvart lång man och har så haft hela sommaren. Jag vill kunna ha henne ute varje sommar…

Hagelberg
2011-01-15 09:23
#9

Denna salva har jag använt till Bajazzo i många år. Funkar kanon och han går ute dygnet runt på sommaren utan kliproblem Skrattande. Honom brukar jag smörja var 3-4 dag.

PernillaJ
2011-05-27 11:42
#10

Puttar upp den här tråden nu när knotten är här.

Pondus
2011-05-27 13:11
#11

# 4

Jag har fått hem den salvan och har använt den ca 1 månad nu. Jag tycker att den fungerar riktigt bra. Har kliat endast lite på svansen, men ingenting på manen. Hoppas på att det håller i sig över hela somaren. Min lilla russing är 20 år i år, tänk om han skulle klara sig utan täcke en hel sommar för första gången. Skrattande.

Även om salvan kostar en del, så tycker jag att den är värd att prova!

MagganS-B
2011-05-27 22:42
#12

Den är väl värd sitt pris! Jag vet flera som använt den i många år, själv har jag en burk som jag är rädd om…..

PernillaJ
2011-06-14 10:13
#13

Jag hämtade ut årets burk på Apoteket förra veckan, den kostar i år 675 kronor. Är det någon annan som testat salvan och har lust att berätta om hur det gått?

Annons:
mttn
2011-06-14 11:55
#14

Har använt salvan i många år och rekommenderat den till många.

Fick nys på den av Lisbeth Vikas  stuteri och beställde genom apoteket i Visby. Maggan SB. Sedan åkte burken buss genon Småland och anlände till Gotland efter ca en vecka. Värt varenda krona.

Maggan T

murkla
2011-06-14 22:18
#15

Den salvan ni pratar om kan man beställa den via apoteket eller måste man gå igenom vetrinären?????

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

[Tjiwi]
2011-06-14 22:25
#16

#15 Se inlägg 4!!Flört

Pernille-G
2011-06-30 11:51
#17

Jag har mygginvasion och idag fick jag hem min första burk bensylbensoat-salva. Nu har jag några frågor till alla nöjda användare. Hur smörjar ni? Bara i mankam och svansrot eller längre ned på halsen - myggen sitter ju överallt. Och hur får ni gnuggit in den ordentligt i  (fortfarande) tjocka maner? Eller räcker det att den ligger utanpå mankamen?

Annars tack för tipset - och jag hoppas detta kommer att hjälpa mina rätt irriterade russ (som nu är mycket glada för sitt utestall som de sällan går in i på vintern!).

PernillaJ
2011-06-30 18:47
#18

#17 Jag vet inte om bensylbensoat-salvan hjälper mot mygg - däremot mot knott (Culicoides) får du effekt.

Så här gör jag… Sätter på mig en engångshandske. Smörjer hästen under pannluggen i pannluggsfästet, stryker litet på och i öronen om jag får, smörjer i mankammen från öronbas till manke (men bara i tagelfästet, inte längre ned på kroppen), gnuggar in ordentligt i svansroten från svansfästet och någon decimeter ner på svansroten, och avslutningsvis smörjer jag runt navel och runt skap eller juver. Det brukar räcka att behandla var 3-4 dag ungefär.

Pernille-G
2011-07-03 17:00
#19

#18 Tack för bruksanvisning! Jag tycker det verkar hjälpa.

PernillaJ
2011-07-03 17:20
#20

#19 Trevligt att höra, hoppas det håller i sig.

Jag brukar förresten försöka smörja kvällstid så huden har natten på sig att absorbera fettet, för att hästen ska slippa gå nysmörjd i gassande sol. Salvan gör hästen litet flottig och luktar kofta (!) men det är det värt…

Annons:
Margita
2011-07-04 07:22
#21

Jag har provat salvan på min gammelhäst som fått exem de sista åren, har bara smörjt där han börjat klia, och det börja läka på en gång och då slutar klådan också, så visst verkar salvan funka mycket bättre än det jag provat tidigare. För visst är det skoj att hästen inte slänger sig mot stall väggen för att klia som en galning.Skrattande

agnes_S
2011-07-04 11:19
#22

Vi testar det här hemma på eksemhästen. Det verkar fungera, de stod inne härom natten utan att hon kliade mer än lite i svansen precis när hon kom in. Vilket är ett enormt framsteg. Hon går dock fortfarande med sitt eksemtäcke, men fortsätter det att bli bättre så åker det kanske av Glad

ryttarn
2011-07-06 12:51
#23

Efterssom våran exemhäst tävlar i trav ville jag kolla upp vad som gäller som karens för preparatet i #4. Följande svar fick jag från SPTFs sportchef Rikard Sjöberg:

"Jag ställde frågan till överveterinär Peter Forssberg som svarar så här:

Alla preparat som blandas på veterinärrecept på apotek, s.k. ex tempore-beredningar har enligt reglementet en karenstid på 96 timmar. Eftersom denna produkt är okänd rekommenderar vi några extra dagar för säkerhets skull, dvs totalt 1 vecka."

Tyvärr gör det att vi inte kan använda det, surt…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
2012-06-17 10:49
#24

Putt, nu när det är säsong för "knott och flyg-fan" som det heter i trådrubriken Glad

Plupp73
2012-06-17 12:15
#25

Preparatet går bra att använda även på eksem på kroppen, antar jag? Låter jättebra! Vi har inget russ med eksem, men en shetland som har det rejält jobbigt på somrarna…

PernillaJ
2013-05-24 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu finns det ett nytt preparat på den svenska marknaden som innehåller bensylbensoat, BioN'itch, tillverkat av Biofarmab. Se www.prexem.se eller www.eclipsebiofarmab.se för mer info och återförsäljare.

murkla
2013-05-25 10:24
#27

Man testar ju allt till sin häst/ponny.

Jag provar något som heter hästhampa som ges i fodret. Se om de funkar.

www.hasthampa.se

Bra tråd!

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
tejaspirmin
2013-05-26 10:02
#28

AVS14 har funkat hur bra som helst på min ena! :) han har fått behålla all man o svans, plus att den växt som aldrig förr ;) 

tyvärr så har min andra så kraftig exem att han kliar så han får sår!! varken täcke eller salva funkar.. nån som har ett tips på vad man kan göra?! mår ganska dåligt av att min lilla grabb ska gå o ha sår :(

Linnea
2013-05-26 10:44
#29

#28 Min får hyposens-behandling. Än verkar det hjälpa. Dyrt tyvärr men kanske han kan slippa det efter ett par-tre år.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tejaspirmin
2013-05-27 14:04
#30

#29 vad är de? :) aldrig hört talas om!

Linnea
2013-05-27 14:52
#31

#30 Det görs på människor också.

Det går till så att du gör ett allergitest så du vet vad du är allergisk mot. Därefter får du en lösning som ges med spruta. Lösningen innehåller det/de ämnen du är allergisk mot. Du ger lösning enligt labbets eller veterinärs anvisning. Du börjar med en väldigt låg dos som ges varje vecka. Den trappas sen upp och du går över till att ge varannan vecka osv. Efter ett tag (ca 8 månader för vår del) är du uppe i full dos och den ger du så länge som veterinär säger. Med knott så får man ge minst två säsonger för att kunna avgöra om det gör någon skillnad. Har man tur så blir hästen så pass van vid ämnet att man inte behöver ge mer än något/några år sen är den inte lika allergisk länge kan man säga. Funkar inte på alla men har man inte testat så vet man ju inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tejaspirmin
2013-05-27 16:53
#32

de låter ju faktiskt super! för blir inte klok på varför min häst kliar sig så mycke.. vi har testat allt! förra sommaren kliade han sönder 5st eksem täcken, plus att vi smörjde o ja gud vet vad! 

ska nog testa de där :) och så får man hoppas dom hittar nån anledning till att han kliar sig!

tack så mycke för tipset #31! :D

Linnea
2013-05-28 16:01
#33

#32 Gör så men var beredd på att det tar tid och kostar en del. Allergitesten görs när hästen har symtom och behandlingen påbörjas på hösten när hästen är symtomfri.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tejaspirmin
2013-05-28 21:43
#34

ja jo de förstår jag att de kommer göra. men vad gör man inte för sina bästa vänner? :)

Annons:
Linnea
2013-05-29 11:12
#35

#34 Jo det är ju så. Jag började i höstas och har hittills lagt ner ca 6000 kr på enbart detta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PernillaJ
2013-06-13 12:30
#36

Jag hämtade ut årets burk med bensylbensoat-salva (#4) från apoteket igår. Den kostar i år 708.46 kronor, plus receptavgift.

CarinaA
2013-06-13 15:43
#37

Finns ett alldeles utmärkt fodertillskott som heter PLANTASIL.VET, man börjar ge dem i febr-mars o håller på tills knottsässongen är över,giftfritt o ges i en smaklig pelletsform ! Finns en veterinär i Skåne som säljer detta,finns säkert fler ute i landet ! säljs receptfritt,kommer från Tyskland ! Finns även till hundar med eksem så pröva i någon välsorterad hundaffär kanske ! 4 kg kostar ca 350kr,ska tippa att det går 8kg/russ/säsong !det hjälper utmärkt samt att det går bra att tävla på !

CarinaA
2013-06-13 15:46
#38

Man kan även börja med detta mitt i säsongen o det mildrar då symptomen men bäst resultat blir det om man börjar innan säsongen !

Linnea
2013-06-13 17:22
#39

#37 Vad innehåller det?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CarinaA
2013-06-13 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

innehållsförteckning

Upp till toppen
Annons: