Annons:
Etikettallmänt
Läst 9821 ggr
Nelliie
2011-02-08 19:15

Era små födda -09.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur "långt" har ni kommit med era russ födda -09, och vad har ni för planer? själv tömkör jag än, inte provat sätta för vagn elr haft ngt efter henne än. Går på promenader, har med henne på släp när jag rider dom större ponnyerna osv osv. Vad gör ni med era? redan kört in? kul och veta vad ni andra gör osv, släng gärna upp en bild och berätta lite allmänt om er! :)

Annons:
Carpedium
2011-02-09 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi har vår egna uppfödning , hingsten Dallas e  Darius Roll u Primusa ue Munter .Han går på en lösdrift med andra unghingstar så han får busa o leka, men tömkörs regelbundet och är jätteduktig. Vagnen har vi ingen brådska med, men till våren åker den väl på, när snön försvunnit.

Emelie89
2011-02-09 12:01
#2

Eros e: Allgunnens Yes u: Pros Timera, har gått på lösdrift med annan hingst tidigare, vi har precis börjat köra honom och han fick skor för första gången igår. Det går superbra han bryr sig inte om någonting utan har ett riktigt topp psyke. :)  Han är runt 120cm nu. Vi kommer skritta på bra länge innan vi ökar till lite joggingtempo. Blir minst 1,5 månad med skritt…fast han ibland tycker att han vill springa ;)

Snurrii
2011-02-10 00:02
#3

#2 Oj! Redan skor! Varför så tidigt?Förvånad

silarp
2011-02-11 09:27
#4

Silarps Fridha XL kördes in lite smått i höstas, sen dess har hon haft en ganska lugn period, dragit lite pulkor osv, lite tömkörd, men inte förspänd något mer, för mycket snö o is! Vuxit o frodats,,, tror hon är runt 118-120. Hon är stencool, lite lätt i rumpen vid tömkörning, men jag tror det är mest för svanskappan är irriterande… tänker väll spänna för vagn till våren igen o köra lite, blir väll en "inkörning" light oxå för att friska upp kunskaperna….

Hingsten Vildhallon är tömkörd några gånger, kanontrevlig o lätt, mjuk i munnen o lyhörd. Löptränar en del, (2-12 km i veckan) med träns, ska få åka lite transport när denna är besiktigad, och även han spännas för i vår, om allt funkar som det ska.

Teja-Bea
2011-02-11 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har två grabbar e.Silverboy. De har fått gå promenader med sele och träns och även följt med på släp när farbror Morian ska ut och skritta. De har blivit tömkörda några gånger.

Annars är det social träning i stallet och med utställningsträning och såklart lek och massa bus i hagen!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

karisma
2011-02-12 00:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mina tre tjejor de är bara vardagstränade ännu

Karisma's Gunhild u. Gera 3500 e. Qluring 610 fux

Karisma's Gräddqola u. Karima's Miss Universum 4676 e. Qluring 610 Gulbrun

Brixa u. Brickan 3653 e. Timon 533 brun

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
silarp
2011-02-12 20:23
#7

…är sååå nöjd o stolt över min Vildhallon (hingst e Njord *Klints wilda) idag!
Han har dragit båda barnen på bobben i långa linor för andra gången, och det gick SÅÅÅÅ bra! Han är så duktig, snäll o lugn och positiv till allt arbete jämt! Jag blir så glad! Har haft honom i ganska exakt 2 månader, men aldrig har väll en häst aklimatiserat sig så fort som han?
Han lärde sig supersnabbt grejjen med träns o bett, springer glatt o som värsta lydnadshunden bredvid vid löpträningarna i träns, som en hund springer fot! (2-6 km vid varje tillfälle), han kan stå kvar själv i hagen när jag tar ut valacken o rider, helt utan att han ens ser andra hästar eller människor, han blir inte panikslagen, utan struttar runt o kikar, gnäggar lite och käkar sedan… Han ÄLSKAR att komma ut och göra saker, och formligen kastar sig över en om man går in i hagen för att han bara VILL göra något NU! Han har mycket svårt att dölja sin avundsjuka när någon annan får komma ut..! Så rolig, så trevlig, så mjuk o go, så fantastiskt vacker att se på och så glad o framåt han är! SkrattandeSkrattande

Nu har jag skrutit nog för idag, men alltså man blir bara sååå nöjd och glad när man grejjar med russ!! Jag är väll dum som fortfarande blir förvånad över deras otroliga temprament och deras lättlärdhet, -men ni får ha överseende-, jag är rätt NY med rasen! Flört

Ha en trevlig lördagkväll!

Emelie89
2011-02-20 23:51
#8

#3 Vi valde att ha på han skor för att vi har isgata hemma så man kunde inte ens ut och leda han efter vägarna ett tag. Därför, annars hade han fått vart utan :)

johanna9
2011-02-23 12:26
#9

min två åring har haft träns och sele en gång. han går på lösdrift med dom andra ponnierna.. har inte bråttom med honom. han ska köras in till hösten, absolut inte tidigare.han ska få vara bebis ett tag till.

linnri
2011-02-23 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Rebb (e. Timon - u. Rebina) har varit i vagn sedan i höstas, men har inte kört honom aktivt - utan bara någon gång då och då. ska börja köra oftare till våren, och sen i sommar ska han gå på bete. :) han går tillsammans med en annan russhingst f-10, så dom busar och gormar på.

Inte den bästa bilden, men trots allt den nyaste.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

nemesis
2011-02-23 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ekslätts Twilight . får vara unghäst ändå tills hösten då vi börjar med hans inkörning.

han är ca 122 cm nu

Nathalie_p
2011-03-06 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Absolut Skott e: Korsnäns Brådis u: Bailey´s ue: Julle

Absolut är 120 cm, och vi har börjat tömköra honom lite :)

Lena90
2011-03-07 10:10
#13

Torpets Aurora, svart, e. Citrus 528, u. Felizia 4024

Håller på och träns och sel vänja henne. Går promenader och tränar ledarskap (vilket damen i fråga motsätter sig starkt mot, tror hon är i någon form av trots fas ;)). Nästa steg blir tömkörning Glad

Carpe diem!

Annons:
Nathalie_p
2011-04-16 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Puttar upp tråden med en ny bild på Absolut Skott  Skrattande

Lena90
2011-04-16 20:01
#15

#14 Jätte fin bild :D Riktigt söt ;)

Carpe diem!

Carpedium
2011-04-16 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dallas  (se #1)  är nu 122 cm hög och han har börjat dra vagnen och även travat kortare sträckor med vagnen på. Han är sååå duktig !Glad

MagganS-B
2011-04-16 22:07
#17

# 14 Fining!

Snurrii
2011-04-16 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

För Eragon står det just nu still i inkörningen. Han blev sparkad på högerbak för 2 veckor sedan och fick en fraktur på griffelbenet, så nu står han på boxvila i 6 veckor framåt tyvärr. Han skulle ha fått vagn på sig för första gången samma helg som olyckan va framme.

Så han ska få läka i lugn och ro. Han kan få vagn på sig först i höst om det skulle vara så. Lite tråkigt bara då det gick så bra precis då, menmen sådant som händer.

Veterinären har sagt att han med största säkerhet kommer bli helt återställd! Skrattande

Carpedium
2011-04-16 22:31
#19

Mulepuss från Dallas till Eragon ! Hoppas läkningen går fint, det är ju huvudsaken !  Han är ju bara två år så tids nog hinner han få vagnen på !

Snurrii
2011-04-16 22:37
#20

#19 Tack så mycket! :)

Lite nyfiken bara, ska ni ha kvar Dallas som hingst? Han ser super fin ut förresten! Glad

Annons:
Carpedium
2011-04-17 01:30
#21

# 20 Tack !  Vi tänkte försöka behålla honom som hingst och visa honom så småningom. Glad

Nathalie_p
2011-04-17 20:16
#22

#15, #17,  Tack! :D

silarp
2011-04-17 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Kan ju oxå visa lite uppdatering på mina 2 åringar…
Först Vildhallon, som varit här ganska exakt 4 månader. Sedan dess har han fått ha träns på sig, tömkört, löptränat, ledövningar, tittat på giggen, och nu sista veckorna gått förspänd för giggen. jag har suttit i 2 gånger efter, och maken har då gått bredvid. Nu är vi väll ungefär så långt som jag trodde vi skulle komma typ i sommar, så jag tänker ta det väldigt lugnt nu, och ha med "sällskap därframme" ett tag tills han känns trygg.

Bild som JAG tagit från giggen! (nä, jag vet,,, man SKA inte fota i det läget.. men vad göra?)

silarp
2011-04-17 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

.. och så egenuppfödda godingen fridha, som jag gjort samma som med hallon då, fast redan sedan i höstas, då jag spände för henne för en liten rockard för första gången. I vinter har hon sedan vilat och bara dragit lite bobbar med barn, och gått promenader och tömkörts lite lite grand. Har startat upp henne oxå, och hon och hallon är på samma nivå ganska exakt i körningen.

Hon är inte lika pigg o framåt och entsiastisk som hallon, utan har en mer laid back attityd. hon diggar det helt klart, men är LUUUGN…!

silarp
2011-04-17 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Bilden ovan är tagen för 4 dagar sedan, och denna bild är tagen idag, nu i eftermiddag.
Samtliga hästar går nu inatt, ute sin andra natt för säsongen.

silarp
2011-04-17 21:34
#26

OCH.. Absolut Skott ovan: Tungan uteKyss

silarp
2011-04-21 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är ju stendött…!
Nåja, körde Hallon idag igen, gubben fotade!

Annons:
Miii4
2011-04-21 22:04
#28

Vår Fliz efter Skotte går bara i hagen och njuter med sin uppfostrare Zamir.
Hade sele och huvudlag på sig i höstas och sedan har tiden inte funnits riktigt. Ska köras in nu i sommar.
Dock har han hunnit med en katration som gick utan komplikationer trots att herrn inte alls ville vara med om penicillin dagarna efteråt!

linnri
2011-04-22 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här bjuder jag på en färsk bild på Rebb, som har vuxit på sig lite .. :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

silarp
2011-04-22 19:07
#30

OH! Va fin! Men han har ju ingen PÄLS! Har ni inte bott i samma land i vinter som vi?!?!Förvånad han ser oxå ganska hög ut på något vis..! Mina är nog mindre… tror jag!

linnri
2011-04-23 00:12
#31

#30, tack :D tro mig, han har haft päls så det räcker och blir över .. men nu har den börjat försvinna. ryktstenen är just nu min bästa vän! han är ganska stor, mellan 125-126cm .. :/

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

silarp
2011-04-23 07:15
#32

han ser så slät o fin ut… mina ser ut som kottar i jämförelse! och då såg jag rätt då,, mina är nog ca 120..  kanske att Hallon är ngn mm större, men inte mycket!

Ryktsten äger jag ingen, men SKRAPAR järnet.. o fåglarna plockar hår överallt! Funderade ett tag på att bygga ett till russ av allt hår….

Lena90
2011-04-23 11:33
#33

Tömkörde för första gången Aurora igår :D Gick jätte fint, för att vara första gången :) Men hon tyckte jag var knasig som plötsligt ska gå bakom henne och hålla på :P Fick ingen bild då, ska försöka nästa gång :)

Carpe diem!

Nathalie_p
2011-04-26 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag har även köpt in

Slätt La Mindy

e: Micklas u: Slettans Rozzy ue: Raider

Annons:
silarp
2011-04-26 20:42
#35

AH! va fin! Hon ser oxå lite högre ut.. men det kanske hon inte är…?

Snurrii
2011-04-26 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Ny bild på Eragon från idag på hans 2 års dag! SkrattandeKyss

(Inte den rättvisaste bilden kanske, men det va inte så lätt att ta kort på en 2årig hingst som stått på box i snart 3 veckor, haha)

silarp
2011-04-26 21:47
#37

usch… box i 3 veckor… då skulle min hingst förmodligen ha smält ner o runnit ut genom golvspringorna..:!

Återigen måste jag säga VA LIIIITE PÄLS han har! Känns som jag bor på nordpolen eller något… mina ser ut som pälsfår…

Funderar fram och tillbaka på hur jag ska hantera den där pälsbiten inför avelsvärderingen med Hallon nästa år… ska jag täcka honom i vinter och komma dit med en blank, fin, sommarpälshäst… (talar emot allt jag står för.. täcker vanligen väldigt sällan, och just RUSS ska för fasen HA hår! vilket dom alltså BORDE veta/ta hänsyn till, förstå osv.. på värderingen…) eller ska jag låta honom gå som i vinter,,, á natural!?

Hur ska NI göra här, ni som har hingstar och som kanske vill visa nästa år…?

Snurrii
2011-04-26 21:59
#38

#37 Han har blivit sparkad och fått en fraktur på griffelbenet höger bak.Det är därför han har boxvila. Som tur är har han ett otroligt psyke måste jag säga efter dessa veckor. Han står lugn som en filbunke dagarna igenom även fast kompisarna är ute och busar i hagarna hela dagarna medans han står inne själv. Har är otrolig måste jag säga. Nu har vi bara 5 veckor kvar. :)

Nu ska min kastreras så han ska inte visas som hingst nästa år, men jag skulle nog låta de va utan täcke, det är ju lika för alla. I år har jobbat massor med ryktsten och pälsskrapa. :)

silarp
2011-04-27 08:20
#39

usch.. ja, jag läste någonstans om sparken.. JÄTTETRIST för honom… men han håller säkert ut!

Ja, jag är rätt sugen på att låta honom vara "naturell", ,men jag var på visningarna och såg att det var väldigt många som INTE var det. Minns även avelsvärderingen med min saddlebred.. jag var ENSAM med häst som hade päls! (dock var detta "specialraserna"s visning, och där är det ju faktiskt just vad det låter som…-en samling väldigt SPECIELLA hästar/raser och MÄNNISKOR!)
Borde ju inte vägas in alls i bedömningen, men det går inte att komma undan att hästen ju faktiskt ser roligare ut UTAN tjock päls, och kanske framhävs de bättre oxå….?

hade nog inte hjälpt med ryktskrapa osv… just i mars -inför visning här.. mina hade inte börjat släppa hår i princip alls då… endast en av dom, och inte hallon….

murkla
2011-04-27 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Miin 2 åring , har jag lånat ut som sällskap för jag studerar på annan ort.  Men jag vet att han har fått gått över bommar men mer är de väl inte i utvecklingen och att stå uppbunden..

Så de ska bli kul nu när jag är klar med skolan att börja med han. Mitrus har iallafall haft träns på sig.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

silarp
2011-04-28 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

dagsfärska bilder på Vildhallonet!

Annons:
linnri
2011-04-29 17:13
#42

#41, Sedan jag såg första bilden på just Vildhallon har jag varit kär i honom, tycker han är jättevacker ..

Ska också visa på avelsvärdering nästa år (är det tänkt, beroende på mankhöjden), och beroende på hur "hårt" han ska träna så kanske han blir rakad i januari .. eftersom han ska travtränas och förhoppningsvis kvala i mars. Annars för att få han att vara så fin i pälsen som möjligt så ska jag forsätta som vanligt, med vitaminer, mineraler och olja :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

silarp
2011-04-29 18:54
#43

hm… jag blev lite sur här igår.. datan krånglade och segade sej, så det blev bara en bild..! Men TACK!

Hallon är supertrevlig och supersnygg,, hoppas mycket på honom.. men är oxå tillräckligt gammal nog att inse att det kan gå precis hur som helst, och så är det ju faktiskt ett helt år kvar oxå… mycket kan hända innan dess, så PLANERA kan man ju alltid… sen får man se vad som händer!

Bor du i den delen av landet att vi ses på avelsvärderingen om vi nu kommer iväg vi båda..?
Jag bor nära grevagården, och hoppas att det kommer hållas där nästa år oxå…

Jag kommer nog täcka… och hoppas att det blir en mild vinter så dom inte blir som highlandcattledjur…!

linnri
2011-04-29 20:15
#44

Jag bor nästan så långt upp som man kan komma i vårt avlånga land, så jag går bara och hoppas på att de anordnar en avelsvärdering i Luleå/Boden även nästa år ..  Annars blir det att resa långt :(

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

silarp
2011-04-29 21:01
#45

oooohhhh!!!! ja.. deee va långt bort! Har släktingar i boden, men har aldrig varit där… det är så långt att åka!
PHU, då förstår jag att ni hoppas på värdering däruppe…! :S

Nelliie
2011-04-30 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Kul att ni upptaderar lite :) min tjej blir snart 2år, i slutet på maj. Och är i dagsläget  1,20 i mankhöjd. tömkörs och är ute och går mycket med henne, är även med på släp är jag rider dom större ponnyerna. är nog hennes favorit helt klart! vinterpäls så det heter duga har hon oxå! den släpper inte i första taget! haha

Carpedium
2011-05-01 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

En nytagen bild på Dallas idag 1/5 !  Dallas är e Darius Roll u Primusa ue Munter. Han körs lite lätt ett par gånger i veckan och han är super duktig !

Lena90
2011-05-12 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Puttar upp med en dags färsk bild på Torpets Aurora, e. Citrus :) Bli två fulla år i juli :)

Carpe diem!

Annons:
silarp
2011-05-14 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Fridha XL bild tagen för några dagar sedan! Fridha har nu dragit giggen helt själv utan ledsagare ett par gånger!
Funderar dock på hur sjutton pälsen ska hinna lossna innan premiering i juli…..:S

Har övningskört med hallon och Fridha tillsammans i transporten idag oxå, gick HELT FANTASTISKT,, och jag kan leda dom och lasta av o på själv… en i varje hand! :D:D

nemesis
2011-05-14 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Vi har våran egen uppfödning Ekslätts Twilight e.Darius Roll u.Rosenhälls Beata ue.Manfred. han går på bete just nu och kommer köras in i höst.

silarp
2011-05-14 13:59
#51

OH! han va läcker!!!

linnri
2011-05-14 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

En bild på Rebb i vagn, inte den nyaste men .. ! :D

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

silarp
2011-05-14 17:52
#53

va vuxen han ser ut! Mina ser ut som krymplingar juh….!

Blokaruss
2011-05-14 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Bloka Joker i vagn. Han gillar det här och är hur lugn och fin som helst!

Nelliie
2011-05-15 14:54
#55

#49 är hon klippt på halsen? liknar min lilla tjej lite faktiskt =)

Annons:
silarp
2011-05-15 19:18
#56

japp,,, klippte av lite undertill hela vägen, för hon blev genomsvettig i hagen bara,,, av vårsolen…. det är fortfarande MYCKET kvar dock.. syns tex precis under halsen! Och så ser hon SKITTJOCK ut upptill av all päls…
Jag tänkte vara schysst o svalka henne lite, så kosaxen åkte fram.. tyvärr är jag inte så bra på att klippa snyggt!! (så hon ser ut som våra halvgalna kvigor brukar se ut när dom blir klippta av mej…! Skäms)

nu måste jag scrolla upp o kika på hur din såg ut juh! Men är hon lik fridha är hon bergis docksöt! Älskar min lilla Fridha!!!Kyss

Nelliie
2011-05-17 16:55
#57

Ja, min har ju oxå jääätte mycke päls så hade själv funderingar på att göra så :) då hon oxå blev varm av att bara va i hagen. Men hoppas att hon släpper all päls rätt fort istället :)

silarp
2011-05-17 17:14
#58

ja! jag såg att våra var rätt lika! Jättejobbigt med mycket päls, men så tog det typ 4-5 dagar efter att jag rakat… så kom det FROSTNÄTTER och nu är det ju ingen värme, med blåst och ösregn för jämnan! … fast fryser gör hon nog inte med det underhudsfettet!

Hoppas oxå på snabbt håravfall!…..!

palomia
2011-05-18 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Mixa Leaf e.Vick's Extra u.Mareld

Går fortfarande i hage och gör ingenting. Kommer köras in till hösten. Våra får som regel bara vara häst tills hösten som 2-åringar.

palomia
2011-05-18 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Ville Leaf e.Vick's Extra u.Molleja

Gör som syster Mixa…

silarp
2011-05-22 15:34
#61

kastar in en kommentar om att Hallonet, -vars kompis sadelbrädan Prince var på bollrace (precitionstävlingsträning) idag, och därmed stod 2åringsHallonet kvar själv, i hagen, i 5 timmar, tills vi kom hem igen. Han hade varit cool hela tiden, och inte varken sprungit eller gnäggat. Däremot blev han ju jätteglad när vi kom hem igen!

Har utöver detta kört ett par svängar med honom, blev nog nästan 3,5-4 km nu sist, i skritt o trav(hallons favvotempo är trav…) vi åkte båda i vagnen nästan hela vägen, och gick/stod bara bredvid vid ett tillfälle när vi stannade o pratade med hyresgästerna-då han blev liiite irriterrrrad!

Även Fridha är körd "själv" utan ledare, och svänger och vänder och är jätteduktig hon oxå! Henne har jag även mött bilar med utan problem!

Nåja, bara en statusuppdatering från oss! !Glad

Carpedium
2011-05-23 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Var är brudarna  !  En dagsfärsk bild på Dallas , e Darius Roll  u Primusa ue Munter.

Annons:
Vilgot
2011-05-29 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Här kommer en bild vi fotade i dag på våran Muffins. Nästan all vinterpäls borta nu! Hon har vuxit också, ungefär 119 cm mätte vi henne till.

Har börjat lite smått med inkörning och det är inga större problem med det :)

silarp
2011-06-03 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Körde en sväng på ca 5 km igårkväll med Vildhallonet, han hade kompisen sadelbrädan Prince med sig med ryttare på (såklart!) och det gick FANTASTISKT bra… förspänning gick kanon, han var LUGN och stressade inte alls, även om han fortfarande gillar trav! Grusvägar och sista halvan var guppig skogsväg, där vi fick göra stopp, jag fick kliva ur och leda honom över en stor stenhög som någon tippat där mitt på våran väg! (hrmf!{#emotions_dlg.yell}

[Tjiwi]
2011-06-03 13:12
#65

#64 Han är bra fin, lilla Hallonbarnet!!!! Krama honom från "mamma"!

silarp
2011-06-03 13:40
#66

visst är han!!!!{#emotions_dlg.kiss}

kramade nästan sönder honom efter körningen igår!!! han är bara BÄST! {#emotions_dlg.tongue_out}

Nelliie
2011-06-05 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Så vuxna era ser ut, jättefina! min ser bara ut som en liten skrutt! längtar såå tills det är dags att sätta henne för kärran, väntar ett tag till då hon vilat ett tag nu då jag inte haft nån sele hemma och kunnat tömkört på ett tag.

Men hon tar allt nytt hur lugnt som helst och man kan inte gissa på att hon är en precis nybliven 2åring direkt! riktig tuffing :)

silarp
2011-06-06 09:15
#68

så fin! tycker visst hon ser vuxen ut! hon är lik min frida i ansiktet! (fast min fridha har skavt bort pannluggen nu, och så är din mycket finare i kroppen än fridan.. som är tjock… suck… bara 11/2 månad till premiering.. .mycket löptäning antar jag…

Lena90
2011-06-06 10:16
#69

Tömkörde Aurora själv igår :) Gick faktiskt hyfsat bra, inga problem att gå bakom, nu är det lite mer att hon ska förstå att gå rakt fram själv i korsningar där vi annars brukar svänga, då ställer hon sig tvärs över vägen och förstår inte alls vad jag menar och då får jag ta tag fram och leda en liten bit :) Ibland testar hon om det går komma undan :P Hon har god energi framåt med, ibland lite för mycket fart, blir en del trippande, men det försvinner tids nog tror jag när hon har kommit in i det :)

Carpe diem!

Annons:
murkla
2011-06-07 22:08
#70

Min 2 åring har fått fång så han får buta i minst 3 veckor. Och han är inte smal alls, När han blir frisk ska han bantas och köras in. Så nu har fodervärden de tufft. Han gick på fri tillgång under hösten , vinter och nu på våren  på hö o d e var klaftigt.. Usch så de kan de få ialla åldrar…

Så jag och fodervärden får något att bita i sedan han blir frisk.

Roligt att se ur era 2 åringa ser ut. Ska lägga in kort på  han …

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Nelliie
2011-06-09 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

#70 men fy vad tråkigt! ja, då kan dom alltså få det i alla åldrar. usch, tycker detta med fång är himla jobbigt!

slänger upp en bild till på Nellie, här ser hon jäätte liten ut! får nog ta och se hur hög hon kan vara nån dag =)

linnri
2011-06-11 12:56
#72

idag ska Rebb få åka ut på bete tillsammans med sin kompis Guldhagens Frej, en russhingst på 1 år. Ska bli jättespännande :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

linnri
2011-06-12 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Bild från betessläppet. En mycket glad Rebb! :D

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

silarp
2011-06-12 15:16
#74

vilken häftig färg på den fläckiga!!

Reko
2011-06-12 16:11
#75

Jag har också en -09:a! Hon har börjat tömköras, rakt fram, svängar och halter. Skaklarna tittar vi också på men har inte förstått att vi ska stå still där. Innan vi kan det blir det ingen förspänning men det är inget som jäktar.

silarp
2011-06-16 10:23
#76

Har haft en jättesjuk Hallon sista veckan, men nu har han repat sig, -efter vad vet vi inte exakt… FÖRMODLIGEN något med magen, men kanske fästingfeber… iaf hög feber, dålig aptit och väldigt dåligt allmänntillstånd… NU är han feberfri, äter som en ponny, och galopperar, naffsar och är sig själv igen!
SKÖNT!

Fridhan som ju oxå är 2, fick dra mig, maken och 20 liter rödfärg med giggen upp till våra hyresgäster 2 km bort igårkväll, (och hem igen såklart!) och gjorde detta med BRAVUR! Hon är en underbar körhäst, och häst överhuvudtaget för den delen! Lite utstött sista dygnet, och blir lite jagad av mamma emellanåt, eftersom hon fått ett nytillskott i form av stoföl…. Fridha tar sin tillflykt över till kossorna med jämna mellanrum, dessa uppskattar hennes sällskap mycket mer! (en katt bland 100 hermeliner! :D)

Fridhan löptränas oxå ett par gånger i veckan nu, eftersom hon är gigantiskt jättetjock, och ska premieras om 1 månad… så även Hallon, om han nu kan hålla sig i form!

Annons:
Snurrii
2011-06-19 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Eragon är nu tillbaka under selen igen efter sin griffelbensfraktur han fick i början av April! 2 månader på box och 3 veckor i sjukhage. Nu får han äntligen gå ute på stora betet med de andra!

Allt går toppen och han beräknas sättas för vagn om någon vecka om allt går som planerat! Glad

*Bilden tagen igår efter första tomkörningen på 3 månader. Mycket som skulle falla på plats igen så han va riktigt trött efteråt.

silarp
2011-07-05 19:09
#78

ja…. har "gett upp" med Fridha inför premieringen… hon är suuupertjock och efter en och en halvmånads bantning ser hon tyvärr inte mycket bättre ut än förut tycker jagRynkar på näsan… så… jag antar att hon får ta kritiken med "tjock hals" och "överviktig" eller hur dom nu skriver…Obestämd
Hon har dock mycket god kontiditon efter all körning och löpträning och jag tycker ju att hon har rätt bra steg, särskilt i trav.. .men men…

Tycker inte man kan köra o träna en 2 åring för mycket heller faktiskt, kanske växer hon mer senare i år, och tar lite på hullet då… gäller att hålla en bra balans… Efter premieringen blir det lite "betesvila" tror jag bestämt…! 

Utöver detta har fridha fått HALVA sin man bortnaggad av sin mamma! Så hon är ingen vacker syn överhuvudtaget i år ..! Hon ser ut som en 20 årig överviktig fjording! Förvånad (och hur snyggt är det med halva mankammen kort och halva jättelång! ?)

Hallonet behöver inte bantas, utan håller sig i bra hull ändå, han får gå i bantarhage på dagarna och med sinekor på lite större/bättre bete på nätterna…kör och löptränar även honom… hoppas väll lite mer på schyssta poäng på honom, än på fridhan… Skäms

Nån annan som ska visa russ09or?

linnri
2011-07-05 23:05
#79

jag vill visa min plutt .. men det finns ju inga visningar här uppe!

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

palomia
2011-07-06 09:20
#80

#79 Det är en i Bodens ridklubb den 27/8, vi har anmält vårat 3-årssto som Hietanen har. Sista anmälningsdag är den 20:e juli…Glad

murkla
2011-07-06 11:26
#81

Konstaterat att Mitrus hade en mycke lindrig fång, För varken hovslagaren eller vetrinären kunde se de på hans hovar att han hade haft fång.

Inget grön bete för Mitrus, Men nu är träning igång i ett lungt tempo.

Var ute på en lite promenad igår, de var träning för både mig och Mitrus de kan jag säga.

Har ni planerat att göra 3 årstest nästa år med era ??

Jag vill göra de med Mitrus, då har jag något att träna för och så ska han köra in…Skrattande

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

silarp
2011-07-06 11:29
#82

ja! absolut treårstester med båda 09orna, ett sto och en hingst… men VAR? Och VART kan man träna??

linnri
2011-07-07 05:34
#83

#80, och jag tycker att jag har kollat överallt .. men tydligen inte! :o
tack, ska genast skicka in en anmälan.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
Nelliie
2011-07-07 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

vill oxå visa min tjej, men har noll koll på sånt då jag aldrig gjort det. så vet inte om jag törs ens! haha

linnri
2011-07-07 21:51
#85

#84, jag var på Rådgivande unghingstbedömning förra året .. Jätteroligt, var ju första gången för både mig och Rebb! Självklart ska du visa henne .. det är alltid roligt att få en bedömning

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

silarp
2011-07-07 23:07
#86

ang rådgivande hingstbedömning… vart brukar detta hållas och ungefär NÄR i tiden? Såg att dom hade i oktober 2010 neråt svenljunga tex, där jag bor hyffsat nära.. men jag har inte hittat någon info om detta i år…?

Lena90
2011-07-08 09:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Hade först tänkt och visa min dam nu i sommar men väntar till nästa år så hon kan mogna till lite i kropp och huvud ;) Däremot hade jag funderingar på att visa träna henne lite på en utställning i augusti :)
Fyller 2 år nu i juli den 16 :)
(Höll på och vis träna lite på bilden, dock hann hon flytta benen fel när kortet togs :P taget 30/6)

Carpe diem!

silarp
2011-07-09 00:29
#88

så underbart sött huvud! Och mycket fin färg! Glad

Lena90
2011-07-09 11:30
#89

Tack Skrattande Ja hela hon är så bedårande :)

Carpe diem!

Snurrii
2011-07-19 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Idag körde jag Eragon för första gången! Inga som helst problem, min älskade ponny va så himla duktig!

2 års väntan är nu över, jag kan köra min ponny i vagn nu! Kyss

Annons:
Emelie89
2011-07-20 07:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Eros går på bete, han har fått ta det lugnt sen han gjorde illa ögat men idag ska vi ut och köra igen. Ska bli mycket spännande! :)

_(Har ingen ny bild så lägger in en från förra året.)

_

silarp
2011-07-20 12:19
#92

otroligt häftig färgteckning!!!Kyss

Emelie89
2011-07-20 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Tack! :) Så kul att han har 3vita ben och ett som svart med strumpa Flört

silarp
2011-07-20 17:01
#94

oooj så häftig !!!! är han visad? poäng? (såg lappen…)

Emelie89
2011-07-21 07:30
#95

Där var han mitt i en grov växtperiod så han såg allmänt ranglig ut, sen var det mycket intressantare att titta på dom andra hästarna. Men trotts det så fick han 36p, är klart nöjd med det nu kan det nog bara bli bättre som han ser ut nu. :) Sen ska man väl inte räkna att få så högt på en ettårig hingst. :)

silarp
2011-07-21 08:51
#96

nä…. unghästar överlag får man väll inte så mycket poäng för kanske.. och jag har fått erfara.. att även om man får 40 p på sin 1åring, kan man få 38 (vilket ju faktiskt är ganska stor skillnad….) året därpå! Som min Fridha tex….

Emelie89
2011-07-21 09:02
#97

Ja, det är ju bättre å börja med lägre å hoppas att det stiger än tvärt om. :)

Annons:
Nelliie
2011-07-21 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

åh va snygg han var Eros! Min tjej står förtillfället på bete tillsammans med en gammal tant som blev akut själv nu under sommaren, så då fick Nellie ställa upp som sällskap. Hon har varit ganska trotsig det sista nu med tömkörning och sånt så tror hon behövde ta det lite lugnt och bara njuta av sommren! men sen när hon kommer hem igen så är vi på G igen! :)

Emelie89
2011-07-21 14:56
#99

Tack! :)

Dem brukar kunna vara lite envisa våra älskade små russ. ;)

Jag har haft tur med Eros, han förstod poängen nästan direkt med tömkörningen sen när vi hängde på vagnen brydde han sig inte alls. Han är körd några gånger med en som går bredvid och bryr sig inte heller om bilar och står snällt still när dem ska köra om på smal väg. några ggr till nu så kan man snart ut med han ensam. Fast han ska också gå och lulla på bete nu i sommar.

murkla
2011-07-27 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Mitrus innan battning. Syns inte så väl men Men han var tjock. juni.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

murkla
2011-07-27 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Och en ganska så nytagen bild på smala Mitrus

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

silarp
2011-07-30 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

´Fridha (samma häst som i inlägg #49)
Tyvärr fortfarande taffsig man, men den växer väll till sig till nästa år… Hon har tappat några kilon sen SP i smålandstenar, får se om hon kan bli av med några till… så kan hon se riktigt vetig ut sen kanske…

Bilden tagen i hagen bland flugorna igårkväll… usch va hemska alla insekter är i år….:(

silarp
2011-07-31 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

…kan ju visa hur duktig hon är när man spänner för oxå… hon är ganska bra på att stå still!

silarp
2011-08-09 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

jaja… det är så dött här.. så jag kastar väll in några bilder till då…
Första är från idag, på Hallonet, när han och princen fick in lite nya sinekor som gnagare i sin hage, han tycker det är ganska kul att fösa runt dom lite..! Iaf i början!

Annons:
silarp
2011-08-09 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

kossa nosar på hallon, hallon nosar på jill!

silarp
2011-08-09 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

sista…

silarp
2011-08-09 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

…fridha… när hon körs…

silarp
2011-08-09 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Skämsdotter 4,5 år leder fridha till giggen…

Slut för oss för denna gång…!

Nelliie
2011-08-10 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

slänger upp en bild på min tjej oxå då =)

Nelliie
2011-08-10 23:42
#110

förresten, har ni kollat nått hur höga era är nu?

silarp
2011-08-11 06:29
#111

njae,,, men dom ligger strax över 120 skulle jag tro… va FIN din va! Mina är lite…öh.. rundare….Skäms

Annons:
Lena90
2011-08-11 09:05
#112

#111 Hihi du är inte ensam om att ha något rundare russ Flört Tjock tycker jag inte, men kanske inte lika smärt och fin som #109 (jätte fin är hon föresten :D) men hade min tös haft lite längre ben jämfört med kroppen så hade det nog sett annorlunda ut tror jag :P
Jag ska mäta min innan utställningen den 27 hemma när vi har införskaffat en mät sticka så det blir redigt gjort och inte på måfå som det har varit innan :P Så efter där kan jag säga hur hög hon är Glad men kan säga redan nu tror jag att jag kommer nog ha den minsta tvååringen, känns det som :P

Carpe diem!

silarp
2011-08-11 09:11
#113

SkrattandeSkrattande känner ofta så oxå!-Tänk om min kunde haft liiite längre ben bara!!! Men jag TROR det kommer.. kanske… innan nästa års premieringar kanske…! Glad

Ska oxå försöka mäta nån gång… vore kul att se.. jag jämför med min gammelmärr som tydligen ska vara 119, men hon är inte slutmätt, och det var länge sedan hon mättes, så de kan vara större, men jag skulle inte tro att någon är UNDER 119 iaf…

Jag oroar mig inte för att ha minst… snarare för att dom ska växa UR måtten… men det kanske inte är någon fara… HOPPAS jag…

Har INTE anmält varken tjocka fridha eller hallon till utställningen den 10 sept i vårgårda.. och lika bra är nog det….Skäms

annelie-huskvarna
2011-08-11 13:19
#114

Jag har inte direkt gjort så jättemycket med Elvis än, han går mest och busar med halvbrorsan Alvin i hagen som också är två år.

Har gjort lite markträning med att backa och flytta fram och bakdel, samt börjat longera (mest i skritt) och snart ska jag börja arbeta honom lite vid handen och lära honom göra öppna och sluta vid hand iallafall. Sen är det väl dags att börja löshoppa lite med eftersom jag tänkt ha med honom till 3-årstest nästa år. Ev ska jag tömköra lite i höst (och kanske även köra in), men vi får se hur mkt det blir av den biten då jag främst vill ha honom till ridning. Men det är alltid kul att både kunna köra och rida så ska försöka se till att få honom inkörd. Samt att  det är ett skonsamt sätt att bygga lite muskler och kondition till de ska ridas in. Variation är ju trevligt för både ryttare/kusk och ponny Glad

 Nästa helg åker vi till Riks i Örebro med Elvis och Alvin. Några mer som ska dit med sina 2-åringar?

Elvis var 124 cm när han mättas tidigare i somras och Alvin 122 cm.

Ska se om vi kan få någon bra bild på dem i Örebro som jag kan lägga upp här Skrattande

teamanberger
2011-08-11 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

far nordman mor basilika

farfar junisorken morfar kanyl g

Revina va inkörd när vi fick henne från början. men det går framåt nu springer hon lite mer en en mil tre dar i veckan ibland två dar. Revina är glad och tycker det är kul.

teammanberger.se <3REVINA<3

Carpedium
2011-08-12 01:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Dallas har semester sedan slutet på juni !  Han är ju inkörd och körd lite lätt en eller ett par dagar i veckan hela våren och har skött sig jättebra ,så han förtjänade att få lite semester och bara beta och busa med sina kompisar .Till hösten sätter träningen igång igen då vi hoppas att han ska komma ut på travovalerna nästa år !!!    : )

Nelliie
2011-08-12 23:03
#117

#116, har Nellie på lite semester oxå, tror det bara är skönt för dom små =) däremot hoppas jag att hon växer så det står härliga till, hon var drygt 120cm i manken när hon åkte.. längtar såå tills hon är på hemma plan igen och vi är på G igen, men hon är väl hemma snart så!

silarp
2011-08-13 06:56
#118

hmm… bara jag som vänder på mina år? Jag har vila åt mina hästar under en period på vintern istället,,, på sommaren har vi förvisso supermycket att göra, och jag hinner väll inte med hästarna jämt, men ett par dagar i veckan iaf… eller ska jag säga KVÄLLAR,,,, tackvare ljuset sent på kvällarna hinner jag löpträna, rida och köra mina hästar på sommaren så bra,,, därför får mina vintervila istället….!

Annons:
hermitage
2011-08-14 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Mormors Zephir

E Juping u Haga

zephir är världens snällaste. flyttade hit i maj. håller på med inkörning.har kört han med vagn 2 gånger själv o är inga problem:)

han är ca 120.

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

silarp
2011-08-23 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

puttar lite på tråden igen,, med min Hallonballon…

bilder tagna idag

silarp
2011-08-23 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

hallon igen,

Carpedium
2011-08-23 23:05
#122

#118  Våra tävlingshästar har också vila på vintern, från slutet av oktober fram till januari oftast. Dom tävlar i trav och på sommaren är det ju fullt upp med tävlingar så då kan dom ju inte vila. Dallas som är unghäst däremot mår bra av lite vila på sommaren och bara få beta och busa med sina kompisar.

Carpedium
2011-08-23 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Dallas 21/8

linnri
2011-08-25 08:58
#124

På lördag är det en stor dag för Rebb, blir premiering då! Är lite nervös över hur dom ska bedömma hans storlek, då han verkligen är en GIGANTISK herre.  Annars ska det bara bli roligt! :D

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

murkla
2011-08-28 11:42
#125

# 124 Hur gick de i går?

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
silarp
2011-08-28 12:50
#126

såg nånstans här på focus att det blev 38! Grattis! Hur hög var han, fick du mätt det??

linnri
2011-08-28 15:14
#127

jajjomen, 38p plockade han hem. Tyvärr ingen mätning .. :/

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

palomia
2011-08-28 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Mixa Leaf (e.Vick's Extra u.Mareld), går ännu på bete men jag börjar så smått tänka tanken att hon skall hem och börja köras in.

palomia
2011-08-28 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Ville Leaf (e.Vick's Extra u.Molleja) har växt på sig under sommaren.

Lena90
2011-09-01 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Den 27/8 var Aurora och jag på utställningen i Tingsryd på travbanan. Var första gången hon var ute själv bland en massa hästar men hon skötte sig jätte bra :) Blev ibland lite för exalterad men hon är ju unghäst ;) Det blev ingen vidare hög placering men detta var mest tänkt som träning för näst kommande år :) Och så är det så kul att åka på utställning med fast att man inte får så värst höga poäng :) Det blev iallefall 67667=32 poäng :) Det enda negativa enligt mig var en viss kommentar från domaren i högtalaren, men mer tänker jag inte skriva om det, känner att forumet är fel ställe för det :) (ni som var där vet kanske vad jag menar)
Kvällen innan så mätte vi min lilla med en riktig mätsticka och hon är 109 cm hög :P Alltså väldigt liten ;)

Men kort och gott en mycket rolig dag :)

Carpe diem!

silarp
2011-09-01 11:33
#131

så fin! utställning o premiering med unghästar är ett spel! Ibland är dom som änglar och ibland känner man inte igen dom alls!

Klart hon kommer igen nästa år!!!

silarp
2011-09-17 09:49
#132

jaja,,, jag puttar väll i den här tråden lite då, för det är så dött överallt…

Har införskaffat 4 st easy boots till Hallon (och även till gammelmärr, jag TROR dom passar henne mä…) Hallon fick springa bakom när jag  och barnen körde sadelbrädan en sväng igår, och det verkade funka rätt bra faktiskt… Får se om det fortsätter så, har i övrigt inga goda erfarenheter alls av easy boots-eller boots av andra märken heller för den delen…

Annars tränas det lite inför den här "rådgivande unghingstbedömningen", och jag ska även inleda projekt TJATNING eljest ÖVERTALNING på min bror, att han ska försöka sparka igång slädbygget innan snön kommer!

Annons:
silarp
2011-09-17 09:49
#133

jaja,,, jag puttar väll i den här tråden lite då, för det är så dött överallt…

Har införskaffat 4 st easy boots till Hallon (och även till gammelmärr, jag TROR dom passar henne mä…) Hallon fick springa bakom när jag  och barnen körde sadelbrädan en sväng igår, och det verkade funka rätt bra faktiskt… Får se om det fortsätter så, har i övrigt inga goda erfarenheter alls av easy boots-eller boots av andra märken heller för den delen…

Annars tränas det lite inför den här "rådgivande unghingstbedömningen", och jag ska även inleda projekt TJATNING eljest ÖVERTALNING på min bror, att han ska försöka sparka igång slädbygget innan snön kommer!

murkla
2011-10-13 09:44
#134

Fick höra av fodervärden som har Mitrus att han är väldigt duktig på när man blir longerad och hon har börjat med tömkörning och hans ovana att bita på grimskafte har han slutat med nu som han nu får bruka huvudet.

Så troligen i morgon ska jag åka o hälsa på , Och ta med lokselen  och lite täcken som är inköpa till han,…

Vad dra era  ponnyer för storlek på täcket?

Min har nu 105 cm på täcken.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Winner04
2011-10-13 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Vi har vår lilla tjej, Cocktail Skott "Kakan" Glad

Hon är e. Korsnäs Brådis u. Kvarts-Gull ue. Granit..

En supertrevlig tjej som vi har kört in nu under sensommaren/hösten. Hon körs var 3:e dag ungefär, ibland kan det gå längre mellan gångerna men hon sköter sig hur bra som helst och vi är supernöjda med henne. Blir mest skritt och lätt jogging! Hon ska få titta lite på banan idag i skritt/jogging så får se vad hon säger om den, hihi Glad

Lena90
2011-10-14 08:54
#136

#134 Jag har ett fleccetäcke till min (som inte använts så mycket) och det är i 95 cm tror jag :P

Jag håller ju på att köra in min dam nu och nu har vi kommit till moment skackel träning :) Har huggt ner två björk slanor som vi satt ihop och satt efter henne, hon är jätte duktig, bryr sig inte alls att dom åker efter henne och skrapar och väsnas :D Hon har koll på dom det ser man när hon ibland tittar lite på dom men går på fram lika bra :) Min medhjälpare som var med brevid testade att slänga handskar och grimskaft mitt framför nosen på henne när vi gick och hon rörde inte en fena :P Min medhjälpare tog någon bild med sin mobil men jag har inte ännu lagt beslag på den så får lägga upp senare :)

Carpe diem!

Winner04
2011-10-14 11:35
#137

#135 Kakan skötte sig utmärkt när hon fick titta på banan igår. Hon fick se ett helt bakvarv och ett halvt rätvarv. Och trots att det var första gången samt att det var storhästar på banan samtidigt så brydde hon sig inte ett dugg. Hon skötte sig bättre än våran treåring som varit inne på banan massor gånger! hihi. Men hon är verkligen helt cool lugn och allt har varit väldigt enkelt med henne Glad

sarahansen
2011-10-14 19:47
#138

#137 Hon låter som min Brådis tjej som inte heller brydde sig första gången eller någon annan gång heller för den delen :) Hon tar också allt med ro, han verkar lämna stabila hästar.

Nelliie
2011-10-18 18:52
#139

Har äntligen fått hem min lilla tjej, hon är OTROLIGT tjock. men men, lite extra inför vintern skadar väl kanske inte. ska börja tömköra lite nu igen då hon inte gjort speciellt mycket på ett tag, o se hur det sitter kvar. ska bli jätte kul att komma igång med henne igen! hon har även växt otroligt under sommaren, känner knappt igen tjejen.

Annons:
silarp
2011-10-18 19:22
#140

# 139! Va glad jag blir!!! ETT RUSS TILL med lite extra inför vintern!!! THJO!!!
Min fridha har lite extra hon oxå… fast jag bantar henne nu, försöker köra och motionera 2 ggr per vecka-gärna mer, men det är så tajt nu… Hon är så FIIIIIN i övrigt,, jag VILL ha ner henne!!! Hon är på rätt väg, men har en del kvar…
Hallonballon fick ju KANONKRITIK på rådgivande bedömningarna, -förutom att dom lade till en kommentar längst ner.. (får inte bli fetare) Och då har jag kämpat och kämpat och tyckte själv han var så FIIIIN!!! Han är inte TJOCK!!! Bara lite… grov…Skäms

Får försöka hålla dom såhär iaf, över vintern, och ta ner det där sista, de sista månaderna innan avelsvärderingarna….

Kör hallon 2-3 ggr per vecka nu, istället för 3-4… han ska få det lite lugnare nu, så han inte tappar motivationen….

Har du bild på din 139?

Snurrii
2011-10-18 21:28
#141

Eragon körs ca 3-4 gånger i veckan och longeras/tömkörs 2 dagar. När det gäller körningen håller vi på att bygga upp grundkonditionen så har skrittat honom 3-4 dagar i veckan i över 1 månad nu. Nu har vi smått börjat trava. Men trav bara korta sträckor.

Idag löshoppades han för första gången och han skötte sig kanon bra! Han ifrågasatte ingenting ut flög över de små hindrena som ingenting. Han är fin min kille. :)

Han har massor av energi och blir bara piggare och piggare för vagnen ju mer han fått upp konditionen. Ska bli kul och se hur han blir i vinter. Sista veckan på "skrittschemat" småtaktade han mest med spetsade öron. Så han tycker de är kul att få ha börjat öka tempot nu från skritt till trav. Glad

Planen för Eragon är ju att han ska gå på travet för en som undrar!

silarp
2011-10-18 22:10
#142

aha! ja, jag travar en hel del, kör ca 3-6 km varje gång… men en del skritt emellanåt oxå såklart…

Har kört ganska mycket i vår och sommar, så jag ger honom en "viloperiod" nu tänkte jag… ska utomlands om 2 veckor, då får han en HEL veckas vila!

linnri
2011-10-18 22:58
#143

#134, min har 110-115 i storlek på täcken, och dom sitter som en smäck. : )

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

C-Ainerud
2011-10-18 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

Vi lånar två -09:or

Ett sto LG:s Bugatti e. Ernst Romeo u. Ljungens Hilda ue. Skotte

Hon var inkörd när hon kom till oss i slutet av Juli och körs ca 2ggr i veckan

och en hingst Skottjar e. Skotte u. Jarette ue. Jardin

Han var tömkörd när han kom i sept och har nu varit i vagn ett par ggr

Bild: Bugatti

C-Ainerud
2011-10-18 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Bild på Skottjar

Winner04
2011-10-18 23:48
#146

#145 Läcker!! :)

Annons:
murkla
2011-10-19 23:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Så här ser Mitrus ut nu ,

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Nathalie_p
2011-10-20 14:14
#148

#135 Riktigt FIN ! #145 jättefin :)

nemesis
2011-10-20 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Ekslätts Twilight e.Darius Roll ue.Manfred . riktigt trevlig och fin hingst.Han är ca 125 cm nu.

Nathalie_p
2011-10-20 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Absolut Skott e: Korsnäs Brådis u: Bailey´s ue: Julle.

Han är körd i ca: 6 månader, körs 2 gånger i veckan.

En super trevlig kille är han ! :)

Nathalie_p
2011-10-20 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Slätt La Mindy e: Micklas u: Slettans Rozzy ue: Raider.

Körd i ca: 3 månader, körs två gånger i veckan.

Är en pigg tjej med mycket vilja ! :)

silarp
2011-10-23 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

jaja,, jag klämmer in en Hallonrapport här till igen…!

Var på rådgivande, och blev rekommenderade att visa till våren igen.. så vi kämpar på med lite körning 2-3 ggr/vecka, och jag FÖRSÖKER hålla vikten på honom….

(vad jag fick för omdöme på honom hittar ni på min hemsida.)

silarp
2011-10-23 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

en till, "handler" min 7 årige son…:)

Annons:
linnri
2011-10-26 22:46
#154

Lägger in en liten film på Rebb (ursäkta min skakiga hand) då han blir longerad av min kompis Linnéa. Det är fjärde gången han blir longerad och jag personligen tycker att han är jätteduktig, även om han inte fattat det helt ännu. :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

murkla
2011-10-27 14:41
#155

#154 Han är ju jätteduktig..

Roligt att se.. Skrattande

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Snurrii
2011-10-27 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Här kommer en bild på Eragon från första gången han löshoppades, förra tisdagen! Han löshoppades även i går igen och vi ska väll försöka göra de varje tisdag. :)

Bilden är lite suddig menman ser ju lite i allafall!

silarp
2011-10-29 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Hallon, bild tagen idag
2 år och 5 månader gammal

silarp
2011-10-29 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

hallon och fridha, båda 2,5 år gamla, en drar och en går bakom, dotter 5 år kör.
bilder från idag.

annaericsson
2011-10-30 09:29
#159

#154  Vad fin och stilig Rebb är! Kul att se!

linnri
2011-10-31 22:10
#160

tack så mycket anna! Skrattande

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
Nelliie
2011-11-01 15:39
#161

Har fortfarande ingen bild på Nellie sen hon kom hem, får fixa det. Har iallafall hållt igång rejält med tömkörningen nu och den satt där den skulle, så under helgen hade hon kärran efter sig för första gången! vilket inte var nån match för henne, hon gick så fint så och verka inte ens fundera över vad detta var. Duktig tjej! har dock inte suttit i kärran än, men det står väl inte på förens det har testats heller! :)

teamanberger
2011-11-01 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

här är ny tagen bild när revina ska gå åk sova. Revihna har varigt på solvalla i söndags 30/10 revina har vi satt helstängt på nu.

teammanberger.se <3REVINA<3

teamanberger
2011-11-02 21:47
#163

OJ HON HETER REVINA

TEAMMANBERGER.SE

teammanberger.se <3REVINA<3

linnri
2011-11-03 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

en ny och fräsh bild på Rebb, tagen idag tillsammans med sin russkompis Guldhagens Frej (f-10)

Fotograf: Carina Olofsson

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

murkla
2011-11-07 20:44
#165

Fodervärden ringde och sa att Mitrus har gått med vagn här om dagen och de hade gått jättebra, Inte brytt sig alls.. Snart kanske är han inkörd. Hon hade även mätt han ca 120 cm i manken är han.

Så de går framåt. ;)

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Lena90
2011-11-10 13:29
#166

Idag har Aurora gått med järnkedje linor med ett däck på kopplat, skramlar en del och väger lite grann = alldeles utmärkt träning för tösen :) Jag gick dock denna gång där fram och vägledde eftersom jag var själv. Hon var jätte duktig, brydde sig inte ett dugg om oljudet och drog jätte fint framåt :D Nästa gång med min medhjälpare ska jag tömköra bak :)

Känner att nu är det inte långt kvar till vagn, ska träna med däcket och björkskaklarna och nöta in detta i henne :) Och sen… :D

Jag är jätte dålig med bilder :P Blir aldrig av när man är i full gång, men ska se om det går att komma ihåg nästa gång :)

Carpe diem!

silarp
2012-01-01 14:57
#167

här har det varit lugnt ett tag…
Det har det väll varit med träning oxå ett tag får man väll erkänna…
Men Nu är Hallon igång igen, och jag kör och motionerar, springer eller GÖR något 3-5 ggr per vecka. Körningen kanske får 2-3 va dom.
Fridhan får inte lika mycket motione, men idag var hon ute med vagnen en kortis, med lillasyrran Tekla bredvid. SÅ mogen och trevlig liten häst hon ä!

Kör på järnet nu i vinter/vår inför avelsvärdering med Hallon och 3 årsvisning med Fridhan,,, det går som det går, men kul om man har kunnat träna NÅGOT med dom iaf….!

Vad ska ni andra åka på för skojj? Får man träffa någon av "trådarna"?

Annons:
Carpedium
2012-01-01 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Grattis alla 09 :or ! Nu är ni 3-åringar !   : )

Dallas har nu börjat träna på allvar, och körs flera dagar i veckan ,ofta i sällskap med syster Primavara och faster Iva . Vi hoppas ju att få honom till start i år !

I mars åker vi förmodligen till Grevagården och visar honom, blir spännande att se om han är något hingstämne !

silarp
2012-01-01 17:13
#169

aaahhh! Va kul! Då ses vi där!
Hur långt kör ni varje gång och hur mycket trav av det?
Bara nyfiken…..Skäms

teamanberger
2012-01-01 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

här kommer en bild på mig och revina från solvalla på en övningsdag

teammanberger.se <3REVINA<3

Lena90
2012-01-02 21:06
#171

Idag har Aurora börjat det nya året som 3-åring med att för första gången gå med rockarden förspänd :D Hon var så duktig, brydde sig inte alls. Tänk att allt för arbete och träning till slut börjar ge sig :D Nu blir det lite fix och trix med rockard och utrustning och mer träning sen jäkla är vi igång för fullt :D

Min plan än så länge är att visa på premiering i Tingsryd i sommar :)

Carpe diem!

murkla
2012-01-07 22:55
#172

Nu är min Mitrus helt inkörd och har även fått följa med på en körtur med han. Mitrus drog trillan som han inte hade gjort något annat.

Tänk att dom är 3 år nu….

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

palomia
2012-01-08 16:58
#173

#168 Att ni inte åker till Gotland i stället ;-) Inte lika mycket häst och närmre… Hade varit kul att se honom =)

Lena90
2012-01-08 18:01
#174

Jag har funderat lite på om det kanske inte vore dags att skapa en ny "era små födda 09" tråd, börja tycka att denna är lite lång :S Och så nytt år och allt :)
Någon som kanske känner sig manad?

Carpe diem!

Annons:
silarp
2012-01-08 18:14
#175

japp! Jag kan!

Jennie_A
2012-01-08 18:20
#176

#173 Hade varit ett alternativ om inte jag hade varit på bröllop den helgen Skrattande

Lena90
2012-01-08 18:23
#177

#175 Go for it :)

Carpe diem!

Lena90
2012-01-08 18:38
#178

Sätter in länken till den nya tråden för dom som vill hänga med :P

http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4f09cfe6d4ebea2442012c47-russ-fodda-2009-3-aringar

Carpe diem!

Linneawestberg1998
2014-02-04 09:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

Min fina kille Rebb :)

Nelliie
2014-09-17 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Oj, dehär var inte igår! Hur går det med era russ? 

Min tjej har blivit ridponny åt en liten tjej och sköter sig utmärkt!

Upp till toppen
Annons: