Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 3734 ggr
Miica
2/27/11, 1:13 PM

Bruksprov - Körbarhetsprov

Nu är jag nyfiken!
Visst va de väl så att från o med förra året så kunde man göra ett körbarhetsprov, eller iaf få ett körbarhetsintyg?
Någon som vill posta en länk till vad det är för grejer hästen skall kunna?

Nu till min fråga eller fundering.
För hingstar är det väl fortf obligatoriskt att göra bruksprovet? Ridning eller körning..
Men för alla stona är det frivilligt!
Den här rasen tillsammans med flera andra borde verkligen visas upp på alla tänkbara sätt!

Varför känns det som om att det är så få som kör bruksprovet med sina ston?

Hur tänker du ang bruksprovet med ditt/dina ston?
Varför, varför inte?

Jag själv har två ston i år, den ena visades förra året och den andra är inte riksstambokförd ännu. Jag har i åtanke att faktiskt göra bruksprovet med båda! TYcker det är superkul att få på papper att hästarna kan!

Vet att många tävlar i ponnytrav, körning, hoppning, dressyr etc. Varför inte passa på att göra bruksprovet? Hästarna kan ju redan =)

Ber om ursäkt för min dåliga formulering, men hoppas att ngn förstår iaf!


Annons:
StuteriSolo
2/27/11, 2:41 PM
#1

Om hästen har meriter från tävling kan man visa intyg på det och få det som bruksprov. Varför visa att hästen går att skritta, trava och stå still med när den t.ex har tävlat upp till SM-klass i körning? Det smäller ju mycket högre.

PernillaJ
2/27/11, 2:45 PM
#2

Länk till artikel om körbarhetsintyg, KBI.

KBI är inte samma sak som det frivilliga bruksprovet för stambokföring av ston.

Läs mer om hingstarnas obligatoriska bruksprov (rid- eller körprov) under punkt 24.10, sidan 18, i SvRAFs Hingstreglemente, som finns här (länk, pdf-fil).

Det står väldigt litet om stonas frivilliga bruksprov i Storeglementet (samma dokument som ovan), men provet brukar omfatta förspänning och frånspänning (eller uppsittning och avsittning), skritt och trav i båda varven (vid ridprov även galopp), samt halt.

Av totalt 563 gotlandsruss ston visade 2007-2010 har 129 st (23%) notering i stamboken om någon form av bruksmerit - det kan vara bruksprov (kör- eller ridprov) utfört på premieringsplatsen, eller tävlingsmeriter. Av de 129 har 119 meriter från ponnytrav-tävlande.

Med tanke på att majoriteten av stona stambokförs på sommaren som treåringar är det säkert många av dem som kommer ut på tävlingsbanorna efter stambokföringstillfället.

Reko
2/27/11, 4:17 PM
#3

Jag har tänkt göra bruksprov med mitt sto när hon stambokförs. Just att russen kan stambokföras som treåringar gör att många bruksprov faller bort. När togs regeln bort om att alla ston som stambokförs ska göra bruksprov?

PernillaJ
2/27/11, 4:38 PM
#4

#3 1997 tror jag var första året som bruksprovet var frivilligt. Då blev det också möjligt att stambokföra ston som inte hade haft föl efter godkänd russhingst. Dessförinnan kunde man inte stambokföra treåriga ston, utan tidigast som fyraåringar med föl vid sidan.

Miica
2/27/11, 5:40 PM
#5

Jag förstår att många hellre skickar in att de har tävlingsmeriter istället. Räcker det då med att tex i trav, att de bara har startat? Och gjort ett godkänt lopp då förstås.

Undrar även om man då bara skickar in, eller om man måste visa hästen för att kunna få utlåtandet? Eftersom att inte ALLA treåringar har hunnit göra ngt när de visas, om de visas på premiering..


PernillaJ
2/27/11, 5:43 PM
#6

#5 Vad gäller travmeriter räcker det med ett godkänt kvallopp för att det ska motsvara "godkänt bruksprov". Stoet måste anmälas till sommarpremiering och visas.

Jag har visat ett antal ston på sommarpremiering genom åren men när jag tänker efter faktiskt aldrig gjort bruksprov på plats premieringsdagen. Nästan samtliga ston jag visat har haft tävlingsmeriter.

Annons:
StuteriSolo
2/27/11, 5:47 PM
#7

Jag har för mig att det räcker med att de klarat kval, bruksprovet är ju mer att visa att hästen går att använda och har de klarat ett kval är ju det bevisat.

Det står säkert i bestämmelserna om man läser dem Skrattande (det har inte jag gjort)

Miica
2/27/11, 5:53 PM
#8

#7 kan erkänna att jag inte heller läst.

Okej för jag har ju då två flickor som jag ska ha fram. Den ena är kvalad och tävlad och den andra ska kvalas. Så då borde jag kunna göra kopior på dessa papper och skicka med?

Jag tycker de tär otroligt kul och viktigt att se att även stona "kan" för tror ju att de kan mer än bara skrota i hagen o vara perfekta mammor =) Vi har ju en allroundras!

Kan bara beskriva en av mina egna. 4 år i år, inkörd och inriden på ett "kick" och gudasnäll mot barn. Alla är ju inte som henne, men ack vad hon har varit en "enkel" ponny att ha o göra med =)


PernillaJ
2/27/11, 5:59 PM
#9

#7, 8 Då är det hög tid att ni läser på i SvRAFs Storeglemente, bifogas som pdf-fil.

#8

35.5 Prestationer och meriter
En hästs sammanvägda prestationer bedöms utifrån resultat från bruksprov eller officiella tävlingar, officiella utställningar, varvid hänsyn skall tas till ålder och användningsområde.
Endast officiella resultat får ingå i bedömningen.
Åberopade meriter skall vara verifierade och insändas i samband med anmälan. (min understrykning)

Miica
2/27/11, 6:19 PM
#10

#9 jag har läst den många gånger, bara inte lärt mig de utantill :P Inte fullt så lättlärd som jag vill vara.


Lena90
2/27/11, 9:05 PM
#11

Liten undran angående det frivilliga bruksprovet som tre åring, vad för typ av vagn har man då, vanlig rockard eller?

Carpe diem!

Miica
2/27/11, 9:24 PM
#12

Tror inte man får göra de som treåring, eller de va så jag uppfattade för annars hade mina fyråringar fått göra de förra året :P


PernillaJ
2/27/11, 11:44 PM
#13

#11 Vanlig rockard går jättebra. Så här stod det i SHs Storeglemente 2010, under 11.7 Prestationer:

Körprov
Körprov skall avläggas i enbetsanspänning. Hästen skall vara betslad med tränsbett. Släpa, kärra eller vagn får användas. Varmblodshäst och ponny får även köras för sulky.
Om häst körs skall anspänning ske med hjälp av högst en medhjälpare. Hästen skall köras i skritt och trav (om redskapen medger) i båda varven samt göra halt och vändningar efter besiktningsmannens anvisningar. Minsta körsträcka 100 m.

#12 Som jag skrev i #2 måste du hålla isär begreppen bruksprov och körbarhetsintyg KBI. KBI är för fyraåringar. Bruksprov i samband med stambokföring är frivilligt för treåriga och äldre ston.

En treåring som gör bruksprov får det noterat vid stamboksinförandet (obs: se till att bruksprovet skrivs in i bedömningsprotokollet), men kan inte tilldelas annan avelsvärdeklass än G. För att kunna komma ifråga för G II måste stoet vara lägst 4 år och fått föl efter godkänd russhingst. Läs mer om avelsvärdeklasser i SvRAFs Storeglemente… se ovan.

Annons:
Miica
2/28/11, 12:45 AM
#14

#13 ja då måste jag ha läst helt fel. För jag hittade inte de där förra året, varken på shettisar eller russ! Men mans ka lära sig ngt nytt varje dag :D


silarp
8/1/13, 2:10 PM
#15

Puttar i den här lite…
Jag letar efter info om vad som gäller ridet bruksprov för russ… Finns angivet i regler någonstans vad det gäller ryttarens storlek/vikt osv?

Jag har för övrigt gjort frivilligt bruksprov vid stamboksföringen när mitt sto var 3 med 23 p av 25, och gjorde i år KBI med samma underbara märr med 46/50 poäng. 
Bland russen var det 2 som gjorde det vid 3 års på min premieringsplats, och i år var Fridhan VÄLIGT ensam bland de stora kallblodshästarna kan jag säga..!

ROLIGT är det iaf, och jag hoppas det kan vara lite meriterande för henne, eftersom hon gått med föl ett år, och så kommer göra ytterligare ett år… Hon har iaf visat lite grand att hon kan…

murkla
8/1/13, 9:50 PM
#16

Jag gjorde frivilliga körprovet med Murkla förra året och hon var då 13 år..  Kunde höja henne då med som hon har även fått 1 föl.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Reko
8/2/13, 7:42 AM
#17

#16 Toppenbra! Det borde fler göra för att visa användbara russ.

murkla
8/2/13, 9:53 AM
#18

Tack # 17.  :) Murkla har inga andra meriter som hon inte har gått på trav eller gjort några andra tävlingar. Jag tycket att de var skoj att göra friviliga körprovet. Så nu har hon någon merit . Utställningar åker vi på..  fått bra poäng. :) 

 Bättre sent än aldrig! 

Våga sig på någon körtävling nu!.

Tycker att de är bra att de finns möjlighet att få göra friviliga körprovet även om de är äldre. Jag hade ingen möjlighet att göra de när Murkla var yngre, Murkla är sent inkörd. Vi tar igen de nu! :)

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

lil-sis
8/2/13, 10:05 AM
#19

Min 11a kommer iaf visas för KBI som fyraåring.

92:an är ABpremierad, går det att köra in henne så kanske hon också får ett frivilligt bruksprov nästa år eller så.

silarp
8/2/13, 11:33 AM
#20

….jag tänker på min 2 åring,,, som jag ska visa nästa år… tänker att hon FÖRMODLIGEN kanske inte går att köra med vagn då, utan hellre skulle jag rida,,, hon är stor -nära maxgränsen, o jag väger 53 kg,,, men jag är lång… står det något om detta nånstans? (det är ju inte tal om någon långritt direkt…)

Såg även att någon som gjorde frivilligt körprov inte hade vagn… men jag såg aldrig vad det var dom hade istället…? Vet ni? Skaklar? Släpa? Har noll koll! Kanske kan hon ridas eller köras med släpa istället isåfall….?

Anser oxå att nuvarande regler om mätning är ytterligare en sak som känns påkommen för att göra ponnysporten än dyrare….Åka o mäta en ponny NU, som ska föla tidig vår… för EN tävling.. det gör man ju inte… och jag antar att jag måste mäta OM igen senare ändå…. 
och detta TROTS att man mätt helt nyligen på premiering… "bara för det ska vara särskilda mätmän"…
Mycket tråkigt, för MIN del gör detta iaf att jag väljer bort tävling i år (och förmodligen även nästa…)
Har anmält till kvalitén istället, men… det känns inte riktigt som Fridhas grejj.. tyvärr…

Annons:
Reko
8/2/13, 12:02 PM
#21

#20 Så här står det på FNH:s hemsida om FKP (Frivilligt körprov):

Lunningsbåge eller släpa med lättare lass, kärra eller vagn får användas.
Skakel skall användas, enbart linor är ej tillåtet.
Körprovet skall visa att hästen accepterar skakeltryck samt ett lättare dragmotstånd.
Banan skall läggas så att hästen körs i skritt i både höger och vänster varv samt göra halt efter domarens anvisningar.
Körsträckan skall vara minst 300 meter.

Så visst kan du köra med släpa, om du önskar!

silarp
8/2/13, 2:02 PM
#22

#21!!!! Perfekt! Ja, jag läste oxå det nu, hittade tillslut oxå delen där med släpa, men jag får lura lite på det-har ju ett år på mej!
Jag har skaklar o loksele, MEN jag har  inte något bra fäste på skaklarna, utan dom är lösa utan någon krok… kanske får jag fästa en krok eller ögla däri… och hitta något att släpa.. jag har sånadär gamla små typ "vedsläpor" i trä med järnmedar under…. kan man använda dom tro..?
Och ISÅFALL måste jag ha med något som ska betäcknas som "last" oxå? 
Hon ä van att dra skaklarna i tomme, så det känns inte sååå avlägset att få till det med släpan o en tyng kanske… och ridningen vill man ju inte stressa fram på ett RUSS till 3 årspremieringen heller… dom andra har jag inte rididit så tidigt…  Får nog satsa på släpan o nått att haka i! 
(harv? Det har jag oxå en,, ,en lättharv…) 
☝️

Lena90
8/2/13, 5:46 PM
#23

#22 Testa och söka runt, googla på släpa så ser du lite hur de brukar se ut :) Kolla salu sidor, typ hästnet och blocket. De större kallbloden använder det ju lite mer. Släpa för mig är en ved släpa med medar och trä skacklar som är ledade :)

Haha mycket har hänt sen man skrev sist (inlägg 11). Körde KBI nu i sommar med två ston. Mitt russ fick 36 p, vilket är godkänt som jag är jätte glad för :) Jag vet hon kan bättre, men den dagen var hon inte riktigt på humör, gått med det andra stoet och fölet några dagar nu innan premieringen och även om de inte var såta vänner (långt ifrån) så när det kommer till kritan hade de kunnat vara systrar enligt henne då :P Hon hade iallefall stora flock komplex då på premieringen, så fort de var i närheten existerade inte jag brevid vilket jag och hon inte var överens om. Hon fjantade en del vid anspänningen, vilket drog ner några poäng. Men väl i och igång så går hon jätte fint om något otålig när det var halter och ryggning (var mycket otålig hela dagen). Klart man hade önskat mer poäng men hon fick godkänt och jag vet ju själv hur duktigt hon kan vara annars (precision körning, bruksträning, långturer i grupp) och det är väl ändå huvudsaken ;)

Det andra stoet jag har på foder fick 41 p, vilket jag är super glad för, även hon skulle testa mig och inte vilja gå i direkt. Men hon fick 10 på halterna och det är jag super, super glad för :)

Carpe diem!

silarp
8/2/13, 8:24 PM
#24

#23! Ja, jag håller med dig! 
Ska iaf googla lite o kolla läget ang släpa, mina skaklar är helt av trä, de är helt stela, men man kan koppla ihop tror jag baktill (SKA kunna iaf) med släpor o slädar osv.. MEN den prytteln ä väck… kanske få hitta på nått ….!
Har som sagt ett år på mej, men NÅN typ av bruksprov vill jag göra..!

Min hade fölet med sig, o min man fick gå typ snett bakom så gott det gick i terrängen med henne, och det funkade HUR bra som helst! Fick 8910109 dvs oxå 10 or på både halter o ryggning! jag va SÅÅÅ glad över det, för det var det som INTE hade funkat helt hundra hemma tyckte jag, som jag tränat som attan på…! Kan säga som så, iaf., att det skiljde sig på det prov jag gjorde med Hallonet i mars, dels på sträckan, terrängen och hastigheterna, samt även underlaget! Där va det ju snö o grejjer!
För att inte tala om alla hormoner som rann över… här kändes LÄTT, ÄRLIGT och SMIDIGT! Hon levererade, PRECIS som inövat hemma, helt enligt skolboken! SKÖNT!!! Det som vi fick avdrag på var ju förspänningen, där jag hade min man till att hålla, hon stod ju som ett ljus, men kanske hade hon inte gjort det om han INTE stått där, utan någonannanstans med fölet…? Struntsamma, jag är SKITNÖJD och GLAD!!!
Nästa år åker jag med en riktig donna, då blir det mer av en utmaning igen….

Upp till toppen
Annons: