Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 4113 ggr
Chirak-96
0

Premiering Julita 5 juli-2008

Julita 5 juli

Tog mig friheten att kopiera det Pernilla skrev förra året och ändrade bara till rätt datum.

Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas nån av forumets medlemmar ska dit och kan rapportera hur det gått (poäng och placering), gärna med bilder?

Julita (Sörmland) Lördagen den 5 juli

Start klockan 10.00, premieringsförrättare Kurt Larsson.

Det är 12 st shettisar före russen.

Vägbeskrivning: Julita gård ligger vid sjön Öljaren längs väg 214, cirka 25 km nordväst om Katrineholm. Följ skyltarna "Hästpremieringar"

13. Gullspira 30050269 Gbr
f:Jutard 387 m:Skorveluva Dansdocka 3176 mf:Vagabond 360

14. Kålmans Elektra 30050613 Br
f:Engelbrekt 520 m:Kvarts-Gull 4314 mf:Granit 368

15. Montró 30050283 Ljbr
f: Trojka Viking 440 m:Tejas Monita 3768 mf:Drömprinsen 460

16. Månsaga 30050276 Br, stj snp vtvfrf vtvbf
f:Trofé 498 m:Månskära30934879 mf:Polett 439

17. Nea 30050609 Br, vhip
f: Patron 566 m:Fuga 3837 mf:Quito 435

18. Tejas Jarita 30050577 Br
f:Tejas Monljus 540 m:Hults Pirita 4153 mf: Pirat Pan 436

19. Torpets Alida 30050243 Ljbr vhip
f:Citrus 528 m:Witessa 4279 mf:Rival G 464

20. Zazoo 30050547 Sv strbls vtvbf
f:Junisorken 484 m:Michen 30017861mf:Grafit 477

21. Zharanof 30050449 Br frysmärkt 505
f:John Russ 422 m:Brinna 3303 mf:Inter 380

[Ella2007]
0

Såg inte att du lagt in. Generad

PernillaJ
0

Jätteskoj att läsa, tack!

Hela nio treåriga russ-ston, kul med så många jämnåriga damer i samma ring. Vilken skillnad från i fjol då det bara var tre russ anmälda, en tvååring och två treåringar (varav en ströks). Ta med kamerorna och anteckna poängen, för vi här på forumet som inte åker till Julita förväntar oss fullständig redovisning efteråt…

Lycka till allihop!

Cara-Mia
0

Nån som vet vilka som ska till premieringen i Valla den 12 (tror jag)?

entill
0

#0. Vilket "ormbo"

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Teja-Bea
0

Åh va roligt!! 3 st med Teja-anknytning! Ett barn och två barnbarn!

Jag tar med mig kameran och åker!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Torpets
0

Såg att det var fler än jag från Stockholm,hur långt tid tar det ca från Södertälje till Julita?

Någon som vet?

[Josefine-Appollo]
0

Finns katalogen ute någonstans?

ryttarn
0

Håller en extra tumme för riktigt bra poäng till Tejas Jarita….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Tjiwi]
0

På Valla är det bara två russ anmälda, båda från Sussi och Christer Friman. Treåriga Lusefofta e. Lucifer 414 u. Jacka-Rusch 456 samt Jacka 30-97-6421 1997 e. RRusch 456 u.Yllet 3485-Inter 380

Valla är den 12 juli med början kl 10.00

Denna kommentar har tagits bort.
Chirak-96
0

jag med precis hemkommen.

En till klass 1 häst: Torpets Alida 38 p

Sedan gick de i denna ordning:
Nea 36p Zharanof 36 p Zazoo 34 p

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1:a 13 Gullspira gbr (e.Jutard 387 u.Skorveluva Dansdocka 3176 ue.Vagabond 360)

9-9-8-8-8=42p  Diplom

Teja-Bea
0

2:a 18 Tejas Jarita br (e.Tejas Monljus 540 u.Hults Pirita 4153 ue.Pirat Pan 436)

9-8-7-8-9=41p  Diplom

Teja-Bea
0

3:a 14 Kålams Elektra br (e.Engelbrekt 520 u.Kvarts-Gull 4314 ue.Granit 368)

9-8-7-8-8=40p  Diplom

Teja-Bea
0

4:a 16 Månsaga br (e.Trofé 498 u.Månskära ue.Polett 439)

8-8-8-7-8=39p   Klass 1

Teja-Bea
0

5:a 15 Montró ljbr (e.Trojka Viking 440 u.Tejas Monita 3768 ue.Drömprinsen 460)

8-7-7-8-8=38p   Klass 1

Teja-Bea
0

6:a 19 Torpets Alida ljbr (e.Citrus 528 u.Witessa 4279 ue.Rival G 464)

8-7-7-8-8=38p  Klass 1

Teja-Bea
0

7:a 17 Nea br (e.Patron 566 u.Fuga 3837 ue.Quito 453)

8-7-7-7-7=36p  Klass 2

Teja-Bea
0

8:a Zharanof br (e.John Russ 422 u.Brinna 3303 ue.Inter 380)

8-7-7-7-7=36p  Klass 2

Teja-Bea
0

9:a Zazoo sv (e.Junisorken 484 u.Michen ue.Grafit 477)

6-6-7-8-7=34p  Klass 3

Chirak-96
0

Tack Bea, vilka fina bilder.

Grattis till alla Diplom ston. Även alla klass 1. Själv är jag nöjd, nu har hon fått samma resultat 2 g så det måste ju ligga nått i det. Flört

[Josefine-Appollo]
0

Tack Bea för en fin bild av Månsaga, har du ngr fler av henne kan du väl höra av dig.

Tack även till Jenny som visade upp Månsaga så bra, jag har haft tur som köpt en så fin häst. Ni är underbara människor.

Häls. Josefine

Torpets
0

Nyss också hemkommen och klar med efter pyssel,nöjd ändå fast vi inte fick diplom.

jag måste berömma arrangörerna för en fin plats och bra anordnat,en riktig sommarpremiering känsla fick med,lagom väder också. Tänk om vi kunde få ha det här i Stockholm.

Grattis alla till era resultat.Glad

Teja-Bea
0

Men Mätfunktionärerna och anordningen för detta var UNDER ALL KRITIK!!!! Skrikandes

Chirak-96
0

#24 Ja du det håller jag med om. Det skulle stå tex:

Zharanof 123,5 +- grästuva. I stamboken sen.

Man är ju glad att man inte hade ett gränsfall.

Teja-Bea
0

#25 sen kan det ju vara en bra idé att mäta på manken! Damen med mätkäppen la handen på manken och satte mätkäppen i manslutet på ryggen!! Förvånad

SigneK
0

Grattis till alla fina ston och ägare!

Norrveda
0

# 26 Det är ju så Russavelsföreningen vill ha det, endast mätning på plats gäller! Ledsen

Teja-Bea
0

Jo förr räckte det ju med att visa upp mätintyg. Kan man inte sätta en gräns att det får vara mad 1-2 månader ammalt?

Kanske ska skriva lite på en motion…

entill
0

Grattis till alla fina ston, med eller utan diplom.

Det här med mätningarna är en KATASTROF. Är det så här en mätning skall gå till när den skall gälla som officiell i stamboken? Lägg märke till lutningen på käppen, samt hur hästen är uppställd. Underlaget behöver vi inte nämna.

www.vikingponnycenter.se

Norrveda
0

#30 Men det såg ju i alla fall ut att vara en godkänd mätkäpp Skrattande

JuliaS
0

Grattis till fina resultat på fina russ!

ryttarn
0

Stort grattis till alla fina resultat.

Är givetvis väldigt lycklig över Diplomet till Tejas Jarita. Det är väll monljus första Diplomdotter? Känns som det är ett riktigt Monljusår i år….

Jerker Klang,

www.isil.se

entill
0

Missade jag något? Har för mig att de ston som fick diplom även fick en G1 rosett. Om det var så, måste det ha blivit något fel. 3-årsston kan ju bara få G. För att få G1 måste de vara minst 4 år och bl.a. lämnat avkomma.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

# 30 VAD ÄR DETTA????? Ansvariga i avelsföreningarna, är det så ni vill att det går till? Har damen i fråga kompetens överhuvudtaget för att mäta??????? Man ryser! Nu förstår man varför så många D-ponnyer i själva verket är över 1.48! Här är man hur seriös som helst när det gäller ponnytravet bl.a. men aveln spelar tydligen ingen roll…..

ryttarn
0

#35 Uppenbarligen är det så här som russavelsföreningen vill ha mätningarna utförda efterssom mätintyg från våren kan vara så missvisande…….

Jerker Klang,

www.isil.se

SigneK
0

Hmm ja får tyvärr säga att i Hjärnarp är det inte bättre med mätningen. Där står man på grus.

Teja-Bea
0

#35 ja men på #30 var hon iaf på manken och mätte, efter att vi visat var den satt. Hela morgonen mätte hon i manslutet!!

Och NEJ, hon hade INTE gått utbildning. Svaret när jag frågade blev;  "Men jag har faktiskt mätt en hel del i mina dar"

Som om det spelar någon roll.. *suck* Under all kritik!!

MagganS-B
0

Ni som sitter i lokalföreningarnas styrelser, det är dags att agera! Varför har vi en allmän mätkommitté om dom inte kan få en chans att arbeta på en premiering, dessutom är det faktiskt inte alla ponnytravare som mäts i januari!!!!! OM det skall mätas på en premiering kan vi i alla fall som medlemmar i Svenska Russavelsföreningen kräva att det är godkända mätmän som mäter på plant underlag!!!!!!!

Norrveda
0

#39 Vi från Mälar-russ har "bråkat" om detta länge utan resultat. Kanske dags för medlemmarna att agera? Motion till nästa årsmöte vore inte fel.

Charlotte-J
0

#30 och #35 Men är inte hon Godkänd mätman.

Amor vincit omnia Kyss

ryttarn
0

#41 om hon är det är skandalen ännu värre för då är det ignorans och inte okunskap…..

#40 Så värst länge kan det inte ha varit för regeln i rasvisa krav är inte mer än två år gammal. När vi premerade TT fanns inte regeln men det gjorde det inte när wella premerades (TT är 6 år, wella är 5 bägge premerades som treåringar)

Jerker Klang,

www.isil.se

Gottis
0

Konstigt då att riktigt utförda mätintyg för trav och ridning inte gäller när mätningen inte funkar på premieringar. Jag kan vara glad att mitt sto inte ligger i riskzonen för att vara för stor. Nu när de verkar vara lite av ett lotteri på premieringarna.

ryttarn
0

Vore intressant att höra vad rep. för styrelsen har att säga i denna fråga. Förvånandsvärt tyst i just denna debatt tycker jag. Kanske vi kan få till en förändring nu när det till och med finns bildbevis på "skandalen"….

Jerker Klang,

www.isil.se

Teja-Bea
0

#41 Som du kan läsa i inlägg #38 så frågade jag henne personligen. Hon svarade då att hon inte var godkänd mätman men att hon "faktiskt mätt en hel del i sina dar"

Torsten Jacobsson fick, som utbildad mätman och ID kontrollant, visa henne vart manken sitter och hur mätkäppen ska stå. Det diffade 2 resp. 3cm de två hästar han demonstrerade på!

Uppenbarligen la hon fortfarande ingen vikt på att märkäppen ska stå rakt… =/

Norrveda
0

#42 första gången vi hade upp detta om mätintyg var på ett styrelsemöte den 3 februari 2006!

ryttarn
0

Kan inte vi som "hänger" här på iFokus och är medlemmar i SvRAF eller någon lokalavdelning skriva en gemensam motion till nästa årsmöte?

Vi är ju ganska många medlemmar här som oxå är medlemmar i SvRAF eller någon lokalavdelning. En motion med låt oss säga 150 namn på borde ju ge viss tyngd.

Jerker Klang,

www.isil.se

entill
0

Jovisst kan vi skriva en motion, men det viktigaste är väl att medlemmarna kommer till årsmötet och försvarar motionen. Nästa år blir årsmötet i Mälardalen, se till att vara på plats då! Välkomna!

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

Jag tycker att en motion är alldeles för lite. Ett brev med bifogat foto direkt till styrelsen vore på sin plats, med kopia till Allmänna Mätkommittén. Den kan vi ju skrota egentligen, om inte aveln kan följa de reger som finns! Jag skall på premiering med Deli för stambokföring snart, då kan man ju undra om hennes slutintyg gäller…….

ryttarn
0

#48 Sanolikheten för att jag kommer är ganska stor men oförutsädda händelser kan alltid inträffa. Efterssom vi lever i ett tämligen avlångt land med långa avstånd kan rimligen inte alla här på forumet komma på ett årsmöte. Om man däremot skickar in en motion till årsmötet med "underskrift" av medlemmar från hela detta land samt att några av oss är på plats och argumenterar vore det väll själva fn om årsmötet skulle köra över en……

#49 En motion på ett årsmöte som dessutom försvaras/backas upp av närvarande medlemmar är det starkaste medel man kan använda. Slutintyg gäller hur man än ser på saken i övrigt….

Jerker Klang,

www.isil.se

entill
0

Slutintyg gäller. Det är väl också konstigt att SH och SPAF godkänner att russen har egna mätregler.

www.vikingponnycenter.se

ryttarn
0

Förstår fortfarande varför ingen i styrelsen kan förklara för oss här på forummet varför man har infört denna regel. Det känns ju inte direkt som den är förankrad bland medlemmarna, inte de här på forumet iallafall…..

Jerker Klang,

www.isil.se

entill
0

Jag vill absolut inte försvara styrelsen i det här fallet (har själv protesterat högljutt mot den här regeln), men vi medlemmar kunde kanske vara lite mer aktiva och skriva till styrelsen och besöka årsmötena. Det hjälper ju inte att vi sitter här och ondgör oss över dem. De har ju faktiskt ingen skyldighet att vara aktiva på olika forum på internet.

www.vikingponnycenter.se

ryttarn
0

#53 Nej, ingen skyldighet. Men ett par av dom är ju tämligen aktiva här mellan varven…..

Det är inte alla som har möjlighet att prioritera en resa på 50, 60 mil eller ännu längre. Som jag skrev ovan bor vi i ett avlångt land med långa avstånd. För min personliga del ligger väll smärtgränsen på ca 40 mil så nästa årsmöte lär jag dyka upp om inget oförutsett inträffar.

Jerker Klang,

www.isil.se

entill
0

Nä, jag menar inte heller att man skall behöva resa genom hela landet till varje årsmöte, men jag kan lova att inte ens de som bor närmast brukar dyka upp på årsmötena. Det var ju annorlunda förr då årsmötet alltid låg i samband med riksutställningen, och man åkte långa vägar för att titta på utställning. Med dagens bensinpriser är ju inte detta möjligt längre. Trots allt så är ju vi medlemmar utspridda över landet och borde åtminstone kunna ta oss till årsmötena på hemmaplan. Har märkt att de som verkligen vill driva igenom något på årsmötet ser till att möta upp mangrannt.

www.vikingponnycenter.se

Teja-Bea
0

Vi kommer!

Tusen
0

#34 Ja, Agge det stämmer. Diplomstona fick GI-rosetter och tydligen kan andra raser få det utan att behöva få föl. Så är det däremot inte med russ. De ska först få ett föl efter godkänd hingst (vad jag har förstått) innan GI tilldelas. Inte för det har så stor betydelse men kanske man borde åka med Monita så hon får sin GI rosett. Jag har ringt och kollat men hon är tydligen registrerad som GI-sto fastän vi inte har gjort någon ny avelsvärdering på henne. Jag tycker det verkar rätt rörigt det här. Och just nu förstår jag inte ens vitsen med Diplom heller, eftersom guld på vanliga utställningar vid olika år ger samma avelsvärdering. Men jag är väl helt tappad…… då det gäller sån´t här med avel, skulle jag tro.